Συνεδρίασε σήμερα Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου 2011, η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Περιφερειών, υπό την Προεδρία της Βουλευτού Κέρκυρας ΠΑΣΟΚ κ. Άντζελας Γκερέκου, με θέμα την «Αναγκαιότητα ύπαρξης μιας ολοκληρωμένης πολιτικής συγκοινωνιών για τη νέα περιφερειακή ανάπτυξη των Ιονίων Νήσων». Στη συνεδρίαση της Επιτροπής είχαν κληθεί και συμμετείχαν ο Υφυπουργός Πολιτισμού Τουρισμού κ. Αλεβιζάτος, ο Υφυπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και...
Ναυτιλίας κ. Γεωργιάδης, ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων κ. Σπύρου, η Περιφερειακή Σύμβουλος κ. Σαρδελή, ο Δήμαρχος Κεφαλλονιάς κ. Παρίσης, ο Δήμαρχος Παξών κ. Μπογδάνος, ο Δήμαρχος Μεγανησίου κ. Ζαβιτσάνος, οι Βουλευτές Ιονίων κ.κ. Μαργέλης, Μοσχόπουλος, Βαρβαρήγος και Χαραλάμπους και Βουλευτές-μέλη της Επιτροπής Περιφερειών. Στη συνεδρίαση, αν και είχαν κληθεί, δεν παρέστησαν ο Δήμαρχος Κερκυραίων κ. Τρεπεκλής και ο Βουλευτής ΝΔ Κέρκυρας κ. Δένδιας.
Η Πρόεδρος της Επιτροπής κ. Γκερέκου, στην εισαγωγική ομιλία της τόνισε τη σημασία και την προσφορά των Ιονίων αλλά επεσήμανε την αντιμετώπιση που έχουν τα Επτάνησα από την Πολιτεία, με την ουσιαστική μη αναγνώριση του «νησιωτικού» τους χαρακτήρα, η οποία έχει ως συνέπεια η περιοχή να μην απολαμβάνει τα ωφελήματα και τις διευκολύνσεις των υπολοίπων νησιωτικών περιοχών και ιδίως εκείνων του Αιγαίου. Η κ. Γκερέκου, τόνισε ότι η επιλογή του θέματος της συνεδρίασης σε ότι αφορά την ολοκληρωμένη πολιτική των συγκοινωνιών και μεταφορών, έγινε με βάση το σκεπτικό ότι τούτο αποτελεί και τη βασική προϋπόθεση για κάθε περαιτέρω συζήτηση για την ανάπτυξη μιας περιοχής – πολύ δε μάλλον μιας περιοχής όπως τα Ιόνια Νησιά με την ιδιάζουσα γεωμορφολογία.
Σε ότι αφορά τις Λιμενικές Υποδομές, η κ. Γκερέκου αναφέρθηκε στο θέμα των λεγόμενων «ορφανών» λιμανιών, τα οποία στην ουσία στερούνται φορέα διαχείρισης αν και η σημασία τους – ειδικά για τα μικρότερα νησιά όπως για παράδειγμα τα Διαπόντια – είναι εξαιρετικά κρίσιμη για την καθημερινότητα των κατοίκων τους. Η κ. Γκερέκου ανέδειξε τις ευθύνες της κεντρικής εξουσίας και του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζει το θέμα των μικρών λιμανιών αλλά επισήμανε και τις ευθύνες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σημειώνοντας ότι «ούτε η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι άμοιρη ευθυνών. Η ίδια επικαλείται βέβαια την έλλειψη πόρων από την κεντρική εξουσία. Η αλήθεια είναι όμως, ότι ακόμη και όταν υπάρχουν οι πόροι, αδυνατεί να προχωρήσει και να ολοκληρώσει έργα. Η μαρίνα στη Σπηλια είναι ακόμη μπλεγμένη στα δίχτυα της γραφειοκρατίας. Ο προσήνεμος μόλος για τα κρουαζιερόπλοια παραμένει ημιτελής εξαιτίας της απένταξης του από τα κοινοτικά προγράμματα. Εκείνο που παρατηρούμε διαχρονικά, είναι μια μετάθεση ευθυνών ανάμεσα στο κράτος και την τοπική αυτοδιοίκηση, για το ποιος θα αναλάβει τη συντήρηση των λιμένων - με μόνους χαμένους φυσικά τους κατοίκους. Τα παραδείγματα είναι και εδώ πολλά: το τουριστικό καταφύγιο στις Μπενίτσες της Κέρκυρας παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης. Κάνεις δεν αναλαμβάνει την ευθύνη, για τη εκβάθυνση και τον καθαρισμό του λιμανιού του Μαθρακίου ή του Αγίου Στεφάνου. Ακόμη ψάχνουμε τον υπεύθυνο φορέα για την ολοκλήρωση της μελέτης του λιμενοβραχίονα των Οθωνών».
