Τετάρτη, 23 Δεκεμβρίου 2009

Διαβάστε την ομιλία του Υφυπουργού Παιδείας στη Βουλή και βγάλτε συμπέρασμα......

Με το ένα δισεκατομμύριο ευρώ και με το 5%, δεν θα μπορέσουμε να ξεπεράσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, αν δεν δούμε τη βάση των προβλημάτων και αν δεν δούμε πώς θα ξεπεράσουμε το στρεβλό τρόπο με τον οποίο λειτουργεί και το εκπαιδευτικό σύστημα, είπε μιλώντας στη Βουλή ο υφ. Παιδείας Γιάννης Πανάρετος και ανέφερε συγκεκριμένα τέσσερα παραδείγματα.


ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Σας ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Κύριοι Βουλευτές, είναι χαρά και τιμή μου που έχω σήμερα την ευκαιρία να διατυπώσω κάποιες απόψεις για τον Προϋπολογισμό και να συνδέσω αυτές τις απόψεις με μια σειρά από προβλήματα που πιστεύω ότι σχετίζονται με την παιδεία και τον τρόπο που λειτουργεί το ελληνικό κράτος.
Περνάει η χώρα μας σήμερα μια μεγάλη οικονομική κρίση. Η κρίση αυτή είναι κυρίως ελληνική κρίση. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι υπάρχει και διεθνής κρίση. Και η διεθνής κρίση επηρεάζει τα οικονομικά της χώρας. Όμως, στη βάση της κρίσης που αντιμετωπίζει η χώρα μας, βρίσκονται μια σειρά δομικών, διαχρονικών προβλημάτων.
Τα όποια εισπρακτικά μέτρα θα φέρουν μόνο προσωρινά οφέλη. Δεν θα αντιμετωπίσουν τα προβλήματα στη ρίζα τους, γιατί στη ρίζα των προβλημάτων βρίσκεται η στρεβλή λειτουργία του κράτους και η διαφθορά.................
 Αυτά τα δυο είναι συνήθως αλληλένδετα. Η στρεβλή λειτουργία δημιουργεί γόνιμο έδαφος για να εκδηλωθεί η διαφθορά. Και η διαφθορά στη συνέχεια διαιωνίζει τη στρεβλή λειτουργία.
Η Κυβέρνηση έκανε μια πρωτοφανή ενέργεια μέσα σε μια περίοδο κρίσης. Έδωσε ένα δισεκατομμύριο ευρώ πρόσθετη χρηματοδότηση στην παιδεία. Σε καμία άλλη χώρα δεν έχει συμβεί αυτό. Θα σας πω όμως ότι και με το ένα δισεκατομμύριο ευρώ και με το 5%, δεν θα μπορέσουμε να ξεπεράσουμε τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, αν δεν δούμε τη βάση των προβλημάτων και αν δεν δούμε πώς θα ξεπεράσουμε το στρεβλό τρόπο με τον οποίο λειτουργεί και το εκπαιδευτικό σύστημα.
Θα μου επιτρέψετε να δώσω δυο ή τρία παραδείγματα, όσο μου επιτρέπει ο χρόνος, για να εξηγήσω αυτή την άποψη για στρεβλή λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος.
Το πρώτο παράδειγμα. Ο Προϋπολογισμός προβλέπει 280 εκατομμύρια ευρώ για μεταφορές μαθητών. Από αυτά, τα 190 είναι μέσω νομαρχιών και τα 90 μέσω του Υπουργείου Παιδείας για χρέη τα οποία δεν έχουν εξοφληθεί. Η μεταφορά μαθητών είναι μια κοινωνική πολιτική. Χρειάζεται οι μαθητές να μετακινηθούν για να πάνε στο σχολείο, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές. Όμως, αυτό αντιμετωπίζεται με ένα στρεβλό τρόπο. Το κόστος αυτό είναι υπερβολικό για την προσφορά που δίνει το κράτος στον πολίτη, σε αντάλλαγμα για τους φόρους τους οποίους εισπράττει. Εδώ έχουμε όχι μόνο μια στρεβλή λειτουργία της αγοράς, έχουμε παραβίαση και των κανόνων της ελεύθερης αγοράς. Θυμάμαι από το 1988 που προσπαθήσαμε με τον σημερινό Πρωθυπουργό και τότε Υπουργό Παιδείας, να βρούμε ένα πιο λειτουργικό σύστημα για τη μεταφορά των μαθητών. Δεν το έχουμε πετύχει. Ακόμα σήμερα έχουμε την ίδια κατάσταση και έχουμε το ίδιο πρόβλημα.
