Κυρίες και κύριοι, με το συνάδελφο τον έγκριτο και αγαπητό, τον Νίκο τον Ράλλη, από νομικής απόψεως χειριζόμεθα την υπόθεση του Γιώργου του Μαχειμάρη. Βέβαια, το κύριο βάρος αυτής της εργασίας ανήκει στο συνάδελφο, ο οποίος θα μπορούσε και χωρίς την δική μου συμμετοχή να την είχε χειριστεί, γιατί έχει πληρότητα, έχει γνώση, έχει ενασχοληθεί πάρα πολλά χρόνια. Ωστόσο, υπάρχει και η δική μου συμμετοχή.
Βρισκόμαστε μπροστά σε φαινόμενα κανιβαλισμού! Την κανιβαλική συμπεριφορά απεκάλυψε πρώτος ο Χριστόφορος Κολόμβος, εκείνη την εποχή με τις άγριες διαθέσεις, τα άγρια ήθη και τις άγριες επεμβάσεις. Βέβαια, θα μπορούσε να παρατηρήσει κανείς ότι ο κανιβαλισμός είχε αρχίσει επί πτωμάτων και ο Μαχειμάρης ούτε ήταν ποτέ πτώμα ούτε θα υπάρξει! Είναι, όμως, κάποιες συμπεριφορές…
Βρισκόμαστε μπροστά σε ένα σκάνδαλο, γιατί περί αυτού ομιλούν και όταν δεν ομιλούν. Ελλείπουν χρήματα από τους πολίτες, από την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση; Έγινε κανένας έλεγχος στη σωρεία των αποδεικτικών και παραστατικών που ο Γιώργος Μαχειμάρης προσκόμισε; Δεν πρόλαβαν; Από πότε δεν πρόλαβαν; Από τις αρχές τού 2007; Κι αν δεν πρόλαβαν, γιατί ομιλούν αναισχύντως και γιατί κινούν νήματα; Για να σπιλώσουν; Και γιατί δεν αφήνουν τον Γιώργο Μαχειμάρη να έχει το δικαίωμα μιας δίκαιης δίκης;
Γιατί έχει ανακύψει τώρα το θέμα; Διότι ήρθε μία εντολή από το Υπουργείο Εσωτερικών για να γίνει χρηματικός κατάλογος εις βάρος του. Τώρα, ήρθε, την προξένησαν να έρθει, είναι ερώτημα. Μάλλον το δεύτερο. Γιατί; Γιατί δεν μπορεί ένα ολόκληρο Υπουργείο, το οποίο απαντά σε συγκεκριμένο έγγραφο τής Περιφέρειας, να μη γνωρίζει αυτό που ο πάσα ένας ξέρει: ότι όταν επί της προσφυγής που γίνεται κατά το άρθρο 71 τού Κώδικα τής Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, όταν ασκηθεί η προσφυγή, υπάρχει αναστολή ακόμα και στη διάρκεια τής προθεσμίας.
Το ήξεραν, λοιπόν, ή δεν το ήξεραν; Ίσως βόλευε να ακουστεί ότι ένας χρηματικός κατάλογος και μία εκτελεστή πράξη, πολλοί έσπευσαν να πουν ότι υπάρχουν και πειθαρχικές ευθύνες, βαρύνει τον Γιώργο Μαχειμάρη. Ποιον; Αυτόν που δεν έχει μπορέσει να απολογηθεί, όχι γιατί δεν προσήλθε στην απολογία, αλλά γιατί οι κύριοι οι οποίοι θ’ ακούσουν την απολογία δε θέλουν να την ακούσουν. Σε τι συνίσταται η απολογία; Πρώτο και κυρίαρχο (και αυτό αφορά και την Αυτοδιοίκηση, αφορά και το Λαό), έχει καταχραστεί χρήματα; Λείπουνε χρήματα; Θα πει κανείς, αυτό ούτε το καταγγέλλουν ούτε το λένε. Δεν το λένε ρητώς. Το υπονοούνε. Το αφήνουν να εννοηθεί! Σας υποδεικνύουν να το εννοήσετε!
