Σάββατο 30 Μαΐου 2009

Α. Γκερέκου: Κάποιος να αναλάβει την ευθύνη

Σε συνέχεια της από 10-4-2009 Ερώτησης της Άντζελας Γκερέκου, Βουλευτή Κέρκυρας ΠΑΣΟΚ, σχετικά με λιμενικές και άλλες υποδομές των Διαποντίων Νήσων προς τα αρμόδια Υπουργεία, 4 από τα 5 συνερωτώμενα Υπουργεία απαντούν ως εξής:
Το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών στο απαντητικό του έγγραφο, μεταξύ άλλων αναφέρει ότι για την υλοποίηση των έργων «Οδοποιία Μαθρακίου (Λιμάνι-Αρβανίτικα)» και «Προμήθεια Μονάδας Αφαλάτωσης 200 m3/24h» στο Μαθράκι μέσω της «Συνολικής Επιχορήγησης» στο Γ’ ΚΠΣ παρείχε όλη την απαιτούμενη υποστήριξη τόσο στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (ΕΝΑΝΠ), όσο και στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων. Για το λόγο αυτό, «το Υπουργείο ΕΝΑΝΠ ανέλαβε την ολοκλήρωση των απαιτούμενων νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων».
Ωστόσο, η υλοποίηση του έργου μέσω του Γ’ ΚΠΣ δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ, ενώ η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων εξέφρασε την πρόθεση να υλοποιήσει η ίδια το έργο αυτό στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, απορροφώντας πόρους «από άλλες δράσεις των 3 Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται.
Επίσης, το Υπουργείο στο απαντητικό του έγγραφο δηλώνει ότι μέσω του Άξονα Προτεραιότητας 6 του ΠΕΠ Ιονίων Νήσων έχει συμβασιοποιηθεί το Λιμάνι των Οθωνών, προϋπολογισμού 3,25 εκ. €.
Από τη μεριά του, το Υπουργείο ΕΝΑΝΠ αποφεύγει εμφανώς να δώσει άμεσες λύσεις στους κατοίκους, ώστε να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των προσχώσεων στα λιμάνια Άμμος Οθωνών και του Αγ. Στεφάνου Κέρκυρας, ενώ παραπέμπει στο μέλλον, σημειώνοντας ότι «Στους Οθωνούς υφίσταται ο υπό κατασκευή λιμένας «Αυλάκια Οθωνών», ο οποίος με την ολοκλήρωσή του θα αποτελέσει το βασικό λιμένα εξυπηρέτησης συγκοινωνιών της νήσου».
Όσον αφορά στο υφιστάμενο πρόβλημα των επιχωματώσεων στα λιμάνια, το Υπουργείο στο απαντητικό του έγγραφο αναφέρει ότι: «Η ως άνω Λιμενική Αρχή έχει ενημερώσει σχετικά τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κέρκυρας, προκειμένου να εκτελεσθούν έργα καθαρισμού στους προαναφερόμενους λιμένες (ήτοι ο λιμένας Αστρακερής και Αγ. Στεφάνου Αυλιωτών) από τις προσχώσεις, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2971/2001, για να διασφαλισθεί η απρόσκοπτη εκτέλεση των δρομολογίων. Πέραν τούτου, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κέρκυρας γνωστοποίησε την εκτέλεση των απαραίτητων εργασιών εκβάθυνσης στο λιμένα Οθωνών και ότι επίκειται η δημοπράτηση του καθαρισμού του Αλιευτικού Καταφυγίου Αστρακερής από τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχίας Κέρκυρας». Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι τα λεγόμενα του Υπουργείου έρχονται σε ΑΝΤΙΦΑΣΗ με όσα αναγράφονται στο απαντητικό έγγραφο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κέρκυρας, η οποία, σε απάντηση της από 21/4/2009 επιστολής της κας. Γκερέκου σχετικά με τα συγκοινωνιακά προβλήματα των Διαποντίων Νήσων, αναφέρει μεταξύ άλλων: «Σε ό,τι αφορά τη σύνδεση των Διαποντίων Νήσων με την Κέρκυρα που καθίσταται δυσχερής εξαιτίας της προσάμμωσης των μικρών λιμανιών, η Νομαρχία, χωρίς να είναι στην αρμοδιότητά της, συμβάλλει κάθε χρόνο στην εκβάθυνση και αποκατάσταση της λειτουργίας των λιμανιών. Συγκεκριμένα, προγραμματίστηκε ο καθαρισμός του λιμανιού του Αγίου Στεφάνου, που εξυπηρετεί όλα τα Διαπόντια νησιά, πλην όμως οι σχετικές δημοπρασίες κατέστησαν άγονες λόγω έλλειψης εργολαβικού ενδιαφέροντος». Επιπλέον, καμία περαιτέρω αναφορά δε γίνεται για τυχόν έργα στο λιμάνι της Αστρακερής και το λιμάνι Άμμος Οθωνών, παρά τις αναφορές του Υπουργείου ΕΝΑΝΠ.
