Οι σημαντικότερες ερωτήσεις που έχουν καταγραφεί στο πλαίσιο του δημόσιου διαλόγου για το πολυνομοσχέδιο και οι απαντήσεις του Υπουργείου Παιδείας.
1. Εκπαιδευτικοί που μαζεύουν προϋπηρεσία, ώρα την ώρα και μόριο το μόριο, θα χάσουν τελικά δικαιώματα που θα τους έφερναν πιο κοντά στον διορισμό;
Κανένα μόριο δεν χάνεται. Συνεπώς δεν υπάρχει κανένας πραγματικός λόγος ανησυχίας και αβεβαιότητας. Όλα θα λαμβάνονται υπόψη και προσμετρώνται. Ακόμα...
και το τελευταίο μόριο που έχει συλλέξει κάποιος, θα εξακολουθήσει να είναι διαθέσιμο στη «φαρέτρα» του, είτε πρόκειται για προϋπηρεσία, είτε για κοινωνικά κριτήρια. Για αυτό άλλωστε υπάρχουν και οι μεταβατικές διατάξεις. Για να περάσουμε ομαλά από το σημερινό δαιδαλώδες σύστημα διορισμών στο νέο σύστημα προσλήψεων και διορισμών που βασίζεται στον κανόνα ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί που θα προσλαμβάνονται σε όλα τα σχολεία οφείλουν να έχουν συγκεντρώσει την βαθμολογική βάση, σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.
2. Είναι επαρκής η μεταβατική περίοδος των δυο χρόνων;
Ζούμε σε ένα εξαιρετικό δύσκολο δημοσιονομικό περιβάλλον, παρόλα αυτά η Παιδεία εξαιρείται από το πάγωμα των προσλήψεων. Προσλήψεις λοιπόν, θα γίνονται. Το νομοσχέδιο έχει τη μεταβατική εκείνη περίοδο που δεν πρέπει να δημιουργεί αγωνίες και φόβο στους εκπαιδευτικούς που είχαν ώριμες προσδοκίες πρόσληψης.
3. Μήπως και με το σύστημα των εξετάσεων του ΑΣΕΠ δούμε και πάλι ατελείωτες λίστες αναμονής διορισμού;
Σήμερα βασιλεύει η πολυνομία και οι πολλαπλές εξαιρέσεις. Χρειάζονται λοιπόν καθαροί και αντικειμενικοί κανόνες. Είναι και ένα παιδαγωγικό μήνυμα προς τους ίδιους τους μαθητές. Το ΑΣΕΠ λοιπόν μπορεί να βάλει τάξη και να διασφαλίσει τις ίσες ευκαιρίες για όλους τους νέους που θέλουν να γίνουν εκπαιδευτικοί. Αξιοκρατικοί διορισμοί σύμφωνα με πραγματικές ανάγκες σημαίνει αυτόματα εκπαιδευτικοί με κύρος στην κοινωνία και υψηλές εργασιακές προδιαγραφές.
4. Με το όριο των 16 ωρών, μήπως «ωρομισθοποιούνται» οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί;
Αντίθετα. Σχηματικά μιλώντας θα λέγαμε ότι «αναπληρωτοποιούνται» οι ωρομίσθιοι. Ο θεσμός του ωρομισθίου περιορίζεται δραστικά, διότι είναι πραγματικά μια πρακτική εργασιακού μεσαίωνα που δεν διασφαλίζει την ποιότητα στο σχολείο. Οι αναπληρωτές προσλαμβάνονται, έχουν μισθωτή σχέση εργασίας με πλήρη δικαιώματα κι αυτό σημαίνει καλύτερη ποιότητα απασχόλησης και καλύτερη σχέση με το σχολείο στο οποίο υπηρετούν.
5. Η 5ωρη υποχρεωτική υπερωρία προς 7 ευρώ την ώρα είναι σύγχρονη λύση για τα κενά στα σχολεία;
Δεν είναι αυτή η προτεινόμενη λύση. Πρόκειται για μία οριακή κατάσταση που προβλέπεται από το Νόμο 1566/85 και θα εφαρμοστεί μόνο εάν δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική λύση κάλυψης αναγκών και πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του συλλόγου διδασκόντων.
