Του Αλέκου Δεσύλλα, Διευθύνοντος Συμβούλου “Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε.”
Αναφερόμενος στις θέσεις που ανάπτυξε προσφατα ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε. Κος Νίκος Καλοδίκης, χωρίς καμία διάθεση αντιπαλότητας αλλά αντίθετα με κάθε εκτίμηση προς το πρόσωπό του και του έργου που προσέφεραν όλες οι προηγούμενες Διοικήσεις, να παραθέσω τις αντίστοιχες με όσα ισχυρίστηκε θέσεις μου.
Τα καθήκοντα και οι υποχρεώσεις του Διευθύνοντος Συμβούλου μιας Ανώνυμης Εταιρείας του Δημόσιου Τομέα καθορίζονται σαφώς από τις κείμενες διατάξεις και δεν επαφύονται στη διακριτική ευχέρεια, στη βούληση και στην υποκειμενική αντίληψη και εκτίμηση του εκάστοτε προσώπου που καλύπτει αυτή τη θέση.
Οι δε ευθύνες που απορρέουν από την εφαρμογή αυτών των διατάξεων δεν μεταβιβάζονται σε υπάλληλους, πέραν βέβαια εκείνων των ευθυνών που οι Νόμοι και οι Εσωτερικοί Κανονισμοί με σαφήνεια και ευκρίνεια προσδιορίζουν.
Ειδικότερα η διοίκηση , η λειτουργία και η διαχείριση ενός λιμένα, ως ενιαίο και αδιαίρετο σύνολο, προσδιορίζουν το επίπεδο της ανταγωνιστικότητάς του, σε σχέση με άλλα ομοειδή λιμάνια του ευρύτερου γεωγραφικού χώρου.
Ανταγωνιστικότητα που καθορίζεται από τη βέλτιστη δυνατή σχέση των τιμολογίων του λιμένα, με τα αντίστοιχα επίπεδα των παρεχόμενων στους χρήστες του λιμένα υπηρεσιών.
Ανταγωνιστικότητα που βέβαια δεν αποτελεί ένα στατικό μέγεθος αλλά μεταβλητό και για το λόγο αυτό απαιτείται συνεχής παρακολούθηση όλων των παραμέτρων που τη συνθέτουν και την προσδιορίζουν και συνεχής και αδιάλειπτη προσπάθεια να παραμένει πάντοτε στα μέγιστα δυνατά υψηλά επίπεδα.
Το δε επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών δεν αναβαθμίζεται αποκλειστικά και μόνο από το σχεδιασμό και την εκτέλεση έργων υποδομής, αλλά εξαρτάται και από άλλους παράγοντες, όπως :
· Η ένταξή των σε ένα κατάλληλο ορθολογικό και ασφαλές πλαίσιο λειτουργίας του λιμένα,
· Από τη συνεχή και ιδιαίτερα δαπανηρή συντήρησή τους,
· Από ένα αναπτυξιακό πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, συμπλήρωσης και επέκτασής τους κ.α.
Όλα τα παραπάνω βέβαια από κοινού με την πρόβλεψη αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών (Γαρίτσα) καθώς και των συνεχώς προστιθέμενων νέων αναγκών (ασφάλεια – αντιμετώπιση περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης – νέες απαιτήσεις του θεσμικού πλαισίου που συνεχώς βελτιώνεται και με την ενσωμάτωση Ευρωπαϊκών Κανονισμών και Οδηγιών) προϋποθέτουν πάνω απ’ όλα την ύπαρξη ιδίων οικονομικών πόρων του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε.
Είναι δε, περισσότερο από ποτέ γνωστό και κατανοητό ότι Εθνικοί και Κοινοτικοί Πόροι θα είναι πλέον ιδιαίτερα περιορισμένοι, αλλά και η χορήγησή τους προϋποθέτει άρτιες μελέτες και πολύπλοκες – χρονοβόρες διαδικασίες αδειοδοτήσεων, οι δε σχετικές δαπάνες πρέπει απαραίτητα να καλύπτονται από το Ταμείο του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε.
Κατά συνέπεια δεν αποτελεί συντηρητική αντίληψη η προσπάθεια εξασφάλισης ικανοποιητικών πόρων που θα εισρέουν στο Ταμείο του Οργανισμού, αλλά μια αναγκαιότητα που επιβάλλεται όχι μόνο από τη νομική υποχρέωση σύνταξης πλέον των ισολογισμών του Οργανισμού σύμφωνα με τα διεθνή λογιστικά πρότυπα, που ως γνωστό απεικονίζουν με ακρίβεια την οικονομική κατάσταση της Εταιρείας, αλλά συγχρόνως και υποχρέωση έναντι της κοινωνίας της Κέρκυρας που απαιτεί το Λιμάνι της να συνεχίσει διαρκώς να βελτιώνεται και να ενισχύει όλο και περισσότερο την τοπική οικονομία.
