Παρασκευή 1 Απριλίου 2011

Θέμα: «Απογραφή Περιουσίας της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων».

Εισηγητής: Ο Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων Σπυρίδων Σπύρου


ΕΙΣΗΓΗΣΗ


Η θεσμοθετημένη υποχρέωση των Περιφερειών να αποτυπώνουν με την απογραφή τα περιουσιακά τους στοιχεία, τις απαιτήσεις και τις υποχρεώσεις τους, αποτελεί ένα αναγκαίο βήμα στην κατεύθυνση της διαφάνειας και του δημοκρατικού ελέγχου.
Με την υπ’ αριθμ. πρωτ. 1971/810/24-01-2011 απόφαση του......
 Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων συγκροτήθηκε, στο πλαίσιο των διατάξεων του άρθρου 159 παρ. 1 περ. ε΄, 268 παρ. 11 και 269 παρ. 5 του Ν. 3852/2010 (ΦΕΚ 87 Α΄) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης – Πρόγραμμα Καλλικράτης» και της υπ’ αριθμ. πρωτ. 74446/29-12-2010 απόφασης Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, η Επιτροπή Απογραφής των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων, απαιτήσεων και υποχρεώσεων καθώς και των διαθέσιμων χρηματικών μέσων της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων αποτελούμενη από τα παρακάτω μέλη:


1. Τον κ. Σπύρου Σπυρίδωνα, Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων, ως Πρόεδρο.
2. Την κ. Μόσχου Αιμιλία του Λεωνίδα, μέλος της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων.
3. Τον κ. Φόρτε Γεράσιμο του Κωνσταντίνου, μέλος της Οικονομικής Επιτροπής της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων.
4. Την κ. Κατσούνη Άλκηστη – Αναστασία του Νικολάου – Γουλιέλμου, Δικηγόρος με σχέση έμμισθης εντολής της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων.
5. Την κ. Κορωνάκη – Μακρή Θεοδώρα κλάδου ΤΕ Διοικητικού Λογιστικού με βαθμό Α΄, προϊσταμένη Διεύθυνσης Οικονομικού της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων.
6. Τον κ. Κουτσάκη Ιωάννη του Μίνωα κλάδου ΠΕ Μηχανικών (Αγρονόμων-Τοπογράφων) με βαθμό Β΄, αναπληρωτή προϊσταμένου Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων.
7. Τον κ. Κουρσάρη Ιωάννη του Κωνσταντίνου, κλάδου ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού με βαθμό Α΄, προϊστάμενο της Διεύθυνσης Οικονομικού της καταργούμενης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κέρκυρας.
8. Την κ. Μαργαρίτη Αγγελική του Δημητρίου, κλάδου ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού με βαθμό Α΄, προϊσταμένη της Διεύθυνσης Οικονομικού της καταργούμενης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ζακύνθου.
9. Τον κ. Λαγκούση Αντώνιο του Σταύρου, κλάδου ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού με βαθμό Α΄, προϊστάμενο της Διεύθυνσης Οικονομικού της καταργούμενης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κεφαλληνίας.
10. Την κ. Λάζαρη-Γεωργάκη Αικατερίνη του Γεωργίου, κλάδου ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων με βαθμό Α΄, προϊστάμενο της Διεύθυνσης Οικονομικού της καταργούμενης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λευκάδας.
11. Τον κ. Καραλή Νικήτα του Παναγιώτη, κλάδου ΠΕ Μηχανικών (Πολιτικών Μηχανικών) με βαθμό Α΄, προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της καταργούμενης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κέρκυρας.
12. Τον κ. Γεωργιλά Ιωάννη του Δημητρίου, κλάδου ΠΕ Πολιτικών Μηχανικών με βαθμό Α΄, προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της καταργούμενης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ζακύνθου.
13. Τον κ. Γαβρά Νικόλαο του Κοσμά, κλάδου ΠΕ Μηχανικών (Πολιτικών Μηχανικών) με βαθμό Α΄, προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της καταργούμενης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κεφαλληνίας.
14. Τον κ. Μοσχονά Ευάγγελο του Χαράλαμπου, κλάδου ΠΕ Μηχανικών (Πολιτικών Μηχανικών) με βαθμό Β΄, προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της καταργούμενης Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λευκάδας.


