Προς τους Υπουργούς:
- Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
- Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη
Θέμα: Προκλητική και αυθαίρετη δίωξη πολίτη, στην Κέρκυρα.
Τις τελευταίες ημέρες, βιώνουμε απαράδεκτα φαινόμενα λογοκρισίας και διώξεων, που επιβεβαιώνουν την κυβερνητική πρόθεση κατάλυσης όλων των προσχημάτων. Η πρόθεση αυτή, ανασύρει μνήμες άλλων εποχών. Την 29-10-2012, διώχθηκε....
πολίτης στην Κέρκυρα, γιατί ανάρτησε στην προσωπική σελίδα του στο Facebook, φωτογραφίες ενηλίκων και αστυνομικών που βρίσκονταν σε δημόσιο χώρο, στο πλαίσιο εκδηλώσεων για τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου. Ο πολίτης, οδηγήθηκε στο Α.Τ. Κέρκυρας, όπου και συνελήφθη μετά από έγκληση αστυνομικών, οι οποίοι, επικαλούμενοι την προαναφερθείσα ανάρτηση φωτογραφιών - που σημειωτέον, αποτύπωναν στιγμιότυπα τα οποία είχαν ήδη προβληθεί στα τοπικά ΜΜΕ - του απέδωσαν τα αδικήματα της έργω εξύβρισης, της χρήσης και επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων καθώς και τα αδικήματα που προβλέπονται στο άρθρο 191 του Ποινικού Κώδικα, δηλαδή, διασπορά ψευδών ειδήσεων ή φημών ικανών «να επιφέρουν ανησυχίες ή φόβο στους πολίτες ή να ταράξουν τη δημόσια πίστη ή να κλονίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού στο εθνικό νόμισμα ή στις ένοπλες δυνάμεις της χώρας ή να επιφέρουν διαταραχή στις διεθνείς σχέσεις της χώρας»!
- Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων
- Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη
Θέμα: Προκλητική και αυθαίρετη δίωξη πολίτη, στην Κέρκυρα.
Τις τελευταίες ημέρες, βιώνουμε απαράδεκτα φαινόμενα λογοκρισίας και διώξεων, που επιβεβαιώνουν την κυβερνητική πρόθεση κατάλυσης όλων των προσχημάτων. Η πρόθεση αυτή, ανασύρει μνήμες άλλων εποχών. Την 29-10-2012, διώχθηκε....
πολίτης στην Κέρκυρα, γιατί ανάρτησε στην προσωπική σελίδα του στο Facebook, φωτογραφίες ενηλίκων και αστυνομικών που βρίσκονταν σε δημόσιο χώρο, στο πλαίσιο εκδηλώσεων για τον εορτασμό της 28ης Οκτωβρίου. Ο πολίτης, οδηγήθηκε στο Α.Τ. Κέρκυρας, όπου και συνελήφθη μετά από έγκληση αστυνομικών, οι οποίοι, επικαλούμενοι την προαναφερθείσα ανάρτηση φωτογραφιών - που σημειωτέον, αποτύπωναν στιγμιότυπα τα οποία είχαν ήδη προβληθεί στα τοπικά ΜΜΕ - του απέδωσαν τα αδικήματα της έργω εξύβρισης, της χρήσης και επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων καθώς και τα αδικήματα που προβλέπονται στο άρθρο 191 του Ποινικού Κώδικα, δηλαδή, διασπορά ψευδών ειδήσεων ή φημών ικανών «να επιφέρουν ανησυχίες ή φόβο στους πολίτες ή να ταράξουν τη δημόσια πίστη ή να κλονίσουν την εμπιστοσύνη του κοινού στο εθνικό νόμισμα ή στις ένοπλες δυνάμεις της χώρας ή να επιφέρουν διαταραχή στις διεθνείς σχέσεις της χώρας»!
Διατάχτηκε προανάκριση και εν όψει αυτοφώρου διαδικασίας, διενεργήθηκε κατ’ οίκον έρευνα, κατά την οποία κατασχέθηκαν ηλεκτρονικοί υπολογιστές, φωτογραφικές μηχανές και κάρτες μνήμης. Αργότερα, το ίδιο βράδυ, ο συλληφθείς αφέθηκε ελεύθερος, αφού διατάχθηκε προκαταρκτική εξέταση για τη διερεύνηση της συνδρομής ή μη των όρων άσκησης ποινικής δίωξης. Σημειωτέον ότι, καθ’όλη τη διάρκεια της κράτησης του συλληφθέντος εγκαλουμένου στο Αστυνομικό Τμήμα, ένας εκ των εκκαλούντων αστυνομικών, βρισκόταν συνεχώς στο χώρο του Τμήματος και ασκούσε αστυνομικά καθήκοντα ελέγχου και καταγραφής των προσωπικών στοιχείων φίλων και συγγενών του εγκαλουμένου, οι οποίοι είχαν προστρέξει για συνδρομή του.
Επειδή ο τρόπος, ο χρόνος, το αποτέλεσμα και οι συνθήκες υπό τις οποίες έλαβε χώρα η δίωξη του ως άνω πολίτη, εγείρουν πολλά ερωτηματικά.
Επειδή, τίθενται ζητήματα νομιμότητας, που αφορούν στη χρήση καταρχήν για προσωπικούς λόγους της προνομιακής πρόσβασης των αστυνομικών στους μηχανισμούς εντοπισμού, ταυτοποίησης, σύλληψης αλλά και ενεργοποίησης της δίωξης εναντίον ενός πολίτη.
Επειδή, επιπλέον ερωτηματικά εγείρονται και ως προς την ένταση και την έκταση των συνεπειών που είχε , για το φερόμενο ως δράστη, μια έγκληση για αδικήματα για τα οποία δεν στοιχειοθετήθηκε και δεν ασκήθηκε εν τέλει ποινική δίωξη στο πλαίσιο της αυτοφώρου διαδικασίας.
