Το δεύτερο υπόμνημα της ΕΝΑΕ στον Υπουργό Εσωτερικών Γιάννη Ραγκούση
1. Προϋπολογισμός – ΚΑΠ
Το 2009 αναμένεται να αποδοθούν στις Ν.Α. από τους ΚΑΠ το ποσό των 498.875.000 €. Zητάμε να αποδοθούν στο σύνολό τους δεδομένου ότι τον Σεπτέμβριο το ποσό που αναμένετο να αποδοθεί ήταν 38.895.847 € ενώ καταβλήθηκαν 34.366.704 € (μειωμένα κατά 13,2%). Θέλουμε να παρακαλέσουμε στον προϋπολογισμό του 2010 να υπάρξει αύξηση του αρχικού ποσού των 498.875.000 € καθώς απαιτείται και σημαντική αύξηση του Π.Δ.Ε. για τα Νομαρχιακά Έργα (δεδομένου ότι το 2009 είχαμε μείωση 31,7%).
2. Δαπάνες Εκπαίδευσης
Α. Να καθοριστούν με νόμο ως απλοποιημένες μεταβιβαστικές πληρωμές οι δαπάνες μεταφοράς μαθητών, καθώς και οι δαπάνες στέγασης σχολείων και υπηρεσιών εκπαίδευσης και οι λειτουργικές ανάγκες των τελευταίων και να οριστεί ο ακριβής χρόνος καταβολής τους. Β. Να αναμορφωθεί-τροποποιηθεί το νομοθετικό πλαίσιο της μεταφοράς μαθητών από τον τόπο διαμονής στο σχολείο φοίτησής τους, πληρώνοντας τους κατωτέρω σκοπούς: • Να αντιμετωπίζει ισότιμα τους μαθητές ανεξαρτήτως του σχολείου που φοιτούν (Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Επαγγελματικών Λυκείων, Μουσικών Σχολείων, Ειδικής Αγωγής, Αποδήμων Ελληνοπαίδων κ.α.)
• Να προσδιορίζει επακριβώς και να περιορίζει το κόστος μεταφοράς.
• Να περιορίζει τις πολυδαίδαλες, χρονοβόρες και ατελέσφορες διαδικασίες και να αναδιατάσσει τις αρμοδιότητες των εμπλεκομένων φορέων με στόχο την ταχύτητα, τη διαφάνεια και την αποτελεσματικότητα. Επίσης να αποδοθεί άμεσα το ποσό των 250εκ. € περίπου, το οποίο αφορά συνολικές οφειλές για τη μεταφορά μαθητών (2009 και προηγούμενα έτη). Να αναπροσαρμοστεί το συνολικό κόστος μεταφοράς μαθητών δεδομένου ότι κάθε χρόνο είναι αυξανόμενο.
3. Οδικό Δίκτυο
Με βάση απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ (21-3-07) οι Ν.Α. ανέλαβαν την ευθύνη συντήρησης ενός σημαντικού τμήματος του οδικού δικτύου του νομού τους το οποίο προηγουμένως ήταν υπό την ευθύνη του ΥΠΕΧΩΔΕ ή των Περιφερειών χωρίς να μεταβιβαστούν οι αντίστοιχοι πόροι (Αρθ. 102 του Συντάγματος).
Οι υποχρεώσεις του 2008 και του 2009 αθροιζόμενες αγγίζουν το ποσό των 250 εκ. €. Από αυτά λάβαμε 85 εκ. €, ζητούμε την καταβολή των οφειλομένων και την αναγραφή του ποσού στον τακτικό προϋπολογισμό του 2010.
Ειδικά θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να δρομολογηθεί νομοθετική ρύθμιση για την ανάληψη των υποχρεώσεων και καταβολή των αποζημιώσεων τροχαίων ατυχημάτων που επιδικάζονται σε βάρος των Ν.Α. εξαιτίας παράληψης συντήρησης του οδικού δικτύου από το δημόσιο (κρατικό προϋπολογισμό).