Έργο της ανωτέρω επιτροπής αποτέλεσε η απογραφή των ιδιωτικών και κοινής χρήσεως περιουσιακών στοιχείων, των χρηματικών διαθεσίμων, των απαιτήσεων και υποχρεώσεων της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων.


Κατά τις εργασίες της, η επιτροπή ακολούθησε τόσο κατά τον τύπο όσο και κατά την ουσία τα αναφερόμενα στην υπ’ αριθμ. πρωτ. 74446/29-12-2010 απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και στον Οδηγό Απογραφής των Περιφερειών που συνέταξε η Ελληνική Εταιρία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης (Ε.Ε.Τ.Α.Α. Α.Ε.)


Σύμφωνα με την παραπάνω υπουργική απόφαση, η απογραφή των πάσης φύσεως περιουσιακών στοιχείων των Περιφερειών ουσιαστικά αποτελείται από δύο διακριτές ενότητες, με βάση τις διατάξεις του Ν. 3852/2010 και των σχετικών κανονιστικών πράξεων:


• Η πρώτη ενότητα αφορά στην καταγραφή και παραλαβή του «ταμείου» και των πάσης φύσεως απαιτήσεων και υποχρεώσεων των ΝΑ και στη φυσική απογραφή των πάγιων περιουσιακών στοιχείων ΝΑ.


• Η δεύτερη ενότητα αφορά στην επανάληψη της πρώτης σε ότι αφορά στις μεταφερόμενες αρμοδιότητες από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση και στη διενέργεια απογραφής έναρξης και σύνταξη ισολογισμού έναρξης με την αξιοποίηση, επικαιροποίηση και αποτίμηση των στοιχείων των προηγούμενων φάσεων.
Η παρούσα εισήγηση αφορά την πρώτη φάση.
Η απογραφή εξελίχθηκε ως εξής :


1) Αρχικά κατεγράφησαν :
α) Τα χρηματικά διαθέσιμα που βρίσκονται σε τραπεζικούς λογαριασμούς και τυχόν μετρητά που υπήρχαν στις 31-12-2010, καθώς και τα μπλοκ των επιταγών.
β) Οι μη αποδοθείσες κρατήσεις υπέρ τρίτων και οι τυχόν ανεξόφλητες επιταγές.
γ) Οι υποχρεώσεις σε φόρους / τέλη και ασφαλιστικά ταμεία.
δ) Οι υποχρεώσεις πληρωμής λογαριασμών τρίτων, π.χ. ΟΤΕ, ΔΕΗ κλπ.
ε) Τα στοιχεία των χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής (Χ.Ε.Π.) που παρέμειναν ανεξόφλητα στις 31-12-2010 και πρέπει να ακυρωθούν.


2) Στη συνέχεια, έγινε καταγραφή των κάτωθι :
α) των ταμειακώς βεβαιωμένων απαιτήσεων έναντι τρίτων που έχουν καταχωρηθεί στα οικεία βιβλία.
β) των χρηματικών διαθέσιμων ανά κατηγορία εισόδου
γ) των χρεογράφων
δ) των συμμετοχών των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων/ Διαμερισμάτων σε επιχειρήσεις, Α.Ε. κλπ.
ε) των υποχρεώσεων καταβολής μισθοδοσίας
στ). των υποχρεώσεων από υπογραφείσες συμβάσεις
ζ) των λοιπών υποχρεώσεων στις 31-12-2010 (π.χ. μακροπρόθεσμα. Βραχυπρόθεσμα δάνεια κλπ.)
η). των εν γένει ανεξόφλητων υποχρεώσεων, για τις οποίες έχουν εκδοθεί τα νόμιμα παραστατικά έως 31-12-2010.
θ) των καταρτισθεισών δημοσίων συμβάσεων (έργων, προμηθειών και υπηρεσιών), των προγραμματικών συμβάσεων και λοιπών συμβάσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη, καθώς και των πηγών χρηματοδότησης τους, οι οποίες περιέρχονται στην Περιφέρεια ως καθολικό διάδοχο των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων.
ι) των υπογραμμένων συμβάσεων για τις οποίες δεν έχει ξεκινήσει η εκτέλεση έργου καθώς και των πηγών χρηματοδότησης τους, οι οποίες συνδέονται με την άσκηση αρμοδιοτήτων τους.
ια) Των πρώτων υλών, των αναλωσίμων και των ανταλλακτικών των παγίων στοιχείων και λοιπών αποθεμάτων στις 31-12-2010.
ιβ) Των αποφάσεων ένταξης έργων και δράσεων στα επιχειρησιακά προγράμματα των οποίων δεν έχει ξεκινήσει η υλοποίηση και
ιγ) Των προσφυγών, των εκκρεμών δικών και των ανεκτέλεστων δικαστικών αποφάσεων οικονομικού περιεχομένου.


