Πέμπτη 5 Μαρτίου 2009

Η Μόνιμη Επιτροπή του ΤΕΕ για τα θέματα Πληροφορικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης

Η Μόνιμη Επιτροπή του ΤΕΕ της Κέρκυρας έδωσε στη δημοσιότητα και τις θέσεις της επί Θεμάτων Πληροφορικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης επί των προτάσεων του Δήμου Κερκυραίων για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην πόλη της Κέρκυρας. Στο κείμενο του ΤΕΕ αναφέρονται τα εξής:

Α. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ

Η Μ.Ε. «Θεμάτων Πληροφορικής και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης» αντιμετωπίζει το πρόβλημα της κυκλοφοριακής ρύθμισης και της στάθμευσης στην πόλη της Κέρκυρας ως ένα πρόβλημα διαχείρισης πόρων, όπου πόροι σε αυτό το σύστημα είναι οι θέσεις στάθμευσης. Σύμφωνα με τις προτάσεις του Δήμου Κερκυραίων προκύπτει ότι έχει μελετηθεί σε μεγάλο βαθμό τόσο ο αριθμός των διαθέσιμων θέσεων στάθμευσης στην πόλη, όσο και το πλήθος των πολιτών που τις χρησιμοποιούν, είτε ως μόνιμοι κάτοικοι είτε ως επισκέπτες είτε ως εργαζόμενοι στην πόλη. Έτσι μπορούμε να πούμε ότι έχουν καταγραφεί οι πόροι του συστήματος, δηλαδή οι θέσεις στάθμευσης, και οι χρήστες του συστήματος, οι πολίτες. Από την άλλη όμως δεν υπάρχει κάποια σαφής πρόταση / μελέτη για το σύστημα διαχείρισης και διάθεσης των πόρων στους χρήστες του συστήματος. Η Μ.Ε. θεωρεί ότι απαιτείται ένα ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης των θέσεων στάθμευσης τόσο για τον εύρυθμο, αποδοτικό, αμερόληπτο και διαφανή τρόπο διαμοιρασμού αυτών στους πολίτες όσο και για την βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών από την αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού, τη μείωση του χρόνου αναζήτησης θέσης στάθμευσης και τη βελτίωση της δημόσια εικόνας της πόλης.Τονίζουμε ότι οι προδιαγραφές και οι απαιτήσεις αυτού του συστήματος τηλεματικής για την ηλεκτρονική διαχείριση των θέσεων στάθμευσης πρέπει να καταγραφούν και να αναλυθούν από φορείς του Δήμου Κερκυραίων έτσι ώστε όταν προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το συγκεκριμένο έργο να υπάρχουν συγκεκριμένες προδιαγραφές και να μην ανατεθεί η ανάλυση του συστήματος στην εταιρεία που θα αναλάβει και την υλοποίηση του έργου. Η εμπειρία έχει δείξει ότι χωρίς σαφή γνώση του τι θέλει να πετύχει κάποιος και χωρίς σαφείς τεχνικές προδιαγραφές του πώς σκοπεύει να το κατακτήσει, το αποτέλεσμα είναι η απόκτηση παρωχημένων συστημάτων με περιορισμένη διαλειτουργικότητα τα οποία αργότερα συνοδεύονται από μεγάλο κόστος αναβαθμίσεων και επεκτάσεων. Έτσι θεωρούμε ότι πρέπει να γίνει ενδελεχής ανάλυση απαιτήσεων, και στη συνέχεια σύνταξη των τεχνικών προδιαγραφών ενός ηλεκτρονικού συστήματος που να μπορεί να υποστηρίξει τη διαχείριση του συστήματος στάθμευσης στην πόλη της Κέρκυρας. Παραθέτουμε σημεία στα οποία θεωρούμε ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή :
1. Προσδιορισμός θέσεων. Όλες οι διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης είτε βρίσκονται σε κλειστό πάρκινγκ είτε είναι παρόδιες πρέπει να είναι αριθμημένες. Επίσης θα γίνεται διαχωρισμός μεταξύ θέσεων σε κλειστό χώρο και παρόδιων θέσεων.
Μελλοντικά, ειδικά στις θέσεις σε κλειστό χώρο είναι δυνατή η αξιοποίηση αισθητήρων έτσι ώστε να γίνεται αυτόματα η ενημέρωση για το ποια θέση είναι δεσμευμένη ή όχι και να μην επαφίεται στον ανθρώπινο παράγοντα, γεγονός το οποίο θα αυξήσει την αξιοπιστία και την ταχύτητα ενημέρωσης του συστήματος.
