ΑΠ:Η εργασία αυτή φτάνει στο τέλος της. Η καθαρή τους θέση των επιχειρήσεων και των ν π είναι σχεδόν έτοιμη. Η μεν συγχώνευση των ΔΕΥΑ μας δίνει ένα αποτέλεσμα με υποχρεώσεις που ξεπερνάνε λίγο τα 36 εκατομμύρια ευρώ, από αυτές το μεγαλύτερο μέρος είναι υποχρεώσεις τιμολογημένες, είναι περίπου 21 εκατομμύρια, είναι κάποιες υποχρεώσεις που δεν είναι ακριβώς τιμολογημένες και είναι 13,5 περίπου εκατομμύρια από δανεισμό. Για τη ΔΕΥΑ θέλω να επισημάνω ότι
εγγυητής είναι ο Δήμος Κέρκυρας. Στις Κοινωφελείς επιχειρήσεις- και για τα τρία είδη- οι υποχρεώσεις δεν πρέπει να ξεπερνάνε τα 2-2,5 εκατομμύρια. Βέβαια εισπράττουν χρήματα από το κράτος («Βοήθεια στο Σπίτι», ΚΗΦΗ, κλπ). Το άνοιγμά τους δεν
είναι τόσο μεγάλο. Κάποια εξ αυτών θα πρέπει να κάνουν ρυθμίσεις, αν είναι οφειλές προς το ΙΚΑ και στην Εφορία για να αποπληρωθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
ΕΡ: Επομένως υπάρχουν εκκρεμότητες….
ΑΠ:Υπάρχουν εκκρεμότητες. Αυτό επειδή πήραμε την πολιτική απόφαση να κάνουμε όλη αυτή τη διαδικασία μέσω ορκωτών λογιστών. Δεν ήταν εύκολο να κλείσουν αυτά τα ζητήματα. Γι’ αυτό και δεν έχουν παραδοθεί όλα τα στοιχεία από τους ορκωτούς. Δεν το προέβλεπε ο νόμος για τα νομικά πρόσωπα και τις επιχειρήσεις, το επιλέξαμε εμείς.
ΕΡ. Στους Δήμους, ποια εικόνα υπάρχει;
ΑΠ:Η εικόνα είναι πιο σαφής. Εκεί τα δάνεια αγγίζουν τα 32 εκατομμύρια όλοι μαζί. Κεφάλαιο. Σε τράπεζες και Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Έχουμε 22 εκατομμύρια τιμολογημένες υποχρεώσεις και υπάρχουν μη τιμολογημένες υποχρεώσεις, επειδή προμηθευτές ή εργολάβοι δεν τιμολόγησαν την τελευταία περίοδο, ίσως το 2010, μπορεί και παλιότερα, δε φαίνονται, δεν μπορεί να τα ξέρει κανείς αν υπάρχουν. Θα αναγνωριστούν αν υπάρχουν συμβάσεις και με κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Δε θα αναγνωριστούν αν έρθει κάποιος και μας πει «μου χρωστάτε». Είναι γύρω στα 22 εκατομμύρια και μαζί με τα άλλα, θα φτάσουν νομίζω γύρω στα 25, και μαζί με τις τιμολογημένες πρέπει να ξεπερνάνε τα 55 εκατομμύρια. Σε αυτά θα προκύψουν πιθανόν κι άλλες υποχρεώσεις οι οποίες είναι από χρέη που προέρχονται από τις παλιές αναπτυξιακές και είναι υπό εκκαθάριση και αυτά δεν έχουν περάσει στους παλιούς Δήμους. Ο,τι είναι υπό εκκαθάριση δεν έχουν περάσει στους παλιούς Δήμους.
ΕΡ: Το συνολικό ποσό, περιφερειακοί Δήμοι, ο Δήμος της Κέρκυρας (ως Δήμος) και επιχειρήσεις, οι υποχρεώσεις, αυτό είναι πόσο;
ΑΠ: Αγγίζει τα 100 εκατομμύρια. Κεφάλαιο και τιμολογημένες υποχρεώσεις. Συν τους τόκους που πρόκειται να δοθούν για τους δανεισμούς, το χρέος είναι μεγαλύτερο.
