Το πρόγραμμα του συνδυασμού για την Κεφαλονιά και την Ιθάκη παρουσίασε σήμερα στα τοπικά Μ.Μ.Ε. ο υπ. Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Σπύρος Σπύρου.
«Η Κεφαλονιά έχει πολλά πλεονεκτήματα και αυτά, κυρίως, πρέπει να διακρίνουμε, να αναδείξουμε και να προβάλουμε», είπε ο κ. Σπύρου, πριν την παρουσπίαση του προγράμματος και πρόσθεσε:
Κεφαλονιά: Το καθαρότερο νησί
Ήταν και είναι το καθαρότερο νησί του Ιονίου και ένα από τα καθαρότερα μέρη της Ελλάδας, κάτι που οφείλεται....
όχι μόνο στη σωστή και έγκαιρη αντιμετώπιση διαχείρισης των απορριμμάτων, αλλά, όπως πιστεύω προσωπικά, στη συνείδηση των ίδιων των κατοίκων, στην αγωγή τους γύρω από το ζήτημα αυτό και στην έκδηλη αγάπη που τρέφουν για το νησί τους.
Αυτό το μοναδικό, τονίζω, πλεονέκτημα των Κεφαλήνων αποτελεί παράδειγμα προς μίμηση.Ορεινός όγκος – Αίνος. Σε όλα τα νησιά του Ιονίου υπάρχουν ορεινοί όγκοι, το πλεονέκτημα, όμως, του Αίνου δεν το έχει άλλο νησί, με εξαίρεση, ίσως τη Λευκάδα, που κι αυτή διαθέτει ένα σημαντικό ορεινό τοπίο.
Όταν μιλάμε για επέκταση της τουριστικής περιόδου, σαφώς και αυτή η επέκταση περνάει μέσα από τον Αίνο, με ορειβατικό και περιπατητικό τουρισμό, με προσέλκυση επισκεπτών που αγαπούν την άγρια φύση.
Η πολυμορφία του τοπίου της Κεφαλονιάς, επίσης, είναι σπάνια και στηρίζεται στα γεωλογικά της φαινόμενα, στην εναλλαγή – σε κάθε γωνιά – του τοπίου.
Τελευταία άφησα την ανθρωπογεωγραφία της, που στηρίζεται αφενός στο «όποια πέτρα – ανά τον κόσμο – σηκώσεις από κάτω θα βρεις έναν Κεφαλλονίτη» και αφετέρου στη γνησιότητα των αισθημάτων ελευθερίας και αγωνιστικότητας των κατοίκων της.
Το έντονο δωρικό στοιχείο που χαρακτηρίζει μέχρι σήμερα τους Κεφαλλονίτες τους ξεχωρίζει και είναι κάτι για το οποίο πρέπει να επαιρόμαστε, ως Επτανήσιοι.
Αυτά όλα δεν τα αναφέρω για να κολακεύσω τους Κεφαλλονίτες, επειδή βρίσκομαι στο νησί, αλλά μόνο και μόνο για να αναφέρω ότι είναι αναγκαίο, μέσα από μια στρατηγική, αφενός να αναδειχθεί η ιδιαιτερότητα του κάθε νησιού και αφετέρου να γίνει σύνθεση των ιδιοτήτων αυτών, χωρίς διάθεση αφομοίωσης από μια πιο πληθυσμιακή κοινότητα, όπως αυτή της Κέρκυρας.
Η σύνθεση αποτελεί αναγκαία στρατηγική κίνηση, με σεβασμό, όμως, στην ιδιαιτερότητα. Το πρώτο μας βγάζει από την εσωστρέφεια, αφού νιώθουμε ότι ανήκουμε σε μια μεγάλη επτανησιακή κοινότητα, που, μέσα από ανταλλαγές σε όλους τους τομείς, θα καταλήξει συνάφεια όχι μόνο ανάμεσα σε αρχές και φορείς αλλά και σε κατοίκους.
