Θέμα: Τεράστιες οι ελλείψεις της Ειδικής Αγωγής στην Κέρκυρα
Αν στο χρόνιο καθεστώς υποχρηματοδότησης και στις πάγιες ελλείψεις σε υποδομές και λειτουργικές δαπάνες, προστεθούν και οι μεγάλες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, τότε μιλάμε για μια σοβαρή κατάσταση, που θέτει σε άμεσο κίνδυνο τη
συνολική λειτουργία της Γενικής Εκπαίδευσης και ειδικότερα της Ειδικής Αγωγής.
Πιο συγκεκριμένα, για την Κέρκυρα: Όσον αφορά στο ΚΕΔΔΥ, λείπουν 2 εκπαιδευτικοί προσχολικής αγωγής, 2 εκπαιδευτικοί δευτεροβάθμιας, 1 ψυχολόγος και 1 κοινωνικός λειτουργός. Αυτές οι οργανικές θέσεις, δεν καλύφθηκαν ούτε με αναπληρωτές. Αν στο χρόνιο καθεστώς υποχρηματοδότησης και στις πάγιες ελλείψεις σε υποδομές και λειτουργικές δαπάνες, προστεθούν και οι μεγάλες ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό, τότε μιλάμε για μια σοβαρή κατάσταση, που θέτει σε άμεσο κίνδυνο τη
συνολική λειτουργία της Γενικής Εκπαίδευσης και ειδικότερα της Ειδικής Αγωγής.
Όσον αφορά στα ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΝΤΑΞΗΣ, η κατάσταση έχει ως εξής. Στη Δευτεροβάθμια, από τα 8 ιδρυμένα τμήματα ένταξης, υπάρχουν 6 τμήματα κενά και τα 2 υπολειτουργούν λόγω του μεγάλου αριθμού μαθητών. Στο Λύκειο, δεν λειτουργεί κανένα τμήμα ένταξης και μάλιστα φέτος δεν λειτουργεί τμήμα ένταξης που τις προηγούμενες χρονιές λειτουργούσε, με αποτέλεσμα να έχουν συγκεντρωθεί στο συγκεκριμένο Λύκειο πολλοί μαθητές με ιδιαιτερότητες, οι οποίοι μένουν αστήριχτοι.
Στην Πρωτοβάθμια, δεν λειτουργούν 3 δημοτικά και 1 νηπιαγωγείο, ενώ 2 από αυτά που λειτουργούν, δεν μπορούν ν' ανταποκριθούν λόγω του μεγάλου αριθμού μαθητών.
Όσον αφορά στην ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΣΤΗΡΙΞΗ, υπάρχουν 16 κενά (από τις 25 εγκεκριμένες θέσεις από το Υπουργείο, τοποθετήθηκαν μόνο 9). Οι μαθητές μένουν αστήριχτοι στη γενική τάξη, οι οποίοι λόγω των ιδιαιτεροτήτων τους, αφενός αδυνατούν ν' ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της τάξης τους, αφετέρου μπορεί να δυναμιτίσουν την ομαλή εκπαιδευτική διαδικασία της σχολικής μονάδας.
Όσον αφορά στο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ, οι ελλείψεις παραμένουν σημαντικές. Δεν υπάρχει ψυχολόγος για στήριξη παιδιών και γονέων, δεν υπάρχει σχολικός νοσηλευτής - παρότι στο σχολείο αυτό φοιτούν παιδιά με επιληψία και άλλες σοβαρές ασθένειες - όπως επίσης, δεν υπάρχει ειδικός παιδαγωγός για το ολοήμερο. Για την ακρίβεια, το Ολοήμερο Τμήμα του 1ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Κέρκυρας, δεν λειτουργεί. Σημαντικό επίσης πρόβλημα, είναι η έλλειψη χώρων.
Όσον αφορά στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο ΚΩΦΩΝ ΚΑΙ ΒΑΡΗΚΟΩΝ, δεν υπάρχει ειδικός παιδαγωγός με γνώση νοηματικής.
