Το Επιμελητήριο Κέρκυρας ενημερώνει τα μέλη του ότι στην Πανελλαδική Σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 15Νοεμβρίου 2009 στο Επιμελητήριο Πιερίας στην Κατερίνη με μοναδικό θέμα :«ΑΣΚΗΣΗ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΑΛΛΟΔΑΠΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ» ,η 7μελής Συντονιστική Επιτροπή ,της οποίας μέλος εξελέγη και ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κέρκυρας κ.Γεώργιος Π.Χονδρογιάννης ,συνοψίζοντας τις προτάσεις της Σύσκεψης,εξέδωσε το ακόλουθο ΥΠΟΜΝΗΜΑ:..................
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
Την Κυριακή 15 Νοεμβρίου 2009 πραγματοποιήθηκε στο Επιμελητήριο Πιερίας, στην πόλη της Κατερίνης, ευρεία πανελλαδική σύσκεψη με μοναδικό θέμα την άσκηση ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητας αλλοδαπών καταστημάτων, όπου εξέφρασαν δημόσια τις προτάσεις & τις απόψεις τους εκπρόσωποι Επιμελητηρίων, εμπορικών συλλόγων καθώς και ομοσπονδιών, συλλόγων & συνδέσμων της χώρας, με αφορμή την ανεξέλεγκτη τροχιά που έχει λάβει η εξάπλωση κυρίως των κινέζικων καταστημάτων σε κάθε Νομό της χώρας.
Η ουσιαστική σύσκεψη που κράτησε πάνω από πέντε (5) ώρες κατάληξε στα εξής κρίσιμα συμπεράσματα και προτάσεις ώστε επιτέλους να ληφθούν πρακτικά μέτρα επίλυσης του ζητήματος. Τονίζουμε ότι το παρόν υπόμνημα αποστέλλεται στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στον Πρωθυπουργό της χώρας, στον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης, σε όλους τους αρμόδιους Υπουργούς, στους βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου & μεταφρασμένο σε όλα τα Επιμελητήρια χωρών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Προτείνουμε τις ακόλουθες ενέργειες που πιστεύουμε ότι πρέπει να γίνουν ώστε να προλάβουμε τις δυσμενείς συνέπειες όσο ακόμη η κατάσταση είναι διαχειρίσιμη :
1. Να εφαρμοστεί επιτέλους η νομοθεσία & να ισχύσει ξανά η αρχή της αμοιβαιότητας. Δεν υπάρχει ισόρροπος δασμολογικός αφοπλισμός. Ορθώς η ΕΕ είναι κράτος πρόνοιας αλλά οι ανταγωνιστές παράγουν και με οικονομικό και με κοινωνικό ντάμπιγκ. Είναι προφανές ότι η σχέση «προστατευτισμός – φιλελευθερισμός» ξεχνιέται εύκολα όταν θίγονται άμεσα τα ζωτικά συμφέροντα κάποιων χωρών - μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
2. Να περιορίσουμε τις εισαγωγές από τρίτες χώρες μόνο σε ένα λιμάνι εισόδου και να θεσπίζουμε ποιοτικούς ελέγχους όσο οι κατάσταση διαμορφώνεται ομαλά στις εσωτερικές μας αγορές
3. Να επιβληθούν δασμοί ανάλογοι με αυτούς που επιβάλλονται όταν εξάγονται προϊόντα στην Κίνα. Μπορεί και πρέπει να επανέλθει η ποσόστωση στις εισαγωγές αγαθών ή να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός που θα αναχαιτίζει τις συνέπειες από την κατάργησή των ποσοστώσεων για τα προϊόντα που εισάγονται από τις τρίτες χώρες. Παράλληλα οφείλουμε να ζητούμε μεγαλύτερη ενεργοποίηση των Επιτροπών του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου όσον αφορά την διενέργεια ελέγχων.
4. Να γίνεται ουσιαστικός έλεγχος από την Ελληνική Πρεσβεία στην Κίνα, των αιτήσεων που κατατίθενται για την άδεια άσκησης ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητος που συμπεριλαμβάνει :
α) Το αν η δραστηριότητα που θα πρέπει να ορίζεται εκ των προτέρων ωφελεί την εθνική οικονομία (να κρίνεται αν και κατά πόσο συντρέχει η προϋπόθεση της «συμβολής στην τοπική οικονομία & της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας»). Οφείλουμε να κάνουμε κωδικοποίηση ώστε να ανατεθεί ο ρόλος στα Επιμελητήρια για να αποφαίνονται για τις δύο παραπάνω βασικές προϋποθέσεις του Νόμου με στόχο τα προβλήματα να λύνονται τομεακά.