Σύνδεση των νησιών
Για να γίνει αυτό χρειάζεται επικοινωνία και συγκοινωνία. Εμείς που ζούμε στα νησιά και, κυρίως, όλοι εκείνοι οι οποίοι έχουν από κάποια θέση δραστηριοποιηθεί περιφερειακά(όπως εγώ για παράδειγμα μέσα από τη διοίκηση της ΔΥΠΕ), έχουμε επίγνωση της δυσκολίας σύνδεσης των νησιών.
Πιστεύω ότι, αν δεν υπάρξει οικονομική σύνδεση, από μόνη της η διοικητική δεν αρκεί και έχουμε ήδη εμπειρία από κάτι τέτοιο. Η αιρετή περιφερειακή αυτοδιοίκηση δεν έχει και θα πρέπει να έχει καμία σχέση με την υφιστάμενη διοίκηση, που συνδέεται απευθείας με το κέντρο που καθορίζει την πολιτική ανάπτυξης. Όταν λέμε αυτοδιοίκηση εννοούμε ότι συμπορευόμαστε όλοι σε μια κατεύθυνση: Να αποκτήσουμε δυναμική διεκδίκησης, να χαράξουμε αυτοδιοικητική πολιτική με βάση τις ανάγκες μας, όπως εμείς τις γνωρίζουμε καλύτερα, αφού ζούμε σε αυτό τον τόπο.
Επανέρχομαι, στο θέμα της οικονομικής σύνδεσης. Πρωτοβουλίες που ανήκουν στον ιδιωτικό τομέα και αφορούν δραστηριότητες που συνδέουν επιχειρηματικά τα νησιά, όπως για παράδειγμα επτανησιακή κοινοπραξία πλοίων και γιατί όχι και αεροπορική (όπως εδώ και χρόνια έχουν κάνει οι Κρήτες και δεν καταλαβαίνω γιατί δεν έχει γίνει στα Ιόνια), θα με βρουν αρωγό.
Στον τουριστικό τομέα, η δημιουργία ενιαίας ταυτότητας – με ανάδειξη των ιδιαιτεροτήτων όπως προείπα – η ενίσχυση ενός brand Name για τα Ιόνια, κρίνονται αναγκαία και φυσικά μια τουριστική δράση που θα αφορά όλους τους Επτανήσιους, όπως μια κρουαζιέρα που θα ξεκινάει από τη Ζάκυνθο και θα καταλήγει στους Αγίους Σαράντα, θεωρώ ότι είναι πρώτης προτεραιότητας.
Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία, πάνω από 3,5 τουρίστες πέρασαν εφέτος στον αλβανικό νότο και οι περισσότεροι, αντί να κατευθυνθούν από την Κέρκυρα στους Παξούς, στα Διαπόντια, στη Λευκάδα (και τα μικρά νησιά της), Κεφαλονιά, Ιθάκη και Ζάκυνθο, πέρασαν στους Αγίους Σαράντα.
Μια επτανησιακή τουριστική εταιρεία, θα μπορούσε κάλλιστα να καλύψει αυτό το κενό και ν’ αυξήσει τον αριθμό των τουριστών με μια εναλλακτική πρόταση που θα αφορά σε όλα τα νησιά.
Τέτοιες δράσεις και πρωτοβουλίες έπρεπε να έχουν ήδη τεθεί σε λειτουργία αλλά ποτέ δεν είναι αργά.
Επιπλέον: Ο αριθμός των κρουαζιερόπλοιων που φτάνουν στην Κέρκυρα είναι, μεγάλος. Δεν κατανοώ γιατί αυτός ο αριθμός, μέσα από έναν καλό συντονισμό και συνεργασία δεν θα μπορεί να έρχεται και στην Κεφαλονιά.
Εκτός από τη δημόσια διοίκηση και την αυτοδιοίκηση, πιστεύω, ότι σημαντικό ρόλο παίζει και ο ιδιωτικός τομέας. Όσο οι επτανήσιοι επιχειρηματίες του τουρισμού δεν ενώνονται σε συμπράξεις και εταιρείες, αφήνουν περιθώρια εκμετάλλευσης των άλλων στις δικές μας πηγές εσόδων.
