Σάββατο 23 Αυγούστου 2008

Υπόμνημα του Νομάρχη Κέρκυρας στον Υπουργό Παιδείας

Με το παρόν υπόμνημα επιθυμούμε να θέσουμε υπ’ όψη σας ορισμένες από τις παραμέτρους του καθεστώτος της «δωρεάν» μεταφοράς των μαθητών από και προς τα σχολεία τους, με την ελπίδα ότι – στο μέτρο που αφορά το ΥΠΕΠΘ – θα μπορέσετε να συμβάλλετε στην κατεύθυνση εξορθολογισμού του συστήματος.

Πέρα από το ζήτημα της υποχρηματοδότησης του όλου προγράμματος – κάτι το οποίο έχει επισημανθεί στο Υπ. Οικονομίας και μέσω της ΕΝΑΕ – υπάρχει μια σειρά θεμάτων στην επίλυση των οποίων πιστεύουμε ότι μπορείτε να συμβάλλετε.

Συγκεκριμένα σημειώνουμε τα εξής :

1. Υπάρχει μια σοβαρή αντίφαση σχετικά με την χρησιμοποίηση συνοδών στα δρομο-λόγια μεταφοράς μαθητών της Α-βάθμιας εκπαίδευσης. Ενώ ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει – σωστά – την ύπαρξη συνοδών στα μαθητικά δρομο-λόγια για τα παιδιά του Δημοτικού, εν τούτοις το Υπ. Οικονομίας δεν δικαιολογεί την αντίστοιχη δαπάνη παρά μόνο για τα δρομολόγια που μεταφέρουν παιδιά με Ειδικές Ανάγκες. Έτσι σήμερα η Τροχαία δίνει κλήσεις (με υψηλότατα πρόστιμα) εάν δεν υπάρχει συνοδός ενώ οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις δεν μπορούν να καλύψουν την αντίστοιχη δαπάνη (δεν εγκρίνεται από την Υπηρεσία Δημοσιονο-μικού Ελέγχου).

2. Προκειμένου να περιοριστούν τα παράλογα αιτήματα γονέων που πιεστικά ζητούν να φτάνει το λεωφορείο μέχρι το σπίτι τους αλλά και οι μεγάλες καθυστερήσεις λόγω συχνών στάσεων, θα έπρεπε κατά τη γνώμη μας να διευκρινισθεί με εγκύκλιο του ΥΠΕΠΘ ότι στις περιπτώσεις συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων η μεταφορά των μαθητών θα γίνεται με αφετηρία την έδρα του παλαιού σχολείου που έκλεισε, στο οποίο θα πρέπει να μεταφέρονται με ίδια μέσα οι μαθητές όπως όταν αυτό λειτουργούσε. Επίσης στην ίδια εγκύκλιο θα πρέπει να συστήνεται στις υπηρεσίες που καθορίζουν τα δρομολόγια των μισθωμένων οχημάτων να ορίζουν προκαθο-ρισμένα σημεία επιβίβασης & αποβίβασης των μαθητών (στάσεις) τα οποία δεν θα πρέπει να απέχουν μεταξύ τους λιγότερο από 600 ή 800 μέτρα.

3. Ένα άλλο ζήτημα που θα πρέπει να ρυθμιστεί σε συνεργασία με το Υπ. Απασχό-λησης είναι να δοθεί η δυνατότητα να ισχύει η μερική απασχόληση οδηγών σε επιχειρήσεις που διαθέτουν τουριστικά λεωφορεία, με τα οποία τη χειμερινή περίο-δο εκτελούν έργο μεταφοράς μαθητών. Η μεταφορά μαθητών απασχολεί λεωφο-ρείο και οδηγό για 4 το πολύ ώρες ημερησίως. Επομένως – τη νεκρή για τις τουριστικές περιοχές περίοδο – η πλήρης απασχόληση των οδηγών σημαίνει σημαντική αύξηση του κόστους της επιχείρησης. Έτσι παρατηρείται το φαινόμενο να οδηγούν τα λεωφορεία ανασφάλιστοι οδηγοί με αποτέλεσμα να έχουμε από τη μια πλευρά εισφοροδιαφυγή και από την άλλη οι οδηγοί αυτοί να φαίνονται άνεργοι και να εισπράττουν επίδομα ανεργίας!

4. Απαιτείται επίσης να υπάρξει συνεννόηση μεταξύ των συναρμοδίων Υπουργείων σχετικά με τις μεταφορές των νηπίων. Αν και έγινε υποχρεωτική η φοίτηση στα νηπιαγωγεία, δεν έχουν προβλεφθεί επιπλέον πιστώσεις για τη μεταφορά των νηπίων (προφανώς με συνοδό). Έτσι οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις αδυνατούν μέχρι τώρα να περιλάβουν στο σύστημα της μεταφοράς των μαθητών και τα νήπια, παρά τα πολλαπλά αιτήματα των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων.

5. Τέλος - επειδή δυστυχώς παρατηρείται αρκετά συχνά το φαινόμενο μαθητές που θα έπρεπε να φοιτούν (βάσει του τόπου κατοικίας τους) στο Α σχολείο να εγ-γράφονται στο Β σχολείο και να ζητούν επέκταση δρομολογίων για να τους μετα-φέρει σ’ αυτό - θα πρέπει να γίνει σαφές προς όλες τις κατευθύνσεις, κυρίως προς τους διευθυντές των σχολικών μονάδων, ότι δικαίωμα μεταφοράς έχουν μόνο οι μαθητές που κατοικούν εντός των εδαφικών ορίων που καλύπτει κάθε σχολική μονάδα.

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,

Η μεταφορά των μαθητών είναι ένα σοβαρό κοινωνικό έργο το οποίο, παρά τα τεράστια προβλήματα, υλοποιούν στις περισσότερες των περιπτώσεων με επιτυχία οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις της χώρας.

Οι παραπάνω επισημάνσεις, οι οποίες προέρχονται από τη συσσωρευμένη εμπει-ρία και την καθημερινή αντιμετώπιση μικρών ή μεγαλύτερων προβλημάτων από τις υπηρεσίες μας, ελπίζουμε ότι θα βοηθήσουν τις δικές σας υπηρεσίες στην προσπάθεια που επιβάλλεται να γίνεται συνεχώς, προκειμένου να διορθώνονται τα κακώς κείμενα και να βελτιώνονται οι υπηρεσίες του κράτους προς τον πολίτη.