Ένα βιβλίο-ντοκουμέντο για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Συγγραφέας ο «Σουηδός Δήμαρχος» ΑΠΟΛΛΩΝΙΩΝ Λευκάδας Γιώργος Λογοθέτης, υπέρμαχος του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ.
Μετά 25 χρόνια στην Σουηδία, χώρα-πρότυπο στον τομέα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο Γιώργος Λογοθέτης προσπαθεί να δημιουργήσει ένα «Σουηδικό Δήμο» στην Ελλάδα.
Πρόκειται για ένα βιβλίο με τραυματικές αποκαλύψεις για την Ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση, σημαντικό βοήθημα για τους νεοεκλεγέντες Δημάρχους, τα στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τους πολιτικούς, και κυρίως για τους πολίτες που...
θέλουν να ενημερωθούν για την Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα. Συγχρόνως ο αναγνώστης ενημερώνεται για τον τρόπο που λειτουργεί ο Σουηδικός Δήμος Solna στην Στοκχόλμη, όπου ο συγγραφέας έζησε 25 χρόνια.
Είναι το δεύτερο βιβλίο του Γιώργου Λογοθέτη. Το πρώτο που καταγράφει με ένα μοναδικό τρόπο την βιογραφία του Μίκη Θεοδωράκη έχει κυκλοφορήσει στην Αγγλική και Κινέζικη γλώσσα.
Στο βιβλίο περιγράφεται η σύγκρουση μεταξύ του Σουηδικού οράματος και της αμείλικτης ελληνικής πραγματικότητας. Μια σύγκρουση που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνά την φαντασία. Όπως ανέφερε ο Παύλος Τσίμας στην εκπομπή ΕΡΕΥΝΑ, «η περίπτωση του «Σουηδού» δημάρχου Γ. Λογοθέτη αναδεικνύει τα ουσιαστικά προβλήματα της Ελλάδας και δίνει απαντήσεις για το πώς φτάσαμε στην σημερινή κατάσταση».
Μερικά παραδείγματα από το περιεχόμενο του βιβλίου :
Τι αντιμετώπισε ένας «Σουηδός» δήμαρχος στην Ελλάδα στην προσπάθειά του να στηρίξει τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Πως τιμωρείται από τις «αρμόδιες» κρατικές υπηρεσίες για την προσπάθειά του να προωθήσει την τουριστική ανάπτυξη.
Πως το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης αψηφά τις προτάσεις του Δήμου για την ανάδειξη της Λευκάδας σε Διεθνές Κέντρο Θαλάσσιου Τουρισμού και Ναυταθλητισμού.
Πως ένας Δήμος που θα μπορούσε να είναι από τους πιο πλούσιους Δήμους της Ελλάδας, καταδικάζεται από την Πολιτεία σε μαρασμό !
Πως ένας δήμαρχος ο οποίος υπηρετεί το Δημόσιο Συμφέρον σέρνεται στα δικαστήρια για «παράτυπες ενέργειες…» !
Πως το περίφημο ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ καταδικάζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση και σε προέκταση όλη τη χώρα σε αδράνεια και αναποτελεσματικότητα.
Πως ο άκρατος λαϊκισμός όλων των κομμάτων και η δημαγωγία που παράγουν λειτουργεί εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος.
Παρά όμως τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζαμε σε καθημερινή βάση, παρά την απουσία ουσιαστικής στήριξης από τα αρμόδια Υπουργεία και οργανισμούς, στην ερώτηση αν η προσπάθεια άξιζε τον κόπο, η απάντηση είναι θετική. Άλλωστε οι αρχαίοι ημών πρόγονοι έδωσαν την απάντηση με το ρητό ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΚΟΠΟΙΣ ΚΤΩΝΤΑΙ !
Ας δούμε λοιπόν τι καταφέραμε στη διάρκεια της θητείας μας :
Αναλάβαμε ένα μικρό Δήμο και μέσα σε τέσσερα χρόνια τον αναδείξαμε σε Πανελλήνια και Διεθνή κλίμακα. Συγκεκριμένα :
1. Χωρίς ιδιαίτερη οικονομική ενίσχυση, μέσα από εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνα και τηλεοπτικά κανάλια, καταφέραμε να προβάλουμε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Λευκάδας.. Πρόκειται για προβολή που το μέγεθός της είναι δύσκολο να αποτιμηθεί με σημερινά οικονομικά μεγέθη αφού το κόστος της έμμεσης διαφήμισης είναι τεράστιο και δύσκολα να αποτιμηθεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το γεγονός ότι ο Δήμος Απολλωνίων, στα τέσσερα χρόνια τιμήθηκε με 6 βραβεία στην Τουριστική Έκθεση ΦΙΛΟΞΕΝΕΙΑ της Θεσσαλονίκης και βραβεία για τον Τουρισμό στην Μαδρίτη και στο Βερολίνο.
