Η Ν.Ε. Κέρκυρας του Κ.Κ.Ε. επανειλημμένα τόσο με γραπτές ανακοινώσεις της, όσο και με δηλώσεις των στελεχών της στα Μ.Μ.Ε. έχει τοποθετηθεί για το σχέδιο «Καλλικράτης».Ωστόσο επειδή ζητάτε να σας γνωστοποιήσουμε τη θέση του Κόμματός μας για τον προβλεπόμενο χωροταξικό σχεδιασμό θα σας επαναλάβουμε για άλλη μια φορά τις απόψεις μας.
Ο «Καλλικράτης», με την πολιτική φιλοσοφία του οποίου όπως σας είναι γνωστό συμφωνούν τα κόμματα ΠΑΣΟΚ , ΝΔ ,ΣΥΝ και ΛΑΟΣ , χαρακτηρίζεται από την κυβέρνηση ως βασικός πυλώνας του προγράμματος σταθερότητας, σηματοδοτώντας...
έτσι τη σύνδεσή του με τις αντιδραστικές, αντιλαϊκές αναδιαρθρώσεις σε τομείς όπως Υγεία, Πρόνοια, Παιδεία κ.ά. Ταυτόχρονα, η υλοποίηση της μεταρρύθμισης θα χτυπήσει ακόμα περισσότερο το λαϊκό εισόδημα, αφού η χρηματοδότηση μιας σειράς υπηρεσιών που θα περάσουν στους δήμους και τις περιφέρειες θα συνδέεται με τη φορολόγηση των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων. Επιπλέον, θα ανοίξει ο δρόμος για τη δράση του κεφαλαίου με καλύτερους όρους σε διάφορους τομείς και με κριτήριο την αύξηση της κερδοφορίας του.
Τέλος , όπως περιγράφεται στο σχέδιο νόμου, στην εφαρμογή του θα είναι πραγματικός εφιάλτης για εκατοντάδες χιλιάδες εργαζόμενους. Υπολογίζεται ότι πάνω από 200.000 εργαζόμενοι που σήμερα εργάζονται στους ΟΤΑ και στο δημόσιο θα απολυθούν ή θα μεταταχθούν αφού θα συγχωνευτούν οι υπηρεσίες και θα κλείσουν ή θα συγχωνευτούν τα νομικά πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου των ΟΤΑ καθώς και οι υπάρχουσες δημοτικές επιχειρήσεις. Αποτέλεσμα όλων αυτών θα είναι να βρεθούν χιλιάδες εργαζόμενοι στο δρόμο, κυρίως συμβασιούχοι που είναι πολλοί περισσότεροι από τον αριθμό που δημοσιεύεται (περί τις 35.000).
Αυτές τις κατευθύνσεις υλοποιεί και το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου ,που αναφέρεται στο νέο χωροταξικό σχεδιασμό. Η προτεινόμενη μείωση του αριθμού των Δήμων, η διεύρυνση του χώρου ευθύνης τους, δε γίνεται για την απλή μεταφορά αρμοδιοτήτων («αποκέντρωση»), αλλά για την ισχυρότερη κρατική παρέμβαση ώστε να δημιουργηθούν ευνοϊκότεροι όροι για επενδύσεις επιχειρηματικών ομίλων στα νέα, λιγότερα σε αριθμό σχήματα, αλλά με μεγαλύτερη εδαφική και πληθυσμιακή συγκέντρωση, που ευνοεί την ανάπτυξη καπιταλιστικής δράσης σε διάφορους τομείς της οικονομίας. Για παράδειγμα, η πολιτική του ΠΑΣΟΚ για την «πράσινη οικονομία», με τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας, τα προγράμματα του αγροτουρισμού κλπ. διευκολύνεται με τη δομή και τη μορφή του «Καλλικράτη». Άρα η συζήτηση που αναπτύσσεται μόνο για τον χωροταξικό σχεδιασμό του «Καλλικράτη» αποκρύπτει και αποπροσανατολίζει την αιτία δημιουργίας του.
Η αντίσταση και αντίδραση των δημάρχων και των Δημοτικών Συμβουλίων έχει νόημα και αποτέλεσμα εφόσον είναι πολιτική αντίδραση και όχι τοπικιστική. Θα έχει αποτέλεσμα εφόσον συνδεθεί με την καταδίκη συνολικά της αντιλαϊκής πολιτικής, εφόσον συμπορευτεί με το λαϊκό και εργατικό κίνημα, στην πάλη για κατακτήσεις, αλλά και ανατροπή του πολιτικού συσχετισμού, για λαϊκή εξουσία.
