Οι πυρκαγιές που ξέσπασαν στην Κέρκυρα προκάλεσαν σοβαρές ζημιές στα διάφορα σημεία που εκδηλώθηκαν. Ας ελπίσουμε ότι η φύση στο νησί μας, με την ταχύτητα που λειτουργεί και αναπλάθει θα αποκαταστήσει σχετικά γρήγορα και τις καταστροφές αυτές. Όμως, η ισχυρή πιθανότητα, αυτή την κατάσταση να την.....
προκάλεσαν ανθρώπινα χέρια, εγκληματικά χέρια, προκαλεί ανάμικτα συναισθήματα οργής και θλίψης στον κερκυραϊκό λαό. Προκαλεί, επιπλέον, πολλά ερωτηματικά, πολλές σκέψεις και συσχετίσεις γεγονότων που συζητιούνται έντονα ανάμεσα στους πολίτες.
Η ΕΝΑΚ θεωρεί ότι – έτσι και αλλιώς – τα επίσημα στοιχεία θα προκύψουν μέσα από τις έρευνες των αρμοδίων ανακριτικών αρχών της Πυροσβεστικής και της Αστυνομίας. Οφείλουμε όλοι να περιμένουμε τις επίσημες έρευνες και ανακοινώσεις. Ευρύτερο καθήκον και ευθύνη των πολιτών, των κοινωνικών και πολιτικών χώρων, αποτελεί να σταθούμε, σε πολιτικές εκτιμήσεις, επισημάνσεις και συμπεράσματα, ο καθένας από τη δική του σκοπιά, και η ΕΝΑΚ – ασφαλώς – από τη δική της.
Μ ε την ιεράρχηση της ΕΝΑΚ επισημαίνουμε:
1) Έχει προκαλέσει αίσθηση η ανοιχτή αναφορά εκ μέρους του υψηλόβαθμου κυβερνητικού κλιμακίου που ήρθε στην Κέρκυρα, αλλά και εκ μέρους θεσμικών τοπικών παραγόντων, σχετικά με την ύπαρξη «οργανωμένου σχεδίου» εμπρησμών στο νησί μας. Διότι, αυτονόητα, ένα οργανωμένο σχέδιο περιέχει τόσο την συντεταγμένη συμμετοχή κάποιων, όσο και συγκεκριμένη στόχευση και επιδίωξη. Σε αυτό το μεγάλο θέμα που προκύπτει θα δοθούν, άραγε, ξεκάθαρες απαντήσεις;
2) Προκαλεί εντυπώσεις και ερωτηματικά, η ανακοίνωση του υπουργικού κλιμακίου για ενίσχυση (μικρή έστω) της στρατιωτικής παρουσίας στη Κέρκυρα, ως συμβολή στο δίκτυο πυροπροστασίας. Ακόμα περισσότερο προκαλεί εντύπωση, γιατί τα προηγούμενα χρόνια υλοποιήθηκε μια πολιτική ουσιαστικής υποβάθμισης της στρατιωτικής παρουσίας στη Κέρκυρα.
