Ο προτεινόμενος κανονισμός λειτουργίας του Π.Σ. είναι σε γενικές γραμμές ʽʼκομμένος και ραμμένος ʽʼ στα μέτρα του Καλλικράτη. Ένα δημιούργημα του υπουργείου εσωτερικών που κυριολεκτικά ισχύει παντού με αρκετές διορθώσεις ακόμα πιο αντιδημοκρατικές (π.χ. άρθρο 14, παρ. 1)
Ενδεικτικά επισημαίνουμε τα εξής:....
Κατοχυρώνονται πλήρως οι υπερεξουσίες του προέδρου του Π.Σ. , ο οποίος :
· Καταρτίζει την ημερήσια διάταξη (άρθρο 5 παρ.1 και άρθρο 8 παρ.1) στην οποία αναγράφει υποχρεωτικά μόνο τα θέματα που προτείνει ο περιφερειάρχης και η οικονομική επιτροπή.
· Ασκεί ʽʼαστυνομικά καθήκοντα ʽʼ επί των περιφερειακών συμβούλων και του κοινού (άρθρο 11, άρθρο 12 παρ 5 ), διακόπτει τους ομιλητές και αφαιρεί τον λόγο (άρθρο 12 παρ 3 )
· Δίνει τον λόγο σε εκπροσώπους κοινωνικών φορέων για 3 λεπτά μόνο (άρθρο 12 παρ. 6 )
· Διατυπώνει την προς ψήφιση απόφαση χωρίς να αναφέρεται και η περίπτωση κατά την οποία δεν μπορεί να επιτευχθεί σύνθεση απόψεων , άρα να υπάρχουν περισσότερες προτάσεις (άρθρο 12 παρ. 7)
Συνολικότερα αποτρέπεται και καθίσταται σχεδόν αδύνατη κάθε παρέμβαση ως προς την αλλαγή της ημερήσιας διάταξης ή την προσθήκη νέων θεμάτων σε αυτήν. Αλλαγή των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης είναι σχεδόν αδύνατο να γίνει στην πράξη, δεδομένων και των συσχετισμών στην σύνθεση του Π.Σ., καθώς οι όροι για την αλλαγή είναι άκρως περιοριστικοί (άρθρο 13 παρ. 2)
Επίσης προβλέπεται διαδικασία πρόσθεσης νέων θεμάτων με πολύ περιοριστικούς όρους δηλαδή με την απόλυτη πλειοψηφία του Π.Σ. (άρθρο 13 παρ. 5 )
Για την συζήτηση θεμάτων εκτός ημερήσιας διάταξης προβλέπεται χρόνος μισή έως μία ώρα ανεξάρτητα από την σπουδαιότητα τους .
Υποβαθμίζεται ο πολιτικός ρόλος του Π.Σ. στο σύνολο του και ακυρώνεται η δυνατότητα να γίνει με πραγματικούς όρους έκθεση και αντιπαράθεση απόψεων . Οι χρόνοι που προβλέπονται για την συζήτηση είναι τουλάχιστον αστείοι . Για παράδειγμα ο εισηγητής του θέματος έχει 5 λεπτά στην διάθεση του να αναπτύξει το θέμα ενώ ο ειδικός αγορητής 3 λεπτά .
Στην συζήτηση ψηφισμάτων συμμετέχουν μόνο ο περιφερειάρχης, ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης και ο επικεφαλής της παράταξης που εισηγείται το ψήφισμα (άρθρο 13 παρ.9 ). Στην συζήτηση επερωτήσεων συμμετέχουν μόνο ο επερωτών και ο περιφερειάρχης ή ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης (άρθρο 13 παρ. )
Εξαιτίας του αντιδημοκρατικού χαρακτήρα του προτεινόμενου κανονισμού δεν συμμετείχαμε στην σχετική σύσκεψη των επικεφαλής των παρατάξεων με τον πρόεδρο του Π.Σ. θεωρούμε ότι δεν χρειάζονται προεργασίες και συναινέσεις αλλά δημόσια , σκληρή και τεκμηριωμένη κριτική ενώπιον του Π.Σ. στο σύνολο του. Καταψηφίζουμε λοιπόν τον προτεινόμενο κανονισμό στο σύνολο του διότι καθιστά το Π.Σ. κοινοβουλευτικό λόχο του Καλλικράτη. Η διενέργεια ουσιαστικών συζητήσεων στο Π.Σ. είναι θέμα πολιτικής βούλησης και όχι κανονισμών και περιορισμών.