Σχετικά με τις θαλάσσιες μεταφορές, η κ. Γκερέκου αναφέρθηκε στην προβληματική συγκοινωνιακή σύνδεση των Παξών αλλά και στη σύνδεση της Κέρκυρας με την Ηγουμενίτσα και στο ζήτημα που δημιουργείται με την παράλληλη δρομολόγηση στη γραμμή πλοίων «ανοικτού» και «κλειστού» τύπου. Εκτενέστατα επίσης αναφέρθηκε η Βουλευτής Κέρκυρας στο θέμα της τιμολογιακής πολιτικής των εισιτηρίων αλλά και στην ανάγκη καθιέρωσης του «μεταφορικού ισοδύναμου», επισημαίνοντας ότι η χρήση κοινοτικών κονδυλίων για επιδοτήσεις θαλασσίων μεταφορών ήδη εφαρμόζεται χωρίς πρόβλημα από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γαλλία και η Πορτογαλία.
Σε ότι αφορά τις αερομεταφορές, η κ. Γκερέκου επισήμανε το πρόβλημα του αεροδρομίου της Κέρκυρας που προκύπτει από τη γειτνίασή του με το οδικό δίκτυο και κάλεσε την Κυβέρνηση να προχωρήσει σε γενναία μείωση στα τέλη των περιφερειακών αεροδρομίων. Ειδική αναφορά έγινε από την κ. Γκερέκου, στο θέμα των υδροπλάνων και στην ανάγκη να προχωρήσει το δυνατόν συντομότερα η θέσπιση του νομοθετικού πλαισίου που αφορά τη λειτουργία τους, επισημαίνοντας ότι θα αποτελούν, αν μη τι άλλο, μία σοβαρή επιπλέον δυνατότητα μετακίνησης των κατοίκων των Ιονίων και ιδιαίτερα των κατοίκων των μικρότερων νησιών.
Κλείνοντας η κ. Γκερέκου κάλεσε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές να αναλάβουν ο καθένας την ευθύνη που τους αναλογεί. «Σε αυτή τη δύσκολη στιγμή, με τις περιορισμένες δυνατότητες και τους ελάχιστους πόρους, το χειρότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να «πετάμε ο ένας το μπαλάκι στον άλλον». Εάν «σηκώσουμε όλοι τα χέρια ψηλά», τότε κανείς δεν θα κάνει τίποτε. Και θέλω να ελπίζω ότι κανείς από όλους μας εδώ μέσα σήμερα, δεν έχει αυτό το σκεπτικό, ούτε την πρόθεση να μην ανταποκριθεί στις ευθύνες του», επισήμανε η κ. Γκερέκου.
Διαβάστε το πλήρες κείμενο της ομιλίας της κ. Γκερέκου στην ηλεκτρονική διεύθυνση: www.gerekou.gr
Ναυτιλίας κ. Γεωργιάδης, ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων κ. Σπύρου, η Περιφερειακή Σύμβουλος κ. Σαρδελή, ο Δήμαρχος Κεφαλλονιάς κ. Παρίσης, ο Δήμαρχος Παξών κ. Μπογδάνος, ο Δήμαρχος Μεγανησίου κ. Ζαβιτσάνος, οι Βουλευτές Ιονίων κ.κ. Μαργέλης, Μοσχόπουλος, Βαρβαρήγος και Χαραλάμπους και Βουλευτές-μέλη της Επιτροπής Περιφερειών. Στη συνεδρίαση, αν και είχαν κληθεί, δεν παρέστησαν ο Δήμαρχος Κερκυραίων κ. Τρεπεκλής και ο Βουλευτής ΝΔ Κέρκυρας κ. Δένδιας.
Η Πρόεδρος της Επιτροπής κ. Γκερέκου, στην εισαγωγική ομιλία της τόνισε τη σημασία και την προσφορά των Ιονίων αλλά επεσήμανε την αντιμετώπιση που έχουν τα Επτάνησα από την Πολιτεία, με την ουσιαστική μη αναγνώριση του «νησιωτικού» τους χαρακτήρα, η οποία έχει ως συνέπεια η περιοχή να μην απολαμβάνει τα ωφελήματα και τις διευκολύνσεις των υπολοίπων νησιωτικών περιοχών και ιδίως εκείνων του Αιγαίου. Η κ. Γκερέκου, τόνισε ότι η επιλογή του θέματος της συνεδρίασης σε ότι αφορά την ολοκληρωμένη πολιτική των συγκοινωνιών και μεταφορών, έγινε με βάση το σκεπτικό ότι τούτο αποτελεί και τη βασική προϋπόθεση για κάθε περαιτέρω συζήτηση για την ανάπτυξη μιας περιοχής – πολύ δε μάλλον μιας περιοχής όπως τα Ιόνια Νησιά με την ιδιάζουσα γεωμορφολογία.