2. Με επίμονη και σκληρή δουλειά αναδείξαμε την Λευκάδα, σε Διεθνές Κέντρο Θαλασσίων Αθλημάτων και δημιουργήσαμε τις βάσεις για ένα νέο Θεσμό για τον Ελληνικό Θαλάσσιο Τουρισμό και Ναυταθλητισμό. Το 2010 ο Θαλάσσιος Τουρισμός στην Νότια Λευκάδα είχε αύξηση μέχρι 30% όταν στα γειτονικά νησιά κατέγραφαν μείωση. Να σημειωθεί ότι όλοι οι αγώνες και οι δράσεις του Φεστιβάλ μεταδίδονταν από το ιντερνέτ σε όλο τον κόσμο. Ένα γεγονός που έφερε την Ελλάδα στο παγκόσμιο προσκήνιο του Ναυταθλητισμού ! Με τις πολιτιστικές δράσεις του Φεστιβάλ Θαλασσίων Αθλημάτων τιμήσαμε τον Ελληνισμό της Κάτω Ιταλίας, την Κρήτη, τον Ποντιακό Ελληνισμό και καθιερώσαμε ένα νέο θεσμό τα ΣΑΠΦΕΙΑ. Το όραμα να αναδειχτεί ο Απολλώνιος χώρος του Λευκάτα και της Σαπφους, έγινε πραγματικότητα.
2. Στον τομέα των αναπτυξιακών προγραμμάτων καταφέραμε να είμαστε ανάμεσα στους λίγους Δήμους σε όλη την Ελλάδα με απορρόφηση περίπου σχεδόν 100% των προγραμμάτων του ΘΗΣΕΑ.
3. Είμαστε από τους λίγους Δήμους που κατέγραψαν τα περιουσιακά στοιχεία του Δήμου με διπλογραφικό σύστημα. Και το υλοποιήσαμε αν και ο νόμος δεν μας υποχρέωνε, διότι ο πληθυσμός του Δήμου δεν υπερέβαινε τους 5.000 κατοίκους. Ήταν μια προσωπική απόφαση που στήριξε και η οικονομική μας υπηρεσία. Για την απόφαση αυτή πήρα την παρακάτω επιστολή από τον κ. Κώστα Γκλίναβο, ορκωτό Λογιστή α τάξης και Οικονομικό σύμβουλο ΟΤΑ.
κ. Δήμαρχε.
Ήταν μεγάλη έκπληξη για εμάς, τους εξωτερικούς συνεργάτες - οικονομικούς συμβούλους των ΟΤΑ , όταν ως δήμαρχος ΑΠΟΛΛΩΝΙΩΝ μας αναθέσατε την εφαρμογή του Διπλογραφικού στον ομώνυμο Δήμο με τα 13 δημοτικά Διαμερίσματα, με στόχο την καταγραφή και την αξιοποίηση της μεγάλης ακίνητης περιούσιας του Δήμου.
Στα δύο περίπου χρόνια στα οποία συνεργαστήκαμε τύχαμε πολύ μεγάλης βοήθειας από όλες τις υπηρεσίες του Δήμου, όμως η οικονομική υπηρεσία πραγματικά ξεπέρασε κάθε προσδοκία μας. Ήταν οι ίδιοι οι αιρετοί οι οποίοι πίστεψαν στην αναγκαιότητα της γνώσης. Έτσι ο νέος ενιαίος Δήμος Λευκάδας με την εφαρμογή του διπλογραφικού λογιστικού συστήματος, στον πρώην Δήμο ΑΠΟΛΛΩΝΙΩΝ θα έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα, αφού με τον νέο νόμο οι Δήμοι υποχρεούνται να τηρήσουν διπλογραφικό σύστημα για την παρακολούθηση των οικονομικών, που αποτελεί μία από τις σημαντικές προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ.
Με εκτίμηση.
