Συνέπειες και επιπτώσεις από επικείμενη παραχώρηση του λιμένα Κέρκυρας ήταν θέμα που απασχόλησε το Περιφερειακό Συμβούλιο Ιονίων Νήσων, με εισηγητές την Ανδρομάχη Δαγκλή, Περιφερειακή Σύμβουλο της παράταξης «Ιόνιο Αρχιπέλαγος» και το Γιώργο Καλούδη, επικεφαλής της παράταξης «Επτανησιακή Αναγέννηση».
Οι προτάσεις που τέθηκαν σε ψηφοφορία, μετά τη συζήτηση του θέματος, ήταν...
τρεις για να υπερψηφιστεί η πρόταση της πλειοψηφίας, ενώ ο Γερ. Φόρτες, Περιφερειακός Σύμβουλος της «Επτανησιακής Αναγέννησης» δήλωσε ότι δεν ψηφίζει καμία πρόταση, αν σε αυτή δεν συμπεριλαμβάνονται πρακτικές ενέργειες για τη διεκδίκηση του αιτούμενου.
Η απόφαση
· Το Περιφερειακό Συμβούλιο Ιονίων Νήσων, στη συνεδρίασή του στις 2 Μαρτίου 2013, αποφάσισε ότι είναι αντίθετο με τη δημιουργία Δικτύου Λιμένων με τη μορφή τριών ανωνύμων εταιρειών στη Δυτική Ελλάδα (Πάτρα).
· Ζητάμε και απαιτούμε το λιμάνι της Κέρκυρας να αποτελεί έδρα ενός Δικτύου Λιμένων εντός της ΠΙΝ και στο Δίκτυο αυτό να εκπροσωπείται τόσο ο Α’ όσο και ο Β’ Βαθμοί Αυτοδιοίκησης.
· Είμαστε υπέρ της αξιοποίησης του λιμένος της Κέρκυρας και οποιουδήποτε λιμένος της ΠΙΝ, με την προϋπόθεση να υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση για τους όρους και προϋποθέσεις και με τη συμμετοχή της ΠΙΝ, προκειμένου να υπάρξει διασφάλιση του κοινωνικού οφέλους από αυτή την αξιοποίηση.
Η εισήγηση της Ανδρομάχης Δαγκλή
Οι δανειστές μας είχαν εξ’ αρχής ξεκαθαρίσει ότι βασικό ζητούμενο για να μπορέσει
η Ελληνική Οικονομία να αποκτήσει μία καινούργια δυναμική και για να βγει
γρηγορότερα η χώρα από την κρίση ΘΑ πρέπει να επισπευτούν οι
αποκρατικοποιήσεις προκειμένου να εισέλθουν άμεσα χρήματα στα Ταμεία του
Κράτους.
Ανάμεσα στα θέματα που τέθηκαν προς συζήτηση ήταν και ο τρόπος «αξιοποίησης»
των Λιμανιών της χώρας .
Βαφτίστηκε έτσι το «ξεπούλημα» των λιμανιών της χώρας ως «παραχώρηση».
Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2013 το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να έχει εκπονήσει Μελέτη
Αξιοποίησης των Λιμανιών και Αξιολόγησης του επενδυτικού ενδιαφέροντος
σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις του Υπουργού Ναυτιλίας και «Αιγαίου» Κωστή
Μουσουρούλη.
Δυστυχώς η πολιτική της παρούσης τρικομματικής κυβέρνησης «να βγάζει στο
σφυρί» και «άρον - άρον» κρατική περιουσία, να εκχωρεί σε ξένους ανταγωνιστές-
επενδυτές κερδοφόρες επιχειρήσεις και Οργανισμούς υψίστης εθνικής σημασίας
όπως είναι οι Λιμένες, προκαλεί τεράστια προβλήματα και στις ήδη επιβαρυμένες
από την οικονομική κρίση τοπικές κοινωνίες.
Η σύμβαση παραχώρησης της κερδοφόρας επιχείρησης του Λιμένος Κέρκυρας «σε
ιδιωτικά συμφέροντα» θα σημάνει ταυτόχρονα και την υποβάθμιση της τοπικής
ανάπτυξης.
Σύμφωνα με Μελέτη για την Αύξηση της επισκεψιμότητας των επιβατών
κρουαζιέρας της Κέρκυρας η οποία εκπονήθηκε και διενεργήθηκε για τον ΟΛΚΕ, τον
Σεπτέμβρη του 2012, υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες για να την περαιτέρω
ανάπτυξη του νησιού μας στο πεδίο κρουαζιέρα., αφού κατά γενική ομολογία η
κρουαζιέρα αποτελεί ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο προϊόν με πολλές προοπτικές !
