Το ΠΑΣΟΚ ευθύς εξ’ αρχής δηλώνει με ευθύ και κατηγορηματικό τρόπο ότι στέκεται θετικά στην χωροθέτηση νέου αεροδρομίου στην Λευκίμμη.
Εξ άλλου από το 1985 τόσο στο επιχειρησιακό του πρόγραμμα (1983-1987) το ΠΑΣΟΚ είχε εντάξει στο σχεδιασμό το συγκεκριμένο έργο, όσο και σε τοπικό επίπεδο Νομαρχίας είχε αρχίσει ο διάλογος.
Δυστυχώς δεν υπήρξε καμία εξέλιξη.
Από την παράληψη εκείνων των χρόνων, το θέμα επανέρχεται σήμερα, αλλά με έναν τρόπο ανορθόδοξο, με ορατό τον κίνδυνο να ελλοχεύει: να εξοστρακιστεί για μία ακόμα φορά από την πολιτική ατζέντα.
Είναι ανεπίτρεπτο ο βουλευτής και υπουργός κ. Δένδιας να θέτει όρους, προϋποθέσεις και χρονοδιαγράμματα και να καλεί, σχεδόν εκβιαστικά, τα Δημοτικά Συμβούλια του Νομού να λάβουν αποφάσεις επί των όρων του!
Είναι ανεπίτρεπτο ο βουλευτής και υπουργός κ. Δένδιας να αντιμετωπίζει ένα τόσο σοβαρό ζήτημα με τέτοια επιπολαιότητα και τόσο στενούς πολιτικούς ορίζοντες.
Για τεκμηρίωση των παραπάνω θα μπορούσα να καταγράψω αυτολεξεί ενδεικτικές εκφράσεις του, αλλά δεν είναι αυτό το ζητούμενο.
Η πολιτική και τα αποτελέσματα που θα προκύψουν από την εφαρμογή τους πρέπει να έχουν στόχο την ισόρροπη αναπτυξιακή πορεία του Νομού.
Στην Κέρκυρα, δεκάδες χρόνια τώρα, βρισκόμαστε σε μία εξελισσόμενη οικονομική πραγματικότητα που προκύπτει από τις αλλαγές της προσφοράς και ζήτησης, αυτό που όλοι μας καλούμε αγορά.
Φυσικά δεν λείπουν τα προβλήματα. Αυτά όμως έχουν την αναγωγή τους στην παθογένεια δομών και την απουσία του κράτους: των ελεγκτικών μηχανισμών και της πελατειακής νοοτροπίας που έχει επικρατήσει. Επίσης στην κάλυψη δυσλειτουργιών της αγοράς κάτω από το πέπλο του μαύρου χρήματος και της στήριξης ή εκβιασμού του κεφαλαίου προς τους πολιτικούς.
Εν πάση περιπτώσει έχει δημιουργηθεί ένα οικονομικό status στο Νομό.
Κάθε βίαια ανατροπή και μη μελετημένη σε βάθος αλλαγή, αυτού του οικονομικού status πιθανόν να προσφέρει ισχυρά οφέλη σε λίγους, να περιθωριοποιήσει όμως περισσότερους από το οικονομικό γίγνεσθαι.
Με την κατασκευή αεροδρομίου στη Λευκίμμη είναι φανερό ότι μία αρκούντως μεγάλη οικονομική δραστηριότητα μεταφέρεται στο Νότιο μέρος του νησιού που αναπόφευκτα η επόμενη ζήτηση που ερμηνεύεται σε επί πλέον αύξηση της οικονομικής δραστηριότητας, είναι η κατασκευή υψηλών προδιαγραφών λιμανιού.
Αυτό δεν είναι εξ ορισμού κακό. Αντιθέτως.
Αλλά το πρώτο ερώτημα που προκύπτει είναι:
Γιατί να ψηφήσουν θετικά για αυτή την μονομερή μεταφορά ισχυρής ανάπτυξης οι δημότες των Δήμων Αγ. Γεωργίου, Εσπερίων, Θιναλίων, Κασσωπαίων, Φαιάκων, Παλαιοκαστριτών, Παρελίων και οι Κερκυραίοι δημότες;
Τι έχουν να ωφεληθούν;
Αντίθετα, αν ρωτηθούν, μπορεί να αναφέρουν εκατό λόγους, πιθανής μείωσης του όποιου πλούτου έχουν δημιουργήσει με κόπο δεκαετιών.