ΕΡ: Το επιτόκιο πόσο το υπολογίζετε;
ΑΠ: ΜΟ επιτοκίου υπολογίστε το 5 με 5,5%.
ΕΡ: Οι υποχρεώσεις των λοιπών επιχειρήσεων, οι παλιές Αναπτυξιακές;
ΑΠ: Όπου έχει γίνει μετατροπή τα χρέη της παλιάς αναπτυξιακής έχουν περάσει στην κοινοφελή και μερικά χρέη μπορεί να έχουν εμφανισθεί. Στην περίπτωση της ΑΝΕΔΚ που είναι ξεχωριστή περίπτωση, και υπήρχαν υποχρεώσεις προς το ΙΚΑ και τους εργαζόμενους, δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, εκεί πιστεύω ότι θα εμφανιστεί και ένα σοβαρό χρέος προς το ΙΚΑ.
ΕΡ: Εκεί υπάρχει και ένα πολιτικό ζήτημα με τους πρώην προέδρους της ΑΝΕΔΚ. Θα τους καλύψει ο Δήμος;
ΑΠ: Εγώ νομίζω ότι αυτές είναι παράλληλες εργασίες…
ΕΡ: Καλούνται σε απολογία πρώην πρόεδροι…
ΑΠ: Αυτό θα εκφραστεί με την πολιτική βούληση από το σύνολο της παράταξης και ιδιαίτερα από τον Δήμαρχο. Πιστεύω ότι όλα αυτά τα δεδομένα θα συζητούνται συχνά στην Εκτελεστική Επιτροπή, είναι ένα ισχυρό πολιτικό όργανο, συμμετέχουν 15 Αντιδήμαρχοι και ο Δήμαρχος, η οποία είναι το κέντρο βάρους του Δήμου, σε συνδυασμό με άλλες επιτροπές που λειτουργούν όπως η Οικονομική και η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, σε συνδυασμό με τους άλλους Αντιδημάρχους. Εκεί όμως στην (Ε.Ε.)παίρνονται οι σοβαρές αποφάσεις στην κατεύθυνση που βάζει ο Δήμαρχος.
ΕΡ: Στην ΕΤΕΔΚ;
ΑΠ: Πρέπει να έχει υποχρεώσεις που ξεπερνούν τις 600.000 ευρώ προς το Δημόσιο και το ΙΚΑ.
ΕΡ: Ο αριθμός των υπαλλήλων αυτή τη στιγμή ποιος είναι;
ΑΠ: Είναι 793 υπάλληλοι, συν 160 στα Νομικά Πρόσωπα στις δομές και τις Κοινωφελείς Επιχειρήσεις, συν 220 στη ΔΕΥΑ. Περίπου το σύνολο είναι 1.200 άτομα. Η πρόβλεψη σε μισθοδοσίες μαζί με τα νομικά πρόσωπα, τις επιχορηγήσεις που λαμβάνουν υποχρεωτικά (βρεφονηπιακοί σταθμοί κλπ), και οι εργαζόμενοι στην Κοινωφελή. Υπολογίζω ότι θα αγγίξει τα 26 εκατομμύρια (μεικτά), χωρίς τη ΔΕΥΑ.
ΕΡ: Υπάρχει μία πρόβλεψη για τα έσοδα του Δήμου;
ΑΠ: Σήμερα τα έσοδα σε επίπεδο τακτικών και εκτάκτων και επιχορηγήσεων πλησιάζουν τα 110 εκατομμύρια ευρώ. Εξ αυτών τακτικά είναι τα 60 εκατομμύρια περίπου και προέρχονται βασικά από τους ΚΑΠ, από τα τέλη και τα έσοδα από την εκμετάλλευση περιουσίας, χωρίς τις παραλίες που θα δοθούν για εκμετάλλευση στη νέα αναπτυξιακή μονομετοχική εταιρεία.