Δεν είναι σωστό ν’ αφήνουμε να μας «πουλάνε» οι άλλοι και εμείς να κρεμόμαστε από τις διαθέσεις τους, τους εκβιασμούς τους και τις πιέσεις για μειώσεις τιμών.
Για όλα φταίει ο «ηγεμονισμός» της Κέρκυρας
Όπως έδειξε πρόσφατη έρευνα, η Κέρκυρα και η Ζάκυνθος, για παράδειγμα έχουν παρόμοια προβλήματα, κάτι που διαψεύδει τις φωνές περί ηγεμονίας της Κέρκυρας και εύνοιας υπέρ της αναφορικά με την κατανομή πόρων.
Το οξύ πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων, που υπάρχει στη Ζάκυνθο, εμφανίζεται το ίδιο οξυμμένο και στην Κέρκυρα. Θα επικαλεστώ εδώ κάτι που λένε και αρκετοί ζακυνθινοί: Δε φταίει ο ηγεμονισμός της Κέρκυρας, που εγώ προσωπικά δεν τον βλέπω και ούτε με εκφράζει ένας τέτοιος χαρακτηρισμός, αλλά η απραξία των τοπικών αρχών και φορέων που η αντιπολίτευσή τους γενικεύεται σε βαθμό που δεν προσφέρει κανενός είδους υπηρεσία.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ ΕΡΓΑ ΓΙΑ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑ και ΙΘΑΚΗ
Ο νέος λιμένας Αργοστολίου με τις προσβάσεις του και η λειτουργία της Μαρίνας Αργοστολίου αποτελούν για εμάς άμεση προτεραιότητα.
Η βελτίωση του οδικού άξονα Αργοστολίου Πόρου για την ανάπτυξη της Κεφαλονιάς και θα προχωρήσει.
Προτεραιότητα μας η άμεση έναρξη του έργου αναστύλωσης της γέφυρας De Bosset.
Η αξιοποίηση του Αίνου είναι ανάγκη να ξεκινήσει άμεσα
Η άμεση βελτίωση των λιμενικών τουριστικών υποδομών (Βαθύ, Φρίκες, Κιόνι) είναι έργα πρώτης προτεραιότητας για την Ιθάκη.
Θα επιταχύνουμε όμως και τις διαδικασίες αναγκαίων παρεμβάσεων για Κεφαλονιά και Ιθάκη όπως:
Τομέας συγκοινωνιών:
Οδικά έργα
Οδικός άξονας Αγ. Ευφημία-Καραβόμυλος και νέος οδικός άξονας Αεροδρόμιο-Κρανιά
Λιμενικά έργα
Κατασκευή λιμένα Πεσσάδας και των προσβάσεων του.
Τουριστική αξιοποίηση, συμπλήρωση και βελτίωση Λιμένων Ληξουρίου, Πόρου, Φισκάρδου, Αγίας Ευφημίας, Σάμης
Αλιευτικό καταφύγιο Κουνόπετρας.
Τομέας Υγείας Πρόνοιας
Άμεση επέκταση και αναβάθμιση Νοσοκομείου Αργοστολίου κα υλοποίηση της Δωρεάς Βεργωτή
Κατασκευή Πολυδύναμων περιφερειακών ιατρείων Βασιλικάδων και Σκάλας
Αναβάθμιση Νοσοκομείου Ληξουρίου
Δημιουργία μονάδων εντατικής θεραπείας και μονάδας ζωοανθρωπονόσων
Τομέας προστασίας περιβάλλοντος -Ύδρευσης – Άρδευσης
Αξιοποίηση υδάτινου ορίζοντα «ΑΙΝΟΥ» για την ύδρευση των άνυδρων περιοχών του Νομού.