Κώστας Γκλίναβος
Λογιστής α τάξης
Οικονομικός σύμβουλος ΟΤΑ
Σημ. Άλλοι μεγάλοι Δήμοι όπως ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν είχαν διπλογραφικό σύστημα.
4. Πήραμε την πρωτοβουλία για να εφαρμοστεί στο νησί της Λευκάδας η ανακύκλωση. Παρά τους αρχικούς ενδοιασμούς οι κάτοικοι ανταποκρίθηκαν πολύ θετικά.
5. Μια ακόμα σημαντική απόφαση που πήραμε χωρίς να το επιβάλλει ο νόμος, ήταν να ενταχθεί ο Δήμος σε προληπτικό έλεγχο. Έτσι εξασφαλίσαμε την απόλυτη διαφάνεια αποκλείοντας κάθε μορφής ρουσφετολογικής παρενέργειας.
6. Είμαστε από τους λίγους Δήμους που οργάνωσε γραφείο κίνησης για τα οχήματα του Δήμου.
7. Παρά την λυσσαλέα αντίδραση της γραφειοκρατίας καταφέραμε ώστε οι δημότες μας να πληρώνουν τα δημοτικά τέλη και εκτός Λευκάδας.
8. Σε συνεργασία με την Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων υλοποιήσαμε το Πρόγραμμα Ευρυζωνικότητας.
9. Με την ολοκλήρωση του ΣΧ.Ο.Α.Π. η Νότια Λευκάδα αποκτά πολύτιμο εργαλείο για την χρήση γης και θεσμοθετημένες κατευθύνσεις για την πολύπλευρη ανάπτυξη.
10. Σύμφωνα με έρευνα ειδικών, ο βιολογικός λειτουργεί άψογα και τα νερά του όρμου της Βασιλικής είναι άριστα. Απομένει η ολοκλήρωση του έργου βάση της εγκεκριμένης μελέτης.
11. Με πολύ σκληρή δουλειά η οικονομική μας υπηρεσία σε τρία χρόνια κατάφερε να αυξήσει τα έσοδα του Δήμου κατά 80%. Για τα οικονομικά των Δήμων σημειώνω την ακατανόητη και αχαρακτήριστη απόφαση της Ν.Δ. να μειώσει το 2% από τα τέλη παρεπιδημούντων σε … 0,5%. Μια απόφαση που έπληξε καίρια τα οικονομικά των Δήμων. Πήραν τα χρήματα από τους Δήμους και τα έδωσαν στους επιχειρηματίες !
Τι δεν κατορθώσαμε :
1. Δεν κατορθώσαμε να πείσουμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, να πράξουν το αυτονόητο. Δηλαδή να εγκρίνουν την χωροθέτηση του Τουριστικού αγκυροβολίου στα Σύβοτα. Μια απόφαση που θα βοηθούσε πολύ τα οικονομικά του Δήμου, καρκινοβατεί επί τέσσερα χρόνια. Ας όψεται η ηγεσία του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και του Υ.Ε.Ν.
2. Δεν καταφέραμε να πείσουμε την Πολιτεία να θεσμοθετήσει το Φεστιβάλ Θαλασσίων Αθλημάτων που θα φέρει δεκάδες χιλιάδες τουρίστες στην Λευκάδα.
3. Δεν καταφέραμε να πείσουμε την Ελληνική Εταιρία Ανακύκλωσης και τον Οργανισμό Καθαριότητας του νομού Λευκάδας για τις πραγματικές ανάγκες στον τομέα της ανακύκλωσης. Όμως οι εξελίξεις μας δικαίωσαν.
4. Λόγω οικονομικών προβλημάτων δεν μπορέσαμε να εφαρμόσουμε όπως είχαμε οραματιστεί μια νέα Κοινωνική Πολιτική που μεταξύ άλλων θα περιλάμβανε και την δημιουργία ενός πρότυπου Κέντρου Ευγηρίας για τους ηλικιωμένους.
5. Δεν κατορθώσαμε να ξεπεράσουμε τις τοπικιστικές αντιλήψεις και να δούμε όλοι, συμπολίτευση και αντιπολίτευση, το Δημόσιο Συμφέρον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η άρνηση της πλειοψηφίας του Δ.Σ. να δημιουργηθεί ένα σύγχρονο Σχολικό Κέντρο στην Νότια Λευκάδα.
Ήταν τα κυριότερα. Διότι ο κατάλογος θα μπορούσε να είναι μακρύτερος.
