Πέμπτη 15 Οκτωβρίου 2009

Το ενημερωτικό σημείωμα της ΚΕΔΚΕ στον Υπουργό Εσωτερικών

ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Α. ΘΕΜΑΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

Α.1. Η ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Όταν στο δημόσιο διάλογο αναφέρεται η ανάγκη διοικητικής μεταρρύθμισης της Δημόσιας Διοίκησης, περιλαμβανομένης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αυτή συνήθως νοείται ως απλή μεταρρύθμιση της δομής της Δημόσιας Διοίκησης σε κεντρικό, περιφερειακό, νομαρχιακό και τοπικό επίπεδο. Δηλαδή, προβάλλεται μόνο η αναγκαιότητα συγχώνευσης των Υπουργείων και γενικότερα των φορέων του δημόσιου τομέα, μείωσης του αριθμού των Περιφερειών, μείωσης του αριθμού των δευτεροβάθμιων ΟΤΑ με τη συγκρότησή τους στο επίπεδο των Περιφερειών και μείωσης του αριθμού των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ με τη συνένωσή τους.
Θεωρείται σχεδόν αυτονόητο ότι αυτή η αλλαγή του αριθμού των δομών της Δημόσιας Διοίκησης αποτελεί από μόνη της επαρκή μεταρρύθμιση, ότι οδηγεί με αυτόματο τρόπο στον εσωτερικό μετασχηματισμό των δομών της και των μεταξύ τους σχέσεων, δηλαδή: α) στον εκσυγχρονισμό των λειτουργιών, β) στην αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού, γ) σε οικονομίες κλίμακας και δ) στη βελτίωση των σχέσεων μεταξύ των επιπέδων της Δημόσιας Διοίκησης και επομένως ότι τελικά διασφαλίζει τη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς της.
Η ΚΕΔΚΕ έχει πλέον ξεπεράσει αυτή την παραδοσιακή νομικοδιοικητική αντίληψη που έχει το πολιτικό και το διοικητικό μας σύστημα για τη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Διοίκησης, περιλαμβανομένης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Διαπιστώνει ότι δεν αρκεί πλέον η αλλαγή του αριθμού των δομών, η νομική μεταφορά αρμοδιοτήτων και στη συνέχεια η αναζήτηση των αντίστοιχων πόρων.
Πρώτα από όλα, εκτιμούμε ότι η μεταρρύθμιση της Δημόσιας Διοίκησης είναι απαραίτητο να είναι ενταγμένη σε ένα μεσοχρόνιο Πρόγραμμα Κοινωνικοοικονομικής Ανάπτυξης της χώρας, γιατί μόνον έτσι προσδιορίζεται το πολιτικό όραμα που θα κληθεί να υπηρετήσει και το περιεχόμενο των δημόσιων πολιτικών που θα κληθεί να σχεδιάσει και να εφαρμόσει.
Με αυτό ως δεδομένο, η ολοκληρωμένη διοικητική μεταρρύθμιση της Δημόσιας Διοίκησης δεν μπορεί παρά να αφορά ταυτόχρονα: (α) τη συνολική διάρθρωση των δομών της, (β) το εσωτερικό των δομών της, δηλαδή την οργάνωση, τις αρμοδιότητες και τις λειτουργίες, το ανθρώπινο δυναμικό, τους υλικούς και τους άυλους πόρους και (γ) τις σχέσεις μεταξύ των δομών της. Και βέβαια πρέπει να εφαρμόζεται ως ένα ολοκληρωμένο μεσοχρόνιο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μεταρρύθμισης.
Μια πρώτη δέσμη προτάσεων προς αυτή την κατεύθυνση, για τη μεταρρύθμιση της συνολικής διάρθρωσης των δομών, των αρμοδιοτήτων και των οικονομικών πόρων της Δημόσιας Διοίκησης είναι οι σχετικές αποφάσεις των πρόσφατων τακτικών συνεδρίων της ΚΕΔΚΕ, οι οποίες μεταξύ άλλων αναφέρουν τα ακόλουθα:
«Το διοικητικό σύστημα της χώρας διαρθρώνεται σε τρία επίπεδα:
-το εθνικό επίπεδο
-το περιφερειακό επίπεδο
-το τοπικό επίπεδο
και επομένως μόνον σ’ αυτά τα τρία επίπεδα συγκροτούνται οι δομές της Διοίκησης και της Αυτοδιοίκησης.
Η Κεντρική Δημόσια Διοίκηση ενισχύει τις επιτελικές δομές και λειτουργίες της στην κατεύθυνση του «κράτους–στρατηγείου», αποκεντρώνει και αποσυγκεντρώνει αρμοδιότητες, πόρους και μέσα, στο περιφερειακό και στο τοπικό επίπεδο και στηρίζει σύμφωνα με τις συνταγματικές επιταγές την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια Τ.Α., για την ανάληψη της εφαρμογής των εθνικών δημόσιων πολιτικών και τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων.