4. Κατάργηση τέλους μεταβίβασης και αδείας αυτοκινήτων και μοτοσικλετών
Με ρύθμιση του Ν. 3763/2009 καταργήθηκε η απόδοση στις Ν.Α. των τελών μεταβίβασης και άδειας αυτοκινήτων και μοτοσικλετών για το διάστημα από 7-4-2009 έως 7-8-2009 με συνέπεια να απολεσθούν σημαντικά έσοδα (κατ’εκτίμηση προσεγγίζουν τα 120 εκ. €.) Ζητάμε να αναπληρωθεί το ανωτέρω ποσό.
5. ΕΣΠΑ 2007-2013
Με το Νόμο 3614 για τη «Διαχείριση, έλεγχο και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2007-2013», αν και επιχειρείται μερικώς η απλοποίηση των διαδικασιών και η επιτάχυνση της υλοποίησης των συγχρηματοδοτούμενων έργων, δυστυχώς, έχει συμπεριληφθεί μέρος μόνον των προτάσεων και ιδεών που οι Nομαρχίες, μέσω της ΕΝΑΕ έχουν καταθέσει και δεν κινείται στις αποφάσεις που υιοθετήθηκαν από τα Συνέδρια της ΕΝΑΕ. Αποτέλεσμα αυτού είναι: α) η ενίσχυση του β’ βαθμού αυτοδιοίκησης να υπολείπεται σημαντικά της επιθυμητής και β) να παρατηρείται ένας καθετοποιημένος συγκεντρωτισμός και έλλειψη δημοκρατικού προγραμματισμού όσον αφορά στο σχεδιασμό και τη λήψη αποφάσεων ακόμη και για θέματα που αφορούν την ανάπτυξη της κάθε περιοχής. Γι’ αυτό επισημαίνουμε:
Έλλειμμα εκπροσώπησης της ΕΝΑΕ και των Νομαρχιών στα διάφορα όργανα ( ΑΟΠ ΑΕ, Επιτροπές Εμπειρογνωμόνων κλπ) .
Την εκ των πραγμάτων ακύρωση του ρόλου του Περιφερειακού Συμβουλίου, που θέτει ουσιαστικά προβλήματα στην εφαρμογή των διατάξεων περί «Δημοκρατικού Προγραμματισμού».
Διεκδικούμε :
Την ενεργητικότερη συμμετοχή των Νομαρχιών στα όργανα παρακολούθησης του ΕΣΠΑ 2007- 2013.
Την ενδυνάμωση και αναβάθμιση των υπηρεσιών των Ν.Α. με τελικό στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της διοίκησης, τη συνολική αύξηση της αποτελεσματικότητας και της χρηστής διοίκησης των διαθέσιμων πόρων, προχωρώντας στην άμεση σύσταση Ομάδων Έργου, όπως άλλωστε προβλέπεται από τον προσφάτως ψηφισθέντα Νόμο.
Στην κατεύθυνση αυτή είναι απαραίτητο οι τελικοί δικαιούχοι, προκειμένου να έχουν την απαιτούμενη διαχειριστική επάρκεια, να στελεχωθούν επαρκώς με όλες τις απαραίτητες ειδικότητες, να εκπαιδευτεί το προσωπικό τους στα σύγχρονα διοικητικά και διαχειριστικά εργαλεία, να αποκτήσουν των κατάλληλο τεχνολογικό και διοικητικό εξοπλισμό, να αναδιοργανωθούν σε επίπεδο νομού, να διοικούνται από προσωπικό αξιοκρατικά επιλεγμένο.
6. ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
Η σημερινή πραγματικότητα έχει δείξει τη μεγάλη σημασία της ύπαρξης ενός αποτελεσματικού μηχανισμού ταχείας και συντονισμένης αντίδρασης σε περίπτωση φυσικών ή ανθρωπογενών καταστροφών. Οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις έχουν την ευθύνη υλοποίησης του κεντρικού σχεδιασμού, διαθέτουν όμως πεπερασμένα μέσα και δυνατότητες.