ΕΡ: Επομένως προκύπτει ένα θετικό ισοζύγιο;
ΑΠ: Αν βάλουμε τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από τα έργα που αφορούν το ΕΣΠΑ, το ΘΗΣΕΑΣ, τα συνεχιζόμενα από ίδιους πόρους, τα έργα από παλιά ΣΑΤΑ η οποία τώρα θα πρέπει να καλυφθεί από τα «λοιπά…» έσοδα, νομίζω ότι η πρώτη ψαλίδα θα είναι αρνητική. Το Υπουργείο καθυστερημένα μάλιστα (6 Απριλίου) αποφάσισε ότι μπορεί να ισοσκελίζονται προϋπολογισμοί όχι για λειτουργικά έξοδα, αλλά για λοιπά έξοδα, με δανεισμό.
ΕΡ: Επομένως για να αντιμετωπιστούν όλα αυτά θα πρέπει κατά τον πρώτο χρόνο δε θα πρέπει να υπάρχει νέο άνοιγμα οικονομικών μετώπων, έως ότου τακτοποιηθούν οι εκκρεμότητες;
ΑΠ: Κατά τη δική μου άποψη αυτό θα είναι το σοβαρότερο. Εγώ πιστεύω ότι και δε θα μας επιτρέψουν, διότι ισχύει η νέα βάση δεδομένων στο Υπουργείο Εσωτερικών, δίνουμε κάθε μήνα στοιχεία, μέχρι τώρα είμαστε συνεπείς και πιστεύω ότι θα είμαστε μέχρι τέλους, έχουμε αναρτήσει ήδη και τις υποχρεώσεις του τελευταίου τριμήνου του 2010 που βρήκαμε από τους δήμους με ό,τι στοιχεία βρήκαμε από τους δήμους και το πρώτο τρίμηνο του 2011. Μέχρι στιγμής είμαστε συνεπείς. Διότι αν δεν είμαστε θα αρχίσουν οι περικοπές από τους ΚΑΠ και δεν έχουμε αυτή την πολυτέλεια. Πρώτα λοιπόν πρέπει να περιορίσουμε τα έξοδα μας γιατί παρακολουθούνται. Σε ότι αφορά τα έσοδα, δεν μπορούμε να κάνουμε πλασματικές εγγραφές, διότι υπάρχουν αριθμοδείκτες και ποσοδείκτες που όταν αποκλείνουν οι μεν αιρετοί πάνε για καταλογισμό για τυχόν διαφυγόντα κέρδη του Δήμου και φυσικά το ίδιο και οι υπάλληλοι. Εκ των πραγμάτων, για να ισοσκελίσει έναν προϋπολογισμό δεν μπορεί να πει ότι θα εισπράξω λ.χ. από τις πλατείες 10 εκατομμύρια και τα περυσινά έσοδα έδιναν δύο ή τρία εκατομμύρια. Θα πρέπει να είσαι πολύ κοντά σε μία πραγματικότητα. Εκεί που ίσως να φανεί κάτι περισσότερο, να έχουμε μία ελπίδα, ανεξάρτητα από τις εγγραφές που θα κάνουμε, είναι ότι μπορεί να εμφανισθούν έσοδα παλαιοτέρων ετών, στους μικρούς δήμους ιδιαιτέρως, που δεν ήταν βεβαιωμένα, από επιχειρήσεις. Αλλά υπάρχουν και αβεβαίωτα έσοδα σε κάποιους δήμους (το 2%), το 2006, 2007, 2008 και 2009 και παλαιοτέρων ετών, τα οποία είναι σοβαρά έσοδα.
ΕΡ: Πότε θα φέρετε προς συζήτηση τον προϋπολογισμό;
ΑΠ: Ηδη ετοιμάζεται. Μέσα στην εβδομάδα θα έχει ολοκληρώσει την εισήγησή της η Εκτελεστική Επιτροπή, θα περάσει Οικονομική Επιτροπή, και την ερχόμενη Δευτέρα ευελπιστώ ότι θα συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ομαλά θα πάμε. Θα έχουν όλοι τρεις μέρες να μελετήσουν το Σχέδιο του Προϋπολογισμού.