3) Είναι γεγονός και πρέπει να υπογραμμιστεί, ότι ενώ, όπως επιβεβαιώνεται, μεγαλώνουν οι ανάγκες σχετικά με την πυροπροστασία και γενικότερα την «πολιτική προστασία», τα τελευταία χρόνια ενισχύεται μια πολιτική υποβάθμισης (σε πόρους και μέσα) των αρμόδιων και εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών. Η ΕΝΑΚ εκτιμά ότι απαιτείται μια συγκροτημένη, σχεδιασμένη και ξεκάθαρη πολιτική στο τομέα αυτό, ανάλογη της τεράστιας σημασίας του προβλήματος, μια πολιτική που για σειρά σοβαρών λόγων και αιτιών, επιβάλλεται να υλοποιηθεί από τον δημόσιο τομέα, από τους μηχανισμούς του κράτους και με την απόλυτη συντονιστική ευθύνη του κράτους,
4) Η ΕΝΑΚ θέλει να επαναφέρει στο προσκήνιο του δημόσιου προβληματισμού, με αφορμή και τις πρόσφατες πυρκαγιές, μια κεντρική θέση που προβάλουμε ασταμάτητα. Πρόκειται για το γενικότερο θέμα των χρήσεων γης στη Κέρκυρα ( και όχι μόνο φυσικά ). Πρόκειται για το ισχυρά εδραιωμένο καθεστώς του ΠΩΛΕΙΤΑΙ Η ΚΕΡΚΥΡΑ που οι κυρίαρχες πολιτικές δυνάμεις και το μπλοκ εξουσίας έχουν επιβάλλει στο τόπο μας ανοίγοντας τις ορέξεις σε πολλούς και διαφόρους. Πρόκειται για την γενικότερη κατάσταση ολοσχερούς υποβάθμισης που ολοένα και περισσότερο διαμορφώνεται στο νησί μας. Τα παραδείγματα είναι απίστευτα πολλά. Θα αναφέρουμε εδώ, μόνο δύο, από τα πολύ επίκαιρα και πρόσφατα. Την πολιτική του μπλοκ εξουσίας για διαχείριση των στερεών αποβλήτων μέσω των ψευτο ΧΥΤΑ και την απόπειρα, που εξελίσσεται για εγκατάσταση 12 ανεμογεννητριών της ENOVA στον Παντοκράτορα, ως αφετηρία για εγκατάσταση ανεμογεννητριών σε ολόκληρη την βόρεια κορυφογραμμή.
5) Αυτή η πολιτική του «πωλείται η Κέρκυρα», πολιτική που ενισχύεται και κλιμακώνεται διαχρονικά, δεν αποτελεί κάποια ασαφή και αόριστη αναφορά, χωρίς περιεχόμενο. Υπενθυμίζουμε πχ. ότι λίγους μήνες πριν (Φλεβάρης 2011) ο βουλευτής Κέρκυρας της ΝΔ κ. Ν. Δένδιας με ερώτησή του στη βουλή ζήτησε από τον υπουργό (τότε) Εθνικής Άμυνας κ. Ε. Βενιζέλο «να αρθούν οι περιορισμοί για αγοραπωλησίες ακινήτων σε αλλοδαπούς και μη κοινοτικών χωρών». Ο κ. Βενιζέλος στο πλαίσιο μιας χαρακτηριστικά «λαμπρής» στιγμής δικομματικής συναίνεσης, έκανε δεκτή την πρόταση αυτή του κ. Δένδια. Για την αντικειμενική ενημέρωση δημοσιεύουμε ολόκληρο το σχετικό δελτίο τύπου που εξέδωσε ο κ. Δένδιας: Θέμα: Ήρθησαν από το ΥΕΘΑ οι περιορισμοί της αγοραπωλησίας ακινήτων σε αλλοδαπούς στο Ν. Κέρκυρας – δεκτή σχετική πρόταση του κ. Ν. Δένδια
Με το αρ.114 του Σ/Ν του ΥΕΘΑ «Δημόσιες συμβάσεις Έργων, Υπηρεσιών και προμηθειών στους τομείς της Άμυνας και της Ασφάλειας – Εναρμόνιση με την Οδηγία 2009/81/ΕΚ – Ρύθμιση θεμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας», που ψηφίστηκε στο σύνολο από τη Βουλή, καταργήθηκαν οι διατάξεις παλαιότερων νομοθετικών και άλλων διαταγμάτων που απαγόρευαν την αγοραπωλησία ακινήτων σε υπηκόους τρίτων, μη κοινοτικών, χωρών, σε πολλές περιοχές της χώρας, όπως οι νομοί Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Κρήτης και Κέρκυρας. Η αλλαγή αυτή αναμένεται να διευκολύνει τις επενδύσεις υπηκόων τρίτων χωρών σε ξενοδοχεία και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις και ακίνητα της Κέρκυρας, με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του τοπικού τουριστικού προϊόντος και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Με τη ρύθμιση αυτή, που εισηγήθηκε ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, κ. Ε. Βενιζέλος, γίνεται δεκτή σχετική πρόταση του βουλευτή Κέρκυρας και Κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της Ν.Δ., κ. Ν. Δένδια, ο οποίος, με την υπ’ αρ.10.580/07.02.11 ερώτησή του στη Βουλή, επεσήμαινε το χρονοβόρο της μέχρι πρότινος ισχύουσας διαδικασίας και ζητούσε την άρση των σχετικών περιορισμών για το Ν. Κέρκυρας και άλλες τουριστικές περιοχές, με σκοπό την επιτάχυνση των αμέσων ξένων επενδύσεων.