Για ένα καλύτερο σχεδιασμό του συστήματος της Πολιτικής Προστασίας, στο τμήμα που μας αφορά και με στόχο τη συντονισμένη εφαρμογή ενός κοινού συστήματος έγκαιρης κινητοποίησης και ουσιαστικής αρωγής προς τους πληγέντες προτείνουμε την ανάληψη δράσης στα εξής σημεία:
Άμεση έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων, Υπουργικών Αποφάσεων και άλλων κανονιστικών πράξεων που χρειάζονται για την επεξήγηση και εφαρμογή όλου του νομικού πλαισίου που διέπει την Πολιτική Προστασία.
Πρόβλεψη ικανής χρηματοδότησης των Ν.Α και άλλων εμπλεκομένων φορών για τη στήριξη του ρόλου τους και της αποστολής τους.
Ανασχεδιασμός του συνολικού πλέγματος του συστήματος Πολιτικής Προστασίας, της οργάνωσης, της στελέχωσης και του συντονισμού των εμπλεκομένων φορέων.
7. ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ Ν.Α.
Σας θέτουμε το επιτακτικό πρόβλημα του προσωπικού των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων, για το οποίο προτείνουμε: (α) Να καταστεί επαρκές σε αριθμό και υψηλών προσόντων και εξειδίκευσης. (β) Να αρθούν οι όποιες μέχρι σήμερα μισθολογικές ανισότητες των εργαζομένων στις Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις τόσο μεταξύ τους όσο και σε σχέση με τους υπαλλήλους του Δημοσίου, με ισότιμη και άνευ διακρίσεων, μεταχείριση οικονομικών απολαβών, μέσω της κατάρτισης νέου ενιαίου μισθολογίου για όλους τους υπαλλήλους του δημοσίου και της αυτοδιοίκησης. Tέλος οι μετατάξεις του προσωπικού των Ν.Α. σε άλλους φορείς να γίνονται μόνο μετά την σύμφωνη γνώμη των Νομαρχών.
8. ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
Έχει παρατηρηθεί στο παρελθόν η αυθαίρετη αφαίρεση αρμοδιοτήτων από τις Ν.Α. (π.χ. ΕΦΕΤ) και αντιστρόφως, η ανάθεση ή αύξηση αρμοδιοτήτων χωρίς την αντίστοιχη απόδοση των αναλογούντων πόρων (π.χ. Γρίπη Η1Ν1, ημιυπαίθριοι). Ζητούμε να υπάρχει ουσιαστικός διάλογος και να ζητείται πάντα η σύμφωνη γνώμη της ΕΝΑΕ. Ιδιαίτερα οξυμένο είναι το πρόβλημα με την συγκρότηση και λειτουργία των κέντρων προσωρινής διαμονής αλλοδαπών και λαθρομεταναστών, των οποίων η λειτουργία είναι δυσχερής από την έλλειψη ακριβούς νομοθετικού πλαισίου, κανονισμού λειτουργίας και κυρίως επαρκούς χρηματοδότησης. 9. ΚΩΔΙΚΑΣ Ν.Α. Ζητούμε την άμεση ψήφιση του Κώδικα Ν.Α. όπως ακριβώς έχει διαμορφωθεί μετά από μακροχρόνιο διάλογο με το ΥΠ.ΕΣ.
10. ΟΡΓΑΝΩΣΗ & ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΝΟΜΟΣ ΑΕ
Είναι απαραίτητο η νεοσυσταθείσα εταιρεία ΝΟΜΟΣ ΑΕ να στελεχωθεί με το απαραίτητο προσωπικό και να εξασφαλίσει την αναγκαία χρηματοδότηση προκειμένου να εκπληρώσει τους σκοπούς για τους οποίους συστάθηκε (ενέργειες υποστήριξης των Ν.Α., προετοιμασία και ανάθεση μελετών ωρίμανσης έργων κτλ) και να συντελέσει στην περιφερειακή ανάπτυξη στα πλαίσια υλοποίησης του ΕΣΠΑ.
Ο Πρόεδρος
Δημήτρης Δράκος