Δεν έχει γίνει, λοιπόν, κανένας έλεγχος. Τι έχει συμβεί: με μία αναφορά του, ο άλλοτε νομαρχιακός σύμβουλος της πλειοψηφίας, ο κύριος Βλάσσης, παρεπονέθη ότι, ενώ η Επιτροπή τού άρθρου 18 είχε ακυρώσει τη σύσταση Οργανισμού -της Νομαρχιακής Επιχείρησης- που είχε τότε γίνει, ο Γιώργος Μαχειμάρης εξακολούθησε να παίρνει εργαζόμενους. Δε λέει λέξη για χρήματα, δεν αφήνει καμία αιχμή, ωστόσο αυτό το έγγραφο, αφού παραμένει δύο χρόνια χωρίς να διακινηθεί, στέλνεται στην Επιτροπή Αστικής Ευθύνης για να το εξετάσει. Αυτή η Επιτροπή, της οποίας προεδρεύει Πρωτοδίκης, συγκροτείται για πρώτη φορά στην Ελλάδα! Τόση είναι η βιασύνη! Πρέπει να πρωτοτυπήσουμε εδώ. Θα δώσουμε υποδείγματα! Ψάχνει η πρόεδρος να βρει, ψάχνουν οι πάντες, δεν έχει υπάρξει κανένα πρακτικό.
Πηγαίνει ο Γιώργος Μαχειμάρης, πηγαίνουμε εμείς και τους λέμε τις απόψεις μας. Έδειχνε η κατάσταση ότι συμμερίζονται αυτές τις απόψεις. Ποιες είναι οι απόψεις; Πρέπει να υπάρχει αποδεδειγμένη ζημία για να παραπεμφθεί ένας αιρετός. Και, μάλιστα, ζημία από δόλο ή από βαριά αμέλεια! Δεν είναι ‘‘ζημία’’ αν κάποια στοιχεία στον απολογισμό τής Νομαρχίας δεν ταιριάζουν ή κάποιες τυπικότητες… Ζημία! Με λογαριασμούς, με χρήματα!
Όταν, λοιπόν, η Επιτροπή πρόκειται να εκδώσει την απόφαση, ως ‘‘από μηχανής θεός’’, το μέλος τής Επιτροπής, η κα. Καρανίκα, αντιποιούμενη καθήκοντα μάρτυρα κατηγορίας, συντάσσει -με βάση τής Νομαρχίας τον απολογισμό- ένα έγγραφο, όχι απολύτως καταλογιστική πράξη, που τον καλεί να δώσει στοιχεία και να πει κάποια πράγματα.
Αυτό, δε, ανοικείως, ανεπιτρέπτως και αναισχύντως το βάζει μέσα στο φάκελο τής υποθέσεως, η Επιτροπή τού Άρθρου 71 στηρίζεται στο έγγραφο αυτό, δίδουσα χείριστο παράδειγμα λειτουργίας, πρώτης μάλιστα στον ελλαδικό χώρο, και βγάζει την απόφασή της. Και λέει: Μαχειμάρη, σε κρίνω ότι εμπίπτεις στην περίπτωση, διότι, όπως είπανε τα χαρτιά τής Νομαρχίας, στον απολογισμό δεν είχες δώσει αυτά τα συγκεκριμένα πράγματα (αυτό το είπε και το ελεγκτικό Συνέδριο με την Καρανίκα) και σε κρίνω!
Μπροστά στην πρωτοφανή αυτή κατάσταση, ασκήσαμε τα δικαιώματα που είχαμε, δηλαδή προσφυγή. Όταν κάνεις μία προσφυγή στο Διοικητικό Δικαστήριο, κι έχεις δικαίωμα και επί της αποφάσεως του Πρωτοδικείου να κάνεις και έφεση (γι’ αυτό λέω ότι έχουνε βιαστεί πολύ κάποιοι), αναμένεται η Δικαιοσύνη να κινηθεί κατά τη διαδικασία που κινείται όπως υποβάλλονται οι προσφυγές.
Δεν είχαμε καμία υποχρέωση να κοινοποιήσουμε αυτό είτε στη Νομαρχία είτε στην Περιφέρεια. Είχανε όμως οι ίδιοι υποχρέωση να πάνε στο Διοικητικό Πρωτοδικείο και να πούνε, αυτός ο άνθρωπος είχε κάποια προθεσμία. Έκανε προσφυγή ή δεν έκανε; Οπωσδήποτε, δε, είχαν και ηθική και νομική υποχρέωση, όταν ρωτάγανε το Υπουργείο, να θέσουνε υπόψη κι αυτό.
Το Υπουργείο, όμως, δεν είναι βέβαιο ότι δεν το ήξερε και για ένα άλλο λόγο: διότι λέει να γίνει χρηματικός κατάλογος, στηριζόμενο στις διατάξεις τού Κώδικα Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, όπου μιλούνε για τα έσοδα, και, συμπληρωματικά, στις διατάξεις περί νπδδ. Αυτό τουλάχιστον έπρεπε να το ξέρει το Υπουργείο.
Τους ειδοποιεί, λοιπόν, ή έχουνε συμπράξει διάφοροι να γίνει χρηματικός κατάλογος στον Μαχειμάρη, να γίνει κατά ανορθόδοξο και παράνομο τρόπο και να καταλήξουμε να καταλογιστούν χρήματα στον Μαχειμάρη χωρίς να ελεγχθούν τα στοιχεία του.