Ο Αντρέας Λοβέρδος στην πρωινή εκπομπή του ΜΕΓΑ την Κυριακή 10.10.2010 δεν είχε λόγια να χαρακτηρίσει την μέχρι σήμερα κατάσταση στον τομέα της Υγείας. Με την ειλικρίνεια του πολιτικού που δεν τον ενδιαφέρει το περίφημο πολιτικό κόστος είπε ότι σε σύγκριση με όσα συμβαίνουν στις χώρες της Ε.Ε. «Είμαστε γελοίοι !» Ο ίδιος αποφεύγω να χρησιμοποιήσω τέτοιες εκφράσεις. Όμως αναλογιζόμενος την κατάσταση που επικρατεί στη χώρας μας ο φίλος Υπουργός Αντρέας Λοβέρδος έχει δίκιο.
Για ότι αφορά την δική μας περίπτωση, δεν καταντά όχι μόνο γελοία αλλά εγκληματική πράξη το γεγονός ότι ένας Δήμος που θα μπορούσε να γίνει ένας από τους πλουσιότερους Δήμους της Ελλάδας καταδικάζεται από την ίδια την πολιτεία σε μαρασμό !
Όταν τα Υπουργεία και οι αρμόδιες υπηρεσίες όπως η Περιφέρεια αντί να στηρίζουν τις προσπάθειες για ανάπτυξη αναζητούν τρόπους να «τιμωρήσουν» τον δήμαρχο για τις πρωτοβουλίες που παίρνει για να υπηρετήσει το Δημόσιο Συμφέρον.
Όταν η γραφειοκρατία ταμπουρωμένη πίσω από τους τύπους αδυνατεί ή δεν θέλει να δει την ουσία.
Έτσι για εμάς που καθήκον μας ήταν να προασπίσουμε το δημόσιο συμφέρον, οι αρνητικές εμπειρίες μας οδηγούσαν συχνά σε απόγνωση. Απόγνωση στα παράλογα αιτήματα των πολιτών, απόγνωση για την δημόσια διοίκηση που δεν είχε ιδέα για τα καθημερινά μας προβλήματα, απόγνωση για την άρνηση των Υπουργείων να απαντήσουν στα έγγραφά μας, απόγνωση για τις δικαστικές διαμάχες, και απόγνωση για τις αντιδράσεις μελών του Δ.Σ. που μοναδικό στόχο είχαν να διαβάλλουν κάθε προσπάθεια που θα έφερνε θετικά αποτελέσματα.
Υπήρχε εναλλακτική λύση ; Και βέβαια υπήρχε :
Να μην αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες που κάθε φορά μας οδηγούσαν σε καταγγελίες, σε ανακρίσεις και στις δικαστικές αίθουσες.
Να μην υπαχθούμε σε προληπτικό έλεγχο αφού δεν μας το επέβαλλε ο νόμος και να μοιράζουμε την κρατική επιχορήγηση κατά το δοκούν.
Να μείνουμε με λίγα λόγια απλοί θεατές και διαχειριστές της εξουσίας περιμένοντας τον από μηχανής θεό να λύσει τα προβλήματα του τόπου.
Διαλέξαμε την λύση της δράσης με όλες τις θετικές και αρνητικές επιπτώσεις που αντιμετωπίζουν όλοι όσοι προσπαθούν να ανταποκριθούν στα βασικά καθήκοντα των εκλεγμένων να υπηρετήσουν το Δημόσιο Συμφέρον. Και το πράξαμε συνειδητά με την βεβαιότητα ότι υπηρετούμε το ΧΡΕΟΣ μας προς τον τόπο και την χώρα.
Ο κατάλογος με απίστευτα παραδείγματα γραφειοκρατικής παράνοιας και ανευθυνότητας που καταγράφονται στο βιβλίο είναι μακρύς. Όπως μακρύς είναι ο κατάλογος των υπηρεσιακών παραγόντων όπως Γενικοί Γραμματείς, Πρόεδροι Οργανισμών ακόμα και Υπουργών, που ενώ στην θεωρία αναγνώριζαν τις προσπάθειες του Δήμου να εφαρμόσει αναπτυξιακά προγράμματα, στην πράξη έκαναν το αντίθετο.
Μετά 25 χρόνια στην Σουηδία, χώρα-πρότυπο στον τομέα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ο Γιώργος Λογοθέτης προσπαθεί να δημιουργήσει ένα «Σουηδικό Δήμο» στην Ελλάδα.