6. Για ποιο λόγο ένας εκπαιδευτικός πρέπει να παραμένει τρία έτη στον τόπο του πρώτου διορισμού;
Το κριτήριο όλων των αλλαγών που φέρνει το «Νέο Σχολείο» είναι ένα και μοναδικό: Πρώτα ο Μαθητής. Με το να παραμένει ο εκπαιδευτικός στον τόπο του πρώτου διορισμού του επί τρία χρόνια, διασφαλίζεται η ποιότητα της εκπαίδευσης και η συνοχή της σχολικής κοινότητας. Το συνεχές «μπες – βγες» δασκάλων και καθηγητών δημιουργεί προβλήματα στην τάξη και αναπόφευκτα στην απόδοση των μαθητών. Η σταθερότητα είναι για το καλό πρωτίστως των μαθητών.
7. Ο θεσμός του «δόκιμου εκπαιδευτικού» δεν συνιστά ουσιαστική αμφισβήτηση της μόνιμης εργασίας;
Ο εκπαιδευτικός πρέπει να φέρει σε πέρας ένα πολύ δύσκολο λειτούργημα. Για να τα καταφέρει έχει ανάγκη από επιμόρφωση και υποστήριξη. Αυτά ακριβώς του παρέχονται στα δυο χρόνια που θα υπηρετεί ως δόκιμος, ώστε στη συνέχεια να μπορεί με αυτοπεποίθηση και χωρίς άγχος να καταξιωθεί σαν καλός εκπαιδευτικός μέσα στην τάξη του.
8. Τι διασφαλίζει την αντικειμενική και δίκαιη αξιολόγηση του δόκιμου εκπαιδευτικού;
Το γεγονός ότι η αξιολόγηση δεν είναι μονοπρόσωπη. Στην αξιολόγηση του συμμετέχουν ο διευθυντής του σχολείου, ο σχολικός σύμβουλος και ο προσωπικός του Μέντορας, που θεσμοθετείται πλέον με το πολυνομοσχέδιο. Σκοπός δεν είναι η τιμωρία του εκπαιδευτικού αλλά η υποστήριξη του ώστε να μπορέσει να εξελιχθεί και να επιτύχει στο έργο του.
9. Καθιερώνονται τάξεις των 30 μαθητών;
Όχι δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Αίφνης γεννήθηκε ένας νέος «αστικός μύθος». Η πρόβλεψη είναι μέχρι 30 μαθητές. Όμως δεν υπάρχουν τέτοιες τάξεις σήμερα. Από την άλλη, δεν είναι ορθολογικό να υπάρχουν τάξεις με λιγότερους από 12-13 μαθητές όπως συμβαίνει τώρα, καθώς πολλά τμήματα των 25 μαθητών «σπάνε» αυτομάτως σε δύο.
10. Με ποια λογική ο εκπαιδευτικός που επιθυμεί να επιλεγεί ως στέλεχος διοίκησης πρέπει απαραίτητα να έχει συμμετάσχει σε πρόγραμμα αξιολόγησης;
Διότι η κορυφή της εκπαιδευτικής πυραμίδας απαιτεί στελέχη ικανά και επιλεγμένα αξιοκρατικά. Η αξιολόγηση δίνει αξία.
11. Δεν αυτοαναιρούνται οι εξαγγελίες του Υπουργείου για μείωση των αποσπάσεων όταν διατηρούνται τα bonus των μορίων για όσους αποσπώνται στις κεντρικές υπηρεσίες του;
Εκπαιδευτικός που θα αποσπάται στις κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου θα παίρνει μόνο 2 επιπλέον μόρια από την πλησιέστερη προς τον τόπο απόσπασης του σχολικής μονάδας. Αντίθετα, μέχρι τώρα οι αποσπασμένοι μετέφεραν το σύνολο των μορίων από τις περιοχές που προέρχονταν. Και είναι πολύ άδικο να παίρνει κάποιος μόρια παραμεθόριας περιοχής, εργαζόμενος στο κέντρο της Αθήνας.
12. Γιατί απουσιάζει από το πολυνομοσχέδιο η πρόβλεψη για ετήσια επιμόρφωση των εκπαιδευτικών;
Οι πολιτικές του Υπουργείου δεν εξαντλούνται στις νομοθετικές ρυθμίσεις. Ήδη έχουν ξεκινήσει δράσεις, παρεμβάσεις αλλά και προγράμματα του ΕΣΠΑ που υλοποιούν το Νέο Σχολείο. Μεταξύ αυτών, κεντρική θέση έχει η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Η επιμόρφωση είναι δομικό στοιχείο του Νέου Σχολείου. Για αυτό αναμορφώνουμε και αναβαθμίζουμε όλους τους θεσμούς επιμόρφωσης με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση και την ενίσχυση των δυνατοτήτων των εκπαιδευτικών μας .