Οφείλουμε επίσης να πραγματοποιήσουμε μια ολοκληρωμένη μελέτη ώστε να ξεκαθαριστεί ποιοι κλάδοι είναι κορεσμένοι στην Ελλάδα, με την οποία θα τίθενται προϋποθέσεις απαγόρευσης ότι δεν μπορούν εκ των πραγμάτων κάποιοι κλάδοι να ξεκινούν επιχειρηματική δραστηριότητα στην Ελλάδα.
β) Έλεγχο κατά την προσκόμιση του εγγράφου κατάθεσης ποσού 60.000€ του αλλοδαπού επιχειρηματία σε τράπεζα αν και κατά πόσο δικαιολογείται η ύπαρξη του συγκεκριμένου ποσού από το επάγγελμα που ασκούσε στην Κίνα με ταυτόχρονη πραγματοποίηση αυστηρού ελέγχου του ποινικού του μητρώου.
5. Η επιτροπή του νόμου 3385/2005 άρθρο 24 παρ. 5α που ελέγχει και γνωμοδοτεί για το αν πληροί τις προϋποθέσεις ο υπήκοος τρίτης χώρας προς άσκηση ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητος θα πρέπει να συγκροτείται αποκλειστικά και μόνο στην έδρα του Νομού και στην ίδια Περιφέρεια όπου θα ανοίξει το κατάστημα του ο επιχειρηματίας και να απαρτίζεται από τους αντίστοιχους εκπροσώπους του τοπικού Επιμελητηρίου, Περιφέρειας, Νομαρχίας, Δήμου που γνωρίζουν την τοπική αγορά και τις ανάγκες της.
6. Να δίνεται επίσημη εντολή ελέγχου στις αρμόδιες Διοικητικές αρχές ώστε να ελεγχθούν όλα τα λειτουργούντα κινέζικα καταστήματα για την ύπαρξη άδειας άσκησης ανεξάρτητης οικονομικής δραστηριότητος και στην περίπτωση ύπαρξης υποκαταστήματος να εφαρμοστεί το γράμμα και το πνεύμα του νόμου 3386/2005.
7. Επιπροσθέτως να πραγματοποιείται τακτικός έλεγχος των κινέζικων καταστημάτων από μικτά συνεργεία του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών (ΥΠΕΕ), του ΙΚΑ, της Επιθεώρησης Εργασίας, του Υπουργείου Ανάπτυξης και της Περιφέρειας προς αποτροπή συμπτωμάτων αθέμιτου ανταγωνισμού και κυρίως έλεγχο τιμολογίων, νομίμων παραστατικών των εμπορευμάτων, έλεγχος προσωπικού και των νομιμοποιητικών εγγράφων του φερόμενου ως ιδιοκτήτη, όπως ακριβώς γίνεται στις ελληνικής επιχειρήσεις.
8. Να χρηματοδοτηθεί μια καμπάνια που θα παρουσιάζει με έξυπνο και συνάμα σαφή τρόπο τα αμφιβόλου ποιότητας κινέζικα προϊόντα, που δεν έχουν σήμανση CE, πιστοποίηση ποιότητας και δεν δέχονται κανενός είδους δειγματοληπτικό έλεγχο.
9. Να διασφαλιστεί ότι τα επίσημα έγγραφα και δικαιολογητικά των αλλοδαπών επιχειρηματιών θα μεταφράζονται από επίσημο μεταφραστή στην ελληνική γλώσσα, ώστε να διευκολύνονται οι ελεγκτικοί μηχανισμοί στην επικοινωνία.
10. Με την εισαγωγή των κινέζικων προϊόντων να στέλνονται δείγματα στην Υπηρεσία Αξιών για να διαπιστώνονται οι πραγματικές αξίες των προϊόντων σε αντίθεση με τις εικονικές που εμφανίζονται για αποφυγή φορολογίας.
11. Να διερευνηθούν οι τρόποι διακίνησης μέσω Ιταλίας όπου τα κινέζικα προϊόντα ονομάζονται ιταλικά και πραγματοποιείται εισαγωγή.