Πρόκειται για ένα βιβλίο με τραυματικές αποκαλύψεις για την Ελληνική Τοπική Αυτοδιοίκηση, σημαντικό βοήθημα για τους νεοεκλεγέντες Δημάρχους, τα στελέχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τους πολιτικούς, και κυρίως για τους πολίτες που...
θέλουν να ενημερωθούν για την Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Ελλάδα. Συγχρόνως ο αναγνώστης ενημερώνεται για τον τρόπο που λειτουργεί ο Σουηδικός Δήμος Solna στην Στοκχόλμη, όπου ο συγγραφέας έζησε 25 χρόνια.
Είναι το δεύτερο βιβλίο του Γιώργου Λογοθέτη. Το πρώτο που καταγράφει με ένα μοναδικό τρόπο την βιογραφία του Μίκη Θεοδωράκη έχει κυκλοφορήσει στην Αγγλική και Κινέζικη γλώσσα.
Στο βιβλίο περιγράφεται η σύγκρουση μεταξύ του Σουηδικού οράματος και της αμείλικτης ελληνικής πραγματικότητας. Μια σύγκρουση που σε πολλές περιπτώσεις ξεπερνά την φαντασία. Όπως ανέφερε ο Παύλος Τσίμας στην εκπομπή ΕΡΕΥΝΑ, «η περίπτωση του «Σουηδού» δημάρχου Γ. Λογοθέτη αναδεικνύει τα ουσιαστικά προβλήματα της Ελλάδας και δίνει απαντήσεις για το πώς φτάσαμε στην σημερινή κατάσταση».
Μερικά παραδείγματα από το περιεχόμενο του βιβλίου :
Τι αντιμετώπισε ένας «Σουηδός» δήμαρχος στην Ελλάδα στην προσπάθειά του να στηρίξει τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας.
Πως τιμωρείται από τις «αρμόδιες» κρατικές υπηρεσίες για την προσπάθειά του να προωθήσει την τουριστική ανάπτυξη.
Πως το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης αψηφά τις προτάσεις του Δήμου για την ανάδειξη της Λευκάδας σε Διεθνές Κέντρο Θαλάσσιου Τουρισμού και Ναυταθλητισμού.
Πως ένας Δήμος που θα μπορούσε να είναι από τους πιο πλούσιους Δήμους της Ελλάδας, καταδικάζεται από την Πολιτεία σε μαρασμό !
Πως ένας δήμαρχος ο οποίος υπηρετεί το Δημόσιο Συμφέρον σέρνεται στα δικαστήρια για «παράτυπες ενέργειες…» !
Πως το περίφημο ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ καταδικάζει την Τοπική Αυτοδιοίκηση και σε προέκταση όλη τη χώρα σε αδράνεια και αναποτελεσματικότητα.
Πως ο άκρατος λαϊκισμός όλων των κομμάτων και η δημαγωγία που παράγουν λειτουργεί εις βάρος του δημοσίου συμφέροντος.
Παρά όμως τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζαμε σε καθημερινή βάση, παρά την απουσία ουσιαστικής στήριξης από τα αρμόδια Υπουργεία και οργανισμούς, στην ερώτηση αν η προσπάθεια άξιζε τον κόπο, η απάντηση είναι θετική. Άλλωστε οι αρχαίοι ημών πρόγονοι έδωσαν την απάντηση με το ρητό ΤΑ ΑΓΑΘΑ ΚΟΠΟΙΣ ΚΤΩΝΤΑΙ !
Ας δούμε λοιπόν τι καταφέραμε στη διάρκεια της θητείας μας :
Αναλάβαμε ένα μικρό Δήμο και μέσα σε τέσσερα χρόνια τον αναδείξαμε σε Πανελλήνια και Διεθνή κλίμακα. Συγκεκριμένα :
1. Χωρίς ιδιαίτερη οικονομική ενίσχυση, μέσα από εφημερίδες, περιοδικά, ραδιόφωνα και τηλεοπτικά κανάλια, καταφέραμε να προβάλουμε στην Ελλάδα και στο εξωτερικό τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Λευκάδας.. Πρόκειται για προβολή που το μέγεθός της είναι δύσκολο να αποτιμηθεί με σημερινά οικονομικά μεγέθη αφού το κόστος της έμμεσης διαφήμισης είναι τεράστιο και δύσκολα να αποτιμηθεί. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το γεγονός ότι ο Δήμος Απολλωνίων, στα τέσσερα χρόνια τιμήθηκε με 6 βραβεία στην Τουριστική Έκθεση ΦΙΛΟΞΕΝΕΙΑ της Θεσσαλονίκης και βραβεία για τον Τουρισμό στην Μαδρίτη και στο Βερολίνο.