ΕΡ: Το χρέος του Δήμου πώς θα μειώνεται;
ΑΠ: Με περιστολή δαπανών. Δεν μπορώ να έχω περιστολή δαπανών στη μισθοδοσία, αλλά μπορώ να έχω στις υπερωρίες. Και με τη δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος που θα κατευθύνεται στην αποπληρωμή του χρέους και αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα. Για να συμβεί αυτό όμως, πρέπει να επαναδιαπραγματευτούμε τα δάνεια και ιδιαίτερα με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, μας δίνει μια ευκαιρία, να γίνει δάνειο μακροπρόθεσμο, 25ετίας ίσως, ώστε να μειωθεί το τοκοχρεολύσιο και να έχουμε ένα πρωτογενές περίσσευμα από τους ΚΑΠ, διότι σήμερα τους τρεις πρώτους μήνες από τους ΚΑΠ που ήρθαν, το 50% πήγαινε στις δανειακές υποχρεώσεις είτε είναι αυτές των δήμων είτε είναι της ΔΕΥΑ ως εγγυήσεις. Καταλαβαίνετε, ότι αν συνεχιστεί αυτό… έστω κι αν μειώνεται σταδιακά μέσα στο διάστημα του χρόνου, γιατί τους πρώτους μήνες είναι τα δάνεια τω ΔΕΥΑ, άρα λογικά θα μειώνεται, αλλά για τον Δήμο είναι σταθερό, δεν πρόκειται να πάρουμε ποτέ στα χέρια μας 1,7 εκατομμύρια που είναι οι ΚΑΠ με βάση τα περυσινά δεδομένα. Θα παίρνουμε το maximum 1,45 εκ. ευρώ λόγω των παρακρατήσεων.
ΕΠ: Επομένως μιλάμε για μία συνέχιση του προβλήματος;
ΑΠ: Θα συνεχιστεί το πρόβλημα. Ο δανεισμός θα πρέπει να είναι τέτοιος ώστε να έχουμε πρωτογενές περίσσευμα από τα έσοδά μας με τα σημερινά δεδομένα. Για αυτό λέω ότι τα παλιά μας δάνεια πρέπει να πάνε σε 25ετία, η ΔΕΥΑ μόνη της, ο Δήμος μόνος του στην ίδια λογική, όποτε αυτό θα μειώσει τα τοκοχρεολύσια και από 5-5,5 εκ. θα το φέρει στα 3-3,5 εκατ.(θα έχουμε ένα κέρδος στα 2 εκατ. περίπου) και ταυτόχρονα ένα αντίστοιχο δάνειο για το Δήμο και ένα αντίστοιχο δάνειο για τη ΔΕΥΑ για 25 χρόνια, θα δώσει το δικαίωμα να καλύψεις μέρος των τιμολογημένων υποχρεώσεων, να φέρει τμήμα ζεστό στην αγορά. Αυτό θα φέρει ένα τοκοχρεολύσιο. Πρέπει το τοκοχρεολύσιο ως άθροισμα να είναι λιγότερο τουλάχιστο κατά 500.000 για να προκύψει περίσσευμα από τους ΚΑΠ.
ΕΡ: Στην ουσία δεν δρομολογείται η διαδικασία αποπληρωμής…
εγγυητής είναι ο Δήμος Κέρκυρας. Στις Κοινωφελείς επιχειρήσεις- και για τα τρία είδη- οι υποχρεώσεις δεν πρέπει να ξεπερνάνε τα 2-2,5 εκατομμύρια. Βέβαια εισπράττουν χρήματα από το κράτος («Βοήθεια στο Σπίτι», ΚΗΦΗ, κλπ). Το άνοιγμά τους δεν
είναι τόσο μεγάλο. Κάποια εξ αυτών θα πρέπει να κάνουν ρυθμίσεις, αν είναι οφειλές προς το ΙΚΑ και στην Εφορία για να αποπληρωθούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
ΕΡ: Επομένως υπάρχουν εκκρεμότητες….