Στο περιφερειακό επίπεδο, συγκροτείται η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση (β΄ βαθμός Τ.Α.) με την εκλογή των οργάνων της, με τη διατήρηση των νομαρχιών ως διαμερισμάτων και με αρμοδιότητες: το σχεδιασμό και την εφαρμογή των περιφερειακών αναπτυξιακών προγραμμάτων, την περιφερειακή εξειδίκευση των εθνικών πολιτικών και τη μελέτη – κατασκευή – συντήρηση των έργων περιφερειακής και νομαρχιακής κλίμακας. Κύρια νομιμοποιητική βάση της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης είναι οι αρμοδιότητές της στον αναπτυξιακό σχεδιασμό. Θεωρούμε εύλογη τη γεωγραφική αναπροσαρμογή των ορίων των σημερινών περιφερειών με κατεύθυνση τη μείωση του αριθμού τους.
Οι παραπάνω διοικητικές μεταρρυθμίσεις συνοδεύονται από φορολογική αποκέντρωση, χωρίς πρόσθετους φόρους, σε συνδυασμό με μεταφορά αρμοδιοτήτων στον πρώτο και δεύτερο βαθμό».
Η φορολογική αποκέντρωση θα περιλαμβάνει μεταφορά φόρων από το κεντρικό κράτος στην Τ.Α., όπως του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας που σε όλη την Ευρώπη είναι τοπικός φόρος. Τα νέα φορολογικά έσοδα θα καλύψουν το κόστος νέων αρμοδιοτήτων που θα μεταφερθούν στην Τ.Α. από το κεντρικό κράτος. Οι αρμοδιότητες αυτές, σύμφωνα με μελέτες του Ινστιτούτου Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΙΤΑ), θα αφορούν κυρίως υπηρεσίες κοινωνικής αλληλεγγύης, εκπαίδευσης καθώς και πρωτοβάθμιας και προληπτικής υγειονομικής περίθαλψης.
Ειδικότερα για τη διαχείριση των Μητροπολιτικών Λειτουργιών, έχουν εκπονηθεί οι αναγκαίες μελέτες και αφού ολοκληρωθεί ο σχετικός διάλογος, που έχει ήδη ξεκινήσει, προτείνουμε τη δημιουργία ενός ειδικού επιχειρησιακού προγράμματος που θα περιλαμβάνει τις αναγκαίες ρυθμίσεις, τα διοικητικά μέτρα και το χρηματοδοτικό σχήμα. Το πρόγραμμα θα αφορά καταρχήν στα πολεοδομικά συγκροτήματα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.
Ως προς την πρωτοβάθμια Τ.Α. «είναι ώριμο θεσμικά το αίτημα για συνενώσεις δήμων με στόχο την ισχυροποίησή τους, την εξασφάλιση της βιωσιμότητάς τους και την προώθηση της τοπικής ανάπτυξης.
Οι νέοι δήμοι θα πρέπει να συγκροτηθούν έτσι ώστε να εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα, τις δυνατότητες παροχής ικανοποιητικών υπηρεσιών και αναπτυξιακών παρεμβάσεων, την ανταγωνιστικότητά τους, την αξιοποίηση του ενδογενούς δυναμικού, την προστασία του αστικού, αγροτικού και φυσικού περιβάλλοντος, την ισόρροπη ανάπτυξη και τελικά τη συγκράτηση του πληθυσμού στην ύπαιθρο.
Η συγκρότηση των νέων δήμων θα πρέπει να συνδυαστεί με ένα νέο σύστημα δημοτικής διακυβέρνησης, το οποίο θα προωθεί την ισχυρή ενδο-δημοτική αποκέντρωση, τη συλλογική δράση και τη διαφάνεια.
Λαμβάνοντας δε υπόψη την ιδιομορφία της χώρας μας, που περιλαμβάνει μεγάλα συμπλέγματα νησιών, αυτά θα πρέπει να αντιμετωπισθούν ως πλήρεις αυτοδιοικητικές μονάδες, με ισχυρές αρμοδιότητες και εξουσίες».
Σύμφωνα με σχετική μελέτη του ΙΤΑ. «Ο μεγάλος κίνδυνος είναι το πολιτικό και το διοικητικό σύστημά μας να επιλέξει την εύκολη λύση: να θεωρήσει ότι αποτελεί Μεταρρύθμιση της Τ.Α. η συνένωση των ΟΤΑ σε 500 ή 400 ή 300 με κριτήριο το πληθυσμιακό και ορισμένα άλλα κριτήρια “συμπληρωματικά”. Αυτή η επιλογή οδηγεί σε ένα πιθανό σχεδιασμό νέων διοικητικών ορίων, “κίνητρα” για εθελοντική συνένωση και μετά από ένα χρονικό διάστημα, στο οποίο θα “αποδειχθεί ότι δεν περπατάει η εθελοντική συνένωση”, επιβάλλεται με νόμο η αναγκαστική συνένωση. Με αυτή την επιλογή η Πολιτεία με ένα σκέτο νόμο “απαλλάσσεται” κάθε ευθύνης για ένα ολοκληρωμένο Πρόγραμμα χωροθέτησης, ρυθμίσεων, ενεργειών, έργων και μέτρων πολιτικής, με διασφαλισμένους πόρους, και αφήνει στον “αυτόματο πιλότο” να λύσει τα προβλήματα που θα προκύψουν: τοπικές δημόσιες επενδύσεις, χρηματοδότηση, στελέχωση, οργάνωση».
Ως τέτοιο ολοκληρωμένο Πρόγραμμα προτείνουμε το μεσοχρόνιο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Μεταρρύθμισης, το οποίο μπορεί να χρηματοδοτηθεί από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2007–2013 περιλαμβανομένου του Ε.Π. «Διοικητική Μεταρρύθμιση» και από Εθνικούς πόρους, περιλαμβανομένων του ΠΔΕ και των πόρων του Προγράμματος «ΘΗΣΕΑΣ».