Θα πείτε, όμως, το εξής: μα, ο Μαχειμάρης ως τι κρίνεται; Ως Νομάρχης; Όχι! Εμείς πιστεύουμε ότι πρέπει να κριθεί και κρίνεται ως πρόεδρος της Νομαρχιακής Επιχείρησης. Γιατί; Η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, που την συνέστησε και συγκροτήθηκε νομίμως, για να υπάρχει κάποιος μετά να την σταματήσει, έπρεπε να υπάρχει μια απόφαση έστω της Επιτροπής αυτής τού Άρθρου 18 η οποία απόφαση να εκδοθεί και να δημοσιευθεί νομίμως. Εκδόθηκε η απόφαση και δεν έχει δημοσιευθεί νομίμως! Δεν έχουν γίνει τα αποδεικτικά, δεν έχουνε γίνει μάρτυρες, δεν έχει γίνει νομή.
Θα πείτε, μιλάς τυπικά; Μα, σε τυπικό θέμα μιλάω. Έχετε ακούσει τίποτα μέχρι τώρα που να μην είναι τυπικό; Το ουσιαστικό είναι να μετρηθούμε τα στοιχεία, να γίνει έλεγχος.
Μπορεί κάποιος να πει και κάτι άλλο: δεν έγινε η δημοσίευση, Νομάρχης ήταν ο ίδιος. Δεν του πήγε ποτέ το έγγραφο και λαθεμένες οι δημοσιεύσεις αυτών των αποφάσεων εγίνοντο πριν από τον Μαχειμάρη ως Νομάρχη και μετά και μέχρι σήμερα. Θα μου πείτε, γιατί εσείς αξιοποιείτε αυτό. Τι θέλετε να κάνουμε; Ποια είναι η ουσία; Ο Οργανισμός αυτός που υπήρχε τότε δεν είναι ο ίδιος που είναι τώρα; Τότε είπανε ότι δεν είναι νόμιμος. Μα, τα ίδια χρήματα δεν είναι; Οι ίδιες δουλειές δεν είναι; Τα ίδια μηχανήματα δεν υπάρχουνε; Το έργο δεν υπάρχει στους δρόμους, παντού, στα μηχανήματα;
Μιλάμε, λοιπόν, κι εμείς στα τυπικά. Είμαστε υποχρεωμένοι να μιλήσουμε στα τυπικά. Πρέπει, λοιπόν, να γνωρίζουν οι πάντες ότι ο Μαχειμάρης είναι ζωντανός και μαζί με τον συνάδελφο κ. Ράλλη θα αγωνιστούνε, όχι για τίποτε άλλο, αλλά γιατί αρχές νομιμότητας και χρηστής διοικήσεως, και όχι κανιβαλικές πρέπει να επικρατούν στον τόπο μας.
Νίκος Ράλλης:
Η υπόθεση για την οποία συζητάμε, έχει, αναμφισβήτητα, πολύ σοβαρές πολιτικές παραμέτρους και το πολιτικό της σκέλος, το οποίο ανέπτυξε ο πρώην Νομάρχης κ. Γ. Μαχειμάρης.
Δίχως τη συμβολή και την πολύτιμη εμπειρία του πρώην Δημάρχου Κερκυραίων κ. Γ. Κούρκουλου, δε θα φωτίζαμε κάποιες πτυχές τής συγκεκριμένης υπόθεσης, η οποία είναι νομικά ιδιαίτερα σύνθετη και ίσως πολλά από όσα έχουμε πει και θα πούμε ο απλός κόσμος να μην τα καταλαβαίνει. Είμαστε όμως υποχρεωμένοι να τα πούμε, για να διαφωτίσουμε και την κοινή γνώμη όσον αφορά την παραπληροφόρηση η οποία πραγματοποιείται το τελευταίο διάστημα και δεν οφείλεται στους δημοσιογραφικούς κύκλους, αλλά στην πρωτοφανή προχειρότητα και στην ανευθυνότητα την οποία έχουν επιδείξει οι διοικητικοί μηχανισμού τού Κράτους.
Ξεκινώντας από το Υπουργείο Εσωτερικών, το οποίο είναι απαράδεκτο να αποστέλλει τέτοια έγγραφα όταν γνωρίζει ότι έχει κατατεθεί προσφυγή, εν συνεχεία τής ίδιας τής Περιφέρειας, η οποία επίσης γνωρίζει την άσκηση τής προσφυγής, και της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, που καλείται σήμερα τελείως παράτυπα και παράνομα να επιβάλει καταλογισμό, όταν κι αυτή γνωρίζει την άσκηση τής προσφυγής αυτής. Σας παραπέμπω στις πρόσφατες δηλώσεις τού Αντινομάρχη κ. Σκορδίλη, που πολύ εύστοχα είπε (απλά δεν ήξερε προφανώς τον όρο) ότι είχε ασκηθεί ένσταση κατά της απόφασης τής Επιτροπής Αστικής Ευθύνης.