ΑΠ:Υπάρχουν εκκρεμότητες. Αυτό επειδή πήραμε την πολιτική απόφαση να κάνουμε όλη αυτή τη διαδικασία μέσω ορκωτών λογιστών. Δεν ήταν εύκολο να κλείσουν αυτά τα ζητήματα. Γι’ αυτό και δεν έχουν παραδοθεί όλα τα στοιχεία από τους ορκωτούς. Δεν το προέβλεπε ο νόμος για τα νομικά πρόσωπα και τις επιχειρήσεις, το επιλέξαμε εμείς.
ΕΡ. Στους Δήμους, ποια εικόνα υπάρχει;
ΑΠ:Η εικόνα είναι πιο σαφής. Εκεί τα δάνεια αγγίζουν τα 32 εκατομμύρια όλοι μαζί. Κεφάλαιο. Σε τράπεζες και Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Έχουμε 22 εκατομμύρια τιμολογημένες υποχρεώσεις και υπάρχουν μη τιμολογημένες υποχρεώσεις, επειδή προμηθευτές ή εργολάβοι δεν τιμολόγησαν την τελευταία περίοδο, ίσως το 2010, μπορεί και παλιότερα, δε φαίνονται, δεν μπορεί να τα ξέρει κανείς αν υπάρχουν. Θα αναγνωριστούν αν υπάρχουν συμβάσεις και με κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Δε θα αναγνωριστούν αν έρθει κάποιος και μας πει «μου χρωστάτε». Είναι γύρω στα 22 εκατομμύρια και μαζί με τα άλλα, θα φτάσουν νομίζω γύρω στα 25, και μαζί με τις τιμολογημένες πρέπει να ξεπερνάνε τα 55 εκατομμύρια. Σε αυτά θα προκύψουν πιθανόν κι άλλες υποχρεώσεις οι οποίες είναι από χρέη που προέρχονται από τις παλιές αναπτυξιακές και είναι υπό εκκαθάριση και αυτά δεν έχουν περάσει στους παλιούς Δήμους. Ο,τι είναι υπό εκκαθάριση δεν έχουν περάσει στους παλιούς Δήμους.
ΕΡ: Το συνολικό ποσό, περιφερειακοί Δήμοι, ο Δήμος της Κέρκυρας (ως Δήμος) και επιχειρήσεις, οι υποχρεώσεις, αυτό είναι πόσο;
ΑΠ: Αγγίζει τα 100 εκατομμύρια. Κεφάλαιο και τιμολογημένες υποχρεώσεις. Συν τους τόκους που πρόκειται να δοθούν για τους δανεισμούς, το χρέος είναι μεγαλύτερο.
ΕΡ: Το επιτόκιο πόσο το υπολογίζετε;
ΑΠ: ΜΟ επιτοκίου υπολογίστε το 5 με 5,5%.
ΕΡ: Οι υποχρεώσεις των λοιπών επιχειρήσεων, οι παλιές Αναπτυξιακές;
ΑΠ: Όπου έχει γίνει μετατροπή τα χρέη της παλιάς αναπτυξιακής έχουν περάσει στην κοινοφελή και μερικά χρέη μπορεί να έχουν εμφανισθεί. Στην περίπτωση της ΑΝΕΔΚ που είναι ξεχωριστή περίπτωση, και υπήρχαν υποχρεώσεις προς το ΙΚΑ και τους εργαζόμενους, δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία, εκεί πιστεύω ότι θα εμφανιστεί και ένα σοβαρό χρέος προς το ΙΚΑ.
ΕΡ: Εκεί υπάρχει και ένα πολιτικό ζήτημα με τους πρώην προέδρους της ΑΝΕΔΚ. Θα τους καλύψει ο Δήμος;
ΑΠ: Εγώ νομίζω ότι αυτές είναι παράλληλες εργασίες…
ΕΡ: Καλούνται σε απολογία πρώην πρόεδροι…
ΑΠ: Αυτό θα εκφραστεί με την πολιτική βούληση από το σύνολο της παράταξης και ιδιαίτερα από τον Δήμαρχο. Πιστεύω ότι όλα αυτά τα δεδομένα θα συζητούνται συχνά στην Εκτελεστική Επιτροπή, είναι ένα ισχυρό πολιτικό όργανο, συμμετέχουν 15 Αντιδήμαρχοι και ο Δήμαρχος, η οποία είναι το κέντρο βάρους του Δήμου, σε συνδυασμό με άλλες επιτροπές που λειτουργούν όπως η Οικονομική και η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, σε συνδυασμό με τους άλλους Αντιδημάρχους. Εκεί όμως στην (Ε.Ε.)παίρνονται οι σοβαρές αποφάσεις στην κατεύθυνση που βάζει ο Δήμαρχος.
