Πέμπτη 4 Μαρτίου 2010

Α. Γκερέκου: Στόχος η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου

Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η ετήσια Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου των εν Ελλάδι Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων (ΗΑΤΤΑ) χθες Τετάρτη 3 Μαρτίου, στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία. Στο πρώτο μέρος της εκδήλωσης παρευρέθησαν εκπρόσωποι των αρμόδιων κρατικών αρχών, βουλευτές, εκπρόσωποι των τουριστικών φορέων της χώρας, δημοσιογράφοι, αλλά και πλήθος τουριστικών γραφείων – μελών του ΗΑΤΤΑ. Την εκδήλωση άνοιξε...
 η Πρόεδρος του ΗΑΤΤΑ κα Αργυρώ Φίλη, η οποία αναφέρθηκε στην δύσκολη περίοδο που διανύει η παγκόσμια κοινότητα και ο ελληνικός τουρισμός και στους προβληματισμούς για την μειωμένη ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας και έκανε έκκληση στα ΜΜΕ να συμβάλλουν για τη βελτίωση της εικόνας της Ελλάδας στις διεθνής τουριστικές αγορές. Επίσης ανακοίνωσε την πρωτοβουλία του ΗΑΤΤΑ για την πραγματοποίηση διεθνούς συνεδρίου με θέμα "Ελλάδα: 12 μήνες τουρισμός", στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού 2010.


Την εκδήλωση χαιρέτισε η υφυπουργός Πολιτισμού και Τουρισμού κα Αντζελα Γκερέκου, η οποία σημείωσε ότι "ο τουρισμός είναι αυτή τη στιγμή στη χώρα μας, ένας από τους ελάχιστους τομείς που μπορούν να παίζουν καταλυτικό ρόλο στην αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης. Απώτερος στόχος του στρατηγικού σχεδιασμού είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και ο περιορισμός της εποχικότητας. Στο στόχο αυτό συναντιόμαστε με τον ΗΑΤΤΑ απόλυτα. Δική μας πρόθεση ήταν πάντα να βρισκόμαστε σε μόνιμη και δημιουργική συνεργασία με όλους τους κεντρικούς θεσμικούς παράγοντες του τουρισμού . Στόχος μας είναι η ύπαρξη ενός μόνιμου διαύλου επικοινωνίας και συνέργιας, η κοινή μας προσπάθεια, ώστε να αναβαθμίσουμε το τουριστικό προϊόν και να προβάλλουμε μία ενιαία και συγκροτημένη εικόνα της χώρας μας".


