Από τις 27 Οκτωβρίου 2012 και μέχρι τις 12 Μαΐου, το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας θα φιλοξενήσει την Έκθεση του διάσημου φωτογράφου Ρόμπερτ Α. ΜακΚέημπ «Ελλάδα – Κίνα: Λαοί αρχαίοι, κόσμοι που αλλάζουν». Πρόκειται για μια αφηγηματική συμπύκνωση στιγμών που «φυλάχτηκαν» στο πέρασμα του χρόνου από το φακό του φωτογράφου, παρουσιάζοντας τις ραγδαίες και δραματικές αλλαγές...
που σημειώθηκαν στην Ελλάδα και στην Κίνα τα τελευταία πενήντα χρόνια. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι έγχρωμες φωτογραφίες από την Ελλάδα της δεκαετίας του ‘50 εκτίθενται για πρώτη φορά, ενώ πολλές από αυτές ο Ρόμπερτ Μάκέημπ τις τράβηξε στο πλαίσιο αποστολής για το National Geographic Society. Οι εικόνες του McCabe που δείχνουν με τρόπο απόλυτο την προσπάθεια των απλών καθημερινών ανθρώπων της ελληνικής γης για έξοδο από τη στέρηση των χρόνων του ’40, την ελπίδα και το όραμά τους για ένα καλύτερο αύριο. Αυτό το αύριο ήρθε στην Ελλάδα των τελευταίων δεκαετιών ως η περίοδος της ευμάρειας και του πλούτου. Μεσούσης της οικονομικής κρίσης, ένας από τους στόχους της επιμελήτριας της έκθεσης Δέσποινας Ζερνιώτη είναι να εμπνεύσει τους επισκέπτες να ξαναβρούν την ελπίδα και την αισιοδοξία αυτών των ανθρώπων. Εικόνες του λαϊκού πολιτισμού μας και ειδικά του Αιγαίου διασώθηκαν χάρη στην έμπνευσή του. Βαφτίσια, μαθητές σχολείων με μπλε ποδιές, σκαμμένα πρόσωπα βιοπαλαιστών, παλιά λεωφορεία, όλα «μπερδεύονται» μέσα στοv φακό του αλλά με μια ποιητική διάθεση που ξεπερνάει κατά πολύ την απλή περιέργεια και που δείχνει ένα δημιουργικό άγχος να τα διασώσει όλα στο φιλμ του αλλά και στην καρδιά του. Όπως αναφέρει η Επιμελήτρια της έκθεσης και Διευθύντρια του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης κα Δέσποινα Ζερνιώτη, «Μπορεί την εποχή που τράβηξε αυτές τις φωτογραφίες να μην ήξερε ούτε μια λέξη ελληνική. Όμως ποιος δεν μπορεί να ακούσει τους διαλόγους με τα πρόσωπα που αιχμαλώτισε με τον φακό του; Τα πρόσωπα αφήνονται στον ίδιο τον Robert McCabe. Όχι απλά στη μηχανή του. Σαν από ένστικτο τον εμπιστεύονται προσωπικά. Γι’ αυτό του χαρίζουν πάντα το αυθόρμητο χαμόγελό τους. Τα παιδιά, οι μαθητές, οι αγρότες, οι ναυτικοί, οι νοικοκυρές τού δίνουν έτσι ένα μέρος της ψυχής τους». Η δεύτερη μεγάλη ενότητα της έκθεσης είναι αφιερωμένη στο φωτογραφικό οδοιπορικό του ΜάκΚέημπ σε δύο ασύλληπτα μέρη της αχανούς Κίνας. Το ένα είναι ο τεράστιος, πολυσύχναστος ποταμός Yangtze, στο λιμάνι του Wushan. Και το άλλο είναι η Παλιά Σαγκάη – που βιώνει καθημερινά την απειλή της κατεδάφισης. Οι Κινέζοι τοπιογράφοι ήταν εξοπλισμένοι με τους «τέσσερις θησαυρούς του επαγγέλματος»: το πινέλο, τη μελάνη, την πέτρα και το χαρτί, και αποτύπωναν εξειδανικευμένα τοπία. Ο McCabe με την κάμερα και τους φακούς της αποτύπωσε πόλεις, λιμάνια, τοπία και καθημερινούς ανθρώπους σε ένα ρεαλιστικό, διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Τεράστιες γέφυρες υπό κατασκευή, νέα φράγματα και συμπλέγματα πολυκατοικιών που «ξεφυτρώνουν» απεικονίζουν την αλλαγή. Έντονες πολύχρωμες πινελιές έρχονται να τονίσουν και να φωτίσουν ένα μονοχρωματικό περιβάλλον των πόλεων, δίνοντάς μας εικόνες με αφοπλιστική απλότητα και ευαισθησία. Και πάλι, οι καθημερινές σκηνές τον σαγηνεύουν: ομάδες ανθρώπων που μιλούν, δουλεύουν, διασκεδάζουν, αιχμαλωτίζονται