ΕΡ: Στην ΕΤΕΔΚ;
ΑΠ: Πρέπει να έχει υποχρεώσεις που ξεπερνούν τις 600.000 ευρώ προς το Δημόσιο και το ΙΚΑ.
ΕΡ: Ο αριθμός των υπαλλήλων αυτή τη στιγμή ποιος είναι;
ΑΠ: Είναι 793 υπάλληλοι, συν 160 στα Νομικά Πρόσωπα στις δομές και τις Κοινωφελείς Επιχειρήσεις, συν 220 στη ΔΕΥΑ. Περίπου το σύνολο είναι 1.200 άτομα. Η πρόβλεψη σε μισθοδοσίες μαζί με τα νομικά πρόσωπα, τις επιχορηγήσεις που λαμβάνουν υποχρεωτικά (βρεφονηπιακοί σταθμοί κλπ), και οι εργαζόμενοι στην Κοινωφελή. Υπολογίζω ότι θα αγγίξει τα 26 εκατομμύρια (μεικτά), χωρίς τη ΔΕΥΑ.
ΕΡ: Υπάρχει μία πρόβλεψη για τα έσοδα του Δήμου;
ΑΠ: Σήμερα τα έσοδα σε επίπεδο τακτικών και εκτάκτων και επιχορηγήσεων πλησιάζουν τα 110 εκατομμύρια ευρώ. Εξ αυτών τακτικά είναι τα 60 εκατομμύρια περίπου και προέρχονται βασικά από τους ΚΑΠ, από τα τέλη και τα έσοδα από την εκμετάλλευση περιουσίας, χωρίς τις παραλίες που θα δοθούν για εκμετάλλευση στη νέα αναπτυξιακή μονομετοχική εταιρεία.
ΕΡ: Επομένως προκύπτει ένα θετικό ισοζύγιο;
ΑΠ: Αν βάλουμε τις υποχρεώσεις που προκύπτουν από τα έργα που αφορούν το ΕΣΠΑ, το ΘΗΣΕΑΣ, τα συνεχιζόμενα από ίδιους πόρους, τα έργα από παλιά ΣΑΤΑ η οποία τώρα θα πρέπει να καλυφθεί από τα «λοιπά…» έσοδα, νομίζω ότι η πρώτη ψαλίδα θα είναι αρνητική. Το Υπουργείο καθυστερημένα μάλιστα (6 Απριλίου) αποφάσισε ότι μπορεί να ισοσκελίζονται προϋπολογισμοί όχι για λειτουργικά έξοδα, αλλά για λοιπά έξοδα, με δανεισμό.