Μ ε την ιεράρχηση της ΕΝΑΚ επισημαίνουμε:
1) Έχει προκαλέσει αίσθηση η ανοιχτή αναφορά εκ μέρους του υψηλόβαθμου κυβερνητικού κλιμακίου που ήρθε στην Κέρκυρα, αλλά και εκ μέρους θεσμικών τοπικών παραγόντων, σχετικά με την ύπαρξη «οργανωμένου σχεδίου» εμπρησμών στο νησί μας. Διότι, αυτονόητα, ένα οργανωμένο σχέδιο περιέχει τόσο την συντεταγμένη συμμετοχή κάποιων, όσο και συγκεκριμένη στόχευση και επιδίωξη. Σε αυτό το μεγάλο θέμα που προκύπτει θα δοθούν, άραγε, ξεκάθαρες απαντήσεις;
2) Προκαλεί εντυπώσεις και ερωτηματικά, η ανακοίνωση του υπουργικού κλιμακίου για ενίσχυση (μικρή έστω) της στρατιωτικής παρουσίας στη Κέρκυρα, ως συμβολή στο δίκτυο πυροπροστασίας. Ακόμα περισσότερο προκαλεί εντύπωση, γιατί τα προηγούμενα χρόνια υλοποιήθηκε μια πολιτική ουσιαστικής υποβάθμισης της στρατιωτικής παρουσίας στη Κέρκυρα.
3) Είναι γεγονός και πρέπει να υπογραμμιστεί, ότι ενώ, όπως επιβεβαιώνεται, μεγαλώνουν οι ανάγκες σχετικά με την πυροπροστασία και γενικότερα την «πολιτική προστασία», τα τελευταία χρόνια ενισχύεται μια πολιτική υποβάθμισης (σε πόρους και μέσα) των αρμόδιων και εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών. Η ΕΝΑΚ εκτιμά ότι απαιτείται μια συγκροτημένη, σχεδιασμένη και ξεκάθαρη πολιτική στο τομέα αυτό, ανάλογη της τεράστιας σημασίας του προβλήματος, μια πολιτική που για σειρά σοβαρών λόγων και αιτιών, επιβάλλεται να υλοποιηθεί από τον δημόσιο τομέα, από τους μηχανισμούς του κράτους και με την απόλυτη συντονιστική ευθύνη του κράτους,
4) Η ΕΝΑΚ θέλει να επαναφέρει στο προσκήνιο του δημόσιου προβληματισμού, με αφορμή και τις πρόσφατες πυρκαγιές, μια κεντρική θέση που προβάλουμε ασταμάτητα. Πρόκειται για το γενικότερο θέμα των χρήσεων γης στη Κέρκυρα ( και όχι μόνο φυσικά ). Πρόκειται για το ισχυρά εδραιωμένο καθεστώς του ΠΩΛΕΙΤΑΙ Η ΚΕΡΚΥΡΑ που οι κυρίαρχες πολιτικές δυνάμεις και το μπλοκ εξουσίας έχουν επιβάλλει στο τόπο μας ανοίγοντας τις ορέξεις σε πολλούς και διαφόρους. Πρόκειται για την γενικότερη κατάσταση ολοσχερούς υποβάθμισης που ολοένα και περισσότερο διαμορφώνεται στο νησί μας. Τα παραδείγματα είναι απίστευτα πολλά. Θα αναφέρουμε εδώ, μόνο δύο, από τα πολύ επίκαιρα και πρόσφατα. Την πολιτική του μπλοκ εξουσίας για διαχείριση των στερεών αποβλήτων μέσω των ψευτο ΧΥΤΑ και την απόπειρα, που εξελίσσεται για εγκατάσταση 12 ανεμογεννητριών της ENOVA στον Παντοκράτορα, ως αφετηρία για εγκατάσταση ανεμογεννητριών σε ολόκληρη την βόρεια κορυφογραμμή.
