Σάββατο 23 Ιανουαρίου 2010

Bελτίωση της σχέσης «ποιότητας – τιμής» είναι η λύση στο τουριστικό πρόβλημα της χώρας λέει η Α. Γκερέκου

«Συχνά αναφέρεται δημόσια η φράση ότι «ο Τουρισμός για την Ελλάδα αποτελεί τη «βαριά βιομηχανία» - και μάλιστα έχει ακουστεί τόσες πολλές φορές που ενδεχομένως να μοιάζει κλισέ και να χάνει το νόημά της. Όμως είμαι βέβαιη, ότι όλοι όσοι βρισκόμαστε σήμερα εδώ, γνωρίζουμε πολύ καλά, ότι αυτό ισχύει και μάλιστα σε απόλυτο βαθμό. Πιστεύω μάλιστα ότι......................
 δεν αποτελεί υπερβολή να παρατηρήσει κανείς ότι ο Τουρισμός, αποτελεί τον ένα από τους δύο βασικούς πυλώνες της Ελληνικής Οικονομίας, μαζί με τη Ναυτιλία.


Για πολλά χρόνια όμως, είχαμε «καλομάθει» στο να έχουμε θετικά αποτελέσματα στον Τουρισμό μας, χωρίς να καταβάλουμε ιδιαίτερη προσπάθεια. Αυτό οδήγησε στο να έχουμε τελικά ένα «τουριστικό προϊόν», το οποίο κατά κάποιο τρόπο «λειτουργούσε από μόνο του», χωρίς να απαιτεί πολλά από την Πολιτεία. Όμως, από το ένα μέρος η αύξηση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας του πεδίου του Τουρισμού και από το άλλο μέρος, η οικονομική κρίση που έπληξε όλους τους παραγωγικούς κλάδους και φυσικά τον Τουρισμό, μας έδειξαν πόσο λάθος αντιμετωπίζαμε το συγκεκριμένο τομέα κατά το προηγούμενο χρονικό διάστημα.




Όπως γνωρίζετε, παραβρέθηκα αυτή την εβδομάδα στο 5ο Διεθνές Forum με θέμα «τις προοπτικές και τις προκλήσεις για την Τουριστική Ανάπτυξη το 2010-2011» που συνδιοργανώθηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού και την Exceltur, όπως και στη σημαντική έκθεση Fitur στην Μαδρίτη. Εκεί είχα σειρά επαφών τόσο με μεγάλους ταξιδιωτικούς πράκτορες, όσο και με φορείς του τουρισμού από όλο τον κόσμο. Ανέδειξα τις προτεραιότητές μας για τη νέα τουριστική ταυτότητα της χώρας, που θα βασίζεται στην «πράσινη ανάπτυξη» η οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνει ένα νέο νομικό πλαίσιο για την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, χρήση εναλλακτικών πηγών ενέργειας, δημιουργία ενός διοικητικού τουριστικού πρωτοκόλλου επικεντρωμένου στον πελάτη, και κίνητρα για επενδύσεις στον πράσινο τουρισμό. Επίσης περιλαμβάνει συνεργασία με τον ευρύτερο ιδιωτικό και δημόσιο τομέα, αλλά και συνέργειες με τους τομείς του πολιτισμού και αθλητισμού.
Θέλω να επισημάνω ότι στην Ισπανία διαπίστωσα ότι υπάρχουν δυνατότητες συνεργασίας για την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης προς την χώρα μας, όχι μόνο από την Ισπανία αλλά και από τις ισπανόφωνες χώρες της Λατινικής Αμερικής. Συζητήσαμε με εκπροσώπους της ισπανικής αεροπορικής βιομηχανίας, διαπίστωσα το ενδιαφέρον και τις προοπτικές που υπάρχουν και δημιουργήθηκαν οι βάσεις για την διεύρυνση της συνεργασίας μας στον τουρισμό. Στην συνάντηση που είχα με τον Ισπανό υπουργό Τουρισμού κ. Χουάν Μεσκίδα Φεράντο συζητήσαμε σημαντικά διμερή θέματα διαπιστώνοντας το εύρος των δυνατοτήτων που έχουμε για την τόνωση της τουριστικής αγοράς, ειδικά τώρα που η Ισπανία έχει την Προεδρία της ΕΕ για το πρώτο εξάμηνο του 2010.