Επίσης αυτό το Πρόγραμμα απαιτεί:
-μεσοχρόνιο διάστημα για το σχεδιασμό για την εφαρμογή του,
-ικανή δομή διοίκησής του (στο επίπεδο του Γραφείου του Πρωθυπουργού) και εξωτερική δομή παρακολούθησης και αξιολόγησής του (π.χ. ένα όργανο του Κοινοβουλίου),
-την ευρύτερη δυνατή πολιτική και κοινωνική συναίνεση, τη διασφάλιση των εσωτερικών συνεργειών (με το προσωπικό και τους συλλογικούς φορείς του) και των εξωτερικών συνεργειών (με τους ωφελούμενους), ώστε να υπερνικηθούν οι όποιες αδράνειες και αντιστάσεις και να διατηρηθεί μια σταθερή κοινωνική συναίνεση σε όλη τη διάρκεια του εγχειρήματος.

Α.2. ΕΚΚΡΕΜΗ ΘΕΣΜΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ
-Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία
-Λαϊκές Αγορές
-Υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας μεταξύ ΚΕΔΚΕ – ΠΟΕ-ΟΤΑ – ΥΠ.ΕΣ.
-Βελτίωση Καταστατικής Θέσης Αιρετών.


Β. ΘΕΜΑΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

Β.1. Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΟΤΑ ΣΤΟ ΕΣΠΑ 2007–2013
Ο στόχος της ΚΕΔΚΕ από το 2005 μέχρι σήμερα ήταν η διασφάλιση της ουσιαστικής συμμετοχής των ΟΤΑ, περιλαμβανομένων και των μικρών ΟΤΑ που δεν θα αποκτήσουν «διαχειριστική επάρκεια», στο σχεδιασμό και την εφαρμογή των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων της νέας προγραμματικής περιόδου 2007–2013. Στο πλαίσιο αυτό πετύχαμε να γίνουν αποδεκτές από την Κυβέρνηση αρκετές από τις προτάσεις μας, αλλά εκκρεμεί η εφαρμογή των σχετικών νομικών ρυθμίσεων και η επιχειρησιακή εφαρμογή των αντίστοιχων οικονομικών και διοικητικών μέτρων, όπως φαίνεται αναλυτικά στη συνέχεια.

