Το ΤΕΕ- Παράρτημα Κέρκυρας έδωσε χθες στη δημοσιότητα τις απόψεις του επί των προτάσεων του Δ. Κερκυραίων για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Στο κείμενο αναφέρονται τα εξής:
«Το Τμήμα Κέρκυρας του ΤΕΕ συζήτησε τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην περιοχή του ιστορικού κέντρου της πόλης, που προτείνονται από την Ομάδα Υποστήριξης του Επιχειρησιακού Σχεδίου του Δήμου Κερκυραίων, σε συνεδριάσεις της Αντιπροσωπείας και της Διοικούσας Επιτροπής του Τμήματος.
Οι θέσεις του Τμήματος επί των προτεινόμενων ρυθμίσεων είναι οι ακόλουθες:
1.Το Τμήμα Κέρκυρας αντιμετωπίζει καταρχήν θετικά τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, εφόσον στηρίζονται σε πορίσματα κυκλοφοριακών μελετών και τα μέτρα που λαμβάνονται είναι μέσα στα πλαίσια του Σχεδίου Διαχείρισης του Δήμου Κερκυραίων, που εγκρίθηκε από την UNESCO, ως προϋπόθεση της ένταξης της Παλιάς Πόλης στα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς.
2. Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, με την απαγόρευση της διαμήκους κυκλοφορίας στο παραλιακό μέτωπο, με την επέκταση των χώρων ελεγχόμενης στάθμευσης, με την απομάκρυνση οχημάτων, αυτοκινήτων και δικύκλων από την παλιά πόλη και την απόδοση της, στους πεζούς και στα ποδήλατα, με τους χώρους στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους, δημιουργούν μια ριζικά διαφορετική εικόνα λειτουργίας της πόλης στο σύνολό της.
Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις μολονότι περιορίζονται κυρίως στο ιστορικό κέντρο, επηρεάζουν ολόκληρη την πόλη, αφού η παλιά πόλη είναι τμήμα του ευρύτερου αστικού συνόλου. Ωστόσο, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν συνοδεύονται από ακριβή εκτίμηση, κατά πόσον δηλαδή και σε τι βαθμό θα επιβαρυνθεί το Σαρόκο και οι γύρω περιοχές, κυκλοφοριακά αλλά και ως προς τη στάθμευση.
3. Για να επιτευχθούν οι διακηρυγμένοι στόχοι των μέτρων, δηλαδή η πόλη να «αποτελέσει την κορωνίδα της προσέλκυσης επισκεπτών, χωρίς να χάσει το χαρακτήρα ενός μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και την ζωντάνια ενός πυκνοκατοικημένου χώρου» και να αποφευχθεί ο όποιος κίνδυνος ολόκληρη η πόλη ή τμήματά της να γίνουν δυσπρόσιτα, με σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις, επιβάλλεται να υπάρξει συνολικότητα στην εφαρμογή των μέτρων και όχι τμηματική τους εφαρμογή.
Αυτό προϋποθέτει σοβαρή οργάνωση και προετοιμασία μια σειράς Υπηρεσιών του Δήμου Κερκυραίων (π.χ. Τεχνικών, Προμηθειών κ.λπ) αλλά και το συντονισμό Δήμου και διαφόρων εκτός Δήμου υπηρεσιών, οργανισμών και φορέων, έτσι ώστε να επιλυθούν ζητήματα που ανακύπτουν σε σχέση με την προσπελασιμότητα των οχημάτων μέσα στο ιστορικό κέντρο. (Αστικού ΚΤΕΛ – Πυροσβεστικής - Νοσοκομείου- Αρχαιολογίας).
Επισημαίνεται η ανάγκη ταυτόχρονης αναβάθμισης λειτουργίας της μοναδικής διαθέσιμης μαζικής δημόσιας συγκοινωνίας, που είναι το ΚΤΕΛ, με εκσυγχρονισμό του στόλου των οχημάτων και με αναδιάρθρωση των δρομολογίων, ώστε να καλύπτονται ικανοποιητικά και να συνδέονται με την Παλιά Πόλη, τόσο ζωτικά σημεία λειτουργίας της πόλης (Λιμάνι- Αεροδρόμιο), όσο και πυκνοκατοικημένες περιοχές και περιοχές επεκτάσεων του Σχεδίου Πόλης, που σήμερα καλύπτονται ανεπαρκώς ή καθόλου.