Κατασκευή και αξιοποίηση λιμνοδεξαμενών Κατωγής, Γριζάτων, Ελειού
Δημιουργία δικτύου δεξαμενών στο εσωτερικό του Νομού για την εξυπηρέτηση της κτηνοτροφίας και γεωργίας (Ιδιαίτερα της ορεινής αμπελουργίας)
Αποχέτευση
Αποχέτευση και Βιολογικοί καθαρισμοί Φισκάρδου, Αγίας Ευφημίας, Λειβαθούς , Ιθάκης
Αξιοποίηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας
Καθορισμός λατομικών ζωνών και χωροθέτηση ανά Δημοτική Ενότητα των δραστηριοτήτων Δευτερογενούς Τομέα Παραγωγής
Τομέας Πολιτισμού
Αναστύλωση ενετικών Κάστρων (Άσσου, Αγίου Γεωργίου)
Ολοκληρωμένα Προγράμματα:
Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου (ΖΟΕ) Αργοστολίου και Ληξουρίου
Ολοκληρωμένο πρόγραμμα ανάπτυξης της Ιθάκης
Επέκταση ΒΙΠΕ Αργοστολίου και δημιουργία ΒΙΠΕ Ληξουρίου
Ο συνδυασμός μας στην Κεφαλονιά και Ιθάκη
Θέλω να κλείσω αυτή την επικοινωνία μαζί σας, με μια διευκρίνιση: Επειδή έχουν αρκετά ακουστεί για την κατάρτιση του ψηφοδελτίου εδώ στην Κεφαλονιά, θέλω να δηλώσω ότι:
Στην επαφή μου που είχα με τον πρόεδρο της Ν.Δ. Αντώνη Σαμαρά, μου είπε ξεκάθαρα: Να επιλέξεις πρόσωπα που θα υπηρετήσουν αυτόν τον τόπο, γιατί εσείς ζείτε στα Επτάνησα, εσείς τα γνωρίζετε, εσείς τα αγαπάτε περισσότερο από όλους, εσείς θα εφαρμόσετε την πολιτική της αδιαίρετης περιφέρειας.
Αυτή η τοποθέτηση και η μη εμπλοκή κανενός στην κατάρτιση του ψηφοδελτίου με έφερε προ των ευθυνών μου, για να επιλέξω, εγώ αποκλειστικά, τα πρόσωπα που θα με πλαισιώσουν.
Έκρινα, προς τούτο:
- την προθυμία τους να αγωνιστούν για την ανάπτυξη των νησιών μας,
- να διαθέσουν όλες τις δυνάμεις τους για την πρόοδό τους,
- να συνθέσουν αντιθέσεις στη βάση της ισοτιμίας και ισονομίας,
- να παλέψουν δυναμικά διεκδικώντας πόρους,
- να επιλύσουν προβλήματα,
- να συνδέσουν τα Ιόνια νησιά, με αισθήματα αλληλεγγύης και αλληλοκατανόησης,
- να καλλιεργήσουν την περιφερειακή συνείδηση,
- να εκμεταλλευτούν τα πλεονεκτήματα της νησιωτικότητας,
- να διατρανώσουν με περηφάνια ότι αυτή η ακραία – προς τα δυτικά – περιφέρεια της Ελλάδας αξίζει ιδιαίτερης προσοχής,
- να εναντιωθούν σε κάθε σκέψη κατάργησής της,
- να κοινωνήσουν παντού ότι το ιδιότυπο του Επτανησιακού Πολιτισμού αποτέλεσε και συνεχίζει ν’ αποτελεί μια βάση δεδομένων πάνω στην οποία στηρίχτηκε η μορφοποίηση του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.
«Με την πεποίθηση ότι ο συνδυασμός μας αποτελεί εγγύηση και ελπίδα για τους πολίτες των Ιονίων Νήσων, τους καλώ να διακρίνουν τη διαφορά, να εμπιστευτούν τα πρόσωπα που τον απαρτίζουν, ν’ ακουμπήσουν στη δυναμική τους και να επιλέξουν με γνώμονα τη δυνατότητα που έχουμε να διεκδικήσουμε ό, τι ανήκει στην Περιφέρειά μα», κατέληξε ο κ. Σπύρου.