Καμιά διοικητική δομή, τέτοια ή άλλη, δε συμφέρει τους μισθωτούς, τους αυτοαπασχολούμενους στην πόλη και την ύπαιθρο, τους μικρούς επαγγελματίες, τους συνταξιούχους, εφόσον υπάρχει εξουσία των μονοπωλίων. Σε αυτή την εξουσία οφείλεται η ανισόμετρη ανάπτυξη των περιφερειών, η ερήμωση της υπαίθρου που οξύνθηκε από τη στρατηγική ένταξης στην ΕΕ. Καμιά ανάπτυξη για το λαό δεν μπορεί να εξασφαλιστεί με τη μία ή άλλη επιλογή της Ένωσης Δήμων, γιατί αυτή προορίζεται για την ανάπτυξη της καπιταλιστικής κερδοφορίας. Όμως από την ίδια τη ζωή μας γνωρίζουμε ότι από την πίτα που μεγαλώνει όλο και λιγότερο μερίδιο παίρνουν οι μισθωτοί και αυτοαπασχολούμενοι. Αυτό είναι το πραγματικό περιεχόμενο της κρίσης στην οικονομία της Ελλάδας και διεθνώς.
Αυτός είναι ο λόγος που το ΚΚΕ απορρίπτει και τον «Καλλικράτη». Δεν υπερασπίζεται στενά τη διατήρηση μιας παλαιότερης διοικητικής δομής σε σχέση με μια νεότερη, αλλά πολεμά τους αντεργατικούς και αντιλαϊκούς στόχους που εξυπηρετεί η νέα Διοικητική Μεταρρύθμιση. Αποκαλύπτει το γεγονός ότι οι διοικητικές αναδιαρθρώσεις, που έγιναν στο παρελθόν (όπως με τον «Καποδίστρια 1»), δεν έφεραν θετικά αποτελέσματα για ανάπτυξη προς όφελος του λαού, δεν αναίρεσαν τις οικονομικές περιφερειακές ανισομετρίες και πολύ περισσότερο τη συγκέντρωση του πλούτου σε λίγα χέρια, σε βάρος της λαϊκής πλειοψηφίας.
Αποτέλεσμα αυτών των πολιτικών, με τις ανάλογες δομές στήριξής τους, είναι να παραμένουν άλυτα και να οξύνονται μεγάλα κοινωνικά προβλήματα, στα οποία εμπλέκεται η ΤΑ, όπως η Παιδεία, η Υγεία, η Πρόνοια, η διαχείριση των υδάτων, των απορριμμάτων, των χώρων πράσινου και κοινόχρηστων και άλλα.
Δεν είναι τυχαίο και δεν είναι ζήτημα δομής ότι και σήμερα δεν εξασφαλίζονται, σε δημοτικό και διαδημοτικό επίπεδο, στοιχειωδώς λαϊκές ανάγκες, όπως η στήριξη υπερηλίκων, η εξασφάλιση πρόνοιας , οι παιδικοί βρεφονηπιακοί σταθμοί. Σχετίζεται με το γεγονός ότι όλη η κοινωνία είναι οργανωμένη στη βάση της εκμεταλλευτικής καπιταλιστικής ιδιοκτησίας.
Η αντίληψη του ΚΚΕ για τις δομές διοίκησης και διεύθυνσης σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο έχει θεμέλιό της την κοινωνική ιδιοκτησία στα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής, τον κεντρικό σχεδιασμό της παραγωγής, με κίνητρο την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών. Στηρίζεται στην εργατική και λαϊκή συμμετοχή και έλεγχο από τα κάτω προς τα πάνω, που διαρθρώνεται πρώτα από όλα σε επίπεδο παραγωγικής μονάδας και κοινωνικής υπηρεσίας. Πάνω σ' αυτή τη βάση διαμορφώνεται ένα ενιαίο δημόσιο δωρεάν σύστημα Υγείας, Παιδείας, Πρόνοιας. Εξασφαλίζεται ο σχεδιασμός της ανάπτυξης ανά τομέα και κλάδο, σύμφωνα και με τον φυσικό και παραγωγικό πλούτο της χώρας.