2. Πληροφόρηση οδηγών. Η βασικότερη απαίτηση από ένα τέτοιο σύστημα είναι να καθοδηγεί και να ενημερώνει τους πολίτες για το πού και πόσες ελεύθερες θέσεις στάθμευσης υπάρχουν. Η ενημέρωση των πολιτών πρέπει να γίνεται με πολλαπλούς τρόπους, όπως για παράδειγμα:Με πινακίδες (πλαίσια μεταβαλλόμενης σήμανσης και πληροφόρησης) σε καίρια σημεία της πόλης, αλλά και περιαστικά. Με αποστολή μηνύματος στο κινητό τηλέφωνο (sms) του πολίτη που ζητάει αυτή την πληροφορία (με χρέωση του παραλήπτη).Μέσω του παγκόσμιου ιστού (web), για παράδειγμα να εμφανίζεται χάρτης των διαθέσιμων θέσεων.
Επιπλέον, η πληροφόρηση θα πρέπει να προσφέρει ενημέρωση και για εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, όπως η χρήση δημόσιων μέσων μεταφοράς, ή να προωθεί πρακτικές όπως το Park & Ride, δηλ. δηλαδή η χρήση περιφερειακού χώρου στάθμευσης και η συνέχιση με δημόσιο μέσο μεταφοράς. Δίνουμε έμφαση στην πληροφόρηση και σημειώνουμε ότι ακόμα και αν δεν υλοποιηθούν άμεσα όλοι οι παραπάνω τρόποι είναι σημαντικό να αναφέρονται στις προδιαγραφές του συστήματος έτσι ώστε το σύστημα που θα υλοποιηθεί να μπορεί να μελλοντικά να επεκταθεί, ώστε να παρέχει ενημέρωση με πολλαπλούς τρόπους, με χαμηλό κόστος. Είναι σημαντικό το σύστημα να μπορεί να ενημερώνει έναν πολίτη άμεσα για τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων στάθμευσης, και τη θέση τους, καθώς με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να αποφύγουμε την «παράνομη» και «αθέμιτη» διαχείριση των θέσεων. Επίσης η δήλωση στο σύστημα της πινακίδας του αυτοκινήτου που καταλαμβάνει μία θέση μπορεί να αποτρέψει «παράνομη» διαχείριση των θέσεων, καθώς δε θα μπορεί να εμφανίζεται στο σύστημα το ίδιο το αυτοκίνητο πάνω από μία φορά. Έτσι το σύστημα θα αποτρέπει την κατάχρηση των πόρων / θέσεων στάθμευσης, καθώς κάποιος δε θα μπορεί να «παρακρατεί» θέσεις για μικροεξυπηρετήσεις.
3. Πληρωμή θέσης στάθμευσης. Είναι σημαντικό και η πληρωμή για τη στάθμευση να γίνεται με διάφορους τρόπους, όπως για παράδειγμα με μετρητά στον εισπράκτορα στην είσοδο του πάρκινγκ ή και σε παρόδια θέση, μέσω sms, μέσω παρκόμετρου, μέσω προπληρωμένων καρτών. Είναι σημαντικό κατά την πληρωμή για τη στάθμευση να δηλώνεται η πινακίδα του αυτοκινήτου, η θέση που θα καταληφθεί και, όταν είναι δυνατό, ο χρόνος στάθμευσης. Εάν ο πολίτης πληρώσει με μετρητά στον εισπράκτορα (είτε σε κλειστό χώρο είτε σε παρόδια θέση) ο εισπράκτορας θα πρέπει μέσω, για παράδειγμα, κάποιου pda να δηλώσει στο σύστημα την πινακίδα του αυτοκινήτου, τη θέση που θα καταληφθεί και προβλεπόμενος χρόνος στάθμευσης.Εάν ο πολίτης παρκάρει σε μία παρόδια θέση και πληρώσει σε ένα παρκόμετρο θα πρέπει να δηλώσει την πινακίδα του αυτοκινήτου και τον προβλεπόμενο χρόνο στάθμευσης.Εάν η πληρωμή γίνει μέσω sms, τότε στο sms ο πολίτης θα γράφει την πινακίδα, τον προβλεπόμενο χρόνο στάθμευσης και τη θέση στην οποία πάρκαρε. Αναφέρουμε και τονίζουμε παραπάνω την δήλωση του προβλεπόμενου χρόνου στάθμευσης. Είναι σημαντικό το σύστημα να δίνει τη δυνατότητα να ανανεωθεί με νέα πληρωμή ο χρόνος στάθμευσης με διάφορους τρόπους, καθώς ένας πολίτης μπορεί να έχει υπολογίσει κάποιο χρόνο αρχικά, αλλά τελικά να χρειάζεται περισσότερο και να μη μπορεί να αδειάσει τη θέση που καταλαμβάνει. Είναι σημαντικό να του δίνεται η δυνατότητα, πχ μέσω sms, να πληρώνει και να παρατείνει το χρόνο στάθμευσης.Επίσης είναι σημαντικό τουλάχιστον στις προδιαγραφές του συστήματος να προβλέπεται να μπορεί να γίνει προκράτηση μίας θέσης, δηλαδή να μπορεί να προπληρώνει ένας πολίτης μία θέση σε κλειστό χώρο, πχ μέσω sms, έτσι ώστε όταν φτάσει στο πάρκινγκ να γνωρίζει ότι σίγουρα θα υπάρχει θέση. Θεωρούμε ότι αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς ένας ηλεκτρονικός πίνακας μπορεί να τον ενημερώνει ότι υπάρχουν κάποιες διαθέσιμες θέσεις να αποφασίζει να πάει στο πάρκινγκ και τελικά όταν φτάσει να μην υπάρχουν διαθέσιμες θέσεις. Ένα ο σύστημα προκράτησης και προπλήρωσης θέσεων είναι σημαντικό, καθώς μπορεί να συμβάλει στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας.
