Τετάρτη 24 Ιουνίου 2009

Σύσκεψη της πολιτικής εκπροσώπου για θέματα τουρισμού του ΠΑΣΟΚ Άντζελας Γκερέκου με εκπροσώπους φορέων τουρισμού

Με πρωτοβουλία της Πολιτικής Εκπροσώπου για θέματα Τουρισμού του ΠΑΣΟΚ, διοργανώθηκε σύσκεψη την Τρίτη 23.6.2009, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι φορέων τουρισμού της χώρας. Σκοπός της σύσκεψης ήταν η επανεκτίμηση της κατάστασης στην αγορά του τουρισμού, εφ’ όσον πλέον υπάρχουν επαρκή στοιχεία για τη μέχρι στιγμής τουριστική κίνηση αλλά και η ανταλλαγή προτάσεων και απόψεων για την αντιμετώπιση της κρίσης και την επίλυση των μεγάλων προβλημάτων του χώρου του τουρισμού.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου κ. Φωκάς, ο Αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Βερνίκος και ο Γενικός Διευθυντής του ΣΕΤΕ κ. Δρακόπουλος, ο Πρόεδρος της HAPCO κ. Αστράς και ο Αντιπρόεδρος της HAPCO κ. Ποδηματάς, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής κ. Ρέτσος και ο Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής κ. Τσακίρης (οι οποίοι παράλληλα εκπροσωπούσαν και την Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων), τα μέλη του Δ.Σ. της HATTA κ.κ. Λουμίτης και Τσιλίδης, ο Γενικός Γραμματέας και ο Β’ Αντιπρόεδρος της Ένωσης Επιχειρήσεων Ακτοπλοίας κ.κ. Γαλανάκης και Βεντούρης, ο Πρόεδρος της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού κ. Στελλιάτος, ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων Καθηγητής κ. Πατσουράτης, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Οργανωτών Εκθέσεων και Συνεδρίων κ. Κούμανης, ο Επίτιμος Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού κ. Τριβυζάς, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Αντιπροσώπων Αεροπορικών Εταιρειών κ. Φραντζεσκάκης, ο Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης «Τα Χρυσά Κλειδιά Ελλάδος» κ. Βρεττός και το μέλος του Δ.Σ. κ. Μπούλος, ο Πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Τουριστικών Επαγγελματικών Σκαφών Άνευ Πληρώματος κ. Λουτριώτης και ο Επίτιμος Πρόεδρος του Σωματείου κ. Γκιόλμαν, η Διευθύντρια του Συνδέσμου Τουριστικών Επιχειρήσεων Ενοικιάσεως Αυτοκινήτων κ. Βλαχάβα, ο Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Επαγγελματικών Τουριστικών Ημερόπλοιων Σκαφών κ. Βουλουμάνος, το μέλος του Δ.Σ. της Πανελλήνιας Ένωσης Ιδιωτικών Επιχειρήσεων Κάμπινγκ κ. Εξαρχέας και εκ μέρους του Συνδέσμου Ιαματικών Πηγών Ελλάδος ο Δήμαρχος Κιλκίς κ. Τερζίδης και ο Δήμαρχος Απολλωνίας κ. Αλμαλόγλου.