Η ένσταση έχει ανασταλτικό χαρακτήρα, γι’ αυτό και στην παρούσα φάση δεν μπορεί να γίνει κανένας καταλογισμός. Ο στόχος είναι προφανής: να καταστεί ένας άνθρωπος όμηρος τω όποιων εξελίξεων για το υπόλοιπο χρονικό διάστημα, πριν να έχει αποφανθεί η ανεξάρτητη ελληνική Δικαιοσύνη.
Τόσο ο κ. Γ. Κούρκουλος όσο και εγώ δεν κρίνουμε αυτή την στιγμή κάποια δικαστική απόφαση, διότι δεν ταιριάζει ούτε στο ήθος τού κ. Γ. Κούρκουλου ούτε στο δικό μου, και κάτι τέτοιο θα ήταν απαράδεκτο από μέρους μας. Αναφερόμαστε σε μια απόφαση μιας διοικητικής Επιτροπής, η οποία ναι μεν προβλέπεται και ορίζεται από το νόμο, τα μέλη της όμως διορίζονται άνωθεν.
Μιας Επιτροπής στη σύνθεση τής οποίας μετέχει μέλος τού ελεγκτικού Συνεδρίου, το οποίο την ίδια στιγμή εκδίδει φύλλο ελέγχου, ξεκινώντας έτσι μιαν άλλη παράλληλη διαδικασία, κι αυτή παράτυπα. Ενώ απαγορεύεται κάτι τέτοιο, διότι, εάν ολοκληρωθούν οι δύο διαδικασίες, κάποια στιγμή θα καλέσουν τον κ. Γ. Μαχειμάρη να καταβάλει δύο φορές το ίδιο ποσό!
Μας απόφασης, η οποία ελήφθη κατά παράβαση όλων των ουσιωδών τύπων τής συγκεκριμένης διαδικασίας κι ενώ δεν έχει προηγηθεί καμία αίτηση όπως ορίζει ο νόμος, απλά μία αναφορά προ διετίας πρώην νομαρχιακού συμβούλου.
Κι ο νόμος είναι σαφής και ρητός! Μιλά για αιτήσεις οιουδήποτε έχει έννομο συμφέρον και όχι για αόριστες αναφορές. Μιλά για αιτήσεις, στις οποίες θα πρέπει να είναι καταγεγραμμένη και επαρκώς προσδιορισμένη η ζημία που υπέστη η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, αίτηση η οποία θα πρέπει με επάρκεια να αναφέρει πού υπήρξε δόλος στη συμπεριφορά και στις πράξεις τού πρώην νομάρχη και πού υπήρξε βαριά αμέλεια και μια απόφαση η οποία, κατά παράδοξο τρόπο, ενώ με πολύ κόπο και προσπάθεια προσκομίσαμε στην συγκεκριμένη Επιτροπή χιλιάδες έγγραφα τα οποία πραγματικά κουβαλήσαμε με κιβώτια, στο πρακτικό της Επιτροπής (το οποίο και προσβάλαμε με την προσφυγή μας) δεν αναφέρονται πουθενά αυτά τα έγγραφα.
Άρα, λοιπόν, για ποια απόφαση τής Επιτροπής Αστικής Ευθύνης μιλάμε, όταν δεν έλαβε υπόψη της ουσιώδη αποδεικτικά στοιχεία, όταν δεν έλαβε υπόψη της έναν πλήρη φάκελο, απ’ όπου προκύπτουν η απασχόληση τού προσωπικού, όλες οι αγορές που έγιναν και όλες οι εργασίες. Μια απόφαση η οποία είναι παντελώς αναιτιολόγητη, μια απόφαση η οποία δε διέκρινε αυτό που πολύ σωστά ο κ. Κούρκουλος, τη διάκριση τού Νομάρχη Κερκύρας και του προέδρου μιας Νομαρχιακής Επιτροπής (ή Οργανισμού, όπως συνηθίζεται να λέγεται).
Είμαστε απόλυτα πεπεισμένοι ότι η προσφυγή μας, όταν και όποτε δικαστεί, θα ευδοκιμήσει, η προσβαλλόμενη αυτή απόφαση θα εκπέσει και οι θέσεις μας θα δικαιωθούν απόλυτα.