1. Προγράμματα Τοπικής Ανάπτυξης των ΤΕΔΚ
Στο Νόμο 3614/2007 προβλέπεται η εφαρμογή «άμεσης αξιολόγησης» στις περιπτώσεις πράξεων ΟΤΑ που περιλαμβάνονται σε Προγράμματα Τοπικής Ανάπτυξης. Σε εφαρμογή του Νόμου εκδόθηκε η ΚΥΑ για το περιεχόμενο και τη διαδικασία εκπόνησης των Προγραμμάτων Τοπικής Ανάπτυξης των ΤΕΔΚ (ΦΕΚ 1398 Β΄/14.07.2009).
Αναμένουμε το Υπουργείο Οικονομίας να δώσει ρητή κατεύθυνση στους Γενικούς Γραμματείς των Περιφερειών για τη χρηματοδότηση των έργων των ΟΤΑ, που θα περιλαμβάνονται στα Προγράμματα Τοπικής Ανάπτυξης.

2. Ομάδες Υποστήριξης των ΤΕΔΚ
Στην ανωτέρω ΚΥΑ προβλέπεται η δυνατότητα σύστασης Ομάδων Υποστήριξης των ΟΤΑ στις ΤΕΔΚ.
Το Υπουργείο Οικονομίας δεν ανέλαβε να χρηματοδοτήσει τη λειτουργία των Ομάδων αυτών και η ΚΕΔΚΕ ζήτησε τη χρηματοδότησή τους από το Υπουργείο Εσωτερικών (στο πλαίσιο του κατωτέρω Προγράμματος Υποστήριξης της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης).

3. Πρόγραμμα Υποστήριξης της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης
Η ΚΕΔΚΕ υπέβαλε στο Υπουργείο Οικονομίας και στο Υπουργείο Εσωτερικών πρόταση χρηματοδότησης ενός Προγράμματος Υποστήριξης της Πρωτοβάθμιας Αυτοδιοίκησης ύψους 7,6 εκατ. €, το οποίο περιέχει τις ακόλουθες ομάδες δράσεων:
3.1. Υποστήριξη της εκπόνησης του Προγράμματος Τοπικής Ανάπτυξης κάθε ΤΕΔΚ.
3.2. Υποστήριξη φορέων της Πρωτοβάθμιας Τ.Α. στην προετοιμασία και την υλοποίηση των έργων τους.
Το Υπουργείο Οικονομίας ανέλαβε να καλύψει την ομάδα δράσεων 3.1., δηλαδή να χρηματοδοτήσει τις ΤΕΔΚ και την ΕΕΤΑΑ με το ποσό των 3 εκατ. € από το πρόγραμμα τεχνικής βοήθειας, προκειμένου να εκπονήσουν τα 51 Προγράμματα Τοπικής Ανάπτυξης. Το υπόλοιπο ποσό ύψους 4,6 εκατ. € προτείναμε να το χρηματοδοτήσει το Υπουργείο Εσωτερικών (από το Ε.Π. «Διοικητική Μεταρρύθμιση» και από το Πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ»).

4. ΔΗΜΟΣ Α.Ε.

Σύμφωνα με τον Νόμο 3614/2007 προβλέπεται η σύσταση της ΔΗΜΟΣ Α.Ε., με σκοπό την υποστήριξη των ΟΤΑ για την κατασκευή των έργων τους που θα χρηματοδοτηθούν από τα Ε.Π του ΕΣΠΑ.
Η ΚΕΔΚΕ εκπόνησε και υπέβαλε το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΔΗΜΟΣ Α.Ε. και ζήτησε από το Υπουργείο Οικονομίας να διασφαλίσει τις οικονομικές προϋποθέσεις της βιωσιμότητάς της, δηλαδή να επιχορηγεί ετησίως την ΔΗΜΟΣ Α.Ε. με το ποσό των 3,5 εκατ. € για το υπόλοιπο της προγραμματικής περιόδου (2009–2013).
Εκδόθηκε η ΚΥΑ σύστασης της ΔΗΜΟΣ Α.Ε. και συγκροτήθηκε το Διοικητικό Συμβούλιό της, το οποίο ετοιμάζει την προκήρυξη της πρόσληψης του Γενικού Διευθυντή της Εταιρείας.
Το Υπουργείο Οικονομίας ανέλαβε να προκηρύξει τον Σύμβουλο Τεχνικής Υποστήριξης της ΔΗΜΟΣ Α.Ε. και να χρηματοδοτήσει το έργο του με το ποσό των 3 εκατ. €.
5. Επιβεβαίωση της διαχειριστικής επάρκειας
Μέχρι σήμερα επιβεβαιώθηκε η διαχειριστική επάρκεια, με το Μεταβατικό Σύστημα, μόνο 226 ΟΤΑ, 43 ΔΕΥΑ και 5 Αναπτυξιακών Εταιρειών.
Θεωρούμε αναγκαίο να παραταθεί η περίοδος εφαρμογής του Μεταβατικού Συστήματος επιβεβαίωσης της διαχειριστικής επάρκειας των ΟΤΑ (και επομένως το νέο πρότυπο του ΕΛΟΤ να εφαρμοστεί από τις αρχές του 2011), να προηγηθεί δε η υποστήριξη των ΟΤΑ προκειμένου να προετοιμαστούν (με την εκπόνηση σχετικών οδηγών, την ενημέρωση των αιρετών οργάνων διοίκησης των ΟΤΑ, τη συμπλήρωση της στελέχωσης και την κατάρτιση των αρμόδιων στελεχών τους, καθώς και τη διασφάλιση της υλικοτεχνικής υποδομής και των οργανωτικών προϋποθέσεων που απαιτεί το πρότυπο).

6. Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ»
Συμφωνήθηκε με το Υπουργείο Εσωτερικών η κατά προτεραιότητα προώθηση έργων που θα αφορούν τις ακόλουθες υπηρεσίες και λειτουργίες των πρωτοβάθμιων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ):
· την υπηρεσία προγραμματισμού και τη εκπόνηση των επιχειρησιακών προγραμμάτων,
· την οικονομική υπηρεσία και τον οικονομικό προγραμματισμό,
· την τεχνική υπηρεσία και την κατασκευή των τεχνικών έργων,
· την κοινωνική υπηρεσία και το σχεδιασμό και εφαρμογή της δημοτικής κοινωνικής πολιτικής,
· την οργάνωση των υπηρεσιών πληροφορικής και την οργάνωση της δημόσιας πληροφορίας, · την ανάπτυξη του ανθρώπινου δυναμικού,
Εκπονήθηκε από την ΕΕΤΑΑ το σχετικό Σχέδιο Δράσης και αναμένεται η υπογραφή Προγραμματικής Σύμβασης ΥΠΕΣ – ΚΕΔΚΕ – ΕΕΤΑΑ για την παρακολούθηση και την υποστήριξη της εφαρμογής του.

Γ. ΘΕΜΑΤΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΑΙ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

Άμεσες εκκρεμότητες.
1. Κάλυψη του κόστους μεταφοράς αρμοδιοτήτων κατά το 2008.
Το κόστος αυτό εκτιμήθηκε σε 250 εκ. €
Έχουν κατανεμηθεί: 62,5 εκ. € το 2008 και δύο δόσεις των 62,5 εκ. € το 2009.
Υπολείπεται προς κατανομή, εντός του 2009, ποσό ύψους 62,5 εκ. €
2. Κόστος προνοιακών δομών.
Οι προνοιακές δομές αποτελούν μεταφερόμενη, προς την ΤΑ, αρμοδιότητα. Σύμφωνα με το άρθρο 102 του Συντάγματος η μεταφορά της θα έπρεπε να συνοδευτεί από τους ανάλογους πόρους. Το 2008 δεν υπήρξε χρηματοδότηση της αρμοδιότητας αυτής από το κεντρικό κράτος, όπως επίσης και του κόστους που δημιουργήθηκε από την εφαρμογή του ΠΔ 164/2004, που προέβλεπε την μετατροπή συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε αορίστου. Η ΤΑ αναγνωρίζοντας τη δύσκολη δημοσιονομική κατάσταση της χώρας δέχθηκε το έλλειμμα αυτό να καλυφθεί προσωρινά από δικούς πόρους, με τη μη παρακράτηση ΘΗΣΕΑ από τους ΚΑΠ, που προβλέπει ο Νόμος 3274/2004, η οποία υπολογίστηκε σε 266 εκ. €. Τα χρήματα αυτά θα πρέπει να ενταχθούν στα παρακρατηθέντα από την κεντρική διοίκηση και να αποδοθούν στους ΟΤΑ το συντομότερο δυνατό.