Σε ότι αφορά τη συνολική πορεία της τουριστικής κίνησης, επισημάνθηκε από όλους τους συμμετέχοντες ότι η κρίση έχει αρνητικές επιδράσεις, οι οποίες σε ένα γενικό επίπεδο φαίνεται ότι τη στιγμή αυτή, επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων και κινούνται γύρω στο -10% επί των αφίξεων. Στην εκτίμηση αυτή όμως πρέπει να προστεθεί και πιθανή πρόβλεψη μείωσης των πραγματικών τουριστικών εσόδων (λόγω των μειωμένων δαπανών των επισκεπτών, τις συμπίεσης των τιμών, κλπ), η οποία ενδεχομένως να αγγίζει τη στιγμή αυτή και το -8%. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που προκύπτει από την κρίση, είναι η συνολική υποχώρηση των επιπέδων της τουριστικής τιμολογιακής πολιτικής, τα οποία είχαν επιτευχθεί όλα τα προηγούμενα χρόνια από την Ελληνική Τουριστική Αγορά – υποχώρηση η οποία θα απαιτήσει πολύ καιρό, μέχρι να επανέλθει στα προηγούμενα μεγέθη της. Κοινή επίσης ήταν η διαπίστωση ανυπαρξίας κεντρικής στρατηγικής για τον τουρισμό, η αναποτελεσματικότητα των συνεχών αλλαγών σε ζητήματα επικοινωνιακής ταυτότητας και προβολής της χώρας καθώς και το πλήγμα που έχει δεχθεί γενικά η εικόνα της χώρας στο πεδίο της ασφάλειας των επισκεπτών, τόσο από τα γεγονότα του περασμένου Δεκεμβρίου, όσο και από τα περιστατικά αυξημένης εγκληματικότητας που παρατηρούνται στο κέντρο της Αθήνας και στις περιοχές κάτω από την πλατεία Ομονοίας, τα οποία πολλές φορές έχουν θύματα επισκέπτες και τουρίστες.

Όσον αφορά την ακτοπλοΐα, επισημάνθηκε ότι είναι άμεση και απολύτως αναγκαία η μείωση των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, τα οποία τη στιγμή αυτή επιβαρύνονται με υπερβολικούς φόρους και εισφορές υπέρ τρίτων, οι οποίες έχουν μηδαμινό ανταποδοτικό χαρακτήρα. «Το φθηνό ακτοπλοϊκό εισιτήριο είναι κρίσιμο για τη συνολική πορεία του Ελληνικού Τουρισμού και επιπλέον, ενώ στο επίπεδο των αερομεταφορών η χώρα έχει να επιδείξει ένα αεροδρόμιο υψηλών προδιαγραφών όπως το «Ελ. Βενιζέλος», στο επίπεδο των ακτοπλοϊκών μεταφορών, το λιμάνι του Πειραιά σε πολλά του σημεία, παρουσιάζει τριτοκοσμική εικόνα», αναφέρθηκε από τους συμμετέχοντες στη σύσκεψη.

Στο πεδίο του θαλάσσιου τουρισμού, οι εκπρόσωποι των σχετικών φορέων ανέφεραν ότι ο κλάδος τους έχει πληγεί ίσως σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι όλοι οι υπόλοιποι και αυτό δεν αναμένεται να βελτιωθεί, λόγω του ότι η συγκεκριμένη αγορά κινείται στη συντριπτική της πλειοψηφία μόνο με προκρατήσεις και όχι με κρατήσεις της «τελευταίας στιγμής». Επισημάνθηκε επίσης η έλλειψη σχετικών υποδομών αλλά και η κακή εικόνα την οποία παρουσιάζουν κεντρικές μαρίνες, όπως για παράδειγμα η Μαρίνα Αλίμου, ενώ άλλες – όπως η Ολυμπιακή μαρίνα του Αγ. Κοσμά – παραμένουν κλειδωμένες τα τελευταία πέντε χρόνια.

Σε ότι αφορά το Συνεδριακό Τουρισμό, οι εκπρόσωποι των σχετικών φορέων ανέφεραν ότι ο κλάδος είναι ίσως αυτός ο οποίος φαίνεται να έχει πληγεί λιγότερο από τους υπόλοιπους από την παγκόσμια οικονομική κρίση, όμως επισημάνθηκε από όλους η παντελής έλλειψη στοχευμένης επικοινωνίας και ενίσχυσης του συγκεκριμένου πεδίου. Η έλλειψη Μητροπολιτικού Συνεδριακού Κέντρου, η ανυπαρξία Μητρώου Συνεδρίου αλλά και η μη επαγγελματική πιστοποίηση και κατοχύρωση της ιδιότητας του «διοργανωτή συνεδρίων», είναι βασικά προβλήματα τα οποία δεν έχουν βρει ακόμη τη λύση τους.