Όσον αφορά τώρα τα όσα ειπώθηκαν στην ίδια τηλεοπτική εκπομπή για τον Υπήνεμο Μόλο, δηλαδή το Λιμάνι Ε/Γ–Ο/Γ Εσωτερικού, θα πρέπει να διευκρινιστούν τα παρακάτω :
· Ο σχεδιασμός και η Μελέτη του έργου έπρεπε από την αρχή να επιλύει όλα τα προβλήματα λειτουργίας και κυκλοφοριακής σύνδεσης του με το υπάρχον οδικό δίκτυο του λιμένα και ευρύτερα της Λιμενικής Ζώνης, έστω και αν οικονομικοί λόγοι επέβαλαν την κατασκευή του σε δύο φάσεις. Ώστε κατά τη διάρκεια κατασκευής της Α’ φάσης να υπάρξει η πρόβλεψη των έργων της Β’ φάσης προκειμένου να αποφευχθεί το “ράβε – ξήλωνε” που αναγκαστικά σε κάποιο βαθμό θα ακολουθούσε. Για να μιλάμε δε με πραγματικούς τεχνικούς όρους και όχι με γενικότητες εντυπωσιασμού :
1. Λιμάνι Εσωτερικού χωρίς τον προηγούμενο σχεδιασμό, έστω της θέσης των ραμπών πρυμνοδέτησης αποτελεί σοβαρή τεχνική και λειτουργική ανακολουθία.
2. Τα ίδια προφανώς ισχύουν και για την ακριβή θέση των πυλώνων φωτισμού, των παροχών ρεύματος και ύδατος και του αναγκαίου Υποσταθμού της Δ.Ε.Η. που θα καθόριζαν την ακριβή τοποθέτηση στην Α’ φάση των εργασιών διέλευσης των απαραίτητων σωληνώσεων των αγωγών.
3. Η ύπαρξη στο χώρο του λιμένα αγωγού υπερχείλισης του παντοροϊκού δίκτυου αποχέτευσης της Δ.Ε.Υ.Α.Κ. έπρεπε στη φάση εκπόνησης της Μελέτης να αντιμετωπιστεί σε συνεργασία με τη Δ.Ε.Υ.Α.Κ.
· Τα όσα δε ειδικότερα ειπώθηκαν για τον απαιτούμενο κόμβο κυκλοφοριακής σύνδεσης με την οδό Ελ. Βενιζέλου στη συμβολή της με την τάφρο του Νέου Φρουρίου, τεχνικά τουλάχιστον μόνο “επιφανειακά” μπορούν να χαρακτηριστούν. Γιατί η ύπαρξη ενός επιπλέον κυκλοφοριακού κόμβου (του τρίτου κατά σειρά) σε μια απόσταση 800 μέτρων στην ίδια οδό και χωρίς το υφιστάμενο πλάτος της οδού να επιτρέπει τη δημιουργία λωρίδων αναμονής για τα οχήματα θα επιβάρυνε χωρίς αμφιβολία το ήδη σοβαρό κυκλοφοριακό πρόβλημα της περιοχής.
· Όσον αφορά δε την ταχύτητα με την οποία εκτελέστηκαν τα προβλεπόμενα από τη Μελέτη έργα αυτή οφείλεται κατά βάση στην ένταξη του έργου στο διασυνοριακό Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα INTERREG IIIA η οποία έγινε το 2005, ενώ αντίθετα η προηγούμενη ένταξη στο Εθνικό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2004, ίσως βεβιασμένα, η ροή των χρηματοδοτήσεων θα είχε κατά πολύ χαμηλότερους ρυθμούς και επομένως θα απαιτούνταν πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα για την εκτέλεση των προβλεπόμενων από τη μελέτη επί μέρους εργασιών.
Για την πληρέστερη ενημέρωση της Κερκυραϊκής κοινής γνώμης θα πρέπει να ειπωθεί ότι μετά τη σύνταξη από τη νέα Διοίκηση του Ο.Λ.ΚΕ. Α.Ε. της Μελέτης των Η/Μ εγκαταστάσεων, των ραμπών πρυμνοδέτησης, των αυτομάτων μηχανημάτων διάθεσης νερού και ρεύματος, την εξασφάλιση πίστωσης από Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., της σχετικής Δημοπράτησης και της ήδη εγκατάστασης του ανάδοχου, οι ως άνω προβλεπόμενες εργασίες αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2009, οπότε και το έργο θα αποδοθεί σε χρήση.
Θα πρέπει επίσης να επισημανθεί ότι οι θέσεις που αναπτύχθηκαν στην ίδια τηλεοπτική εκπομπή για ελλειμματικούς προϋπολογισμούς για να μην αποδίδονται στο Δημόσιο φόροι, που βέβαια ίσως ανάλογες θεωρήσεις του παρελθόντος ανέβασαν στα ύψη τα ελλείμματα των Δημόσιων Οργανισμών, το ερώτημα που αυτόματα τίθεται είναι :
“πώς θα μπορούσε ο Ο.Λ.ΚΕ. να χρηματοδοτήσει από ίδιους πόρους π.χ. τα απαιτούμενα συμπληρωματικά έργα του Λιμένα Κέρκυρας για τα οποία είχε υπογραφεί μάλιστα και Υπεύθυνη Δήλωση από τον τότε Διευθύνοντα Σύμβουλο όπως ο ίδιος ισχυρίζεται” , μήπως με τα ελλείμματα του 2003 και 2004 ;
Από την πλευρά μας ευχόμαστε ο διάλογος για τα διαχρονικά από όλες τις Διοικήσεις εκτελούμενα στη Λιμενική Ζώνη έργα να συνεχιστεί, ώστε να υπάρξει πλήρης και τεκμηριωμένη ενημέρωση της κοινής γνώμης και όχι αποσπασματική, ευκαιριακή και με ενδεχόμενες σκοπιμότητες παραπληροφόρησή της, αλλά και για να επισημαίνονται έγκαιρα, κατά το δυνατόν βέβαια, τυχόν αστοχίες σε κάθε επόμενο αναπτυξιακό σχεδιασμό.