Λαμβάνοντας υπ όψιν μας ένα δείγμα της συγκεκριμένης μελέτης μπορούμε να δούμε
ποια είναι αυτά τα οφέλη και που εστιάζονται.
Την Κέρκυρα το έτος 2012 επισκέφτηκαν τετρακόσια ενενήντα κρουαζιερόπλοια τα
οποία μετέφεραν περίπου εξακόσιες σαράντα επισκέπτες. Κατ¨ εκτίμηση
αποβιβάζεται ένα ποσοστό της τάξης του 84%, με την μέση κατά κεφαλή δαπάνη να
διαμορφώνεται στα 61,5 € (όπως προέκυψε από την έρευνα), ο εμπορικός τζίρος στην
Κέρκυρα αγγίζει τα 33.100.000 € μόνο από τους επιβάτες της κρουαζιέρας.
Ο τζίρος αυτός διαμερίζεται σε διάφορα επαγγέλματα όπως τουριστικούς πράκτορες,
εμπορικά καταστήματα, καταστήματα εστίασης, λεωφορεία, ταξί κ.α.
Πέραν των ανωτέρω σημαντική είναι και η συμβολή προς τον πρωτογενή τομέα, διότι
συνδυάζεται κατά συμπληρωματικό τρόπο με τις τουριστικές δραστηριότητες και
αποτελεί ένα δυναμικό και σύγχρονο τρόπο ενίσχυσης της αγοραστικής ισχύος της
Κέρκυρας. Επί παραδείγματι, η ανάπτυξη του αγροτικού τομέα συμβάλλει στην
δημιουργία ευνοϊκότερων συνθηκών για την ανάπτυξη νέων οικονομικών
δραστηριοτήτων, όπως για παράδειγμα η παραγωγή - εμφιάλωση μπύρας, η
παραγωγή σαπουνιών, τυποποιημένου ελαιολάδου, κουμ - κουάτ, αλλαντικών.
Με την δυνατότητα που παρέχεται μέσω των ειδικών αλλά και των τοπικών portals
διαφημίζονται 140 τοπικές επιχειρήσεις από 45 περιοχές της Κέρκυρας.
Τα τελευταία τρία έτη υπάρχει διαρκής αυξητική τάση της επισκεψιμότητας
κρουαζιεροπλοίων στο Λιμένα της Κέρκυρας. Το έτος 2010 η επισκεψιμότητα της
κρουαζιέρας αυξήθηκε κατά 14,40% έναντι του 2009, ενώ το 2011 παρατηρήθηκε
αύξηση κατά 5,3% έναντι του 2012. Αν δε δούμε την αύξηση αναλογικά με την
τελευταία δεκαετία 2002-2011 ο αριθμός των επιβατών που επισκέφτηκε την
Κέρκυρα αυξήθηκε κατά 176%.
Στο σημείο αυτό αξίζει να επισημάνουμε ότι ο Λιμένας της Κέρκυρας τον Αύγουστο
του 2012 κατέρριψε το ρεκόρ του 2010 με 109.000 επιβάτες ξεπερνώντας τους
95.000 που είχαν ανέλθει την συγκεκριμένη χρονική περίοδο και που μέχρι τότε ήταν
ο μεγαλύτερος αριθμός σε ένα μήνα.
Ως εμφαίνεται και από τα κοινοποιηθέντα στοιχεία της Μελέτης του ΟΛΚΕ η
κρουαζιέρα για την Κέρκυρα παρέχει μια ιδιαίτερα σημαντική οικονομική
δυνατότητα με μεγάλη και διαρκώς αυξανόμενη ανοδική αξία για την τοπική
κοινωνία .Πολλά και διαφορετικά επαγγέλματα ζουν και εξασφαλίζουν ένα
ικανοποιητικό εισόδημα στην επιβαρυμένη ένεκα πολλών λόγων τοπική κοινωνία .
ΟΛΟΙ μπορούμε να καταλάβουμε ότι με οποιαδήποτε σύμβαση παραχώρησης σε
ιδιωτικά συμφέροντα του Λιμένα Κέρκυρας θα υπονομευθεί και ακυρωθεί
οιαδήποτε πρόοδος του νησιού μας.
Γι’ αυτό το λόγο ζητάμε να μην υπογραφεί καμία σύμβαση παραχώρησης του Λιμένα Κέρκυρας.