Επειδή, η όλη διαδικασία, έχει ιδιαίτερα επαχθείς συνέπειες για το μηνυόμενο, αφού κατά την κατ’ οίκον έρευνα που έλαβε χώρα εν όψει της αυτοφώρου διαδικασίας, κατασχέθηκαν προσωπικά αντικείμενα και εργαλεία του, τα οποία θα στερηθεί για άγνωστο διάστημα.
Επειδή, η έκθεση σε χρήση και επεξεργασία των δικών του προσωπικών δεδομένων και μάλιστα ευαίσθητων, όπως των προσωπικών εγγράφων ή/και φωτογραφιών που είναι καταχωρημένα στα κατασχεθέντα αντικείμενα, είναι καταφανώς δυσανάλογη και απαράδεκτη στο πλαίσιο της ως άνω υπόθεσης .
Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
Α) Ο Υπουργός Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη:
1) Είναι σύννομη και αποδεκτή από την Υπηρεσία, η χρήση για προσωπικούς λόγους της προνομιακής πρόσβασης αστυνομικών οργάνων στους μηχανισμούς εντοπισμού, ταυτοποίησης, σύλληψης αλλά και ενεργοποίησης της δίωξης εναντίον ενός πολίτη; Διερευνήθηκαν από τις αρμόδιες υπηρεσίες, κατόπιν μάλιστα της δημοσιότητας που έλαβε η ως άνω υπόθεση, οι συνθήκες και οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν από τα αστυνομικά όργανα για τον εντοπισμό, ταυτοποίηση και σύλληψη του συγκεκριμένου πολίτη, καθώς και ο βαθμός ανάμειξης σε αυτές των εκκαλούντων αστυνομικών που οδήγησαν στον εντοπισμό, ταυτοποίηση και σύλληψη του εγκαλουμένου από αυτούς πολίτη; Είναι σύννομη, η άσκηση αστυνομικών καθηκόντων από τους εκκαλούντες αστυνομικούς, στο πλαίσιο της ασκηθείσης από αυτούς έγκλησης;
2) Η έγκληση, των εν λόγω αστυνομικών του Α.Τ. Κέρκυρας κατά πολίτη, για αποδιδόμενα αδικήματα που αφορούν σε εκτέλεση των καθηκόντων τους, ήτοι την παρουσία τους σε δημόσιο χώρο κατά τη διάρκεια δημοσίων εκδηλώσεων, ήταν σε γνώση της προϊσταμένης υπηρεσίας τους και αν ναι ποια είναι η θέση επ’ αυτού της προϊσταμένης Αρχής και εν προκειμένω του Υπουργού; Όφειλαν, δε, ή όχι οι εν λόγω αστυνομικοί να ζητήσουν τη γνώμη της υπηρεσίας τους πριν να στραφούν κατά πολίτη με το επαχθές μέσο της έγκλησης, για αποδιδόμενα από αυτούς αδικήματα που αφορούν μάλιστα σε γενική αποτύπωση της παρουσίας τους και του έργου τους σε δημόσιο χώρο; Είναι δυνατόν να εκληφθεί μια εικόνα του δημόσιου βίου ,όπως είναι η απλή αποτύπωση της παρουσίας και του έργου δημοσίων υπαλλήλων και εν προκειμένω αστυνομικών οργάνων σε δημόσιο χώρο, ως παράνομη ενέργεια που θίγει την υπηρεσία και τα προσωπικά δεδομένα του δημοσίου υπαλλήλου;
Β) Ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων:
1) Έχει επιληφθεί ο Εισαγγελέας του Αρείου Πάγου, είτε δια του Υπουργού είτε αυτεπαγγέλτως, μετά την ευρεία δημοσιότητα της ως άνω υπόθεσης, για τον έλεγχο της τήρησης της νομιμότητας ως προς την ενεργοποίηση των διαδικασιών δίωξης και της προφανούς παραβίασης της αρχής της αναλογικότητας ως προς τον τρόπο, την έκταση και το επαχθές των συνεπειών που είχε για τον μηνυόμενο, μία έγκληση που δεν στοιχειοθέτησε καταρχήν δίωξη σύμφωνα με την αυτόφωρη διαδικασία και παρόλα αυτά οδήγησε σε κατάσχεση προσωπικών αντικειμένων και εργαλείων του, τα οποία θα στερηθεί για άγνωστο διάστημα, θα εκτεθεί δε ο μηνυόμενος σε χρήση και επεξεργασία των δικών του προσωπικών δεδομένων και μάλιστα ευαίσθητων;
2) Ποια είναι η θέση του Υπουργού, ως προς το αν η απλή αποτύπωση της παρουσίας και του έργου δημοσίων υπαλλήλων και εν προκειμένω αστυνομικών οργάνων δηλ. η αποτύπωση μιας δημόσιας δραστηριότητας δημοσίων υπαλλήλων σε δημόσιο χώρο, μπορεί να εκληφθεί ως παράνομη ενέργεια που θίγει την υπηρεσία και τα προσωπικά δεδομένα του δημοσίου υπαλλήλου, λαμβανομένης ιδίως υπ’ όψιν της εξέλιξης της τεχνολογίας και του ενεργού ενδιαφέροντος και συμμετοχής μέσω αυτής των πολιτών στο δημόσιο βίο;
Οι ερωτώντες βουλευτές:
Σαμοΐλης Στέφανος
Διακάκη Μαρία
Κατριβάνου Βασιλική
Παναγούλης Στάθης
Κανελλοπούλου Μαρία
Τσουκαλάς Δημήτρης
Κουράκης Τάσος