4. Χρονοπρογραμματισμός κενών θέσεων. Ένα ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης των θέσεων θα λύσει άλλο ένα σημαντικό πρόβλημα, το οποίο δεν μπορεί να καλυφθεί από τον ανθρώπινο παράγοντα μόνο. Το πρόβλημα αυτό είναι του χρονοπρογραμματισμού. Ιδιαίτερα για τους επισκέπτες της πόλης και τα λεωφορεία που θα πρέπει να μπαίνουν στους κλειστούς χώρους πάρκινγκ και δε θα παραμένουν πολύ ώρα είναι σημαντικό να υπάρχουν οι απαραίτητες θέσεις. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέσα στο πάρκινγκ δεν αρκεί να υπάρχουν πχ 4 ελεύθερες θέσεις για να μπει και να σταματήσει ένα λεωφορείο, αλλά πρέπει να υπάρχουν 4 συνεχόμενες ελεύθερες θέσεις. Πιστεύουμε ότι ο ανθρώπινος παράγοντας δεν μπορεί να επιλύσει αυτό το πρόβλημα. Αντίθετα ένα ηλεκτρονικό σύστημα στο οποίο οι ενδιαφερόμενοι, πχ οδηγοί λεωφορείων, θα μπορούν έγκαιρα να ζητούν την κράτηση θέσεων για ειδικά οχήματα και ορισμένο χρόνο μπορεί να ρυθμίζει την στάθμευση των αυτοκινήτων ώστε να υπάρχουν οι διαθέσιμες θέσεις όταν αυτές χρειαστούν. Επιπλέον, με βάση ένα τέτοιο σύστημα μπορεί να γίνει και βελτιστοποίηση της απόδοσης των πόρων, καθώς οι θέσεις στάθμευσης των λεωφορείων που χρειάζονται το απόγευμα μπορούν το πρωί να διατεθούν σε Ι.Χ..
5. Μόνιμοι κάτοικοι. Στο ηλεκτρονικό σύστημα μπορεί να δηλώνονται οι πινακίδες που ανήκουν στα μέλη μίας οικογένειας που διαμένει στην παλιά πόλη και στο πάρκινγκ να επιτρέπεται, ανά πάσα στιγμή, να υπάρχει μόνο ένα από τα δηλωμένα αυτοκίνητα σε θέση που τους διατίθεται δωρεάν. Ένα τέτοιο σύστημα θα είναι πιο εύχρηστο για τους μόνιμους κατοίκους από το να υποχρεώνονται να δηλώσουν ένα μόνο αυτοκίνητο, αλλά και για το σύστημα παρέχει καλύτερη διαχείριση πόρων καθώς οι θέσεις των μονίμων κατοίκων δεν παραμένουν δεσμευμένες όσο είναι κενές. Επίσης το σύστημα θα μπορεί να είναι εύκολα παραμετροποιήσιμο, πχ μελλοντικά ή τους χειμερινούς μήνες να μπορούν να δίνονται δύο θέσεις πάρκινγκ σε μόνιμους κατοίκους, ή σε ειδικές περιπτώσεις, όπως νεφροπαθείς και οικογένειες με ασθενείς, να μπορούν να δίνονται κατ’ εξαίρεση επιπλέον θέσεις πάρκινγκ..
