Τρίτη 7 Σεπτεμβρίου 2010

Υπόμνημα της ΟΛΜΕ στο Υπουργείο Παίδειας. (Η ΟΛΜΕ το έδωσε, ζήτησε πράγματα. Το τι θα πάρει βέβαια, είναι μία άλλη κουβέντα...)

Κυρία Υπουργέ
Θα θέλαμε καταρχήν να εκφράσουμε τη ριζική μας αντίθεση στην ακολουθούμενη πολιτική που προωθείται στο πλαίσιο του Μνημονίου διότι με αυτή:
· υπονομεύεται το μέλλον της παιδείας που είναι δικαίωμα όλων και όχι προνόμιο των λίγων
· υποβαθμίζεται ο ρόλος των εκπαιδευτικών ως λειτουργών της παιδείας αλλά και ως εργαζομένων (οικονομικά, ασφαλιστικά, επιστημονικά).
Δηλώνουμε δε ότι θα υπερασπίσουμε με κάθε τρόπο το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά. Θα υπερασπίσουμε επίσης μαζί με όλους τους εργαζόμενους, τα εργασιακά μας δικαιώματα, τους μισθούς και τις συντάξεις μας απέναντι στη νεοφιλελεύθερη πολιτική που ασκεί η κυβέρνηση με την συνδρομή της τρόικας.


Η ΝΕΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΧΡΟΝΙΑ


Η εκτίμηση μας για τη νέα σχολική χρονιά είναι ότι οι εκπαιδευτικοί θα κληθούν να εργαστούν κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες. Το δημόσιο σχολείο υφίσταται τις δραματικές συνέπειες της «πολιτικής ΔΝΤ». Η παραπέρα υποχρηματοδότηση της δημόσιας εκπαίδευσης είναι φανερή σε όλα τα επίπεδα. Οι περικοπές στα λειτουργικά έξοδα των σχολείων, οι καταργήσεις σχολείων με το πρόσχημα του «Καλλικράτη» και οι συγχωνεύσεις τμημάτων, τα τμήματα με 30 μαθητές, η...
διατήρηση της ωρομισθίας και η καθιέρωση αναπληρωτών μειωμένου ωραρίου και μειωμένων αποδοχών, η γενίκευση της διάθεσης των εκπαιδευτικών σε δεύτερο, τρίτο σχολείο ή και σε τέταρτο σχολείο (χωρίς να είναι βέβαιο ότι οι διατιθέμενοι εκπαιδευτικοί θα παίρνουν τις προβλεπόμενες αποζημιώσεις, λόγω των προσκομμάτων που προβάλλουν ορισμένες υπηρεσίες εντελλομένων), οι ελάχιστοι φετινοί διορισμοί σε συνδυασμό με τον σχεδόν τριπλασιασμό των συνταξιοδοτήσεων, η πίεση για υποχρεωτικές υπερωρίες και τέλος η υποχρεωτική τοποθέτηση των υπεραρίθμων σε άλλο νομό ή και σε οποιαδήποτε περιοχή της επικράτειας έχει κενά εκπαιδευτικών στη συγκεκριμένη ειδικότητα, διαμορφώνουν ένα εφιαλτικό τοπίο.


ΚΕΝΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ


Ο σχεδόν τριπλάσιος αριθμός εκπαιδευτικών που συνταξιοδοτούνται (7.536 το 2010 έναντι 2.610 το 2009 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση), κάτω από την πίεση των αντεργατικών – αντιασφαλιστικών μέτρων Κυβέρνησης – Ε.Ε. – Δ.Ν.Τ. σε συνδυασμό με τον χαμηλότερο αριθμό διορισμών εκπαιδευτικών της τελευταίας 15ετίας (1.425 στη Δευτεροβάθμια) θα δημιουργήσει εκρηκτικές συνθήκες στην εκπαιδευτική διαδικασία του δημόσιου σχολείου αυτή την σχολική χρονιά.
Οι εξελίξεις αυτές δείχνουν την αναγκαιότητα να ακυρωθούν άμεσα τα μέτρα που επιβλήθηκαν με το μνημόνιο και να χαραχτεί μια ριζικά διαφορετική οικονομική και εκπαιδευτική πολιτική στη χώρα μας.
Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα με αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα στα σχολεία.
Απαιτούμε την κάλυψη όλων των κενών με μόνιμους συμπληρωματικούς διορισμούς και την πρόσληψη αναπληρωτών πλήρους ωραρίου στις περιπτώσεις πραγματικής αναπλήρωσης.


ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΜΕ ΑΝΩΤΑΤΟ ΟΡΙΟ ΤΟΥΣ 25 ΜΑΘΗΤΕΣ


Πάγιο αίτημα της Ομοσπονδίας μας τα τελευταία χρόνια είναι ο καθορισμός ανώτατου αριθμού μαθητών ανά τμήμα σε 25 στα Γυμνάσια και τα Λύκεια, 20 στις κατευθύνσεις και την ΤΕΕ και 10 ανά καθηγητή στα εργαστήρια. Ο μόνος λόγος μη εφαρμογής της μείωσης μαθητών ανά τμήμα είναι η έλλειψη κτιριακών υποδομών. Μετά τις πιέσεις της Ομοσπονδίας μας εκδόθηκε η υπ’ αριθμό 3127/Γ2/8-9-09 απόφαση του Υπουργείου Παιδείας που αναφέρει ότι εγκρίνεται « όπου οι συνθήκες το επιτρέπουν η λειτουργία τάξης ή τμήματος με αριθμό μαθητών που δεν υπερβαίνει τους εικοσιπέντε(25)».
Παραμένει ωστόσο επίκαιρο το αίτημα μας για τη νομοθετική ρύθμιση ανωτάτου ορίου 25 μαθητών ανά τμήμα, 20 στις κατευθύνσεις των Γενικών Λυκείων και την ΤΕΕ και 10 μαθητών ανά καθηγητή στα εργαστήρια


ΔΙΑΘΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ


Τις τελευταίες ημέρες παρατηρείται το φαινόμενο της μαζικής υποχρεωτικής μετακίνησης εκπαιδευτικών διαφόρων ειδικοτήτων από τη δευτεροβάθμια στην πρωτοβάθμια, πριν καν ακόμη τακτοποιηθούν τα κενά στην δευτεροβάθμια.
Θεωρούμε πως αυτή η μαζική μετακίνηση, χωρίς να έχουν καλυφθεί οι λειτουργικές ανάγκες Γυμνασίων, Λυκείων, ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ είναι ανεπίτρεπτη, για λόγους εκπαιδευτικούς, δεοντολογίας και νομιμότητας.
Αυτό θα οδηγήσει στην υποβάθμιση της λειτουργίας των σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αλλά και τη φαλκίδευση των εργασιακών μας δικαιωμάτων.
Ζητάμε να ακολουθηθεί καταρχήν η διαδικασία των εθελοντικών μετακινήσεων, να ολοκληρωθεί η διαδικασία κάλυψης όλων των κενών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και μετά αν υπάρχουν κενά στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και αντίστοιχες υπεραριθμίες σε ειδικότητες της δευτεροβάθμιας να γίνουν οι τελικές μετακινήσεις. Σε κάθε περίπτωση χωρίς μεταβολή του εργασιακού καθεστώτος των εκπαιδευτικών που μετακινούνται.


ΔΙΑΘΕΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΑ ΙΕΚ


Η προωθούμενη ρύθμιση στο νομοσχέδιο για την «ανάπτυξη της διά βίου μάθησης και άλλες διατάξεις» που προβλέπει την υποχρεωτική διάθεση των εκπαιδευτικών για πλήρες ωράριο (ή και για συμπλήρωση ωραρίου) από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στα ΙΕΚ (άρθρο 26 παρ. 10) και μάλιστα κατά προτεραιότητα, είναι απαράδεκτη, από κάθε άποψη, εκπαιδευτική και εργασιακή. Η ρύθμιση αυτή τινάζει στον αέρα το εργασιακό στάτους των μόνιμων εκπαιδευτικών, κυρίως όσων εργάζονται στην δευτεροβάθμια τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση. Τα ΙΕΚ, όχι μόνο δεν ανήκουν στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά με το νέο νομοσχέδιο μεταφέρονται άμεσα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Συνεχίζεται έτσι από το Υπουργείο Παιδείας η τακτική της ρύθμισης εργασιακών θεμάτων χωρίς καμιά διαπραγμάτευση με τα συλλογικά όργανα των εκπαιδευτικών και ενάντια στα στοιχειώδη δικαιώματά τους.
Απαιτούμε την άμεση θεσμοθέτηση Μεταλυκειακού Έτους Ειδίκευσης οργανικά ενταγμένου στα Επαγγελματικά Λύκεια, που θα αξιοποιεί την υποδομή και το εκπαιδευτικό προσωπικό τους (άρα δεν υπάρχει καν λόγος για οποιαδήποτε διάθεσή τους στα ΙΕΚ ή σε άλλη δομή). Από αυτή τη δομή πρέπει να χορηγείται και το επαγγελματικό επίπεδο 3.


ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΔΕΔΟΥΛΕΥΜΕΝΩΝ ΣΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ


Μέχρι αυτή τη στιγμή:
• Δεν έχουν πληρωθεί οι συντονιστές, οι καταχωρητές και οι μόνιμοι της ΠΔΣ των σχολικών ετών 2008-09 και 2009-10.
• Δεν έχουν πληρωθεί όσοι ωρομίσθιοι δίδαξαν στην ΠΔΣ το 2009-2010.
• Δεν έχουν πληρωθεί αμοιβές πάσης φύσεως (οδοιπορικά για εκτέλεση υπηρεσίας ως επιτηρητή ή βαθμολογητή στις πανελλαδικές εξετάσεις, μετακινήσεις, σχολικές εκδρομές, μετακινήσεις για συμμετοχή σε επιμορφώσεις κ.α) στην Εύβοια, τη Φωκίδα και αλλού.
• Απλήρωτοι παραμένουν και οι συνάδελφοι που έχουν διατεθεί για συμπλήρωση ωραρίου. Συγκεκριμένα, σε πολλές περιοχές δεν πληρώνονται τα οδοιπορικά, με την αιτιολογία ότι η σχετική νομοθεσία προβλέπει μετακίνηση μεταξύ πόλεων ή κωμοπόλεων και δεν περιλαμβάνονται στη σχετική ρύθμιση τα χωριά. Βέβαια, δεν είναι αυτή η πρόθεση του νομοθέτη και θεωρούμε ότι αυθαίρετα ερμηνεύεται η σχετική διάταξη στα εντελλόμενα ορισμένων περιοχών. Επιπλέον, με τη διοικητική μεταρρύθμιση του «Καποδίστρια» δεν υπάρχουν πλέον χωριά, αλλά δημοτικά διαμερίσματα.
• Απλήρωτοι παραμένουν, παρά τις δικές σας διαβεβαιώσεις κατά τις πρόσφατες κινητοποιήσεις στα βαθμολογικά κέντρα ότι θα πληρωθούν άμεσα, και οι συνάδελφοι που απασχολήθηκαν με οποιοδήποτε τρόπο στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Υπενθυμίζεται ότι υπήρξαν σοβαρές μειώσεις των αμοιβών (από 5% έως και 63%!!) στις ήδη χαμηλές αμοιβές που ήταν «παγωμένες» εδώ και τέσσερα χρόνια, από το 2006.
• Απλήρωτες παραμένουν οι υπερωρίες για το 2010.
• Δεν έχουν πληρωθεί οι αμοιβές των επιμορφωτών και οι αποζημιώσεις των επιμορφωμένων για την περυσινή εισαγωγική επιμόρφωση στα ΠΕΚ


ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ


Παρά το γεγονός πως το Υπουργείο Παιδείας έχει επανειλημμένα διακηρύξει τη μεγάλη σημασία της επιμόρφωσης, το αποκαλούμενο πρόγραμμα «ΜΕΙΖΩΝ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ» δεν αποτελεί την υλοποίηση ενός σοβαρού, συνεχούς και επιστημονικά σχεδιασμένου επιμορφωτικού προγράμματος για τους εκπαιδευτικούς.
Τα προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που ανακοινώνονται προβλέπουν ελάχιστες ώρες σεμιναριακής παρακολούθησης(περίπου 50 ώρες) καθώς και κάποιες ώρες εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Στο σύνολο τους δεν ξεπερνούν τις 180 έως 200 ώρες Πρέπει να θεσμοθετηθεί ένα σταθερό και εξελίξιμο σύστημα διαρκούς επιμόρφωσης, στηριγμένο στις σύγχρονες επιστημονικές αντιλήψεις και στα αντίστοιχα ερευνητικά δεδομένα.
Παρά το γεγονός πως επανειλημμένα σας έχουμε καταθέσει συγκεκριμένες προτάσεις δεν έχει υπάρξει κανένα βήμα προς την υλοποίησή τους.
Επιμένουμε στην τεκμηριωμένη πρότασή μας για την θεσμοθέτηση της ετήσιας επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών με απαλλαγή από τα διδακτικά τους καθήκοντα.
Τη φετινή χρονιά υπάρχουν πολλά προβλήματα στην υλοποίηση της εισαγωγικής επιμόρφωσης. Εφέτος και μετά από πολλά χρόνια δεν έχει ξεκινήσει ακόμη η εισαγωγική επιμόρφωση και η έναρξή της παραπέμπεται για τα μέσα Οκτωβρίου όταν θα έχει ξεκινήσει ήδη η διδακτική διαδικασία. Αυτό θα δημιουργήσει τεράστια αναστάτωση στην λειτουργία των σχολείων.
Οι εκπαιδευτικοί, που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα αυτό, θα υποχρεωθούν να καταβάλουν υπέρογκες δαπάνες για την προσωρινή διαμονή τους στις έδρες των ΠΕΚ (ξενοδοχεία, διατροφή, κ.λπ.) και αν μάλιστα αυτή διεξάγεται σε επαναλαμβανόμενα Σαββατοκύριακα αυξάνονται υπέρογκα τα έξοδα μετακίνησης. Ζητούμε την άμεση καταβολή ανάλογης αποζημίωσης στους «δικαιούχους».
Επιμόρφωση στην ΑΣΠΑΙΤΕ: Να επιμορφωθούν άμεσα όλοι οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι έχουν συμπληρώσει πραγματική προϋπηρεσία τουλάχιστον 30 μηνών μέχρι την 30-6-2008 (30μηνίτες) στην ΑΣΠΑΙΤΕ, ανοίγοντας και άλλα κέντρα επιμόρφωσης σε όλη την Ελλάδα.


ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΑΔΕΙΕΣ


Αντί το Υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει στη θεσμοθέτηση της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με πλήρη απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα των επιμορφούμενων εκπαιδευτικών, προχωρά στην τιμωρία των εκπαιδευτικών που με δική τους πρωτοβουλία προσπαθούν να επιμορφωθούν, για να συμβάλλουν στην αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης..
Η κατάργηση των εκπαιδευτικών αδειών (με μοναδική εξαίρεση τις υποτροφίες του Ι.Κ.Υ.) αποτελεί απόφαση οπισθοδρόμησης.
Ζητάμε τη χορήγηση εκπαιδευτικών αδειών στους εκπαιδευτικούς που έχουν τια απαιτούμενες προϋποθέσεις.
Ένας χαμηλά αμειβόμενος εκπαιδευτικός, που αδυνατεί να παρακολουθήσει τις επιστημονικές εξελίξεις, αποτελεί το εύκολο εξιλαστήριο θύμα για καταλογισμό ευθυνών σχετικά με το επίπεδο της Δημόσιας Εκπαίδευσης στη μετά Δ.Ν.Τ εποχή.


Χρηματοδοτηση Σχολικών Επιτροπών


Μέχρι σήμερα η επιχορήγηση των σχολικών επιτροπών δεν ξεπερνά σε ύψος το 1/3 του ποσού της περυσινής χρονιάς με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η ικανοποίηση των στοιχειωδών αναγκών σε θέρμανση και καθαριότητα. Απαιτείται άμεση και ουσιαστική αύξηση της επιχορήγησης των σχολικών επιτροπών για υποδομές και υλικά μιας χρήσης που απαιτούνται, καθώς και για βελτίωση (επισκευή κ.λπ.) χώρων υγειονομικού ενδιαφέροντος (κυλικεία, τουαλέτες, κ.ά.).


ΠΔΣ-ΕΝΙΣΧΥΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ


Απαιτείται να ξεκινήσει άμεσα και χωρίς την καθυστέρηση που συνήθως παρατηρείται η Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη και η Ενισχυτική Διδασκαλία, με την έναρξη δηλαδή του διδακτικού έτους και να καλυφθούν όλες οι οικονομικές υποχρεώσεις προηγούμενων χρόνων.


ΣΧΟΛΕΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ


Ο θεσμός των ΣΔΕ εξ ορισμού συνιστά πολιτική επιλογή με βαρύνουσα κοινωνική διάσταση και υπό προϋποθέσεις είναι δυνατόν να αποβεί εξαιρετικά σημαντικός και χρήσιμος. Προκειμένου τα ΣΔΕ να λειτουργήσουν κανονικά με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς ζητούμε να ανανεωθούν άμεσα όλες οι αποσπάσεις των μονίμων εκπαιδευτικών που δήλωσαν έγκαιρα και σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία ότι επιθυμούν να συνεχίσουν να εργάζονται στα ΣΔΕ.


ΚΕΝΤΡΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ


Ένας σημαντικός εκπαιδευτικός θεσμός που τορπιλίζεται από τη μη ανανέωση των αποσπάσεων των εκπαιδευτικών σε αυτά. Απαιτείται και εδώ προκειμένου να λειτουργήσουν να ανανεωθούν άμεσα όλες οι αποσπάσεις των μονίμων εκπαιδευτικών που εργάζονταν σε αυτά.


ΒΙΒΛΙΑ


Σύμφωνα με τη πληροφόρησή μας από την παράδοση εκκρεμεί ένα ποσοστό 20%. Απαιτείται να παραδοθούν άμεσα όλα τα βιβλία στα σχολεία.