Με αφορμή την πρόσφατη αυτή επίσκεψη στην Ισπανία θέλω να σας επισημάνω ότι οι επαφές που κάνουμε σε εθνικό και διεθνές επίπεδο είναι συνεχείς και πιστεύω ότι θα καταφέρουμε τον στόχο μας που δεν είναι άλλος από τη δημιουργική συνεργασία του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, ώστε να χτίσουμε μαζί το μέλλον του ελληνικού τουρισμού.


Δεν αρνείται κανείς ότι η παγκόσμια οικονομική κρίση, μας οδηγεί σε μία ακόμη κάθε άλλο παρά «εύκολη» σεζόν για τον Τουρισμό μας. Για όλους μας τα πράγματα δε θα είναι εύκολα– για την πολιτική ηγεσία, για τους επιχειρηματίες αλλά και για τους εργαζομένους στον Τουρισμό. Όμως μέσα από στο «πρόβλημα» της κρίσης, μπορούμε ξεκάθαρα να δούμε και τη «λύση» για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας στο άμεσο μέλλον. Κι αυτή δεν είναι άλλη, από τη βελτίωση της ποιότητας των παρερχομένων υπηρεσιών μας προς τους επισκέπτες και φυσικά από τη βελτίωση της σχέσης «ποιότητας – τιμής».


Βεβαίως, δεν νοούνται να γίνουν όλα αυτά, χωρίς την ύπαρξη των κατάλληλων υποδομών: ποιοτικός τουρισμός, χωρίς ανάλογες υποδομές, δεν υφίσταται. Σε ότι αναλογεί στην πλευρά της Πολιτείας στο θέμα των υποδομών, μπορούμε να σας διαβεβαιώσουμε ότι κάνουμε καθετί δυνατόν προς αυτή την κατεύθυνση - έστω και αυτή τη δύσκολη στιγμή της οικονομικής στενότητας για το κράτος. Αναμένουμε ότι και ο κόσμος του Τουρισμού, θα πράξει το ίδιο ως προς τη βελτίωση των ιδιωτικών επιχειρηματικών τουριστικών υποδομών.


Γιατί κακά τα ψέματα φίλες και φίλοι… για να υπάρχει θετικό αποτέλεσμα στην τουριστική δραστηριότητα, απαιτείται επένδυση – και εννοώ σε όλα τα επίπεδα και από όλες τις πλευρές. Ίσως τη στιγμή αυτή, η πρόσκληση σε «επένδυση» στον Τουρισμό να ακούγεται κάπως «περίεργη», όμως αν θέλουμε να κάνουμε το «βήμα προς τα μπροστά» και να βγούμε κερδισμένοι από την κρίση κι όχι απλά να διαχειριστούμε τα αρνητικά της, θα πρέπει να επενδύσουμε – όσα και όπου μπορούμε αποδοτικότερα.


Σήμερα, είναι ιδιαίτερη η χαρά μου να εγκαινιάσω την 5η Έκθεση Ξενοδοχειακού Εξοπλισμού και Εστίασης HORECA 2010, ακριβώς για το σημαντικό ρόλο που παίζει στο θέμα της βελτίωσης των υποδομών του Τουρισμού μας. Πέρα από τα όσα – αναμφισβήτητα ενδιαφέροντα – παρουσιάζονται από τους εκθέτες, η HORECA με τις παράλληλες εκδηλώσεις της φέτος, αφ’ ενός μας δίνει τη δυνατότητα να δούμε τον «εξοπλισμό του μέλλοντος» της τουριστικής βιομηχανίας και αφ’ ετέρου, αποτελεί μια ζωντανή συνάντηση όλων των ανθρώπων του τουρισμού της χώρας μας.


Παρά τις δυσκολίες λοιπόν, οι σκέψεις όλων μας οφείλουν να είναι θετικές και είμαι βέβαιη ότι και φέτος ο Ελληνικός Τουρισμός θα βρεθεί ψηλά στις προτιμήσεις των επισκεπτών και εμείς θα ανταποκριθούμε με τον καλύτερο τρόπο στην επιλογή τους αυτή.»