Σε αυτή τη γραμμή, που αφορά κύρια τους εργαζόμενους, αλλά και τους εκλεγμένους στην Τοπική και Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, το ΚΚΕ επιδιώκει να οργανώνεται η εργατική και λαϊκή πάλη, η διεκδίκηση και ο έλεγχος των δημοτικών αρχών, η αξιοποίηση όποιας θετικής πείρας έδωσε στο παρελθόν η ανάδειξη λαϊκών δημάρχων, η αποκρυστάλλωση κάποιων κατακτήσεων και από την εμπειρία φύτρων της λαϊκής αυτοδιοίκησης στους σκληρούς εθνικοανεξαρτησιακούς και ταξικούς αγώνες του λαού μας. Καλούμε τους εργαζόμενους, αλλά και τους αιρετούς να μην εγκλωβιστούν στη λογική για το πώς τα νέα σχήματα θα είναι πιο λειτουργικά και αποτελεσματικά, για τις έδρες των δήμων, για τις τοπικές ιδιαιτερότητες, για τις πληθυσμιακές δυσαναλογίες και άλλα παρόμοια, γιατί κάτι τέτοιο θα είναι επιζήμιο, θα είναι έξω από την ουσία της επιχειρούμενης αλλαγής και βέβαια μακριά από την πολιτική ουσία του εγχειρήματος. Δεν πρέπει να πέσουν στην παγίδα.
Όσο για την πρόταση της Νομαρχιακής Επιτροπής του ΣΥΝ για δημοψήφισμα με το ερώτημα αν στη Κέρκυρα δεχόμαστε ένα ( 1 ) Δήμο , πρόκειται για ένα αποπροσανατολιστικό πυροτέχνημα που έχει σαν στόχο να περάσει έμμεσα πλην σαφώς την κυβερνητική πολιτική, οδηγώντας τους Κερκυραίους σε μια ανούσια αντιπαράθεση για τον αριθμό των Δήμων και όχι στην αντίσταση επί της ουσίας της κυβερνητικής αντιλαϊκής πολιτικής που προωθεί ο «Καλλικράτης». Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που την πρόταση του ΣΥΝ τη στηρίζει με «μεγάλο ενθουσιασμό» το μέλος του Εθνικού Συμβουλίου του ΠΑΣΟΚ Γιώργος Καλούδης. Κάτι ξέρει που το κάνει.
Καλούμε κάθε εκλεγμένο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που ενδιαφέρεται για τα κοινωνικά προβλήματα και τις λαϊκές ανάγκες:
Να απορρίψει την αντιλαϊκή πολιτική που εξυπηρετούν διάφορες παραλλαγές της διοικητικής μεταρρύθμισης.
Να απαιτήσει:
Ενιαίο αποκλειστικά δημόσιο χαρακτήρα στους βασικούς κοινωνικούς τομείς Υγείας, Παιδείας, Πρόνοιας. Να αντιταχθεί στη μεταφορά κρατικών αρμοδιοτήτων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, διότι αυτό θα σημάνει τελικά μεταφορά του κόστους τους στις πλάτες της λαϊκής οικογένειας.
Τους καλούμε να διεκδικήσουν:
-- Την οικονομική επάρκεια των ΟΤΑ ως ποσοστό από τον κρατικό προϋπολογισμό για τη λειτουργία στοιχειωδών δημοτικών υπηρεσιών.
-- Να καταργηθεί κάθε είδους τοπική φορολογία, κάθε έμμεση φορολογία.
-- Να καταργηθούν οι ρυθμίσεις που περιορίζουν την αντιπροσωπευτικότητα και να γίνει εφαρμογή της απλής αναλογικής στην εκλογή των οργάνων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
-- Να καταργηθούν οι ονομαζόμενες «ευέλικτες σχέσεις» εργασίας και η ανασφάλιστη εργασία.
-- Να καταργηθούν οι Δημοτικές Επιχειρήσεις. Να ανατραπεί το νομοθετικό πλαίσιο που καθιστά τους ΟΤΑ επιχειρήσεις.
-- Να διεκδικηθούν ο σχεδιασμός και η υλοποίηση σε κεντρικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο υποδομών και μηχανισμών Δημόσιας Υγείας και Προστασίας από πλημμύρες, πυρκαγιές, σεισμούς, άλλες καταστροφές από καιρικά φαινόμενα (αποκλεισμούς από χιονοπτώσεις κλπ.), ρύπανσης και μόλυνσης των υδάτων, του αέρα κλπ.
-- Να δοθεί δραστική αύξηση των κρατικών δαπανών από τον προϋπολογισμό για κοινωνική πολιτική και ενίσχυση της λαϊκής οικογένειας, για τη λειτουργία κατάλληλων δημοτικών υπηρεσιών απορριμμάτων, πρασίνου, παιδικών σταθμών κλπ.
Κέρκυρα 23/4/2010 Ν.Ε. ΚΕΡΚΥΡΑΣ ΤΟΥ Κ.Κ.Ε.