ΕΡΩΤΗΣΗ Προς την Υπουργό: Τουρισμού ΘΕΜΑ: Ρυθμίσεις για την «απόσυρση» εγκαταλελειμμένων ξενοδοχείων. Στην Εφημερίδα «ΕΘΝΟΣ» στις 24.09.2012 δημοσιεύτηκαν δηλώσεις σας, σύμφωνα με τις οποίες προτίθεστε να προωθήσετε ρυθμίσεις για την «απόσυρση» εγκαταλελειμμένων ξενοδοχείων, οι οποίες θα εφαρμοστούν σε πιλοτική βάση σε περιοχές με μειωμένη ζήτηση τουριστικών...
κλινών και αυξημένη ζήτηση για παραθεριστική κατοικία. Δεδομένου, ότι : στο σχετικά πρόσφατο παρελθόν έχουν προωθηθεί ήδη δύο ρυθμίσεις για την αλλαγή χρήσης απαξιωμένων ξενοδοχείων, δηλαδή: α) η ρύθμιση του άρθρ.51 του Ν.3498/06 «Ανάπτυξη Ιαματικού Τουρισμού και λοιπές διατάξεις», σύμφωνα με την οποία : «Κατά παρέκκλιση των ισχυόντων όρων δόμησης και με την τήρηση κατά τα λοιπά των διατάξεων του οικοδομικού και κτιριοδομικού κανονισμού, επιτρέπεται η αλλαγή χρήσης κτιρίων τουριστικών καταλυμάτων εντός σχεδίου ή εντός οικισμού προ του 1923 και η ανάπτυξη σε αυτά δραστηριοτήτων που επιτρέπονται από τις υφιστάμενες για την περιοχή χρήσεις γης», υπό προϋποθέσεις (νόμιμη ανέγερση, λειτουργία επί 20 έτη τουλάχιστον, μη πρόσφατη υπαγωγή στα κίνητρα του αναπτυξιακού νόμου) και με καταβολή τέλους επανάχρησης υπέρ του οικείου ΟΤΑ και β) οι διατάξεις του άρθρ.10 του Ν.4002/11 «Τροποποίηση της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας του Δημοσίου − Ρυθμίσεις για την ανάπτυξη και τη δημοσιονομική εξυγίανση − Θέματα αρμοδιότητας Υπουργείων Οικονομικών, Πολιτισμού και Τουρισμού και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης», σύμφωνα με τις οποίες προβλέπεται ειδικό ετήσιο τέλος επιβάρυνσης του περιβάλλοντος από τα εγκαταλελειμμένα καταλύματα υπέρ του «Πράσινου Ταμείου», που συστήνεται με τον ίδιο νόμο, αλλά και κίνητρο διπλασιασμού του Σ.Δ εκτός σχεδίου σε περίπτωση κατεδάφισής τους, προκειμένου να δημιουργηθούν τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις ή τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες σε συνδυασμό με εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής «εφόσον οι παραπάνω χρήσεις δεν απαγορεύονται στην περιοχή του τουριστικού καταλύματος και κατά παρέκκλιση των όρων και περιορισμών δόμησης της περιοχής αυτής», Ερωτάται η υπουργός: 1) Το Υπουργείο Τουριστικής
Ανάπτυξης προτίθεται να υπερβεί το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο και να δώσει δυνατότητα αλλαγής χρήσης ξενοδοχείων σε παραθεριστικές κατοικίες (σε διαμερίσματα ή ανεξάρτητα κτίρια) και σε περιοχές α) εκτός σχεδίου και οικισμών προϋφισταμένων του 1923 ή β) σε περιοχές εντός σχεδίου και οικισμών προϋφισταμένων του 1923, αλλά όπου η χρήση της παραθεριστικής κατοικίας δεν προβλέπεται από τον υφιστάμενο σχεδιασμό; 2) Μια τέτοια ρύθμιση είναι συμβατή με τις διατάξεις του άρθρ.24 του ισχύοντος Συντάγματος, όπως αυτές έχουν κατά πάγιο τρόπο ερμηνευτεί από το ΣτΕ, δεδομένου ότι έστω και μετά την πάροδο 15ετούς λειτουργίας, η οικιστική χρήση θα λαμβάνει