4. Είναι επίσης αναγκαίο να υλοποιηθεί μια σειρά ενεργειών και βραχυπρόθεσμων μέτρων, που προτείνονται από τη Μελέτη Οργάνωσης Κυκλοφορίας και Στάθμευσης του Δ. Κερκυραίων (Μελέτη Ποριώτη), όπως η αναζήτηση και η δέσμευση ελεύθερων χώρων στάθμευσης περιμετρικά της πόλης, η Μελέτη Εφαρμογής Ελεγχόμενης Στάθμευσης, η αναθεώρηση- επικαιροποίηση της Μελέτης Δημοτικής Συγκοινωνίας, η σύνταξη προμελέτης και τευχών δημοπράτησης για το χώρο στάθμευσης στη Σπηλιά, η μελέτη πλήρους συστήματος πληροφοριακής σήμανσης για όλη την έκταση του Δήμου κλπ.
Θα πρέπει ακόμα, να προχωρήσει η ουσιαστική δρομολόγηση των κυκλοφοριακών αξόνων που θα ανακουφίσουν κυκλοφοριακά το κέντρο της πόλης, όπως ο εξωτερικός περιφερειακός δακτύλιος (παράκαμψη της πόλης) και ο ενδιάμεσος δακτύλιος.
5.Με την απαγόρευση της διαμήκους κυκλοφορίας δημιουργούνται περιοχές σχετικά δυσπρόσιτες (πχ Αρσενίου –περιοχή Φαληράκι). Αυτό εκτιμάμε ότι θα έχει δυσμενή επίπτωση κυρίως σε λειτουργούσες μικρές επιχειρήσεις στην περιοχή. Η προσδοκώμενη αναπλήρωση της κίνησης, με την προτεινόμενη θαλάσσια αστική συγκοινωνία, η επειδή η περιοχή θα καταστεί πιο ελκυστική θα γίνει μακροπρόθεσμα. Γι΄ αυτό επιβάλλεται η κατάρτιση εναλλακτικού σχεδίου για την περιοχή, προσωρινού έστω χαρακτήρα και μέχρι τη λειτουργία της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, την οποία ως ιδέα την θεωρούμε θετική, όχι όμως άμεσα υλοποιήσιμη, γιατί προϋποθέτει σχεδιασμό, μέσα, εγκρίσεις, έργα κλπ.
6. Ως προς το σύστημα διαχείρισης των θέσεων στάθμευσης, θεωρούμε ότι απαιτείται ένα ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης, εύρυθμο και δίκαιο σύμφωνα και με τις θέσεις και τις προτάσεις της Μόνιμης του Επιτροπής για Θέματα Πληροφορικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Τμήματος Κέρκυρας του ΤΕΕ. Οι προτάσεις αυτές, που επισυνάπτονται ως Παράρτημα, μπορούν να αξιοποιηθούν από τον Δήμο Κερκυραίων. Οπωσδήποτε, η τιμολογιακή πολιτική στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να έχει χαρακτήρα εισπρακτικό και δεν πρέπει να λειτουργεί αποτρεπτικά για τους επισκέπτες της πόλης, ιδιαίτερα μάλιστα στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία, που πλήττει με ιδιαίτερη ένταση εργαζόμενους και μικρές επιχειρήσεις.
7. Οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα έχουν άμεσες επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή μόνιμων κατοίκων και εργαζομένων καθώς και στη λειτουργία των επιχειρήσεων που βρίσκονται μέσα στα όρια του ιστορικού κέντρου.
Γι΄ αυτό η συνολικότητα και η ευελιξία στην εφαρμογή των μέτρων, ιδιαίτερα η εξασφάλιση χώρων στάθμευσης, κατά προτεραιότητα στους μόνιμους κατοίκους του ιστορικού κέντρου αλλά και η πρόβλεψη για τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες, συμπολίτες ή ξένους αλλά και η ουσιαστική δρομολόγηση κατασκευής των ελλειπουσών κυκλοφοριακών υποδομών, θα παρέχουν την αναγκαία κοινωνική συναίνεση και για την αποτελεσματική και για τη μακρόπνοη εφαρμογή τους.
Πρέπει να εξασφαλίζεται η στάθμευση για όλους τους μόνιμους κατοίκους της Παλιάς Πόλης, με τουλάχιστον μία θέση στάθμευσης ανά νοικοκυριό. Δεν πρέπει να υπάρξουν εξαιρέσεις, ούτε να δοθούν άδειες κατ΄ εξαίρεση γιατί αυτό θα καταστήσει το σύστημα διάτρητο και διαβλητό.
8. Η εξυπηρέτηση των ευπαθών ομάδων, ιδιαίτερα σε ότι αφορά στη μεταφορά εφοδίων προς τις κατοικίες τους, με τη λειτουργία ηλεκτρικών οχημάτων, δημιουργεί την ανάγκη λειτουργίας μιας άλλης ανεξάρτητης δημοτικής υπηρεσίας για την οποία ο Δήμος πρέπει να προνοήσει έγκαιρα».