Η κα Όλγα Κεφαλογιάννη, βουλευτής και υπεύθυνη Τομέα Τουρισμού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης, δήλωσε ότι είναι αναγνωρίσιμη η προσφορά των γραφείων, γνωστές οι αδυναμίες και οι αγκυλώσεις που υπάρχουν, αλλά είναι ανάγκη η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού και τόνισε ότι είναι στη διάθεση του κλάδου για την επίλυση προβλημάτων με μοχλό την ιεράρχηση τους. Ο κ. Νικόλας Κανελλόπουλος, πρόεδρος του ΕΟΤ, συμπληρώνοντας την ομιλία της Προέδρου του ΗΑΤΤΑ, δήλωσε ότι ο ΕΟΤ θα προωθήσει πρόγραμμα για την ανάπτυξη του τουρισμού με βάση την άμεση, αγαστή και συνεχή συνεργασία με τους θεσμικούς φορείς. Πρέπει να αποκατασταθεί η αξιοπιστία της χώρας, η οποία θα αποτελέσει τη βάση της στήριξης της ανάπτυξης. Χαρακτηριστικά αποκάλεσε το τουριστικό προϊόν "ατμομηχανή" για την ελληνική οικονομία. Ο κ. Αγγελόπουλος, πρόεδρος του ΣΕΤΕ, ξεκαθάρισε ότι ο τουρισμός δεν είναι θέμα πολιτικής αντιπαράθεσης και επανέλαβε την πάγια πρόταση του ΣΕΤΕ για υπερπολιτικό- υπερκομματικό πρόεδρο ΕΟΤ. Τόνισε ότι ο κλάδος των τουριστικών γραφείων είναι ένας εξαιρετικά ισχυρός κρίκος στην τουριστική αλυσίδα. Υπερθεμάτισε της ομιλίας της προέδρου του ΗΑΤΤΑ και έκανε λόγο για στοχευμένη πολιτική, γιατί τουρισμός σημαίνει οικονομική δραστηριότητα και αν ο τουρισμός δεν ανακάμψει, κινώντας το σύνολο της οικονομίας, τότε δεν πρόκειται να ξεπεραστεί η κρίση. Ο κ. Τσακίρης, πρόεδρος του ΞΕΕ, συνηγορώντας με τη σειρά του στα προαναφερθέντα, δηλώνοντας ότι η ανάπτυξη του τουρισμού είναι εξαιρετικής σημασίας, μέσω της ποιοτικής οδού. Τη γενική συνέλευση του ΗΑΤΤΑ, τίμησε με την παρουσία του και ο πρόεδρος της ECTAA, κ. Aκης Κελεπέσης, δίνοντας αισιόδοξο μήνυμα, για την ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού. Παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν, πιστεύει ότι με τη βοήθεια της τεχνολογίας, τη συνεχή εκπαίδευση του προσωπικού και τη συνένωση των δυνάμεων ο κλάδος θα αναπτυχθεί ποιοτικά. Στη σύνθεση των δυνάμεων σε συνδυασμό με την ποιότητα στις παρεχόμενες υπηρεσίες, πιστεύει και ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης, αντιπρόεδρος της Aegean Airlines, η οποία είναι ο μέγας χορηγός του ΗΑΤΤΑ για το 2010, αναγνωρίζοντας το σημαντικό ρόλο των τουριστικών γραφείων ως διανομείς του τουριστικού προϊόντος. Κοινός τόπος όλων των ομιλιών ήταν ότι με συνέργεια και συνένωση των δυνάμεων μπορεί να αλλάξει το αρνητικό κλίμα για την Ελλάδα τόσο στον τουρισμό όσο και σε όλους τους τομείς της κοινωνίας μας Στα πλαίσια της Γενικής Συνέλευσης, ο ΗΑΤΤΑ βράβευσε την Ελληνική Ομάδα Διάσωσης για το έργο ζωής που προσέφερε στην Αϊτή, αναγνωρίζοντας το σύνολο της κοινωνικής προσφοράς της τόσο στην Ελλάδα, όσο και στη διεθνή κοινότητα. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με την ευγενική χορηγία της Ε.Τ.Ο.Α.Α. (Εταιρεία Τουριστικής και Οικονομικής Ανάπτυξης του Δήμου Αθηναίων). Μέγας Χορηγός ήταν η AegeanAirlines, χορηγός η OlympicAir και Χορηγός Επικοινωνίας το GTP.


Η κα Φίλη, στη ομιλία της δήλωσε:


"Βρισκόμαστε, αυτή την περίοδο, σε μία δύσκολη συγκυρία. Η χρονιά που πέρασε άφησε για τον ελληνικό τουρισμό αρνητικά πρόσημα στις αφίξεις και κυρίως στο συνάλλαγμα, απόρροια κατΆαρχήν της διεθνούς οικονομικής κρίσης. Αυτό όμως που πρέπει να προβληματίσει όλους μας είναι ότι, από τις 19 χώρες παγκοσμίως που εμφάνισαν διψήφιο αριθμό μείωσης του συναλλάγματος το 1ο εξάμηνο του 2009, η Ελλάδα ήταν στην 7η σειρά (-16%).


Ας μη, λοιπόν, τα ρίχνουμε όλα στην διεθνή κρίση. Ας δούμε: - γιατί η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού διέρχεται κρίση; - γιατί το προϊόν μας δεν είναι ανταγωνιστικό; - γιατί οι τιμές μας δεν είναι ανταγωνιστικές; - μήπως γιατί χρειάζονται διαθρωτικές αλλαγές, τις οποίες κανείς δεν έχει τολμήσει; - μήπως η προβολή της χώρας μας δεν είναι κατάλληλα στοχευμένη; - μήπως γιατί δεν έχει ακολουθηθεί μία μακροχρόνια, συνεπής στρατηγική ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού με μεσο-μακροπρόθεσμους στόχους; - μήπως γιατί αυτό που όλοι διακηρύσσουμε, συνέργεια και συνεργασία, Πολιτείας- Αυτοδιοίκησης- Παραγωγικών τάξεων, παραμένει μόνο σε επίπεδο εξαγγελιών;


Στα ερωτήματα αυτά δεν έχουν δοθεί απαντήσεις, και κυρίως δεν έχουν ληφθεί συγκεκριμένα μέτρα.