σιωπηλά μέσα στον φακό του φωτογράφου, που μας μεταφέρει την ποιητική ηρεμία της ζωής τους. Πάνω απ’ όλα, συγκλονιστικές είναι οι εκφραστικές προσωπογραφίες του, όπως η νεαρή αγρότισσα που πουλάει ροδάκινα μπροστά από το εκθαμβωτικό μοντέλο της διαφημιστική αφίσας του οίκου Dior. Ο McCabe απέκτησε την πρώτη του φωτογραφική μηχανή σε ηλικία 4 ½ ετών. Με τα χρόνια, το ενδιαφέρον του από την αυστηρή δημοσιογραφική φωτογραφία εξελίχθηκε σε πάθος για τη σύνθεση εικόνων και στοιχείων αυτού, που ο ίδιος αποκαλεί «ποίηση», στις εικόνες του. Το 1954 ήρθε στην Ελλάδα για πρώτη φορά για μια επίσκεψη 2 εβδομάδων, η οποία μετατράπηκε σε επίσκεψη «διαρκείας». Ο Robert McCabe έχει πραγματοποιήσει πληθώρα ατομικών εκθέσεων σε Ελλάδα, Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Έχει εκδώσει τα εξής βιβλία: Metamorphosis–Why I Love Greece, Greece–Images of an Enchanted Land 1954-1965, Weekend in Havana, DeepFreeze! An Antarctic Odyssey, On the Road with a Rollei, Grèce, καθώς και το Ramble in Central Park της Νέας Υόρκης, το οποίο το 2011 κέρδισε το Χρυσό Μετάλλιο ως βιβλίο της χρονιάς, στην Κατηγορία Φύση από το περιοδικό ForeWord. Η Έκθεση συνοδεύεται από έναν ιδιαίτερα φροντισμένο κατάλογο με πλούσιο φωτογραφικό υλικό, που θα διατίθεται από το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης και τις εκδόσεις Πατάκη. Τον κατάλογο σχεδίασε ο Θύμιος Πρεσβύτης με την επιστημονική συνεισφορά της Ιστορικού Τέχνης κας Εβίτα Αράπογλου και εκτυπώθηκε στην Βερόνα της Ιταλίας από την Trifolio, με την επίβλεψη του Massimo Tonolli. Χορηγός της έκθεσης: Aegean Airlines Με την υποστήριξη: International Photography Publishers (IPP), The Hellenic Centre, Coca Cola 3E Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε στην εταιρεία Solid, Δέσποινα Λεούση, τηλ. 210 8172100, 6932 438500, e-mail: dleoussi@solid.gr.
που σημειώθηκαν στην Ελλάδα και στην Κίνα τα τελευταία πενήντα χρόνια. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι έγχρωμες φωτογραφίες από την Ελλάδα της δεκαετίας του ‘50 εκτίθενται για πρώτη φορά, ενώ πολλές από αυτές ο Ρόμπερτ Μάκέημπ τις τράβηξε στο πλαίσιο αποστολής για το National Geographic Society. Οι εικόνες του McCabe που δείχνουν με τρόπο απόλυτο την προσπάθεια των απλών καθημερινών ανθρώπων της ελληνικής γης για έξοδο από τη στέρηση των χρόνων του ’40, την ελπίδα και το όραμά τους για ένα καλύτερο αύριο. Αυτό το αύριο ήρθε στην Ελλάδα των τελευταίων δεκαετιών ως η περίοδος της ευμάρειας και του πλούτου. Μεσούσης της οικονομικής κρίσης, ένας από τους στόχους της επιμελήτριας της έκθεσης Δέσποινας Ζερνιώτη είναι να εμπνεύσει τους επισκέπτες να ξαναβρούν την ελπίδα και την αισιοδοξία αυτών των ανθρώπων. Εικόνες του λαϊκού πολιτισμού μας και ειδικά του Αιγαίου διασώθηκαν χάρη στην έμπνευσή του. Βαφτίσια, μαθητές σχολείων με μπλε ποδιές, σκαμμένα πρόσωπα βιοπαλαιστών, παλιά λεωφορεία, όλα «μπερδεύονται» μέσα στοv φακό του αλλά με μια ποιητική διάθεση που ξεπερνάει κατά πολύ την απλή περιέργεια και που δείχνει ένα δημιουργικό άγχος να τα διασώσει όλα στο φιλμ του αλλά και στην καρδιά του. Όπως αναφέρει η Επιμελήτρια της έκθεσης και Διευθύντρια του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης κα Δέσποινα Ζερνιώτη, «Μπορεί την εποχή που τράβηξε αυτές τις φωτογραφίες να μην ήξερε ούτε μια λέξη ελληνική. Όμως ποιος