ΕΡ: Επομένως για να αντιμετωπιστούν όλα αυτά θα πρέπει κατά τον πρώτο χρόνο δε θα πρέπει να υπάρχει νέο άνοιγμα οικονομικών μετώπων, έως ότου τακτοποιηθούν οι εκκρεμότητες;
ΑΠ: Κατά τη δική μου άποψη αυτό θα είναι το σοβαρότερο. Εγώ πιστεύω ότι και δε θα μας επιτρέψουν, διότι ισχύει η νέα βάση δεδομένων στο Υπουργείο Εσωτερικών, δίνουμε κάθε μήνα στοιχεία, μέχρι τώρα είμαστε συνεπείς και πιστεύω ότι θα είμαστε μέχρι τέλους, έχουμε αναρτήσει ήδη και τις υποχρεώσεις του τελευταίου τριμήνου του 2010 που βρήκαμε από τους δήμους με ό,τι στοιχεία βρήκαμε από τους δήμους και το πρώτο τρίμηνο του 2011. Μέχρι στιγμής είμαστε συνεπείς. Διότι αν δεν είμαστε θα αρχίσουν οι περικοπές από τους ΚΑΠ και δεν έχουμε αυτή την πολυτέλεια. Πρώτα λοιπόν πρέπει να περιορίσουμε τα έξοδα μας γιατί παρακολουθούνται. Σε ότι αφορά τα έσοδα, δεν μπορούμε να κάνουμε πλασματικές εγγραφές, διότι υπάρχουν αριθμοδείκτες και ποσοδείκτες που όταν αποκλείνουν οι μεν αιρετοί πάνε για καταλογισμό για τυχόν διαφυγόντα κέρδη του Δήμου και φυσικά το ίδιο και οι υπάλληλοι. Εκ των πραγμάτων, για να ισοσκελίσει έναν προϋπολογισμό δεν μπορεί να πει ότι θα εισπράξω λ.χ. από τις πλατείες 10 εκατομμύρια και τα περυσινά έσοδα έδιναν δύο ή τρία εκατομμύρια. Θα πρέπει να είσαι πολύ κοντά σε μία πραγματικότητα. Εκεί που ίσως να φανεί κάτι περισσότερο, να έχουμε μία ελπίδα, ανεξάρτητα από τις εγγραφές που θα κάνουμε, είναι ότι μπορεί να εμφανισθούν έσοδα παλαιοτέρων ετών, στους μικρούς δήμους ιδιαιτέρως, που δεν ήταν βεβαιωμένα, από επιχειρήσεις. Αλλά υπάρχουν και αβεβαίωτα έσοδα σε κάποιους δήμους (το 2%), το 2006, 2007, 2008 και 2009 και παλαιοτέρων ετών, τα οποία είναι σοβαρά έσοδα.
ΕΡ: Πότε θα φέρετε προς συζήτηση τον προϋπολογισμό;
ΑΠ: Ηδη ετοιμάζεται. Μέσα στην εβδομάδα θα έχει ολοκληρώσει την εισήγησή της η Εκτελεστική Επιτροπή, θα περάσει Οικονομική Επιτροπή, και την ερχόμενη Δευτέρα ευελπιστώ ότι θα συζητηθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο. Ομαλά θα πάμε. Θα έχουν όλοι τρεις μέρες να μελετήσουν το Σχέδιο του Προϋπολογισμού.
ΕΡ: Το χρέος του Δήμου πώς θα μειώνεται;
ΑΠ: Με περιστολή δαπανών. Δεν μπορώ να έχω περιστολή δαπανών στη μισθοδοσία, αλλά μπορώ να έχω στις υπερωρίες. Και με τη δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος που θα κατευθύνεται στην αποπληρωμή του χρέους και αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα. Για να συμβεί αυτό όμως, πρέπει να επαναδιαπραγματευτούμε τα δάνεια και ιδιαίτερα με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων, μας δίνει μια ευκαιρία, να γίνει δάνειο μακροπρόθεσμο, 25ετίας ίσως, ώστε να μειωθεί το τοκοχρεολύσιο και να έχουμε ένα πρωτογενές περίσσευμα από τους ΚΑΠ, διότι σήμερα τους τρεις πρώτους μήνες από τους ΚΑΠ που ήρθαν, το 50% πήγαινε στις δανειακές υποχρεώσεις είτε είναι αυτές των δήμων είτε είναι της ΔΕΥΑ ως εγγυήσεις. Καταλαβαίνετε, ότι αν συνεχιστεί αυτό… έστω κι αν μειώνεται σταδιακά μέσα στο διάστημα του χρόνου, γιατί τους πρώτους μήνες είναι τα δάνεια τω ΔΕΥΑ, άρα λογικά θα μειώνεται, αλλά για τον Δήμο είναι σταθερό, δεν πρόκειται να πάρουμε ποτέ στα χέρια μας 1,7 εκατομμύρια που είναι οι ΚΑΠ με βάση τα περυσινά δεδομένα. Θα παίρνουμε το maximum 1,45 εκ. ευρώ λόγω των παρακρατήσεων.