Σε ό,τι αφορά στη χρονιά που διανύουμε, σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις, το 2010 αναμένεται να παρουσιάσει διεθνώς μία μικρή ανάκαμψη σε σχέση με τη χρονιά που μάς πέρασε. Αυτό το μήνυμα παίρνουμε από τις διεθνής αγορές και τους διεθνείς οργανισμούς.


Για τη χώρα μας όμως, παρΆόλο που θα ήταν λογικό να έχουμε ανάλογες εκτιμήσεις, δυστυχώς τα πράγματα είναι πολύ ασαφή. Μια τουριστική χώρα, όπως η Ελλάδα, θα έπρεπε, εν όψει της τουριστικής περιόδου να εκπέμπει μία θετική και αισιόδοξη εικόνα στους δυνητικούς της επισκέπτες που καλούνται να επιλέξουν τον τόπο διακοπών τους.


Όμως η σημερινή εικόνα μας είναι διαφορετική: Από τη μία ο διεθνής τύπος μας έχει βάλει στο στόχαστρο και κάθε νέο από την Ελλάδα γίνεται πρωτοσέλιδο. Από την άλλη τα ελληνικά ΜΜΕ αναπαράγουν μία δυσάρεστη και μίζερη εικόνα για τη χώρα μας. Κανείς δεν αμφισβητεί ότι η χώρα μας βρίσκεται σε μία δύσκολη καμπή, ότι αντιμετωπίζουμε ένα σοβαρό οικονομικό πρόβλημα.


Ξέρουμε, επίσης ότι η αύξηση του ΦΠΑ θα έχει επιπτώσεις στην τιμή του τουριστικού μας προϊόντος. Θα πρέπει, όμως, να βγούμε από τη νοοτροπία της μιζέριας, της γκρίνιας, του πεσιμισμού. Η οικονομία μας έχει ανάγκη τον τουρισμό. Πρέπει όλοι να αναλάβουμε τις ευθύνες μας συνειδητοποιώντας τι σημαίνει προστατεύω τη βαριά βιομηχανία της χώρας.


Κάνουμε έκκληση στα ΜΜΕ να αναλογιστούν τις ευθύνες τους και να βοηθήσουν να αλλάξουμε νοοτροπία, να βελτιώσουμε την εικόνα μας στις διεθνείς αγορές, να προετοιμαστούμε για τη νέα τουριστική μας περίοδο. Χρειάζεται διαφορετική διαχείριση της κρίσης, χρειάζεται μία θετική επικοινωνιακή πολιτική. Πρέπει να κερδίσουμε την αξιοπιστία μας, να πείσουμε για τη σοβαρότητά μας, να προσελκύσουμε φέτος περισσότερους τουρίστες.


Δεν υποτιμούμε τα κοινωνικά προβλήματα, σεβόμαστε το δικαίωμα στην απεργία, μην καταστρέφουμε όμως τον τομέα που μπορεί να βοηθήσει τη χώρα μας να ξεπεράσει τα οικονομικά προβλήματα. Ο τουρισμός είναι ευαίσθητος τομέας, απαιτεί θετική προσέγγιση.


Ας αγωνιστούμε όλοι, να προστατεύσουμε τον ελληνικό τουρισμό. Από την πλευρά μας, δεν θέλουμε να παραμείνουμε μεμψίμοιροι στην κριτική για τα κακώς κείμενα. Αντίθετα, επιθυμούμε να συμβάλλουμε παραγωγικά για την τουριστική ανάπτυξη της χώρας μας και για την επίλυση των επί μέρους προβλημάτων και εκτιμούμε ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε διαρθρωτικές αλλαγές και στην προώθηση νέων πολιτικών και νέων μοντέλων.


Ένα από τα πιο κρίσιμα διαρθρωτικά προβλήματα του ελληνικού τουρισμού είναι η έντονη εποχικότητα. Το πρόβλημα αυτό δεν είναι καινούργιο! Τη δεκαετία 1980 είχαμε 7 μήνες τουριστική περίοδο και σε κάποιες περιοχές έφτανε τους 8 (δηλαδή από τα μέσα Μαρτίου μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου).