2. Με επίμονη και σκληρή δουλειά αναδείξαμε την Λευκάδα, σε Διεθνές Κέντρο Θαλασσίων Αθλημάτων και δημιουργήσαμε τις βάσεις για ένα νέο Θεσμό για τον Ελληνικό Θαλάσσιο Τουρισμό και Ναυταθλητισμό. Το 2010 ο Θαλάσσιος Τουρισμός στην Νότια Λευκάδα είχε αύξηση μέχρι 30% όταν στα γειτονικά νησιά κατέγραφαν μείωση. Να σημειωθεί ότι όλοι οι αγώνες και οι δράσεις του Φεστιβάλ μεταδίδονταν από το ιντερνέτ σε όλο τον κόσμο. Ένα γεγονός που έφερε την Ελλάδα στο παγκόσμιο προσκήνιο του Ναυταθλητισμού ! Με τις πολιτιστικές δράσεις του Φεστιβάλ Θαλασσίων Αθλημάτων τιμήσαμε τον Ελληνισμό της Κάτω Ιταλίας, την Κρήτη, τον Ποντιακό Ελληνισμό και καθιερώσαμε ένα νέο θεσμό τα ΣΑΠΦΕΙΑ. Το όραμα να αναδειχτεί ο Απολλώνιος χώρος του Λευκάτα και της Σαπφους, έγινε πραγματικότητα.
2. Στον τομέα των αναπτυξιακών προγραμμάτων καταφέραμε να είμαστε ανάμεσα στους λίγους Δήμους σε όλη την Ελλάδα με απορρόφηση περίπου σχεδόν 100% των προγραμμάτων του ΘΗΣΕΑ.
3. Είμαστε από τους λίγους Δήμους που κατέγραψαν τα περιουσιακά στοιχεία του Δήμου με διπλογραφικό σύστημα. Και το υλοποιήσαμε αν και ο νόμος δεν μας υποχρέωνε, διότι ο πληθυσμός του Δήμου δεν υπερέβαινε τους 5.000 κατοίκους. Ήταν μια προσωπική απόφαση που στήριξε και η οικονομική μας υπηρεσία. Για την απόφαση αυτή πήρα την παρακάτω επιστολή από τον κ. Κώστα Γκλίναβο, ορκωτό Λογιστή α τάξης και Οικονομικό σύμβουλο ΟΤΑ.
κ. Δήμαρχε.
Ήταν μεγάλη έκπληξη για εμάς, τους εξωτερικούς συνεργάτες - οικονομικούς συμβούλους των ΟΤΑ , όταν ως δήμαρχος ΑΠΟΛΛΩΝΙΩΝ μας αναθέσατε την εφαρμογή του Διπλογραφικού στον ομώνυμο Δήμο με τα 13 δημοτικά Διαμερίσματα, με στόχο την καταγραφή και την αξιοποίηση της μεγάλης ακίνητης περιούσιας του Δήμου.
Στα δύο περίπου χρόνια στα οποία συνεργαστήκαμε τύχαμε πολύ μεγάλης βοήθειας από όλες τις υπηρεσίες του Δήμου, όμως η οικονομική υπηρεσία πραγματικά ξεπέρασε κάθε προσδοκία μας. Ήταν οι ίδιοι οι αιρετοί οι οποίοι πίστεψαν στην αναγκαιότητα της γνώσης. Έτσι ο νέος ενιαίος Δήμος Λευκάδας με την εφαρμογή του διπλογραφικού λογιστικού συστήματος, στον πρώην Δήμο ΑΠΟΛΛΩΝΙΩΝ θα έχει ένα σημαντικό πλεονέκτημα, αφού με τον νέο νόμο οι Δήμοι υποχρεούνται να τηρήσουν διπλογραφικό σύστημα για την παρακολούθηση των οικονομικών, που αποτελεί μία από τις σημαντικές προϋποθέσεις για την εύρυθμη λειτουργία του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ.