Ενδεικτικά επισημαίνουμε τα εξής:....
Κατοχυρώνονται πλήρως οι υπερεξουσίες του προέδρου του Π.Σ. , ο οποίος :
· Καταρτίζει την ημερήσια διάταξη (άρθρο 5 παρ.1 και άρθρο 8 παρ.1) στην οποία αναγράφει υποχρεωτικά μόνο τα θέματα που προτείνει ο περιφερειάρχης και η οικονομική επιτροπή.
· Ασκεί ʽʼαστυνομικά καθήκοντα ʽʼ επί των περιφερειακών συμβούλων και του κοινού (άρθρο 11, άρθρο 12 παρ 5 ), διακόπτει τους ομιλητές και αφαιρεί τον λόγο (άρθρο 12 παρ 3 )
· Δίνει τον λόγο σε εκπροσώπους κοινωνικών φορέων για 3 λεπτά μόνο (άρθρο 12 παρ. 6 )
· Διατυπώνει την προς ψήφιση απόφαση χωρίς να αναφέρεται και η περίπτωση κατά την οποία δεν μπορεί να επιτευχθεί σύνθεση απόψεων , άρα να υπάρχουν περισσότερες προτάσεις (άρθρο 12 παρ. 7)
Συνολικότερα αποτρέπεται και καθίσταται σχεδόν αδύνατη κάθε παρέμβαση ως προς την αλλαγή της ημερήσιας διάταξης ή την προσθήκη νέων θεμάτων σε αυτήν. Αλλαγή των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης είναι σχεδόν αδύνατο να γίνει στην πράξη, δεδομένων και των συσχετισμών στην σύνθεση του Π.Σ., καθώς οι όροι για την αλλαγή είναι άκρως περιοριστικοί (άρθρο 13 παρ. 2)
Επίσης προβλέπεται διαδικασία πρόσθεσης νέων θεμάτων με πολύ περιοριστικούς όρους δηλαδή με την απόλυτη πλειοψηφία του Π.Σ. (άρθρο 13 παρ. 5 )
Για την συζήτηση θεμάτων εκτός ημερήσιας διάταξης προβλέπεται χρόνος μισή έως μία ώρα ανεξάρτητα από την σπουδαιότητα τους .
Υποβαθμίζεται ο πολιτικός ρόλος του Π.Σ. στο σύνολο του και ακυρώνεται η δυνατότητα να γίνει με πραγματικούς όρους έκθεση και αντιπαράθεση απόψεων . Οι χρόνοι που προβλέπονται για την συζήτηση είναι τουλάχιστον αστείοι . Για παράδειγμα ο εισηγητής του θέματος έχει 5 λεπτά στην διάθεση του να αναπτύξει το θέμα ενώ ο ειδικός αγορητής 3 λεπτά .
Στην συζήτηση ψηφισμάτων συμμετέχουν μόνο ο περιφερειάρχης, ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης και ο επικεφαλής της παράταξης που εισηγείται το ψήφισμα (άρθρο 13 παρ.9 ). Στην συζήτηση επερωτήσεων συμμετέχουν μόνο ο επερωτών και ο περιφερειάρχης ή ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης (άρθρο 13 παρ. )
Εξαιτίας του αντιδημοκρατικού χαρακτήρα του προτεινόμενου κανονισμού δεν συμμετείχαμε στην σχετική σύσκεψη των επικεφαλής των παρατάξεων με τον πρόεδρο του Π.Σ. θεωρούμε ότι δεν χρειάζονται προεργασίες και συναινέσεις αλλά δημόσια , σκληρή και τεκμηριωμένη κριτική ενώπιον του Π.Σ. στο σύνολο του. Καταψηφίζουμε λοιπόν τον προτεινόμενο κανονισμό στο σύνολο του διότι καθιστά το Π.Σ. κοινοβουλευτικό λόχο του Καλλικράτη. Η διενέργεια ουσιαστικών συζητήσεων στο Π.Σ. είναι θέμα πολιτικής βούλησης και όχι κανονισμών και περιορισμών.