Στον τομέα των αερομεταφορών, επισημάνθηκε ότι το 80%-90% των επισκεπτών της χώρας φθάνουν αεροπορικώς και ναι μεν το Αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος» είναι υπερσύγχρονο και εξαιρετικών ποιοτικών προδιαγραφών, αλλά ταυτόχρονα είναι και το πιο ακριβό αεροδρόμιο της Ευρώπης. Τονίσθηκε η ανάγκη να εξευρεθεί κάποια λύση στο θέμα του κόστους του αεροδρομίου, είτε με τη δημιουργία εσωτερικού terminal στο αεροδρόμιο, το οποίο θα εξυπηρετεί κυρίως τις εταιρείες χαμηλού κόστους και τις πτήσεις charter, είτε με την ενεργοποίηση του όρου για τη δημιουργία νέου αεροδρομίου σε απόσταση 100 km από το ήδη υφιστάμενο, ούτως ώστε να μπορούν να εξυπηρετηθούν πτήσεις χαμηλού κόστους και να αυξηθεί η αεροπορική κίνηση της χώρας. Προβλήματα επίσης αναφέρθηκαν και στη λειτουργία ορισμένων περιφερειακών αεροδρομίων, τα οποία λειτουργώντας σε περιορισμένα ωράρια και μόνο, δυσχεραίνουν σε μεγάλο βαθμό την εξυπηρέτηση πτήσεων, ειδικά κατά τους θερινούς μήνες στους οποίους παρατηρείται αυξημένη κίνηση.

Στο πεδίο του Ιαματικού Τουρισμού, εκφράσθηκε από τους συμμετέχοντες η δυσαρέσκεια για το γεγονός ότι το συγκεκριμένο είδος τουρισμού είναι εντελώς παραγνωρισμένο από την Πολιτεία, παρά το ότι η χώρα μας διαθέτει μεγάλο αριθμό ιαματικών πηγών. Αν και ο σχετικός Νόμος έχει ψηφιστεί, η εφαρμογή του είναι εντελώς προβληματική και υπάρχει ακόμη μεγάλη αδυναμία στο να γίνουν «αναγνωρίσεις» των ιαματικών πηγών (χημικές αναλύσεις, ιατρικά δεδομένα, κλπ), με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η αξιοποίησή τους και η ανάπτυξη των απαιτούμενων σχετικών υποδομών.

Η κ. Γκερέκου, εξέφρασε τις ευχαριστίες προς όλους τους συμμετέχοντες για την ανταπόκρισή τους στην πρόσκληση και μετά το τέλος της σύσκεψης δήλωσε τα εξής: «Η σημερινή σύσκεψη είχε δύο στόχους: αφ’ ενός να δούμε που βρισκόμαστε τη στιγμή αυτή που υπάρχουν και περισσότερα δεδομένα για τη φετινή τουριστική κίνηση και αφ’ ετέρου, να ανταλλάξουμε απόψεις και να συζητήσουμε τις προτάσεις και τις θέσεις όλων, για τα μεγάλα προβλήματα του τουρισμού της χώρας μας. Συναντήσεις σαν αυτές, γίνονται συχνά και θα γίνονται ακόμη συχνότερα – όχι μόνο με τους φορείς που εκπροσωπήθηκαν σήμερα αλλά και με όλους τους υπόλοιπους φορείς του Τουρισμού. Η επόμενη συνάντηση θα είναι με εκπροσώπους φορέων από το χώρο των εργαζομένων στον Τουρισμό και φυσικά θα υπάρξει συνέχεια. Σκοπός μας είναι να δημιουργήσουμε ένα μόνιμο πλαίσιο συνεργασίας και διαλόγου με όλους, ούτως ώστε οι δικές μας θέσεις και προτάσεις να μπορούν πραγματικά να προσφέρουν λύσεις και να είναι χρήσιμες για όλους και όχι να δημιουργούν περισσότερα προβλήματα από αυτά που υποτίθεται ότι επιχειρούν να λύσουν. Τα προβλήματα είναι πολλά και σοβαρά και το μόνο σίγουρο είναι ότι απαιτείται ο Τουρισμός να αποτελέσει προτεραιότητα της συνολικής κυβερνητικής πολιτικής και να υπάρξει μια μακροχρόνια και κεντρική πολιτική στρατηγική για την ανάπτυξή του. Τη στιγμή αυτή είναι προφανές, ότι τίποτε από τα δύο δεν υπάρχει».