Ένα δεύτερο παράδειγμα, τα συγγραφικά δικαιώματα. Εκατόν δέκα εκατομμύρια στοίχισαν το 2009 γενικά τα συγγράμματα. Τα εκατόν δέκα εκατομμύρια είναι ένα πολύ μεγάλο ποσό και πολλαπλασιάζεται. Στα πανεπιστήμια από 42 που ήταν πήγε στα 56. Και τι έχουμε; Εδώ έχουμε μια πολλαπλή στρέβλωση. Έχουμε και στρέβλωση της αγοράς, που έχουμε φτιάξει μια κλειστή αγορά, δηλαδή υπάρχουν εκδότες οι οποίοι υφίστανται μόνο και μόνο για να δίνουν και να μοιράζουν τα πανεπιστημιακά συγγράμματα, αλλά έχουμε και άλλες στρεβλώσεις. Επειδή ακριβώς έχουμε αυτό το σύστημα, έχουμε ένα μοναδικό βιβλίο. Ένα στο σχολείο, ένα στο γυμνάσιο, ένα στο λύκειο, ένα στο πανεπιστήμιο.
Θα μπορούσε κανείς με έναν υπολογισμό να δει ότι αν πηγαίναμε σε μια λογική του ηλεκτρονικού βιβλίου με 300 εκατομμύρια ευρώ θα μπορούσαμε να προμηθεύσουμε όλες τους μαθητές σχολείου, γυμνασίου, λυκείου και τους φοιτητές πανεπιστημίου και ΤΕΙ με κάτι το οποίο θα τους ακολουθούσε σε όλη τους την πορεία και θα αντιμετώπιζε και το πρόβλημα του πολλαπλού βιβλίου, αφού ένα ηλεκτρονικό βιβλίο έχει τη δυνατότητα να αποθηκεύει μέχρι 3.000 βιβλία. Και εδώ δεν έχουμε μόνο την αντιμετώπιση του οικονομικού προβλήματος. Έχουμε την αντιμετώπιση του περιβαλλοντικού προβλήματος. Θα γνωρίζετε ίσως ότι για να φτιαχτεί μια σελίδα Α4, χρειάζονται δέκα λίτρα νερό. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς τι σημαίνει μια διαφορετική προσέγγιση με το ηλεκτρονικό βιβλίο. Και αν μάλιστα μπούμε στη λογική του ηλεκτρονικού βιβλίου μπορεί επίσης κανείς να δει ότι με 20 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο θα μπορούμε να διατηρούμε αυτό το σύστημα, δίνοντας νέα ηλεκτρονικά βιβλία στους μαθητές που θα μπαίνουν στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Ένα τρίτο παράδειγμα, το πανεπιστήμιο. Μη έχοντας αυτοτέλεια στο πανεπιστήμιο, αν δούμε τις θέσεις των καθηγητών το πανεπιστήμιο ζητά διαρκώς περισσότερες θέσεις, και το κράτος δίνει θέσεις. Εάν το πανεπιστήμιο είχε την ευθύνη των οικονομικών του, θα αποφάσιζε καλύτερα αν χρειάζεται νέους διδάσκοντες, αν χρειάζεται διοικητικό προσωπικό, αν χρειάζεται άλλες δραστηριότητες.