Άρα, χρειάζεται μία σοβαρή μελέτη οικονομικών επιπτώσεων και πιθανόν αντισταθμιστικών αναπτυξιακών έργων που θα ενθυλακώσουν και θα διαχύσουν σε όλο το Νομό, την αναπτυξιακή προοπτική αεροδρομίου και ασφαλώς νέου, σύγχρονου λιμανιού στη Λευκίμμη.
Δεύτερο μεγάλο μέλημα των Κερκυραίων είναι η ύπαρξη χωροταξικού σχεδιασμού με προτεραιότητα εκείνον της Λευκίμμης, διότι γίνεται ηλίου φαεινότερο ότι το μεγάλο κεφάλαιο θα “πατήσει” πάνω στην υπάρχουσα αναρχία για να αγοράσει πιθανόν εκτάσεις για να δημιουργήσει εμπορικά κέντρα, να αναπτύξει τουριστικά την περιοχή αυτή του νησιού μας με γνώμονα πάντα το κέρδος, αδιαφορώντας για κοινόχρηστους χώρους, χώρους πρασίνου, χώρους κοινωνικών αναγκών και γενικότερα χώρους που κάνουν την καθημερινότητα και τις ανάγκες μας ανθρώπινες.
Φυσικά πιστεύω ότι γίνεται απολύτως κατανοητό ότι το ίδιο ισχύει και με τον σχεδιασμό χρήσεων γης.
Και για τον θρυλούμενο οδικό άξονα Βορρά-Νότου που θα συμπεριληφθεί στο πακέτο ”αεροδρόμιο-οδικός άξονας”.
Ποιο θα είναι το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του, δεδομένης της αξίας γης, των αναγκαίων απαλλοτριώσεων, των διαφορετικής φύσης μελετών, της προκύρηξης του έργου, της κατασκευής με προδιαγραφές…;
Πώς θα αποσβέσει το τίμημα ο ..προτεινόμενος ΣΔΙΤ;
Θα προηγηθεί του έργου της κατασκευής του αεροδρομίου ή εφόσον ο.. προτεινόμενος ΣΔΙΤ κατασκευάσει το αεροδρόμιο το οποίο προφανώς θα εκμεταλλεύεται, θα κωλυσιεργεί επ’ αόριστο τον οδικό άξονα;
Ποιος εξασφαλίζει τη χαοτική αυτή πιθανότητα;
Και εφόσον η λογική επιτάσσει ιεραρχικά την κατασκευή του συγκεκριμένου οδικού άξονα, γιατί δεν τίθεται συνολικός κερκυραϊκός στόχος το δεδομένο έργο και εφόσον μπει στην φάση υλοποίησής του τότε κάνουμε το επόμενο βήμα;
Και για να είμαστε ειλικρινείς με τους εαυτούς μας όσον αφορά στα περιβαλλοντικά προβλήματα που θα προκύψουν να πούμε την μοναδική αλήθεια που ισχύει στη φύση: δεν υπάρχουν ισοδύναμα.
Είναι, αν θα είναι, δική μας επιλογή να μηδενίσουμε μια μονάδα της κερκυραϊκής μας φύσης. Να το πούμε ξεκάθαρα στους εαυτούς μας και να μην κρυβόμαστε πίσω από ισοδύναμα.
Αυτοί όλοι είναι οι πιθανοί φόβοι και προβληματισμοί, ίσως και άλλοι τόσοι που θα διατυπωθούν και πρέπει να δοθούν πειστικές απαντήσεις.
Γιατί ο δρόμος αυτός δεν έχει γυρισμό.
Εφόσον έτσι συμβαίνει πρέπει να προβλέπεις τα μελλούμενα ώστε να προκύψει ωφέλεια σε όλους, σε άλλους περισσότερη σε άλλους λιγότερη.
Πάντως ωφέλεια.
Και πάντως για αυτούς τους στόχους χρειάζεται ισχυρό πολιτικό προσωπικό στον τόπο μας να επεξεργαστεί όλες τις παραμέτρους, να ενημερώσει τον Κερκυραϊκό Λαό, να διεκδικήσει, να είναι εγγυητής εξελίξεων.
Είναι αδιανόητο να στηρίζουμε την μελλοντική μας ανάπτυξη σε ιδιώτες.
Κέρκυρα 28-7-2009
ΜΠΟΥΚΑΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΝΕ ΠΑΣΟΚ ΚΕΡΚΥΡΑΣ