Τον Γενικό Γραμματέα της ΠΙΝ κ. Σωτήρη Βόσδου επισκέφθηκε σήμερα ο Γενικός Γραμματέας Εκπαίδευσης Ενηλίκων του Υπουργείου Παιδείας κ. Κων/νος Τσαμαδιάς. Στόχος της επίσκεψης ήταν η ενημέρωση για την πορεία των προγραμμάτων που υλοποιούνται στην Περιφέρεια σχετικά με την επιμόρφωση ενηλίκων και τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας. Η εκπαίδευση των ενηλίκων, κατά την επιστήμη και τη διεθνή πρακτική, αποτελεί το βασικό σκελετό του πεδίου της Δια Βίου Μάθησης. Η χώρα μας στην εκπαίδευση Ενηλίκων μέχρι την άνοιξη του 2004 παρουσίαζε θεσμικά, δομικά, λειτουργικά και χρηματοδοτικά ελλείμματα με συνέπεια από πλευράς επιδόσεων να είναι ουραγός μεταξύ των εταίρων της στην Ε.Ε.
Κατά την διάρκεια των 4 τελευταίων χρόνων, ο τομέας της εκπαίδευσης των ενηλίκων του Υπουργείου Εθνικής Παιδείας, προχώρησε στη συγκρότηση ενός πλήρους συστήματος εκπαίδευσης ενηλίκων το οποίο καλύπτει όλη την επικράτεια.
Το σύστημα σήμερα συγκροτείται:
§ 48 Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας 9 ακόμη Σχολεία τίθενται σε λειτουργία από τον προσεχή Σεπτέμβριο.( έξι (6) από αυτά θα λειτουργούν στο εσωτερικό σωφρονιστικών καταστημάτων)
§ 58 Κέντρα Εκπαίδευσης Ενηλίκων
§ 54 Σχολές Γονέων
Το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης από Απόσταση - ΚΕ.ΔΒΜ.ΑΠ., το οποίο προσφέρει υπηρεσίες σύγχρονης (πραγματικού χρόνου) τηλεκπαίδευσης και τηλεδιάσκεψης. Με τον τρόπο αυτό το κέντρο αποτελεί το πρώτο δημόσιο, σύγχρονο κέντρο εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης στην χώρα που θα παρέχει ολοκληρωμένες υπηρεσίες δια βίου μάθησης. Οι υπηρεσίες σύγχρονης εκπαίδευσης θα είναι διαθέσιμες σε 27 κόμβους σε όλη τη χώρα.
54 Νομαρχιακές Επιτροπές Λαϊκής Επιμόρφωσης
Τώρα συγκροτούνται:
§ Το Κέντρο Δια Βίου Μάθησης Εκπαιδευτών Ενηλίκων
§ Το Κέντρο Μελετών Δια Βίου Μάθησης
§ Το Μουσείο Ιστορίας της Δια Βίου Μάθησης
Επιπροσθέτως, σε τομείς αιχμής, σε τομείς στους οποίους η ελληνική κοινωνία παρουσιάζει υστερήσεις και προβλήματα έχουμε σχεδιάσει και υλοποιούμε μία σειρά από αυτόνομα εκπαιδευτικά προγράμματα:
Συγκεκριμένα:
§ «Εκπαίδευση ενηλίκων για την απόκτηση βασικών δεξιοτήτων στις νέες τεχνολογίες – ΗΡΩΝ».
§ «Εκπαίδευση αγροτών για την ανάληψη δράσεων στον δευτερογενή και τριτογενή τομέα της οικονομίας-ΗΣΙΟΔΟΣ»
§ «Εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης σε μετανάστες»
§ «Εκπαίδευση στη Διαχείριση Κρίσεων, την Αντιμετώπιση Εκτάκτων Αναγκών και Φυσικών Καταστροφών – Προστατεύω τον Εαυτό μου και τους Άλλους», το οποίο διέπεται από τη λογική του εθελοντισμού.
§ «Εκπαίδευση και Συμβουλευτική Υποστήριξη των Οικογενειών των Τσιγγάνων, Μουσουλμάνων, Παλιννοστούντων και Μεταναστών».