Η σχέση αυτή διορισμού μέσω του κράτους και πληρωμής μέσω του κράτους, σπρώχνει τα πανεπιστήμια στο να ζητούν περισσότερους διδάσκοντες χωρίς υποχρεωτικά να τους έχουν ανάγκη.
Ένα τέταρτο παράδειγμα είναι ο διορισμός των εκπαιδευτικών στην πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Έχουμε ίσως μια από τις μεγαλύτερες αναλογίες δασκάλων προς μαθητές και όμως έχουμε κενά. Γιατί; Έχουμε ένα στρεβλό σύστημα αποσπάσεων, διορισμών και μοριοδότησης. Αυτό οδηγεί και στη συναλλαγή με κομματικά κριτήρια και δημιουργεί πελατειακές σχέσεις.
Θα σας πω ένα παράδειγμα, για τον Αη Στράτη που έχει αναφερθεί και η Υπουργός σε αυτό. Στον Αη Στράτη υπηρετούν θεωρητικά αυτή τη στιγμή 45 εκπαιδευτικοί. Ξέρετε πόσους μαθητές έχει ο Αη Στράτης στο γυμνάσιο και στις λυκειακές τάξεις; Έχει 10 μαθητές. Αυτή τη στιγμή στον Αη Στράτη υπάρχουν 11 εκπαιδευτικοί. Υπάρχουν άλλοι 5 οι οποίοι είναι σε άδεια. Υπάρχουν άλλοι 5 οι οποίοι είναι σε άλλα λύκεια ή γυμνάσια, όπου δεν δικαιούνται μόρια. Και όμως έχουν τοποθετηθεί στον Αη Στράτη για να παίρνουν τα μόρια και βρίσκονται κάπου αλλού. Υπάρχουν όμως 25 που είναι σε άλλες υπηρεσίες. Από αυτούς τους 25, οι 20 δεν πέρασαν ποτέ από τον Αη Στράτη, δεν τους έχει δει ο Αη Στράτης.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΕΙΤΟΝΑΣ: Ελπίζω να υπήρχαν και όχι να υπάρχουν στο εξής.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Βεβαίως. Αυτό θα αλλάξουμε. Γι’ αυτό με τη νέα πρόταση που έκανε η Υπουργός και με τη νέα ρύθμιση…
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΕΙΤΟΝΑΣ: Δεν θα υπάρχουν σε λίγο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Σε λίγο. Γιατί επτά από αυτούς, κύριε Πρόεδρε, είναι αποσπασμένοι στην κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας, επτά της πληροφορικής. Δεν καταλαβαίνει κανείς γιατί χρειαζόντουσαν αυτοί οι επτά στο Υπουργείο Παιδείας, τους οποίους δεν μπορώ να τους βρω κιόλας.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΥΚΟΥΡΕΝΤΖΟΣ: Τι λέτε, κύριε Υπουργέ, για τους υπαλλήλους λέτε; Τι είναι αυτά;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Σας παρακαλώ μη διακόπτετε.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Τους επτά που έχετε αποσπάσει και τους έχετε πάρει μαζί σας, δεν τους βρίσκουμε πουθενά.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΛΥΚΟΥΡΕΝΤΖΟΣ: Τι είναι αυτά που λέτε;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Παρακαλώ πολύ, να μην γράφεται στα Πρακτικά τίποτα από τις διακοπές.
Ευχαριστώ.
(GH)
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ακόμα και εάν εκεί ή εάν εκεί κάναμε μειώσεις μισθών ή πάγωμα μισθών θα λύναμε το πρόβλημα; Ο μισθός είναι το πρόβλημα ή η στρεβλή λειτουργία που έχουμε;
Πιστεύω ότι ο Προϋπολογισμός αυτός θα ψηφιστεί στη Βουλή, αλλά κλείνω λέγοντας ότι η κρίση αυτή είναι και μια ευκαιρία. Ίσως όμως να είναι και η τελευταία ευκαιρία. Σας ευχαριστώ πολύ.
(χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)


ΠΗΓΗ: http://www.esos.gr/