Το Εργαστήριο Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης [ΕΕΕΕΚ], στεγάζεται σε ακατάλληλο χώρο, ακριβώς πάνω στον κεντρικό οδικό άξονα Κέρκυρας - Λευκίμμης, σε σημείο ιδιαίτερα επικίνδυνο για μαθητές, γονείς και καθηγητές, χωρίς διάβαση και κατάλληλη σηματοδότηση. Το δε συμβόλαιο ενοικίασης - ύψους 1513 ευρώ μηνιαίως - λήγει σε λίγες εβδομάδες και δεν έχει βρεθεί εναλλακτική λύση μετεγκατάστασης. Το σχολικό λεωφορείο είναι παροπλισμένο, λόγω κενής θέσης οδηγού, ενώ το ένα από τα δυο Εργαστήρια, αυτό της Μαγειρικής, δεν λειτουργεί καθόλου.
Το Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο στεγάζεται σε ακατάλληλο χώρο, ο οποίος δεν πληροί τις προδιαγραφές για Άτομα με Αναπηρία. Όσον αφορά τέλος, το ζήτημα της χρηματοδότησης, αξίζει να τονιστεί, ότι έχουν καταβληθεί μόνο τρεις δόσεις από τις τέσσερις, προς τις σχολικές επιτροπές των δήμων για το 2012. Σύμφωνα με το νόμο 3577/2007, η χρηματοδότηση για τις λειτουργικές δαπάνες σχολείων και τη συντήρησή τους μέσω των ΚΑΠ, πρέπει να αντιστοιχεί στο 6% του συνολικού ύψους χρηματοδότησης των ΚΑΠ.
Με βάση τα φετινά στοιχεία του κρατικού προϋπολογισμού, το ποσό αυτό πρέπει να είναι 120 εκατομμύρια ευρώ. Όμως συνολικά έχουν δοθεί μόνο 60 εκατομμύρια ευρώ. Για την Κέρκυρα ειδικά, έχουν δοθεί 600.000 ευρώ για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Αν επίσης, λάβουμε υπόψη, ότι η μείωση των κονδυλίων για τα επισκευαστικά των σχολείων φτάνει στο 50% σε σχέση με το 2011, με αποτέλεσμα οι διευθυντές των σχολείων να διαθέτουν από τα λειτουργικά των σχολείων για επισκευές ώστε να διασφαλίσουν την ασφάλεια των μαθητών, η κατάσταση γίνεται ακόμα χειρότερη και τα ταμεία των περισσότερων σχολείων είναι άδεια.
Ως εκ τούτου, επειδή μιλάμε για μια σύγχρονη κοινωνία – καθρέφτη των ανθρωπίνων αξιών και δικαιωμάτων – στην οποία η Ειδική Αγωγή, θα έπρεπε να τυγχάνει εξαιρετικής μέριμνας από πλευράς πολιτείας:
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί, για την κάλυψη των προαναφερθέντων οργανικών κενών θέσεων, στις παραπάνω μονάδες Ειδικής Αγωγής στην Κέρκυρα;
2. Τι προτίθεται να πράξει άμεσα, για την κάλυψη όλων των λειτουργικών αναγκών των παραπάνω μονάδων Ειδικής Αγωγής;
3. Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβεί, για τη διευθέτηση του σοβαρού προβλήματος της υποχρηματοδότησης των εν λόγω μονάδων Ειδικής Αγωγής στην Κέρκυρα;
4. Σε ποια βαθμίδα της κλίμακας ιεράρχησης προτεραιοτήτων του Υπ. Παιδείας, κατατάσσεται η μέριμνα για την Ειδική Αγωγή, δεδομένου ότι αποτελεί έναν εκπαιδευτικό τομέα με τεράστιο κοινωνικό αντίκτυπο;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Σαμοΐλης Στέφανος
Βαμβακά Τζένη
Μαντάς Χρήστος