Σε ότι αφορά τις Λιμενικές Υποδομές, η κ. Γκερέκου αναφέρθηκε στο θέμα των λεγόμενων «ορφανών» λιμανιών, τα οποία στην ουσία στερούνται φορέα διαχείρισης αν και η σημασία τους – ειδικά για τα μικρότερα νησιά όπως για παράδειγμα τα Διαπόντια – είναι εξαιρετικά κρίσιμη για την καθημερινότητα των κατοίκων τους. Η κ. Γκερέκου ανέδειξε τις ευθύνες της κεντρικής εξουσίας και του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζει το θέμα των μικρών λιμανιών αλλά επισήμανε και τις ευθύνες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης σημειώνοντας ότι «ούτε η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι άμοιρη ευθυνών. Η ίδια επικαλείται βέβαια την έλλειψη πόρων από την κεντρική εξουσία. Η αλήθεια είναι όμως, ότι ακόμη και όταν υπάρχουν οι πόροι, αδυνατεί να προχωρήσει και να ολοκληρώσει έργα. Η μαρίνα στη Σπηλια είναι ακόμη μπλεγμένη στα δίχτυα της γραφειοκρατίας. Ο προσήνεμος μόλος για τα κρουαζιερόπλοια παραμένει ημιτελής εξαιτίας της απένταξης του από τα κοινοτικά προγράμματα. Εκείνο που παρατηρούμε διαχρονικά, είναι μια μετάθεση ευθυνών ανάμεσα στο κράτος και την τοπική αυτοδιοίκηση, για το ποιος θα αναλάβει τη συντήρηση των λιμένων - με μόνους χαμένους φυσικά τους κατοίκους. Τα παραδείγματα είναι και εδώ πολλά: το τουριστικό καταφύγιο στις Μπενίτσες της Κέρκυρας παρουσιάζει εικόνα εγκατάλειψης. Κάνεις δεν αναλαμβάνει την ευθύνη, για τη εκβάθυνση και τον καθαρισμό του λιμανιού του Μαθρακίου ή του Αγίου Στεφάνου. Ακόμη ψάχνουμε τον υπεύθυνο φορέα για την ολοκλήρωση της μελέτης του λιμενοβραχίονα των Οθωνών».
Σχετικά με τις θαλάσσιες μεταφορές, η κ. Γκερέκου αναφέρθηκε στην προβληματική συγκοινωνιακή σύνδεση των Παξών αλλά και στη σύνδεση της Κέρκυρας με την Ηγουμενίτσα και στο ζήτημα που δημιουργείται με την παράλληλη δρομολόγηση στη γραμμή πλοίων «ανοικτού» και «κλειστού» τύπου. Εκτενέστατα επίσης αναφέρθηκε η Βουλευτής Κέρκυρας στο θέμα της τιμολογιακής πολιτικής των εισιτηρίων αλλά και στην ανάγκη καθιέρωσης του «μεταφορικού ισοδύναμου», επισημαίνοντας ότι η χρήση κοινοτικών κονδυλίων για επιδοτήσεις θαλασσίων μεταφορών ήδη εφαρμόζεται χωρίς πρόβλημα από άλλες Ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γαλλία και η Πορτογαλία.
Σε ότι αφορά τις αερομεταφορές, η κ. Γκερέκου επισήμανε το πρόβλημα του αεροδρομίου της Κέρκυρας που προκύπτει από τη γειτνίασή του με το οδικό δίκτυο και κάλεσε την Κυβέρνηση να προχωρήσει σε γενναία μείωση στα τέλη των περιφερειακών αεροδρομίων. Ειδική αναφορά έγινε από την κ. Γκερέκου, στο θέμα των υδροπλάνων και στην ανάγκη να προχωρήσει το δυνατόν συντομότερα η θέσπιση του νομοθετικού πλαισίου που αφορά τη λειτουργία τους, επισημαίνοντας ότι θα αποτελούν, αν μη τι άλλο, μία σοβαρή επιπλέον δυνατότητα μετακίνησης των κατοίκων των Ιονίων και ιδιαίτερα των κατοίκων των μικρότερων νησιών.
Κλείνοντας η κ. Γκερέκου κάλεσε όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές να αναλάβουν ο καθένας την ευθύνη που τους αναλογεί. «Σε αυτή τη δύσκολη στιγμή, με τις περιορισμένες δυνατότητες και τους ελάχιστους πόρους, το χειρότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να «πετάμε ο ένας το μπαλάκι στον άλλον». Εάν «σηκώσουμε όλοι τα χέρια ψηλά», τότε κανείς δεν θα κάνει τίποτε. Και θέλω να ελπίζω ότι κανείς από όλους μας εδώ μέσα σήμερα, δεν έχει αυτό το σκεπτικό, ούτε την πρόθεση να μην ανταποκριθεί στις ευθύνες του», επισήμανε η κ. Γκερέκου.
Διαβάστε το πλήρες κείμενο της ομιλίας της κ. Γκερέκου στην ηλεκτρονική διεύθυνση: www.gerekou.gr