Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2009

Υπόμνημα από τους δασκάλους στον Υφ. Παδιείας και την υπεύθυνη τομέα παιδείας του ΠΑΣΟΚ

Πραγματοποιήθηκε στις 10/2/09, συνάντηση του Δ.Σ. του Συλλόγου μας με τον Υφυπουργό Παιδείας κ. Ανδρέα Λυκουρέντζο, και στις 16/2/09 με την πολιτική Εκπρόσωπο Παιδείας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Άννα Διαμαντοπούλου, στους οποίους τέθηκαν τα αιτήματα του κλάδου σε τοπικό επίπεδο, και τους παραδόθηκε σχετικό υπόμνημα με τα σημαντικότερα ζητήματα που απασχολούν την τοπική εκπαιδευτική κοινότητα, όπως αυτά καταγράφονται από τις αποφάσεις αλλά και από την καταγραφή που έχει πραγματοποιήσει το Δ.Σ. του Συλλόγου μας.
Σε ότι αφορά στα γενικότερα αιτήματα του κλάδου (χρηματοδότηση παιδείας, οικονομική αναβάθμιση, βιβλία κλπ.) έγινε περιληπτική συζήτηση μιας και τα αιτήματα αυτά είναι ένα από τα ζητήματα που τα χειρίζεται η Ομοσπονδία μας.
Επειδή τα προβλήματα είναι διαχρονικά και αντί να επιλύονται προστίθενται καινούρια, τους καθιστούμε υπόλογους απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα και την Κερκυραϊκή κοινωνία.
Θεωρούμε πως τα προβλήματα της Εκπαίδευσης δε λύνονται με επικοινωνιακού τύπου επισκέψεις αλλά με πολιτική βούληση, ουσιαστικό διάλογο και γενναία χρηματοδότηση.

ΤΟ ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΠΟΥ ΔΟΘΗΚΕ ΣΤΟΥΣ ΔΥΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ:

Με την ευκαιρία της επίσκεψής σας στην Κέρκυρα, σας καταθέτουμε υπόμνημα με τις θέσεις και τις προτάσεις του Συλλόγου μας, πιστεύοντας ότι μπορούν να συμβάλλουν στην αναβάθμιση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στο νομό μας. Οι προτάσεις αυτές εμπεριέχουν την αγωνία και την πρόθεσή μας να δημιουργηθεί μια Δημόσια Πρωτοβάθμια εκπαίδευση αντάξια των απαιτήσεων των καιρών, αλλά κι ένας εκπαιδευτικός λειτουργός (Δάσκαλος, Νηπιαγωγός και Καθηγητής ειδικοτήτων) ενισχυμένος και ικανός ν’ ανταποκριθεί στις ανάγκες αυτές.
Τα σημαντικότερα ζητήματα, όπως αυτά καταγράφονται στις αποφάσεις του Δ.Σ. του Συλλόγου μας, που απασχολούν την τοπική εκπαιδευτική κοινότητα, συνοπτικά, είναι:
ΕΛΛΕΙΨΕΙΣ ΣΤΗΝ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΔΟΜΗ

Σύμφωνα με μελέτη του Ε.Κ.Κ.Ε, που καταγράφει την κατάσταση της εκπαίδευσης στο Ν. Κέρκυρας, και σύμφωνα με την καταγραφή που έχει πραγματοποιήσει το Δ.Σ. του Συλλόγου μας, οι ελλείψεις και το επίπεδο των κτιριακών υποδομών στο Ν. Κέρκυρας αποτελούν σημαντικό παράγοντα στη διεύρυνση των κοινωνικών και εκπαιδευτικών ανισοτήτων και την υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
Οι συνθήκες που επικρατούν σε πολλές σχολικές μονάδες διαμορφώνουν αρνητικά τη σχέση των παιδιών με το παιδαγωγικό περιβάλλον, με συνέπειες στην προσαρμογή κι επίδοσή τους.
Τα τελευταία χρόνια, με τη δημιουργία των Σχολικών Κέντρων και την κατάργηση των ολιγοθέσιων Δημοτικών Σχολείων, έγιναν σημαντικά βήματα, για την επίλυση του κτιριακού προβλήματος στην Κέρκυρα. Αυτό έγινε σε ορισμένες περιπτώσεις ακόμη και με δάνεια της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κέρκυρας, εξαιτίας της άμεσης ανάγκης επίλυσης οξυμένων προβλημάτων.
Παρόλα αυτά προβλήματα υπάρχουν. Ιδιαίτερα στο Δήμο Κερκυραίων είναι πολλά σε έκταση και ιδιαίτερα μεγάλα σε ένταση:
Από τα δεκατέσσερα (14) Νηπιαγωγεία της πόλης τα επτά (7) λειτουργούν σε διαδρόμους ή σε αίθουσες πολλαπλών χρήσεων (π.χ. 1ο, 6ο, 11ο κ.ά.) εντός των Δημοτικών Σχολείων, δημιουργώντας πρόσθετα προβλήματα. Κάποια στεγάζονται σε ακατάλληλα ενοικιαζόμενα καταστήματα (π.χ. 2ο, 3ο, 8ο, 9ο, 13ο κ.ά.), που σε καμιά περίπτωση δεν καλύπτουν τις σύγχρονες παιδαγωγικές, εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες και δεν πληρούν τους στοιχειώδεις κανόνες υγιεινής και ασφάλειας. Έχουν αποκλειστεί προνήπια λόγω ελλείψεων σε στέγη, ενώ το 12ο Νηπιαγωγείο, που στεγαζόταν στο κέντρο της πόλης έχει αναστείλει τη λειτουργία του εδώ και χρόνια, χωρίς να βρίσκεται διέξοδο, για την επαναλειτουργία του.
Στα Δημοτικά Σχολεία η κατάσταση δεν είναι πολύ καλύτερη. Ακατάλληλα κτήρια, που δεν παρέχουν στοιχειώδους όρους ασφάλειας και υγιεινής φιλοξενούν τα όνειρα και τις προσδοκίες των στοιβαγμένων παιδιών μας. Πολλά Σχολεία βρίσκονται σε κακή κατάσταση: 2ο-3ο, 5ο, 8ο-15ο, 13ο σε νοικιασμένη πολυκατοικία, κ.ά.), κυρίως επειδή συγκεντρώνουν αριθμό μαθητών πολύ μεγαλύτερο από τις δυνατότητες τους. Χρησιμοποιούνται χώροι (π.χ. 4ο κ.ά.) από αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, αποθήκες, γραφεία διδακτικού προσωπικού κ.λπ. για να καλυφθούν οι ανάγκες σε αίθουσες για τη στέγαση των τμημάτων των σχολείων. Χωρισμένες αίθουσες σε δύο αίθουσες-κλουβιά (π.χ. 8ο κ.ά.) στεγάζουν τμήματα τάξεων, εργαστήρια πληροφορικής, τμήματα ένταξης (όπου υπάρχουν).
Σοβαρά κτιριακά προβλήματα υπάρχουν και στα σχολεία άλλων Δήμων.
Νηπιαγωγεία με πολύ μικρή αυλή (π.χ. Καστελλάνων Μέσης, Αυλιωτών, Βελονάδων κ.ά.), Νηπιαγωγεία με κοινές τουαλέτες εκπαιδευτικών-νηπίων (π.χ. Αγίου Ιωάννη), Νηπιαγωγεία με συνύπαρξη κλασσικού και ολοήμερου τμήματος στην ίδια αίθουσα (π.χ. 1ο Νηπιαγωγείο Κορισσίων-Αργυράδων κ.ά.), Νηπιαγωγεία που στη στέγη τους υπάρχουν ποντίκια.
Υπάρχουν σχολεία που συστεγάζονται με Γυμνάσιο (π.χ. 1ο Σχ. Κ. Δήμ. Θιναλίων), σχολεία που ο χώρος γραφείων των εκπαιδευτικών είναι ανεπαρκέστατος (π.χ. 4ο Λευκίμμης κ.ά.), σχολεία που δεν υπάρχουν αίθουσες πολλαπλών χρήσεων, εργαστήρια πληροφορικής, εργαστήρια φυσικής, βιβλιοθήκες, σχολεία που οι στέγες τους χρειάζονται αντικατάσταση (π.χ. Σπαρτύλα), σχολεία που στεγάζονται σε πρώην κοινοτικά καταστήματα (π.χ. Βιρός), σχολεία (σχεδόν όλα) που χρειάζεται εκπαιδευτικός για την εφαρμογή προγραμμάτων αντισταθμιστικής διδασκαλίας.
Όπως γίνεται κατανοητό οι συνθήκες εκπαίδευσης και δημιουργικής απασχόλησης των μαθητών μας είναι ασφυκτικές και οι προϋποθέσεις ασφάλειας και αξιοπρεπούς διαβίωσης ελλειμματικές. Το έργο των εκπαιδευτικών γίνεται ακόμα δυσκολότερο.
Απαιτείται η μελέτη, η σύνταξη κι εφαρμογή ενός γενναίου προγράμματος οικονομικής στήριξης και δράσης, για την επίλυση αυτών των προβλημάτων, για να δημιουργήσουμε και στο Ν. Κέρκυρας ένα σύγχρονο Σχολείο και Νηπιαγωγείο.

2. ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΑΜΙΑΝΤΟΥ
Μετά από καταγραφή της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κέρκυρας, αλλά και του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων σε περισσότερες από 40 σχολικές μονάδες του νομού υπήρχαν στοιχεία αμίαντου, τα οποία ήταν απολύτως απαραίτητο να αφαιρεθούν άμεσα. Έως τώρα έχει προχωρήσει η διαδικασία αντικατάστασης αμιάντου σε πολλά σχολεία.
Είναι επιτακτική ανάγκη να προχωρήσετε άμεσα σε συμπληρωματική πίστωση, για την κάλυψη του συνόλου της δαπάνης, που απαιτείται για το έργο σε όλα τα σχολεία του νομού μας.
Σήμερα που υπάρχει επαρκής ενημέρωση των τοπικών κοινωνιών, ιδιαίτερα των γονέων και των εκπαιδευτικών, είναι αδιανόητο να εγκλωβίζουμε τα παιδιά μας και τους εργαζόμενους σε ένα επικίνδυνο περιβάλλον, που εγκυμονεί κινδύνους για την ίδια τους την υγεία.
Σας καλούμε άμεσα να φροντίσετε για την επιχορήγηση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κέρκυρας, ώστε να ολοκληρώσει το αναγκαίο αυτό έργο.