§ «Αγωγή Υγείας – Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα – AIDS»
Όλες οι δομές και τα αυτόνομα προγράμματα διαχέουν τις υπηρεσίες τους σχεδόν σε όλους τους Δήμους της χώρας μέσω του «Δικτύου Εκπαίδευσης και Επιμόρφωσης Ενηλίκων – Ευκλείδης», στο οποίο, σήμερα, συμμετέχουν περίπου 1.000 Δήμοι και 27 Σωφρονιστικά Καταστήματα.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά αναφορικά με την συμμετοχή των ενηλίκων καθώς η επιμόρφωση συμβάλλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη της χώρας. Στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων λειτουργεί στο Νομό Κέρκυρας στην περιοχή του Δήμου Αχιλλείων το σχολείο δεύτερης ευκαιρίας ενώ από τον Σεπτέμβριο και μετά το ενδιαφέρον που παρουσιάστηκε, θα λειτουργήσει παράρτημα του σχολείου δεύτερης ευκαιρίας στον Δήμο Θιναλλίων. Παράρτημα επίσης έχει ιδρυθεί και στη Ζάκυνθο ενώ η Λευκάδα θα καλύπτεται από το παράρτημα της Βόνιτσας. Ιδρύθηκαν τέσσερα Κ.Ε.Ε. ένα σε κάθε νομό και τέσσερις Σχολές Γονέων μία σε κάθε νομό.
Λειτούργησαν σε όλους τους νομούς τα αυτόνομα προγράμματα:
Συγκεκριμένα:
§ «Εκπαίδευση ενηλίκων για την απόκτηση βασικών δεξιοτήτων στις νέες τεχνολογίες – ΗΡΩΝ».
§ «Εκπαίδευση αγροτών για την ανάληψη δράσεων στον δευτερογενή και τριτογενή τομέα της οικονομίας-ΗΣΙΟΔΟΣ»
§ «Εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης σε μετανάστες»
§ «Εκπαίδευση στη Διαχείριση Κρίσεων, την Αντιμετώπιση Εκτάκτων Αναγκών και Φυσικών Καταστροφών – Προστατεύω τον Εαυτό μου και τους Άλλους», το οποίο διέπεται από τη λογική του εθελοντισμού.
§ «Εκπαίδευση και Συμβουλευτική Υποστήριξη των Οικογενειών των Τσιγγάνων, Μουσουλμάνων, Παλιννοστούντων και Μεταναστών».
§ «Αγωγή Υγείας – Σεξουαλικώς Μεταδιδόμενα Νοσήματα – AIDS»
Από τον Σεπτέμβριο συγκροτούνται και θα τεθούν σε λειτουργία το Περιφερειακό Κέντρο Δια Βίου Μάθησης από απόσταση με έδρα την Κέρκυρα και συμπληρωματικούς κόμβους στην Κεφαλονιά και την Ζάκυνθο και το Περιφερειακό Κέντρο Δια Βίου Μάθησης της Εκπαίδευσης Ενηλίκων με έδρα επίσης την Κέρκυρα και κόμβους στην Κεφαλονιά και στην Ζάκυνθο.
Σε όλη τη χώρα, το σύστημα της εκπαίδευσης των ενηλίκων κατά τη διάρκεια εφαρμογής του Γ΄ Κ.Π.Σ. τη χρονική περίοδο 2004-08, την οποία στη συνέχεια θα αποκαλώ δεύτερη, εκπαίδευσε περίπου 700.000 πολίτες, έναντι 140.000 που είχαν εκπαιδευτεί κατά τη χρονική περίοδο 2000- 2004, την οποία στη συνέχεια θα αποκαλώ πρώτη. ( Δηλαδή είχαμε ποσοστιαία αύξηση κατά τη δεύτερη έναντι της πρώτης περιόδου περίπου 350%).
ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΒΟΣΔΟΥ
Ο Γενικός Γραμματέας της ΠΙΝ κ. Σωτήρης Βόσδου αναφερόμενος στην επίσκεψη του Γενικού Γραμματέα Εκπαίδευσης Ενηλίκων του Υπουργείου Παιδείας κ. Τσαμαδιά τόνισε μεταξύ άλλων:
«Οι ραγδαίες και βαθιές αλλαγές στον επιστημονικό, τεχνολογικό, οικονομικό, κοινωνικό και πολιτιστικό τομέα που σηματοδοτούν τη σύγχρονη εποχή προβάλλουν επιτακτική την ανάγκη για επικαιροποίηση και διαρκή αναβάθμιση των γνώσεων και δεξιοτήτων των πολιτών προκειμένου να ανταποκριθούν στις ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις της προσωπικής και εργασιακής τους ζωής. Μέσα στα πλαίσια αυτά, τα προγράμματα δια βίου μάθησης και η διαρκής εκπαίδευση ενηλίκων ενεργοποιούν άτομα και ομάδες για ατομική και κοινωνική ανάπτυξη, για προώθηση της ενεργού συμμετοχής των πολιτών και αύξηση των δυνατοτήτων κοινωνικής ένταξης και απασχόλησης.»