«Το Τμήμα Κέρκυρας του ΤΕΕ συζήτησε τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην περιοχή του ιστορικού κέντρου της πόλης, που προτείνονται από την Ομάδα Υποστήριξης του Επιχειρησιακού Σχεδίου του Δήμου Κερκυραίων, σε συνεδριάσεις της Αντιπροσωπείας και της Διοικούσας Επιτροπής του Τμήματος.
Οι θέσεις του Τμήματος επί των προτεινόμενων ρυθμίσεων είναι οι ακόλουθες:
1.Το Τμήμα Κέρκυρας αντιμετωπίζει καταρχήν θετικά τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, εφόσον στηρίζονται σε πορίσματα κυκλοφοριακών μελετών και τα μέτρα που λαμβάνονται είναι μέσα στα πλαίσια του Σχεδίου Διαχείρισης του Δήμου Κερκυραίων, που εγκρίθηκε από την UNESCO, ως προϋπόθεση της ένταξης της Παλιάς Πόλης στα μνημεία παγκόσμιας κληρονομιάς.
2. Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, με την απαγόρευση της διαμήκους κυκλοφορίας στο παραλιακό μέτωπο, με την επέκταση των χώρων ελεγχόμενης στάθμευσης, με την απομάκρυνση οχημάτων, αυτοκινήτων και δικύκλων από την παλιά πόλη και την απόδοση της, στους πεζούς και στα ποδήλατα, με τους χώρους στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους, δημιουργούν μια ριζικά διαφορετική εικόνα λειτουργίας της πόλης στο σύνολό της.
Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις μολονότι περιορίζονται κυρίως στο ιστορικό κέντρο, επηρεάζουν ολόκληρη την πόλη, αφού η παλιά πόλη είναι τμήμα του ευρύτερου αστικού συνόλου. Ωστόσο, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν συνοδεύονται από ακριβή εκτίμηση, κατά πόσον δηλαδή και σε τι βαθμό θα επιβαρυνθεί το Σαρόκο και οι γύρω περιοχές, κυκλοφοριακά αλλά και ως προς τη στάθμευση.
3. Για να επιτευχθούν οι διακηρυγμένοι στόχοι των μέτρων, δηλαδή η πόλη να «αποτελέσει την κορωνίδα της προσέλκυσης επισκεπτών, χωρίς να χάσει το χαρακτήρα ενός μνημείου παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και την ζωντάνια ενός πυκνοκατοικημένου χώρου» και να αποφευχθεί ο όποιος κίνδυνος ολόκληρη η πόλη ή τμήματά της να γίνουν δυσπρόσιτα, με σοβαρές κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις, επιβάλλεται να υπάρξει συνολικότητα στην εφαρμογή των μέτρων και όχι τμηματική τους εφαρμογή.
Αυτό προϋποθέτει σοβαρή οργάνωση και προετοιμασία μια σειράς Υπηρεσιών του Δήμου Κερκυραίων (π.χ. Τεχνικών, Προμηθειών κ.λπ) αλλά και το συντονισμό Δήμου και διαφόρων εκτός Δήμου υπηρεσιών, οργανισμών και φορέων, έτσι ώστε να επιλυθούν ζητήματα που ανακύπτουν σε σχέση με την προσπελασιμότητα των οχημάτων μέσα στο ιστορικό κέντρο. (Αστικού ΚΤΕΛ – Πυροσβεστικής - Νοσοκομείου- Αρχαιολογίας).
Επισημαίνεται η ανάγκη ταυτόχρονης αναβάθμισης λειτουργίας της μοναδικής διαθέσιμης μαζικής δημόσιας συγκοινωνίας, που είναι το ΚΤΕΛ, με εκσυγχρονισμό του στόλου των οχημάτων και με αναδιάρθρωση των δρομολογίων, ώστε να καλύπτονται ικανοποιητικά και να συνδέονται με την Παλιά Πόλη, τόσο ζωτικά σημεία λειτουργίας της πόλης (Λιμάνι- Αεροδρόμιο), όσο και πυκνοκατοικημένες περιοχές και περιοχές επεκτάσεων του Σχεδίου Πόλης, που σήμερα καλύπτονται ανεπαρκώς ή καθόλου.