3) Τέλος, ολοκληρώθηκε η φυσική απογραφή των πάγιων περιουσιακών στοιχείων της Περιφέρειας. Επισημαίνεται ότι, στην παρούσα φάση, η φυσική απογραφή είχε το νόημα της πλήρους καταγραφής των παγίων περιουσιακών στοιχείων των πρώην Ν.Α., η αποτίμηση των οποίων θα διενεργηθεί με την απογραφή έναρξης μετά την έκδοση του προεδρικού διατάγματος που προβλέπεται από τις διατάξεις της παρ.11 του άρθρου 268 του ν.3852/2010.


Τα οικονομικά αποτελέσματα της απογραφής αποτυπώνονται στους παρακάτω πίνακες ανά Περιφερειακή Ενότητα και συνολικά ως Περιφέρεια Ιονίων Νήσων :




ΑΠΟΓΡΑΦΗ 31-12-2010
A/A ΠΡΩΗΝ ΝΟΜΑΡΧΙΑΚΕΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΕΙΣ ΠΡΩΗΝ Ν.Α ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΠΡΩΗΝ Ν.Α. ΖΑΚΥΝΘΟΥ ΠΡΩΗΝ Ν.Α. ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΠΡΩΗΝ Ν.Α. ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ συνολικό ποσό για την ΠΙΝ
1 ΧΡΗΜΑΤΙΚΑ ΔΙΑΘΕΣΙΜΑ 31-12-2010 6.385.410,17 € 6.120.636,11 € 2.787.561,90 € 14.517.001,37 € 29.810.609,55 €
2 ΜΗ ΑΠΟΔΟΘΕΙΣΕΣ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΥΠΕΡ ΤΡΙΤΩΝ-ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΣΕ ΦΟΡΟΥΣ/ΤΕΛΗ/ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ 0,00 € 0,00 € 10.030,48 € 0,00 € 10.030,48 €
3 ΑΝΕΞΟΦΛΗΤΕΣ ΕΠΙΤΑΓΕΣ 2.142.060,77 € 3.137,47 € 78.805,28 € 632.856,77 € 2.856.860,29 €
4 ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΣΕ ΦΟΡΟΥΣ/ΤΕΛΗ/ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ 0,00 € 0,00 € 55.683,10 € 0,00 € 55.683,10 €
5 ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΠΡΟΣ ΤΡΙΤΟΥΣ ΚΑΙ ΔΕΚΟ (ενοίκια μισθωμένων κτιρίων Υπηρεσιών Περιφέρειας) 330.647,80 € 110.102,61 € 39.781,87 € 190.713,46 € 671.245,74 €
6 ΑΝΕΞΟΦΛΗΤΑ ΧΕ 1.622,61 € 0,00 € 0,00 € 0,00 € 1.622,61 €
7 ΤΑΜΕΙΑΚΩΣ ΒΕΒΑΙΩΜΕΝΕΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΕΝΑΝΤΙ ΤΡΙΤΩΝ 711.247,82 € 0,00 € 347.428,31 € 0,00 € 1.058.676,13 €
8 ΧΡΕΟΓΡΑΦΑ 0,00 € 14.295,17 € 0,00 € 14.295,17 €
9 ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΑΕΝΑΚ ΑΕ 92,56%, ΟΑΝΑΚ 100%, ΕΚΕΚ-ΤΑΚ ΑΕ 91,12% ΚΑΙ ΑΝΙΟΝ 23,28% ΟΙ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΑΕΝΑΚ 82.119,31 € 0,00 € 82.119,31 €
10 ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΚΑΤΑΒΟΛΗΣ ΜΙΣΘΟΔΟΣΙΑΣ 47.780,85 € 21.559,82 € 474.759,58 € 4.148,74 € 548.248,99 €
11 ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΑΠΌ ΥΠΟΓΡΑΦΕΙΣΕΣ ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ (προμηθειών, εργασιών, μεταφοράς μαθητών) 3.191.660,44 € 767.986,35 € 553.934,70 € 3.090.088,70 € 7.603.670,19 €
12 ΛΟΙΠΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΔΑΝΕΙΑ 311.516,58 € 0,00 € 7.039.278,95 € 0,00 € 7.350.795,53 €
13 ΑΝΕΞΟΦΛΗΤΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΕΧΟΥΝ ΕΚΔΟΘΕΙ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΑ 736.204,46 € 1.066.195,54 € 130.228,09 € 6.769.695,82 € 8.702.323,91 €
13α ΑΝΕΞΟΦΛΗΤΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΕΚΔΟΘΕΙ ΠΑΡΑΣΤΑΤΙΚΑ 342.895,50 € 342.895,50 €
13β Λοιπές υποχρεώσεις 48.470,11 € 48.470,11 €
14 ΑΝΕΚΤΕΛΕΣΤΕΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΜΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ 102.297,51 € 967.091,00 € 605.000,00 € 749.606,11 € 2.423.994,62 €
15 ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΕΡΓΩΝ ΣΕ ΕΞΕΛΙΞΗ 4.670.966,67€ 697.845,51€ 43.282,00€ 2.907.451,24€ 8.319.545,42€
16 ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΞΕΚΙΝΗΣΕ Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥΣ 390.886,67€ 337.235,94 € 2.943.159,51€ 279.906,03€ 3.951.188,15 €
17 ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ 1.235.550,00€ 108.000,00€ 130.000,00€ 339.000,00 1.812.550,00 €
18 ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΕΡΓΩΝ ΑΠΌ ΠΑΡΕΛΘΟΝΤΑ ΕΤΗ 903.508,68 € 2.943.159,51€ 688.171,06 € 4.534.839,25 €
19 ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΞΕΚΙΝΗΣΕ Η ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥΣ 11.175.958,71 € 8.330.400,00 € 130.000,00 € 12.677.677,44€ 32.314.036,15 €