Με εκτίμηση.
Κώστας Γκλίναβος
Λογιστής α τάξης
Οικονομικός σύμβουλος ΟΤΑ
Σημ. Άλλοι μεγάλοι Δήμοι όπως ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν είχαν διπλογραφικό σύστημα.
4. Πήραμε την πρωτοβουλία για να εφαρμοστεί στο νησί της Λευκάδας η ανακύκλωση. Παρά τους αρχικούς ενδοιασμούς οι κάτοικοι ανταποκρίθηκαν πολύ θετικά.
5. Μια ακόμα σημαντική απόφαση που πήραμε χωρίς να το επιβάλλει ο νόμος, ήταν να ενταχθεί ο Δήμος σε προληπτικό έλεγχο. Έτσι εξασφαλίσαμε την απόλυτη διαφάνεια αποκλείοντας κάθε μορφής ρουσφετολογικής παρενέργειας.
6. Είμαστε από τους λίγους Δήμους που οργάνωσε γραφείο κίνησης για τα οχήματα του Δήμου.
7. Παρά την λυσσαλέα αντίδραση της γραφειοκρατίας καταφέραμε ώστε οι δημότες μας να πληρώνουν τα δημοτικά τέλη και εκτός Λευκάδας.
8. Σε συνεργασία με την Τοπική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων υλοποιήσαμε το Πρόγραμμα Ευρυζωνικότητας.
9. Με την ολοκλήρωση του ΣΧ.Ο.Α.Π. η Νότια Λευκάδα αποκτά πολύτιμο εργαλείο για την χρήση γης και θεσμοθετημένες κατευθύνσεις για την πολύπλευρη ανάπτυξη.
10. Σύμφωνα με έρευνα ειδικών, ο βιολογικός λειτουργεί άψογα και τα νερά του όρμου της Βασιλικής είναι άριστα. Απομένει η ολοκλήρωση του έργου βάση της εγκεκριμένης μελέτης.
11. Με πολύ σκληρή δουλειά η οικονομική μας υπηρεσία σε τρία χρόνια κατάφερε να αυξήσει τα έσοδα του Δήμου κατά 80%. Για τα οικονομικά των Δήμων σημειώνω την ακατανόητη και αχαρακτήριστη απόφαση της Ν.Δ. να μειώσει το 2% από τα τέλη παρεπιδημούντων σε … 0,5%. Μια απόφαση που έπληξε καίρια τα οικονομικά των Δήμων. Πήραν τα χρήματα από τους Δήμους και τα έδωσαν στους επιχειρηματίες !
Τι δεν κατορθώσαμε :
1. Δεν κατορθώσαμε να πείσουμε την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, να πράξουν το αυτονόητο. Δηλαδή να εγκρίνουν την χωροθέτηση του Τουριστικού αγκυροβολίου στα Σύβοτα. Μια απόφαση που θα βοηθούσε πολύ τα οικονομικά του Δήμου, καρκινοβατεί επί τέσσερα χρόνια. Ας όψεται η ηγεσία του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης και του Υ.Ε.Ν.
2. Δεν καταφέραμε να πείσουμε την Πολιτεία να θεσμοθετήσει το Φεστιβάλ Θαλασσίων Αθλημάτων που θα φέρει δεκάδες χιλιάδες τουρίστες στην Λευκάδα.
3. Δεν καταφέραμε να πείσουμε την Ελληνική Εταιρία Ανακύκλωσης και τον Οργανισμό Καθαριότητας του νομού Λευκάδας για τις πραγματικές ανάγκες στον τομέα της ανακύκλωσης. Όμως οι εξελίξεις μας δικαίωσαν.
4. Λόγω οικονομικών προβλημάτων δεν μπορέσαμε να εφαρμόσουμε όπως είχαμε οραματιστεί μια νέα Κοινωνική Πολιτική που μεταξύ άλλων θα περιλάμβανε και την δημιουργία ενός πρότυπου Κέντρου Ευγηρίας για τους ηλικιωμένους.
5. Δεν κατορθώσαμε να ξεπεράσουμε τις τοπικιστικές αντιλήψεις και να δούμε όλοι, συμπολίτευση και αντιπολίτευση, το Δημόσιο Συμφέρον. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η άρνηση της πλειοψηφίας του Δ.Σ. να δημιουργηθεί ένα σύγχρονο Σχολικό Κέντρο στην Νότια Λευκάδα.