5) Αυτή η πολιτική του «πωλείται η Κέρκυρα», πολιτική που ενισχύεται και κλιμακώνεται διαχρονικά, δεν αποτελεί κάποια ασαφή και αόριστη αναφορά, χωρίς περιεχόμενο. Υπενθυμίζουμε πχ. ότι λίγους μήνες πριν (Φλεβάρης 2011) ο βουλευτής Κέρκυρας της ΝΔ κ. Ν. Δένδιας με ερώτησή του στη βουλή ζήτησε από τον υπουργό (τότε) Εθνικής Άμυνας κ. Ε. Βενιζέλο «να αρθούν οι περιορισμοί για αγοραπωλησίες ακινήτων σε αλλοδαπούς και μη κοινοτικών χωρών». Ο κ. Βενιζέλος στο πλαίσιο μιας χαρακτηριστικά «λαμπρής» στιγμής δικομματικής συναίνεσης, έκανε δεκτή την πρόταση αυτή του κ. Δένδια. Για την αντικειμενική ενημέρωση δημοσιεύουμε ολόκληρο το σχετικό δελτίο τύπου που εξέδωσε ο κ. Δένδιας: Θέμα: Ήρθησαν από το ΥΕΘΑ οι περιορισμοί της αγοραπωλησίας ακινήτων σε αλλοδαπούς στο Ν. Κέρκυρας – δεκτή σχετική πρόταση του κ. Ν. Δένδια
Με το αρ.114 του Σ/Ν του ΥΕΘΑ «Δημόσιες συμβάσεις Έργων, Υπηρεσιών και προμηθειών στους τομείς της Άμυνας και της Ασφάλειας – Εναρμόνιση με την Οδηγία 2009/81/ΕΚ – Ρύθμιση θεμάτων του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας», που ψηφίστηκε στο σύνολο από τη Βουλή, καταργήθηκαν οι διατάξεις παλαιότερων νομοθετικών και άλλων διαταγμάτων που απαγόρευαν την αγοραπωλησία ακινήτων σε υπηκόους τρίτων, μη κοινοτικών, χωρών, σε πολλές περιοχές της χώρας, όπως οι νομοί Θεσσαλονίκης, Χαλκιδικής, Κρήτης και Κέρκυρας. Η αλλαγή αυτή αναμένεται να διευκολύνει τις επενδύσεις υπηκόων τρίτων χωρών σε ξενοδοχεία και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις και ακίνητα της Κέρκυρας, με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του τοπικού τουριστικού προϊόντος και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Με τη ρύθμιση αυτή, που εισηγήθηκε ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, κ. Ε. Βενιζέλος, γίνεται δεκτή σχετική πρόταση του βουλευτή Κέρκυρας και Κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της Ν.Δ., κ. Ν. Δένδια, ο οποίος, με την υπ’ αρ.10.580/07.02.11 ερώτησή του στη Βουλή, επεσήμαινε το χρονοβόρο της μέχρι πρότινος ισχύουσας διαδικασίας και ζητούσε την άρση των σχετικών περιορισμών για το Ν. Κέρκυρας και άλλες τουριστικές περιοχές, με σκοπό την επιτάχυνση των αμέσων ξένων επενδύσεων.
Η ΕΝΑΚ αγωνίζεται, προκρίνει και προτείνει, για ένα άλλο, ριζικά διαφορετικό σχέδιο για το νησί μας, για την οικονομική – κοινωνική εξέλιξη, ανασυγκρότηση και αναγέννησή του. Ένα βιώσιμο ρεαλιστικό σχέδιο, στον αντίποδα της σημερινής γκρίζας και αδιέξοδης πραγματικότητας που διαμορφώνουν το μπλοκ εξουσίας και οι ασκούμενες κυρίαρχες πολιτικές.