Επιπρόσθετα, το Υπουργείο Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μεταξύ άλλων αναφέρει: «Στα Διαπόντια νησιά, κατά τα τελευταία 5 χρόνια, με εθνικούς ή κοινοτικούς πόρους, έχουν ολοκληρωθεί τα κάτωθι έργα: Καινούριο, σύγχρονο Περιφερειακό Ιατρείο στους Οθωνούς, επέκταση και εκσυγχρονισμός Περιφερειακού Ιατρείου Μαθρακίου, εκσυγχρονισμός Περιφερειακού Ιατρείου Ερείκουσας και προμήθεια συστημάτων τηλεϊατρικής», χωρίς ωστόσο να απαντά στο Ερώτημα κατά πόσο εκτιμά ότι οι παρεχόμενες υπηρεσίες υγείας είναι σε θέση να καλύψουν τις διαρκείς ανάγκες μόνιμων κατοίκων και επισκεπτών.
Τέλος, το Υπουργείο Εσωτερικών μέσω του εγγράφου του, δηλώνει αναρμόδιο να απαντήσει.
Αξίζει, ωστόσο να επισημανθεί, ότι κανένα συνερωτώμενο Υπουργείο δε δίνει σαφείς απαντήσεις για τους λόγους κατά τους οποίους τα έργα «Οδοποιία Μαθρακίου (Λιμάνι-Αρβανίτικα)» και «Προμήθεια Μονάδας Αφαλάτωσης 200 m3/24h» δεν ολοκληρώθηκαν μέσω Γ’ ΚΠΣ, έστω και εάν ο τότε Υπουργός Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Αριστοτέλης Παυλίδης, τα κατέτασσε στην Α’ φάση υλοποίησης στη «Συνολική Επιχορήγηση», δίνοντας υποσχέσεις για την «ταχύτερη δυνατή» ολοκλήρωση.
«Η στάση του ΥΠΕΝΑΝΠ είναι άλλη μία τρανή απόδειξη του επιζήμιου και επικίνδυνου τελικά για την ανάπτυξη του Νομού μας αποκλεισμού της Κέρκυρας από τη χωρική αρμοδιότητα του ΥΠΕΝΑΝΠ. Ας σημειωθεί ότι στο Αιγαίο, προκηρύσσονται από το εν λόγω Υπουργείο διαγωνισμοί για μονάδες αφαλάτωσης σε 13 νησιά, την ίδια στιγμή που για την Κέρκυρα, τα έργα αυτά υλοποιούνται μεμονωμένα από τα κατά περίπτωση αρμόδια Υπουργεία, εάν και όποτε υπάρξει κεντρικός, συντονισμένος σχεδιασμός, με τα προφανή καταστροφικά αποτελέσματα…», δήλωσε η κα. Γκερέκου, λαμβάνοντας υπόψη το περιεχόμενο των απαντητικών εγγράφων των συνερωτώμενων Υπουργείων.
«Η επικρατούσα κατάσταση για τα έργα ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του Νομού μας είναι πραγματικά ανεκδιήγητη. Η Κυβέρνηση του κ. Καραμανλή, Κυβέρνηση των υποσχέσεων και των κενών διαβεβαιώσεων έχει εκτεθεί πια, δίχως άλλο. Βλέπουμε τα έργα να περνούν από το ένα Πλαίσιο Στήριξης στο άλλο, χωρίς καμία επίσημη δικαιολογία, χωρίς να αναλαμβάνει κανείς την ευθύνη. Ωστόσο, τα νέα Ευρωπαϊκά κονδύλια δεσμεύονται σε παλαιότερα ανεκπλήρωτα έργα, στερώντας από τον τόπο την ευκαιρία ανάπτυξης μέσω νέων αναπτυξιακών έργων και μελετών! Και φυσικά, η τύχη αυτών των ζωτικής σημασίας έργων, αγνοείται, με αποτέλεσμα τα μικρά νησιά μας και οι κάτοικοί τους να παραμένουν στο έλεος των εξαγγελιών… Επιτέλους, κάποιος πρέπει να αναλάβει την ευθύνη για την ασφάλεια και την ποιότητα ζωής των κατοίκων του Νομού μας!», κατέληξε η κα. Γκερέκου, δηλώνοντας την πρόθεσή της να συνεχίσει να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, που σα στόχο θα έχουν την άμεση και ουσιαστική ενίσχυση των παρεχόμενων υπηρεσιών και τελικά της ανάπτυξης των Διαποντίων Νήσων.