3. ΘΗΣΕΑΣ

Το αναπτυξιακό πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ παρουσιάζει μεγάλη υστέρηση όσον αφορά στην απορροφητικότητά του όπως επίσης και στις νομικές του δεσμεύσεις. Επειδή τα χρήματα που έχουν δεσμευτεί για το πρόγραμμα υπερκαλύπτουν τις προβλεπόμενες ανάγκες, προτείνεται να μη γίνει παρακράτηση από τους ΚΑΠ και για το 2010. Στο μέτρο που οι πόροι αυτοί καλύψουν το κόστος μεταφερομένων αρμοδιοτήτων του 2010, θα πρέπει να αθροιστούν στα παρακρατηθέντα και να αποδοθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα στην ΤΑ.
Οι εντάξεις έργων στο πρόγραμμα θα πρέπει να συνεχιστούν έως την 31/12/2010
Η κυβέρνηση ανακοίνωσε σχέδιο Νόμου νέου προγράμματος, συνέχεια του προηγουμένου, με την επωνυμία «ΘΗΣΕΑΣ ΙΙ».

Για τον ΘΗΣΕΑΣ ΙΙ θα πρέπει:
-Να υπάρχει ενισχυμένη συμμετοχή του κεντρικού κράτους στη χρηματοδότηση του
-Συμμετοχή της ΤΑ στη διοίκηση του προγράμματος
-Συνέργεια με προγράμματα του ΕΣΠΑ (περιλαμβανομένου του Ε.Π. Διοικητική Μεταρρύθμιση) και εθνικούς πόρους (Π.Δ.Ε. κα), με στόχο τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου χρηματοδοτικού μηχανισμού υποστήριξης της διοικητικής μεταρρύθμισης της ΤΑ.
4. Παρακρατηθέντα
Σύμφωνα με το Νόμο 3756/2009, θα πρέπει κάθε 31η Ιανουαρίου να κατανέμεται στην ΤΑ, έως το 2016, ποσό 214 εκ. €.
Έχει κατανεμηθεί η πρώτη δόση (214 εκ. €) του 2009
Η επόμενη δόση αναμένεται την 31η Ιανουαρίου του 2010
5. Κατανομές του Νόμου 1828/1989
Από τις τακτικές κατανομές της ΤΑ έχουν ήδη κατανεμηθεί, μέχρι το Σεπτέμβριο του 2009, ως Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) (τακτική επιχορήγηση, μη παρακράτηση ΘΗΣΕΑ, κόστος προσωπικού ΠΔ 164 και βρεφονηπιακοί σταθμοί) 1.802,4 εκ. €
Αναμένεται με βάση την ΚΥΑ 20959/7-4-2009 των Υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών, έως την 31/12/2009, ποσό 929,6 εκ. €
Ως ΣΑΤΑ μέχρι το Σεπτέμβριο του 2009, έχουν κατανεμηθεί τρεις δόσεις συνολικού ύψους 381 εκ. €
Αναμένεται, με βάση την ΚΥΑ 11354/24-2-2009 των Υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών, έως την 31/12/2009, η τελευταία δόση δηλαδή άλλα 127 εκ. €
6. Τέλος παρεπιδημούντων
Με το Νόμο 3756/2009 μειώθηκε το τέλος παρεπιδημούντων από 2% σε 0,5%. Η κυβέρνηση δεσμεύτηκε ότι θα καλύψει το έλλειμμα που έχει δημιουργηθεί, ιδιαίτερα σε μικρούς τουριστικούς ΟΤΑ. Το συνολικό κόστος υπολογίζεται σε 150 εκ. € ετησίως

Πάγια Οικονομικά αιτήματα της ΤΑ

1. Φορολογική αποκέντρωση (μεταφορά στην ΤΑ φόρων όπως ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας)
2. Εμπλουτισμός του καλαθιού χρηματοδότησης των ΚΑΠ (ένταξη στο καλάθι φόρων όπως ο ΦΠΑ)
3. Κοστολόγηση των υπηρεσιών που μεταφέρονται στην ΤΑ και πλήρης χρηματοδότησή τους (σύμφωνα με το άρθρο 102 παρ. 5 του Συντάγματος)
4. Δημιουργία Επιτροπής Οικονομικών που θα αποτελείται από στελέχη του ΥπΕς, ΓΛΚ και ΚΕΔΚΕ με αντικείμενο τη ροή και τον έλεγχο των χρηματοδοτήσεων προς την ΤΑ.
5. Εκσυγχρονισμός του Ταμείου Παρακαταθηκών και Δανείων και δημιουργία προϊόντων ειδικά σχεδιασμένων για τους ΟΤΑ και τα Νομικά τους Πρόσωπα.