6. Πρόσθετες υπηρεσίες. Η αξιοποίηση ενός ηλεκτρονικού συστήματος μπορεί να επιτρέψει την παροχή διάφορων πρόσθετων υπηρεσιών στους πολίτες. Για παράδειγμα ένας μόνιμος κάτοικος να μαζεύει πόντους εάν επιλέγει να παρκάρει σε ένα απομακρυσμένο πάρκινγκ (πχ τους καλοκαιρινούς μήνες, όπου οι απαιτήσεις μέσα στην πόλη είναι αυξημένες) και να τους χρησιμοποιεί ημέρες που χρειάζεται να παρκάρει μέσα στην πόλη έτσι ώστε η όλη διαχείριση των θέσεων να φαίνεται ότι δεν είναι εισπρακτικού χαρακτήρα.
7. Καταγραφή δεδομένων χρήσης. Πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό ενός ηλεκτρονικού συστήματος διαχείρισης των θέσεων πάρκινγκ είναι ότι επιτρέπει την καταγραφή δεδομένων που σχετίζονται με την χρήση κάθε θέσης στάθμευσης, την πληρότητα των χώρων πάρκινγκ, την χρήση που κάνουν οι μόνιμοι κάτοικοι, οι επισκέπτες, κλπ, και έτσι καθίσταται δυνατή η εξαγωγή στατιστικών στοιχείων, η ανάλυση χρήσης των πόρων με σκοπό τη βελτιστοποίηση της, η αξιοποίηση των στοιχείων για πρόβλεψη μελλοντικών αναγκών, κ.α..
Τα παραπάνω βασίζονται στην διεθνή πρακτική και εμπειρία και τα χαρακτηριστικά που παρουσιάσαμε περιλαμβάνονται σε συστήματα διαχείρισης στάθμευσης ποικίλης πολυπλοκότητας, όπως απλά συστήματα ενημέρωσης και καθοδήγησης (Parking Guidance and Information Systems), συστήματα διαχείρισης μεταφορικού φόρτου (Transit Based Information Systems), έξυπνα συστήματα πληρωμής (Smart Payment Systems) και συστήματα e-Parking. Δεδομένης της πολυπλοκότητας του προβλήματος, αλλά και λαμβάνοντας υπόψη ότι τα δεδομένα του προβλήματος αλλάζουν με το χρόνο –π.χ. ο φόρτος μεταβάλλεται, νέοι χώροι στάθμευσης θα γίνονται διαθέσιμοι, κ.λπ.­– θεωρούμε ότι η σχεδίαση του συστήματος διαχείρισης της στάθμευσης θα πρέπει να προβλέπει ότι το σύστημα θα αναπτυχθεί και θα εξελιχθεί τμηματικά και θα πρέπει να είναι επεκτάσιμο και ανοιχτό ώστε νέες υπηρεσίες να μπορούν να προτίθενται με το χρόνο. Ιδιαίτερη μέριμνα θα πρέπει να δοθεί στο ότι δεν θα πρέπει ο Δήμος να δεσμευτεί στην χρήση μιας συγκεκριμένης πλατφόρμας μιας εταιρίας, αλλά το σύστημα να είναι ανοιχτό σε επεκτάσεις από διάφορους προμηθευτές, καθώς και ότι τα δεδομένα χρήσης του συστήματος, τα οποία μπορούν να αποτελέσουν την βάση πάνω στην οποία να γίνονται αναλύσεις χρήσης και απόδοσης του συστήματος, να είναι ιδιοκτησία του Δήμου και συνεπώς να έχει απεριόριστη πρόσβαση σε αυτά –λαμβάνοντας βέβαια υπόψη ότι αυτά πιθανόν θα υπόκεινται στην νομοθεσία περί προσωπικών δεδομένων.

Β. ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΙΔΙΚΩΝ ΟΧΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΛΙΑ ΠΟΛΗ

Όπως προβλέπεται και στις προτάσεις του Δήμου για τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στην πόλη της Κέρκυρας υπάρχει η ανάγκη για ελεγχόμενη εισόδου στην Παλιά Πόλη ειδικών οχημάτων, όπως ασθενοφόρα, πυροσβεστικά οχήματα και οχήματα αστυνομίας. Θέση της Μ.Ε. είναι ότι η λύση η οποία θα πρέπει να εφαρμοστεί για το άνοιγμα των κινητών εμποδίων ώστε τα ειδικά οχήματα να μπορούν να εισέλθουν και να εξέλθουν από την Παλιά Πόλη θα πρέπει να βασίζεται στη χρήση τεχνολογίας RF-ID και όχι χειροκίνητων λουκέτων. Η λύση που προτείνουμε είναι δοκιμασμένη σε πολλές περιπτώσεις, πχ Αττική Οδός, οικονομική και αξιόπιστη. Επιπλέον, εξασφαλίζει την καταγραφή των οχημάτων που εισέρχονται και εξέρχονται στην Παλιά Πόλη και τεχνικά κάνει την παράνομη αντιγραφή των «κλειδιών» εισόδου πιο δύσκολη από την απλή δημιουργία ενός αντικλειδιού.