Πέμπτη 20 Νοεμβρίου 2008

Ψηφίστηκε η αναθεώρηση της ΚΑΠ- Τεστ Υγείας μέχρι το 2013

Η Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισε την αναθεώρηση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής - Τεστ Υγείας - μέχρι το 2013, υιοθετώντας προτάσεις για μικρότερες παρακρατήσεις επί των άμεσων ενισχύσεων των παραγωγών σε σχέση με εκείνες των προτάσεων της Επιτροπής, οι διαφοροποιήσεις εφαρμόζονται για τους παραγωγούς που λαμβάνουν ενισχύσεις άνω των 10.000 αντί για 5.000 που ίσχυε μέχρι σήμερα, ενώ τα δύο νέα Ταμεία που σχετίζονται με την ασφάλιση της παραγωγής και την στήριξη της κτηνοτροφίας μπορούν να λειτουργήσουν σε εθελοντική βάση και να συγχρηματοδοτούνται από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Παράλληλα όμως για μία ακόμη φορά το ΕΚ δήλωσε την συμπαράστασή του στους ευρωπαίους καπνοπαραγωγούς ψηφίζοντας την κατάργηση της άδικης απόφασης του Συμβουλίου του 2004 για την μεταφορά του 50% των άμεσων ενισχύσεων των καπνοπαραγωγών σε μέτρα στήριξης της αγροτικής ανάπτυξης.

Η κα Μπατζελή τόνισε ότι "η δημιουργία ισχυρών συμμαχιών σε ένα θέμα περίπλοκο όπως αυτό του καπνού μπορεί να επιφέρει άμεσες και δίκαιες λύσεις για τους παραγωγούς. Αυτές οι συμμαχίες επιτεύχθηκαν σε επίπεδο Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ενώ τώρα πρέπει να επιτευχθούν και σε επίπεδο Συμβουλίου Υπουργών Γεωργίας, οι οποίοι θα πάρουν την τελική απόφαση τις ημέρες αυτές. Δημόσιες δηλώσεις από την Πολιτεία για προσπάθειες που θα "απαλύνουν" την επιβάρυνση των καπνοπαραγωγών πριν ακόμα αρχίσει το Συμβούλιο Υπουργών Γεωργίας, δημιουργούν υποψίες ότι η διεκδίκηση του θέματος από τον Υπουργό θα είναι ασθενής έως και ανύπαρκτη".

Η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΠΑΣΟΚ μετά από διευρυμένο διάλογο με τους φορείς των αγροτών και έχοντας πλήρη ευθύνη για τον ρόλο της αγροτικής ανάπτυξης σε ευρωπαϊκό, αλλά και εθνικό επίπεδο, καθώς και σαφή πολιτική για το μοντέλο της εθνικής αγροτικής ανάπτυξης, εκτιμά ότι σε αυτή ειδικότερα την περίοδο της οικονομικής κρίσης και ύφεσης με την ιλιγγιώδη αύξηση του κόστους των εισροών, δεν μπορεί να υποστηριχθεί μία επιπλέον μείωση των άμεσων ενισχύσεων των αγροτών, πέραν εκείνων τις οποίες ήδη επιβαρύνονται με την εφαρμογή της σημερινής διαφοροποίησης.
Η κα Μπατζελή πιστεύει ότι "η Κοινή Αγροτική Πολιτική θα πρέπει να ενισχύσει τα μέτρα στήριξης της αγοράς, ενώ να αναδιαμορφώσει τα προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης σε εθνικό επίπεδο, ώστε το μεγαλύτερο μέρος αυτών να χρηματοδοτούν απευθείας δράσεις των γεωργών, ενώ παράλληλα να ανασχεδιασθούν ολοκληρωμένα προγράμματα διαχείρισης των υδάτων, του περιβάλλοντος και της προστασίας της βιοποικιλότητας. Σε καμία φυσικά περίπτωση δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι η αντιμετώπιση των κλιματικών αλλαγών μπορεί να αντιμετωπισθεί μόνο από τα προγράμματα αγροτικής ανάπτυξης, αλλά χρειάζεται μία ουσιαστική συμπληρωματική δράση από τα εθνικά και κοινοτικά διαρθρωτικά προγράμματα".
Η πρόταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι σαφώς βελτιωμένη έναντι της αρχικής πρότασης της Επιτροπής, αλλά δεν αντιμετωπίζει σημαντικά ζητήματα όπως εκείνο των εισοδημάτων, της ανταγωνιστικότητας, των νέων μηχανισμών στήριξης που έχουν ανάγκη οι Ευρωπαίοι γεωργοί. Για ότι αφορά επίσης τις γαλακτοκομικές ποσοστώσεις, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτό η μείωση των εθνικών ποσοστώσεων, ενώ η μελλοντική κατάργησή τους δεν μπορεί να αφήσει τις μικρομεσαίες εκμεταλλεύσεις των ορεινών και μειονεκτούντων περιοχών χωρίς μέτρα στήριξης.

Ειδικότερα τα θέματα ιδιαίτερου ενδιαφέροντος που εγκρίθηκαν και από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, πέραν εκείνου του καπνού είναι:

- Οι παρακρατήσεις διαφοροποίησης θα εφαρμόζονται μόνο στην ενιαία ενίσχυση. Οι υπόλοιπες άμεσες ενισχύσεις απαλλάσσονται από αυτές τις παρακρατήσεις.
- Το όριο άμεσων ενισχύσεων (τώρα ενιαίας ενίσχυσης) κάτω από το οποίο οι γεωργοί απαλλάσσονται από τις παρακρατήσεις διαφοροποίησης αυξάνεται στα 10.000 ευρώ από 5.000 ευρώ που είναι σήμερα.
- Τα ποσοστά των παρακρατήσεων διαφοροποίησης για τους γεωργούς που εισπράττουν πάνω από 10.000 ευρώ και μέχρι 100.000 ευρώ είναι 6% για το 2009 και 2010 και 7% για το 2011 και 2012 αντί 7%, 9%, 11% και 13% για τα έτη 2009, 2010, 2011 και 2012 αντίστοιχα που είχε προτείνει η Επιτροπή.
- Τα ποσοστά των παρακρατήσεων διαφοροποίησης για τους γεωργούς που εισπράττουν πάνω από 100.000 ευρώ και μέχρι 200.000 ευρώ είναι αυξημένα κατά 1 ποσοστιαία μονάδα σε σχέση με την κατηγορία των γεωργών που εισπράττουν από 10.000 έως 100.000 ευρώ, κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες για τους γεωργούς που εισπράττουν από 200.000 έως 300.000 ευρώ και κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες για τους γεωργούς που εισπράττουν πάνω από 300.000 ευρώ. Οι Συνεταιρισμοί που εισπράττουν ενισχύσεις για λογαριασμό των μελών τους απαλλάσσονται από τις πρόσθετες παρακρατήσεις.
- Πρόσθετο παρακράτημα 5% στους γεωργούς που εισπράττουν ενισχύεις πάνω από 10.000 ευρώ θα χρησιμοποιείται για την χρηματοδότηση μέτρων ασφάλισης, διαχείρισης κινδύνων και αντιμετώπισης ασθενειών φυτών και ζώων.
- Στις δράσεις που χρηματοδοτούνται από το παρακράτημα 10% του άρθρου 68 (άμεσες ενισχύσεις σε ειδικές κατηγορίες γεωργών, ενισχύσεις για την ποιότητα και το περιβάλλον) συμπεριλαμβάνεται η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της γεωργίας καθώς και του marketing στις Περιφέρειες.