ΕΠ: Επομένως μιλάμε για μία συνέχιση του προβλήματος;
ΑΠ: Θα συνεχιστεί το πρόβλημα. Ο δανεισμός θα πρέπει να είναι τέτοιος ώστε να έχουμε πρωτογενές περίσσευμα από τα έσοδά μας με τα σημερινά δεδομένα. Για αυτό λέω ότι τα παλιά μας δάνεια πρέπει να πάνε σε 25ετία, η ΔΕΥΑ μόνη της, ο Δήμος μόνος του στην ίδια λογική, όποτε αυτό θα μειώσει τα τοκοχρεολύσια και από 5-5,5 εκ. θα το φέρει στα 3-3,5 εκατ.(θα έχουμε ένα κέρδος στα 2 εκατ. περίπου) και ταυτόχρονα ένα αντίστοιχο δάνειο για το Δήμο και ένα αντίστοιχο δάνειο για τη ΔΕΥΑ για 25 χρόνια, θα δώσει το δικαίωμα να καλύψεις μέρος των τιμολογημένων υποχρεώσεων, να φέρει τμήμα ζεστό στην αγορά. Αυτό θα φέρει ένα τοκοχρεολύσιο. Πρέπει το τοκοχρεολύσιο ως άθροισμα να είναι λιγότερο τουλάχιστο κατά 500.000 για να προκύψει περίσσευμα από τους ΚΑΠ.
ΕΡ: Στην ουσία δεν δρομολογείται η διαδικασία αποπληρωμής…
ΑΠ: Στην ουσία η αποπληρωμή δρομολογείται με δύο πράγματα. Το ένα είναι μα το δανεισμό και το άλλο κομμάτι είναι από αυτό που είπαμε, με τη δημιουργία πρωτογενούς πλεονάσματος και μείωση δαπανών. Αυτό θα δημιουργήσει τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη έναρξη αποπληρωμής των υποχρεώσεων και από εκεί και πέρα αναζήτηση νέων πόρων, δηλ. πλήρη εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας αλλά και σε μία λογική όπως πχ ο ρυπαίνων πληρώνει, αν θα μιλούσαμε για την καθαριότητα. Αλλά ταυτόχρονα δηλώνω κατηγορηματικά ότι δε θα υπάρξει μία ισοπεδωτική λογική. Επίσης δε θα υπάρξει αύξηση τελών καθαριότητας και φωτισμού ή άλλων τελών, εκτός από αυτά που πρέπει να μπούνε υποχρεωτικά όπως τα τέλη ακίνητης περιουσίας. Είναι 0,35 τοις χιλίοις. Όλα τα άλλα θα μελετηθούν μέσα στη φετινή χρονιά και οι όποιες αποφάσεις θα ληφθούν μέσα στο χρόνο για τον προϋπολογισμό του επόμενου έτους. Θα υπάρξουν όλες αυτές οι διεργασίες, θα οργανωθούν καλύτερα οι προμήθειες και με αποθήκη, να παρακολουθήσουμε τη ροή για να δούμε πώς μπορούν να ορθολογιστούν αυτά τα ελαστικά έξοδα. Έχουμε μία μακριά πορεία για να μπορέσουμε να δούμε θετικά αποτελέσματα. Είμαι οπαδός της λογικής διαχείρισης, δεν πρέπει αυτή να ξεφύγει και δε φαίνεται διότι δε θα μας αφήσουν να ξεφύγουμε. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση στο σύνολό της μπορεί να μη χρωστά πολλά σε σχέση με το δημόσιο χρέος, παρ’ όλα αυτά νομίζω ότι μπαίνει σε ορθότερη βάση η λειτουργία της. Καταλαβαίνω τον κόσμο που περνάει κρίση. Δεν μπορεί να είναι οριζόντια η περικοπή. Πρέπει να έχει άλλη λογική, πρέπει οι έχοντες να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη και όχι οι μη έχοντες.