δεν μπορεί να ακούσει τους διαλόγους με τα πρόσωπα που αιχμαλώτισε με τον φακό του; Τα πρόσωπα αφήνονται στον ίδιο τον Robert McCabe. Όχι απλά στη μηχανή του. Σαν από ένστικτο τον εμπιστεύονται προσωπικά. Γι’ αυτό του χαρίζουν πάντα το αυθόρμητο χαμόγελό τους. Τα παιδιά, οι μαθητές, οι αγρότες, οι ναυτικοί, οι νοικοκυρές τού δίνουν έτσι ένα μέρος της ψυχής τους». Η δεύτερη μεγάλη ενότητα της έκθεσης είναι αφιερωμένη στο φωτογραφικό οδοιπορικό του ΜάκΚέημπ σε δύο ασύλληπτα μέρη της αχανούς Κίνας. Το ένα είναι ο τεράστιος, πολυσύχναστος ποταμός Yangtze, στο λιμάνι του Wushan. Και το άλλο είναι η Παλιά Σαγκάη – που βιώνει καθημερινά την απειλή της κατεδάφισης. Οι Κινέζοι τοπιογράφοι ήταν εξοπλισμένοι με τους «τέσσερις θησαυρούς του επαγγέλματος»: το πινέλο, τη μελάνη, την πέτρα και το χαρτί, και αποτύπωναν εξειδανικευμένα τοπία. Ο McCabe με την κάμερα και τους φακούς της αποτύπωσε πόλεις, λιμάνια, τοπία και καθημερινούς ανθρώπους σε ένα ρεαλιστικό, διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον. Τεράστιες γέφυρες υπό κατασκευή, νέα φράγματα και συμπλέγματα πολυκατοικιών που «ξεφυτρώνουν» απεικονίζουν την αλλαγή. Έντονες πολύχρωμες πινελιές έρχονται να τονίσουν και να φωτίσουν ένα μονοχρωματικό περιβάλλον των πόλεων, δίνοντάς μας εικόνες με αφοπλιστική απλότητα και ευαισθησία. Και πάλι, οι καθημερινές σκηνές τον σαγηνεύουν: ομάδες ανθρώπων που μιλούν, δουλεύουν, διασκεδάζουν, αιχμαλωτίζονται σιωπηλά μέσα στον φακό του φωτογράφου, που μας μεταφέρει την ποιητική ηρεμία της ζωής τους. Πάνω απ’ όλα, συγκλονιστικές είναι οι εκφραστικές προσωπογραφίες του, όπως η νεαρή αγρότισσα που πουλάει ροδάκινα μπροστά από το εκθαμβωτικό μοντέλο της διαφημιστική αφίσας του οίκου Dior. Ο McCabe απέκτησε την πρώτη του φωτογραφική μηχανή σε ηλικία 4 ½ ετών. Με τα χρόνια, το ενδιαφέρον του από την αυστηρή δημοσιογραφική φωτογραφία εξελίχθηκε σε πάθος για τη σύνθεση εικόνων και στοιχείων αυτού, που ο ίδιος αποκαλεί «ποίηση», στις εικόνες του. Το 1954 ήρθε στην Ελλάδα για πρώτη φορά για μια επίσκεψη 2 εβδομάδων, η οποία μετατράπηκε σε επίσκεψη «διαρκείας». Ο Robert McCabe έχει πραγματοποιήσει πληθώρα ατομικών εκθέσεων σε Ελλάδα, Μεγάλη Βρετανία, Γαλλία και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Έχει εκδώσει τα εξής βιβλία: Metamorphosis–Why I Love Greece, Greece–Images of an Enchanted Land 1954-1965, Weekend in Havana, DeepFreeze! An Antarctic Odyssey, On the Road with a Rollei, Grèce, καθώς και το Ramble in Central Park της Νέας Υόρκης, το οποίο το 2011 κέρδισε το Χρυσό Μετάλλιο ως βιβλίο της χρονιάς, στην Κατηγορία Φύση από το περιοδικό ForeWord. Η Έκθεση συνοδεύεται από έναν ιδιαίτερα φροντισμένο κατάλογο με πλούσιο φωτογραφικό υλικό, που θα διατίθεται από το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης και τις εκδόσεις Πατάκη. Τον κατάλογο σχεδίασε ο Θύμιος Πρεσβύτης με την επιστημονική συνεισφορά της Ιστορικού Τέχνης κας Εβίτα Αράπογλου και εκτυπώθηκε στην Βερόνα της Ιταλίας από την Trifolio, με την επίβλεψη του Massimo Tonolli. Χορηγός της έκθεσης: Aegean Airlines Με την υποστήριξη: International Photography Publishers (IPP), The Hellenic Centre, Coca Cola 3E Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθύνεστε στην εταιρεία Solid, Δέσποινα Λεούση, τηλ. 210 8172100, 6932 438500, e-mail: dleoussi@solid.gr.