Σήμερα η τουριστική περίοδος έχει περιοριστεί ακόμα περισσότερο, στους 6 ή 5 -στην καλύτερη περίπτωση- μήνες, για να μην αναφερθούμε σε περιοχές που η τουριστική περίοδος λίγο ξεπερνά τις 40 ημέρες αιχμής της θερινής περιόδου. Αντίθετα, βλέπουμε τη φίλη Κύπρο να έχει πετύχει 12 μήνες τουρισμό. Το αποτέλεσμα αυτό είναι προϊόν μακροπρόθεσμης στοχευμένης συνεπούς πολιτικής, τόσο του δημοσίου όσο και του ιδιωτικού τομέα.


Το τελευταίο διάστημα ζούμε επίσης μία ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πρωτοβουλία που έχει δρομολογήσει μία άλλη φίλη και ανταγωνίστρια χώρα της Μεσογείου, η Ισπανία. Αναφέρομαι στο επιδοτούμενο πρόγραμμα Europe Senior Tourism, που αφορά τουρίστες άνω των 55 ετών και υλοποιείται στην εκτός τουριστικής αιχμής περίοδο. Το πρόγραμμα αυτό περιλαμβάνει ολοκληρωμένα πακέτα διακοπών με χαμηλό κόστος παραγωγής και υποστηρίζεται από τις αρχές της Ισπανίας.


Παράλληλα, όπως πληροφορηθήκαμε, η Ισπανία έχει συνάψει συμφωνία με την Πορτογαλία για την πραγματοποίηση κοινών προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού με ανταλλαγές, κατά την εκτός αιχμής περίοδο.


Ενδιαφέρον είναι, αγαπητοί φίλοι, να αναφερθούμε επίσης στη μελέτη που έχει ήδη ανατεθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με τίτλο «Τουριστικές Ανταλλαγές στην Ευρώπη», στα πλαίσια του ευρωπαϊκού προγράμματος Καλυψώ. Το πρόγραμμα αυτό έχει στόχο την υιοθέτηση Ευρωπαϊκών προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναζητά τρόπους για την ανάπτυξη της απασχόλησης στον τουρισμό, την αντιμετώπιση της εποχικότητας και τη στήριξη των τοπικών κοινωνιών μέσω της ανάπτυξης του κοινωνικού τουρισμού.


Στην ίδια λογική, και με στόχο την υποστήριξη της συνεργασίας των τουριστικών επιχειρήσεων μεταξύ των κρατών μελών για την ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού κοινωνικού τουρισμού, το Ευρωπαϊκό μας όργανο, η ECTAA, προωθεί, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, τη δημιουργία ενός εξειδικευμένου στον τομέα του κοινωνικού τουρισμού B2B portal.


Επομένως, δεν καλούμαστε να ανακαλύψουμε μόνοι μας την πυρίτιδα…


Ήρθε η στιγμή, αξιότιμοι κύριοι, αγαπητοί φίλοι, να σχεδιάσουμε το μέλλον του τουρισμού μας, να σχεδιάσουμε τον ελληνικό τουρισμό των 12 μηνών και να προχωρήσουμε όλοι μαζί, Πολιτεία, αυτοδιοίκηση, επιχειρηματίες, σε συντονισμένη συνεργασία και συνέργειες


Έχουμε το πλεονέκτημα η Ελλάδα να προσφέρεται για επίσκεψη από κάθε μορφής δυνητικό επισκέπτη, μιας και διαθέτει ποικίλους και πολυδιάστατους πόλους έλξης.


Το όραμα του ΗΑΤΤΑ είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, με τελικό στόχο τον 12μηνο τουρισμό.


Για μπορέσουμε να τον πετύχουμε, πρέπει να αξιοποιήσουμε όλο το εύρος των δυνατοτήτων της χώρας, τα πολιτιστικά μνημεία, τον φυσικό πλούτο, την παράδοση της ελληνικής περιφέρειας, όπως επίσης και το ανθρώπινο στοιχείο, τη φιλοξενία και τη ζεστασιά των ανθρώπων. Ο ΗΑΤΤΑ ξεκινά την πρωτοβουλία και απευθύνεται σε όλους τους παραγωγικούς φορείς του τουρισμού να συνεργαστούν σε μια κοινή πλατφόρμα, προσφέροντας ποιοτικά προϊόντα σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές, κατά την εκτός αιχμής περίοδο.


