Ερώτηση προς τους Υπουργούς Τουριστικής Ανάπτυξης και Οικονομίας, κατέθεσε η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και πολιτική εκπρόσωπος θεμάτων τουρισμού κ. Άντζελα Γκερέκου, με θέμα τις επιπτώσεις των νέων φορολογικών μέτρων στον Ελληνικό Θαλάσσιο Τουρισμό. Ο συγκεκριμένος κλάδος, είναι ένας από εκείνους που έχουν πληγεί σοβαρότερα από την οικονομική κρίση, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζει εξαιρετικά ισχυρές πιέσεις από τον ανταγωνισμό των γειτονικών χωρών. Τα φορολογικά μέτρα που πρόσφατα εξαγγέλθηκαν, έρχονται ουσιαστικά να δώσουν τη «χαριστική βολή» στον Ελληνικό Θαλάσσιο Τουρισμό, μη κάνοντας διαχωρισμό μεταξύ των επαγγελματικών τουριστικών σκαφών και των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής.
Ολόκληρο το κείμενο της Ερώτησης της κ. Γκερέκου, έχει ως εξής:
Ο Θαλάσσιος Τουρισμός στην Ελλάδα αποτελεί έναν από τους κλάδους, ο οποίος, με βάση τα σχετικά πλεονεκτήματα που διαθέτει η χώρα, λογικά θα έπρεπε να ευημερεί. Παρ’ όλ’ αυτά, αποτελεί ίσως τον τουριστικό κλάδο εκείνο, ο οποίος έχει πληγεί στο μεγαλύτερο βαθμό συγκριτικά με τους υπόλοιπους από την παγκόσμια οικονομική κρίση.
Με βάση τις ανακοινώσεις της Ένωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού (ΕΠΕΣΤ), ειδικά για τα επανδρωμένα τουριστικά σκάφη μέχρι 12 επιβατών, η πτώση στις ναυλώσεις η οποία παρατηρείται είναι μεγαλύτερη από το 50%. Ταυτόχρονα, ο συγκεκριμένος κλάδος δέχεται ασφυκτικές πιέσεις από τον ανταγωνισμό γειτονικών χωρών (όπως για παράδειγμα η Κροατία και η Τουρκία), οι οποίες έχουν τη δυνατότητα να προσφέρουν πολύ χαμηλότερα λειτουργικά κόστη. Κατά συνέπεια ο κλάδος του Θαλάσσιου Τουρισμού, βρίσκεται τη στιγμή αυτή σε εξαιρετικά δυσχερή θέση, έχοντας να επιλέξει ανάμεσα στη συρρίκνωση ή στην αλλαγή σημαίας των σκαφών.
Αυτή τη δύσκολη και κρίσιμη στιγμή για τον Ελληνικό Θαλάσσιο Τουρισμό, η Πολιτεία αντί να στηρίξει το συγκεκριμένο κλάδο, έρχεται στην ουσία να του δώσει κυριολεκτικά τη «χαριστική βολή» με την αναγγελία των νέων φορολογικών μέτρων.
Μεταξύ των μέτρων αυτών, περιλαμβάνεται και η επιβολή τελών κυκλοφορίας καθώς και η καταβολή έκτακτης εισφοράς στους κατόχους σκαφών αναψυχής, θέτοντας ως μοναδικό κριτήριο, το αν το σκάφος είναι άνω των 10 μέτρων – χωρίς να κάνει κανέναν απολύτως διαχωρισμό για το αν πρόκειται για ιδιωτικά ή επαγγελματικά τουριστικά σκάφη. Παρά την – μόνο προφορικά – δηλωμένη πρόθεση του Υπουργείου Οικονομικών να βρεθεί τρόπος για να ξεχωρίσουν τα ιδιωτικά από τα αμιγώς επαγγελματικά τουριστικά σκάφη, στην πράξη δεν έχει γίνει απολύτως τίποτε, με αποτέλεσμα τα συγκεκριμένα φορολογικά μέτρα να αφορούν και τα επαγγελματικά σκάφη του Θαλάσσιου Τουρισμού, δυσχεραίνοντας ακόμη περισσότερο τη θέση των επαγγελματιών, οι οποίοι ήδη έχουν πληγεί σημαντικά από την οικονομική κρίση.
Να σημειωθεί τέλος ότι ο συγκεκριμένος κλάδος, πλήττεται επίσης και από τις παράνομες ναυλώσεις ιδιωτικών σκαφών αναψυχής ξένης σημαίας τα οποία είτε βρίσκονται μονίμως ελλιμενισμένα στη χώρα μας, είτε απλώς διέρχονται από αυτή.
Κατόπιν τούτων
Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί
1. Για ποιο λόγο δεν έχει γίνει διαχωρισμός μεταξύ των επαγγελματικών σκαφών Θαλασσίου Τουρισμού (τα οποία συνεισφέρουν σε μεγάλο βαθμό στη συνολική τουριστική κίνηση της χώρας και στα εισερχόμενα έσοδα) και των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής, όπως άλλωστε είχε δηλωθεί και από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας; Με ποια λογική, οι επαγγελματίες ενός τόσο σημαντικού κλάδου του Ελληνικού Τουρισμού, εξισώνονται με τους «σκαφάτους» (σύμφωνα με το χαρακτηρισμό του ιδίου του Υπουργού κ. Παπαθανασίου) και φορολογούνται κατά τον ίδιο τρόπο;
2. Πότε ακριβώς και με ποιο τρόπο πρόκειται να γίνει ο διαχωρισμός των επαγγελματικών σκαφών Θαλασσίου Τουρισμού από τα ιδιωτικά σκάφη αναψυχής; Εάν αυτό γίνει μετά την καταβολή του φόρου από τους επαγγελματίες πλοιοκτήτες του Θαλασσίου Τουρισμού, θα τους επιστραφούν τα ποσά που θα έχουν καταβάλει ή θα συνεχίσουν να φορολογούνται παρ’ όλ’ αυτά ως «πλούσιοι ιδιώτες»;
3. Το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης, ήταν ενήμερο για το συγκεκριμένο θέμα που αφορά τους πλοιοκτήτες επαγγελματικών σκαφών Θαλασσίου Τουρισμού ή ενημερώθηκε και αυτό από τη συνέντευξη τύπου του κ. Παπαθανασίου; Συμφωνεί ο Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης κ. Μαρκόπουλος, με το να φορολογηθούν τα επαγγελματικά σκάφη Θαλασσίου Τουρισμού με τα ίδια κριτήρια με αυτά που θα φορολογηθούν τα σκάφη αναψυχής των ιδιωτών και αν όχι, τι προτίθεται να κάνει;
4. Το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης προτίθεται να λάβει μέτρα ειδικά για την ενίσχυση του Θαλασσίου Τουρισμού και αν ναι, ποια θα είναι ακριβώς αυτά; Με τι τρόπο έχει σκοπό να αντιμετωπίσει το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης τη συρρίκνωση του κλάδου και τον κίνδυνο αλλαγής σημαίας των επαγγελματικών σκαφών του Θαλασσίου Τουρισμού;
5. Τι προτίθεται να κάνει το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης για το θέμα των παράνομων ναυλώσεων ιδιωτικών σκαφών αναψυχής υπό ξένη σημαία, τα οποία στην ουσία παρέχουν επαγγελματικές υπηρεσίες, πλήττοντας καίρια τον Ελληνικό Θαλάσσιο Τουρισμό;