4. Είναι επίσης αναγκαίο να υλοποιηθεί μια σειρά ενεργειών και βραχυπρόθεσμων μέτρων, που προτείνονται από τη Μελέτη Οργάνωσης Κυκλοφορίας και Στάθμευσης του Δ. Κερκυραίων (Μελέτη Ποριώτη), όπως η αναζήτηση και η δέσμευση ελεύθερων χώρων στάθμευσης περιμετρικά της πόλης, η Μελέτη Εφαρμογής Ελεγχόμενης Στάθμευσης, η αναθεώρηση- επικαιροποίηση της Μελέτης Δημοτικής Συγκοινωνίας, η σύνταξη προμελέτης και τευχών δημοπράτησης για το χώρο στάθμευσης στη Σπηλιά, η μελέτη πλήρους συστήματος πληροφοριακής σήμανσης για όλη την έκταση του Δήμου κλπ.
Θα πρέπει ακόμα, να προχωρήσει η ουσιαστική δρομολόγηση των κυκλοφοριακών αξόνων που θα ανακουφίσουν κυκλοφοριακά το κέντρο της πόλης, όπως ο εξωτερικός περιφερειακός δακτύλιος (παράκαμψη της πόλης) και ο ενδιάμεσος δακτύλιος.
5.Με την απαγόρευση της διαμήκους κυκλοφορίας δημιουργούνται περιοχές σχετικά δυσπρόσιτες (πχ Αρσενίου –περιοχή Φαληράκι). Αυτό εκτιμάμε ότι θα έχει δυσμενή επίπτωση κυρίως σε λειτουργούσες μικρές επιχειρήσεις στην περιοχή. Η προσδοκώμενη αναπλήρωση της κίνησης, με την προτεινόμενη θαλάσσια αστική συγκοινωνία, η επειδή η περιοχή θα καταστεί πιο ελκυστική θα γίνει μακροπρόθεσμα. Γι΄ αυτό επιβάλλεται η κατάρτιση εναλλακτικού σχεδίου για την περιοχή, προσωρινού έστω χαρακτήρα και μέχρι τη λειτουργία της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, την οποία ως ιδέα την θεωρούμε θετική, όχι όμως άμεσα υλοποιήσιμη, γιατί προϋποθέτει σχεδιασμό, μέσα, εγκρίσεις, έργα κλπ.
6. Ως προς το σύστημα διαχείρισης των θέσεων στάθμευσης, θεωρούμε ότι απαιτείται ένα ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης, εύρυθμο και δίκαιο σύμφωνα και με τις θέσεις και τις προτάσεις της Μόνιμης του Επιτροπής για Θέματα Πληροφορικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης του Τμήματος Κέρκυρας του ΤΕΕ. Οι προτάσεις αυτές, που επισυνάπτονται ως Παράρτημα, μπορούν να αξιοποιηθούν από τον Δήμο Κερκυραίων. Οπωσδήποτε, η τιμολογιακή πολιτική στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης, σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να έχει χαρακτήρα εισπρακτικό και δεν πρέπει να λειτουργεί αποτρεπτικά για τους επισκέπτες της πόλης, ιδιαίτερα μάλιστα στη σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία, που πλήττει με ιδιαίτερη ένταση εργαζόμενους και μικρές επιχειρήσεις.
7. Οι νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα έχουν άμεσες επιπτώσεις στην καθημερινή ζωή μόνιμων κατοίκων και εργαζομένων καθώς και στη λειτουργία των επιχειρήσεων που βρίσκονται μέσα στα όρια του ιστορικού κέντρου.
Γι΄ αυτό η συνολικότητα και η ευελιξία στην εφαρμογή των μέτρων, ιδιαίτερα η εξασφάλιση χώρων στάθμευσης, κατά προτεραιότητα στους μόνιμους κατοίκους του ιστορικού κέντρου αλλά και η πρόβλεψη για τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες, συμπολίτες ή ξένους αλλά και η ουσιαστική δρομολόγηση κατασκευής των ελλειπουσών κυκλοφοριακών υποδομών, θα παρέχουν την αναγκαία κοινωνική συναίνεση και για την αποτελεσματική και για τη μακρόπνοη εφαρμογή τους.
Πρέπει να εξασφαλίζεται η στάθμευση για όλους τους μόνιμους κατοίκους της Παλιάς Πόλης, με τουλάχιστον μία θέση στάθμευσης ανά νοικοκυριό. Δεν πρέπει να υπάρξουν εξαιρέσεις, ούτε να δοθούν άδειες κατ΄ εξαίρεση γιατί αυτό θα καταστήσει το σύστημα διάτρητο και διαβλητό.
8. Η εξυπηρέτηση των ευπαθών ομάδων, ιδιαίτερα σε ότι αφορά στη μεταφορά εφοδίων προς τις κατοικίες τους, με τη λειτουργία ηλεκτρικών οχημάτων, δημιουργεί την ανάγκη λειτουργίας μιας άλλης ανεξάρτητης δημοτικής υπηρεσίας για την οποία ο Δήμος πρέπει να προνοήσει έγκαιρα».