Ένα τέτοιο πρόγραμμα πρέπει να ξεκινήσει πιλοτικά από περιοχές που μπορούν να εξασφαλίσουν απρόσκοπτη σύνδεση με χώρες πηγές τουριστικής κίνησης και στις οποίες όλοι οι συντελεστές: μεταφορείς, καταλύματα, εστίαση, αναψυχή, shopping, πολιτισμός και περιβάλλον, θα συμβάλουν για τη διαμόρφωση ολοκληρωμένων πακέτων διακοπών ή/και ειδικών-θεματικών μορφών τουρισμού.


Οι ομάδες στόχοι, στις οποίες κατΆαρχήν θα πρέπει να απευθυνθούμε, είναι:


Aτομα 3ης ηλικίας, Νέοι - οι σχολικές εκδρομές αποτελούν έναν προνομιακό τομέα, Ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες (π.χ. ΑΜΕΑ), στα πλαίσια ειδικών Ευρωπαϊκών προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού.


Κοντά μας βρίσκονται: - Οι 2 ελληνικές αεροπορικές εταιρείες, που καλούνται να παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην κοινή προσπάθεια. - Τα ελληνικά ξενοδοχεία, επίσης, πρέπει να δώσουν τιμές που να εξυπηρετούν τη συγκεκριμένη, εκτός περιόδου αιχμής, ζήτηση. ?? Εμείς, όλοι οι επαγγελματίες του τουρισμού, με τη στήριξη των Γραφείων ΕΟΤ Εξωτερικού, πρέπει να διεισδύσουμε στις αγορές του εξωτερικού και να προσελκύσουμε τις ομάδες στόχους, για να πουλήσουμε το ανταγωνιστικό μας προϊόν στις αγορές του εξωτερικού. Τι προτιμάμε; Aδειες θέσεις, άδεια κρεβάτια, ή συμμετοχή σε μία ευρύτερη προσπάθεια, που μπορεί να έχει περιορισμένο περιθώριο κέρδους, τουλάχιστον κατά την πρώτη φάση εφαρμογής, που θα δημιουργήσει όμως μία νέα δυναμική και προοπτική για τον τουρισμό μας;


Η πολιτεία πρέπει να συνδράμει με την έρευνα, μέσω των Γραφείων ΕΟΤ Εξωτερικού, των εξειδικευμένων δυνατοτήτων που παρέχει κάθε τουριστική αγορά.
με τη στήριξη της ενημέρωσης, προβολής και την καθιέρωση των προγραμμάτων στις αγορές του εξωτερικού.
με τη χορήγηση επιδομάτων εργασίας, αντί ανεργίας, για να διατηρηθούν ανοιχτές κάποιες εποχιακές επιχειρήσεις, και γενικότερα
με την έμπρακτη υποστήριξη των προσπαθειών της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
Στα πλαίσια της κοινής αυτής προσπάθειας, ο ΗΑΤΤΑ σχεδιάζει να πραγματοποιήσει Διεθνές Συνέδριο με θέμα: «Ελλάδα: Τουρισμός 12 μηνών», στα πλαίσια της Παγκόσμιας Μέρας Τουρισμού 2010. Θα κληθούν επίλεκτα μέλη της επιστημονικής κοινότητας και της τουριστικής αγοράς να καταθέσουν τις γνώσεις και την εμπειρία τους και να συμβάλλουν στη διαμόρφωση της νέας στρατηγικής της χώρας μας για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την ανάπτυξη του τουρισμού παραχείμασης.


Ζητάμε, απ αυτή την αίθουσα, τη στήριξη του Υπουργείου μας και του ΕΟΤ, για να προχωρήσουμε με γρήγορα βήματα. Καλούμε όλους εσάς, εκπρόσωπους τουριστικών φορέων και τουριστικούς επιχειρηματίες, να συμβάλλετε στην κοινή προσπάθεια, ώστε να προχωρήσουμε όλοι μαζί, να αναλάβουμε πρωτοβουλίες, να προτείνουμε μέτρα, να χαράξουμε μία μακροπρόθεσμη στρατηγική για τον ελληνικό τουρισμό".


ΠΗΓΗ:http://www.traveldailynews.gr