Τέλος, είναι αναγκαίο να επισημανθούν τα εξής :


α) Σύμφωνα με το άρθρο 3 της ΥΑ 74446/29-122010, οποιεσδήποτε διαφορές στις ποσότητες και αξίες της απογραφής προκύπτουν από μεταγενέστερο έλεγχο της απογραφής, εγκρίνονται κι καταχωρούνται στους οικείους λογαριασμούς κατόπιν απόφασης του Περιφερειακού Συμβουλίου.


β) Οι Νομαρχιακές Αυτοδιοικήσεις δεν εφαρμόζουν το διπλογραφικό σύστημα, με αποτέλεσμα να είναι δυσχερής η απογραφή των περιουσιακών στοιχείων, αφού δεν τηρούνται ισοζύγια, λογιστικές καρτέλες κλπ.


γ) Η παρούσα έκθεση βασίστηκε αποκλειστικά στις εκθέσεις, τις αναφορές και τα πρωτόκολλα που μνημονεύονται στο παρόν ή επισυνάπτονται σε αυτό ως παράρτημα, που απέχει θέση αναπόσπαστου μέρους της παρούσης. Οι εν λόγω εκθέσεις, αναφορές και πρωτόκολλα στα οποία βασίζεται η παρούσα, έχουν συνταχθεί με αποκλειστική ευθύνη των οικείων υπηρεσιών, οργάνων και υπαλλήλων των οικείων καταργηθεισών Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων ή της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων ύστερα από τη συγκέντρωση, καταγραφή και αποτύπωση των σχετικών στοιχείων από αυτούς, σύμφωνα το άρθρο 6 της απόφασης υπ’ αριθμ. 74446/29-12-2010 του Υπουργού Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.