Ήταν τα κυριότερα. Διότι ο κατάλογος θα μπορούσε να είναι μακρύτερος.
Ο Αντρέας Λοβέρδος στην πρωινή εκπομπή του ΜΕΓΑ την Κυριακή 10.10.2010 δεν είχε λόγια να χαρακτηρίσει την μέχρι σήμερα κατάσταση στον τομέα της Υγείας. Με την ειλικρίνεια του πολιτικού που δεν τον ενδιαφέρει το περίφημο πολιτικό κόστος είπε ότι σε σύγκριση με όσα συμβαίνουν στις χώρες της Ε.Ε. «Είμαστε γελοίοι !» Ο ίδιος αποφεύγω να χρησιμοποιήσω τέτοιες εκφράσεις. Όμως αναλογιζόμενος την κατάσταση που επικρατεί στη χώρας μας ο φίλος Υπουργός Αντρέας Λοβέρδος έχει δίκιο.
Για ότι αφορά την δική μας περίπτωση, δεν καταντά όχι μόνο γελοία αλλά εγκληματική πράξη το γεγονός ότι ένας Δήμος που θα μπορούσε να γίνει ένας από τους πλουσιότερους Δήμους της Ελλάδας καταδικάζεται από την ίδια την πολιτεία σε μαρασμό !
Όταν τα Υπουργεία και οι αρμόδιες υπηρεσίες όπως η Περιφέρεια αντί να στηρίζουν τις προσπάθειες για ανάπτυξη αναζητούν τρόπους να «τιμωρήσουν» τον δήμαρχο για τις πρωτοβουλίες που παίρνει για να υπηρετήσει το Δημόσιο Συμφέρον.
Όταν η γραφειοκρατία ταμπουρωμένη πίσω από τους τύπους αδυνατεί ή δεν θέλει να δει την ουσία.
Έτσι για εμάς που καθήκον μας ήταν να προασπίσουμε το δημόσιο συμφέρον, οι αρνητικές εμπειρίες μας οδηγούσαν συχνά σε απόγνωση. Απόγνωση στα παράλογα αιτήματα των πολιτών, απόγνωση για την δημόσια διοίκηση που δεν είχε ιδέα για τα καθημερινά μας προβλήματα, απόγνωση για την άρνηση των Υπουργείων να απαντήσουν στα έγγραφά μας, απόγνωση για τις δικαστικές διαμάχες, και απόγνωση για τις αντιδράσεις μελών του Δ.Σ. που μοναδικό στόχο είχαν να διαβάλλουν κάθε προσπάθεια που θα έφερνε θετικά αποτελέσματα.
Υπήρχε εναλλακτική λύση ; Και βέβαια υπήρχε :
Να μην αναλαμβάνουμε πρωτοβουλίες που κάθε φορά μας οδηγούσαν σε καταγγελίες, σε ανακρίσεις και στις δικαστικές αίθουσες.
Να μην υπαχθούμε σε προληπτικό έλεγχο αφού δεν μας το επέβαλλε ο νόμος και να μοιράζουμε την κρατική επιχορήγηση κατά το δοκούν.
Να μείνουμε με λίγα λόγια απλοί θεατές και διαχειριστές της εξουσίας περιμένοντας τον από μηχανής θεό να λύσει τα προβλήματα του τόπου.
Διαλέξαμε την λύση της δράσης με όλες τις θετικές και αρνητικές επιπτώσεις που αντιμετωπίζουν όλοι όσοι προσπαθούν να ανταποκριθούν στα βασικά καθήκοντα των εκλεγμένων να υπηρετήσουν το Δημόσιο Συμφέρον. Και το πράξαμε συνειδητά με την βεβαιότητα ότι υπηρετούμε το ΧΡΕΟΣ μας προς τον τόπο και την χώρα.
Ο κατάλογος με απίστευτα παραδείγματα γραφειοκρατικής παράνοιας και ανευθυνότητας που καταγράφονται στο βιβλίο είναι μακρύς. Όπως μακρύς είναι ο κατάλογος των υπηρεσιακών παραγόντων όπως Γενικοί Γραμματείς, Πρόεδροι Οργανισμών ακόμα και Υπουργών, που ενώ στην θεωρία αναγνώριζαν τις προσπάθειες του Δήμου να εφαρμόσει αναπτυξιακά προγράμματα, στην πράξη έκαναν το αντίθετο.