πλέον όρους δόμησης ξενοδοχείων (δηλαδή παραγωγικής χρήσης) εκτός σχεδίου χωρίς να προηγηθεί διαδικασία πολεοδόμησης; 3) Με ποια κριτήρια θα κρίνεται η «αυξημένη ζήτηση παραθεριστικής κατοικίας», δεδομένου ότι τέτοια στατιστικά στοιχεία δεν τηρούνται συστηματικά, ενώ για την μικρή ή μειωμένη τουριστική ζήτηση (που φέτος παρατηρήθηκε ούτως ή άλλως στις περισσότερες περιοχές της Χώρας) τα μόνα τηρούμενα στοιχεία είναι αυτά της έρευνας της ΕΛ-ΣΤΑΤ, που αφορούν μόνο σε συλλογικά καταλύματα (ξενοδοχεία και κάμπινγκ) και όχι και σε ενοικιαζόμενα δωμάτια, διαμερίσματα ή αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα, δηλαδή δεν καλύπτουν μεγάλο ποσοστό των τουριστικών κλινών της Χώρας; 4) Τελικά μια τέτοια ρύθμιση δεν θα συμβάλει στην επέκταση του φαινομένου των παράνομων τουριστικών μισθώσεων ιδιόκτητων επαύλεων και διαμερισμάτων, μέσω διαδικτύου κυρίως και στην απώλεια φορολογικών εσόδων, κάτι που κατά την τουριστική περίοδο 2012 αποτέλεσε συνηθισμένο φαινόμενο; ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΘΩΜΑΣ ΨΥΡΡΑΣ ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΨΑΡΙΑΝΟΣ
κλινών και αυξημένη ζήτηση για παραθεριστική κατοικία. Δεδομένου, ότι : στο σχετικά πρόσφατο παρελθόν έχουν προωθηθεί ήδη δύο ρυθμίσεις για την αλλαγή χρήσης απαξιωμένων ξενοδοχείων, δηλαδή: α) η ρύθμιση του άρθρ.51 του Ν.3498/06 «Ανάπτυξη Ιαματικού Τουρισμού και λοιπές διατάξεις», σύμφωνα με την οποία : «Κατά παρέκκλιση των ισχυόντων όρων δόμησης και με την τήρηση κατά τα λοιπά των διατάξεων του οικοδομικού και κτιριοδομικού κανονισμού, επιτρέπεται η αλλαγή χρήσης κτιρίων τουριστικών καταλυμάτων εντός σχεδίου ή εντός οικισμού προ του 1923 και η ανάπτυξη σε αυτά δραστηριοτήτων που επιτρέπονται από τις υφιστάμενες για την περιοχή χρήσεις γης», υπό προϋποθέσεις (νόμιμη ανέγερση, λειτουργία επί 20 έτη τουλάχιστον, μη πρόσφατη υπαγωγή στα κίνητρα του αναπτυξιακού νόμου) και με καταβολή τέλους επανάχρησης υπέρ του οικείου ΟΤΑ και β) οι διατάξεις του άρθρ.10 του Ν.4002/11 «Τροποποίηση της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας του Δημοσίου − Ρυθμίσεις για την ανάπτυξη και τη δημοσιονομική εξυγίανση − Θέματα αρμοδιότητας Υπουργείων Οικονομικών, Πολιτισμού και Τουρισμού και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης», σύμφωνα με τις οποίες προβλέπεται ειδικό ετήσιο τέλος επιβάρυνσης του περιβάλλοντος από τα εγκαταλελειμμένα καταλύματα υπέρ του «Πράσινου Ταμείου», που συστήνεται με τον ίδιο νόμο, αλλά και κίνητρο διπλασιασμού του Σ.Δ εκτός σχεδίου σε περίπτωση κατεδάφισής τους, προκειμένου να δημιουργηθούν τουριστικές επιπλωμένες επαύλεις ή τουριστικές επιπλωμένες κατοικίες σε συνδυασμό με εγκαταστάσεις ειδικής τουριστικής υποδομής «εφόσον οι παραπάνω χρήσεις δεν απαγορεύονται στην περιοχή του τουριστικού καταλύματος και κατά παρέκκλιση των όρων και περιορισμών δόμησης της περιοχής αυτής», Ερωτάται η υπουργός: 1) Το Υπουργείο Τουριστικής