3. ΜΟΝΑΔΕΣ ΜΕΤΑΘΕΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Σύμφωνα με το άρθρο 16 του Π.Δ 50 (Φ.Ε.Κ. 45 τ. Α/8-3-1996), που αφορά στις «Μεταθέσεις και τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών της δημόσιας Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» οι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης λαμβάνουν μονάδες μετάθεσης, ανάλογα με τις συνθήκες διαβίωσης στην έδρα λειτουργίας των σχολείων, όπου υπηρέτησαν ή υπηρετούν, κατά τη διαδικασία των τοποθετήσεων και μεταθέσεών τους.
Οι μονάδες μετάθεσης για το κριτήριο αυτό κατατάσσονται, με βάση αντικειμενικά κριτήρια (τον πληθυσμό της έδρας των σχολείων, τις συνθήκες διαβίωσης εκεί των εκπαιδευτικών, την οργανικότητα, την απόσταση τους από την έδρα του Νομού, τις συγκοινωνιακές συνθήκες και το υψόμετρο), σε δέκα (10) κατηγορίες, με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και θρησκευμάτων.
Από τότε, που ίσχυσε το σύστημα αυτό προκλήθηκε αδικία σε βάρος των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης του Ν. Κέρκυρας, αφού πολλές σχολικές μονάδες του νομού, αν και έχουν όλα τα κριτήρια που περιγράφονται στο προαναφερόμενο Π.Δ, μοριοδοτούνται, αναλογικά με άλλες περιοχές της χώρας μας με ελάχιστες μονάδες μετάθεσης και συγκεκριμένα μέχρι 5 το ανώτερο, στις πιο απομακρυσμένες σχολικές μονάδες.
Αλλεπάλληλες φορές έχουμε αναδείξει, ότι το ισχύον σύστημα δεν είναι αντικειμενικό, με δεδομένες τις γεωγραφικές και γεωφυσικές ιδιαιτερότητες, που υπάρχουν στο νομό μας. Αποτέλεσμα αυτής της ανισότητας στην αντιμετώπιση των σχολείων του Ν. Κέρκυρας είναι να μην καθίσταται δυνατή η μετάθεση των Δασκάλων, των Νηπιαγωγών και των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων της Π.Ε στις περιοχές που επιθυμούν.
Επειδή το ζήτημα είναι ιδιαίτερα σημαντικό, για την πλειοψηφία των εκπαιδευτικών του Ν. Κέρκυρας, οι οποίοι θίγονται από το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο των μεταθέσεων πρέπει να επανεξεταστεί άμεσα το θέμα αυτό, που αφορά στις συνθήκες διαβίωσης στην έδρα λειτουργίας των σχολείων, όπου υπηρέτησαν ή υπηρετούν, ώστε να αρθούν οι υπάρχουσες αδικίες.

4. ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΣΧΟΛΕΙΩΝ - ΟΛΟΗΜΕΡΑ
Κάθε χρόνο με την έναρξη των μαθημάτων στο νομό μας παρουσιάζονται προβλήματα στη στελέχωση των σχολείων μας, γεγονός που δημιουργεί μεγάλες εντάσεις, έντονες και δικαιολογημένες αντιδράσεις στις τοπικές κοινωνίες. (π.χ. πέρυσι 16 ολοήμερα Δημοτικά σχολεία παρέμειναν κλειστά λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών.
Τη σχολική χρονιά, που διανύουμε, οι υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών έγιναν σχετικά γρήγορα (μεταθέσεις -αποσπάσεις-διορισμοί κ.λπ) και το ΥΠ.Ε.Π.Θ προχώρησε έγκαιρα σε προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών. Όμως οι προσλήψεις που έγιναν δεν ήταν οι απαιτούμενες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν κενά (κυρίως ειδικοτήτων) που δημιουργούν τεράστια προβλήματα, ιδιαίτερα στα απομακρυσμένα στα σχολεία μας.
Όμως εκείνο που αποκτά χαρακτηριστικά απαξίωσης του δημόσιου σχολείου κι εγκατάλειψης της δημόσιας εκπαίδευσης είναι η τακτική του Υπουργείου σας σε ότι αφορά τα ολοήμερα σχολεία.
Ένας πρωτοποριακός για την εκπαίδευση και την κοινωνία θεσμός, μια σημαντική κατάκτηση του εκπαιδευτικού κινήματος, το ολοήμερο σχολείο, καταρρέει, παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης για την αναβάθμισή του.
Κανένα ολοήμερο σχολείο στο Ν. Κέρκυρας δε λειτουργεί έγκαιρα, αφού οι προσλήψεις των εκπαιδευτικών, γινόταν μέχρι το Νοέμβρη, με αποτέλεσμα να διακόπτεται η φοίτηση πολλών μαθητών.
Παράλληλα το ΥΠ.Ε.Π.Θ μείωσε κατά 25% το ωρομίσθιο των εκπαιδευτικών (από 9 σε 7 ευρώ), διογκώνοντας τα τεράστια προβλήματα, που αντιμετωπίζουν με τις συνθήκες απασχόλησής τους και κατάργησε την πρόσθετη οικονομική στήριξη των ολοήμερων σχολείων, που υπήρχε.
Έτσι η πολιτική αυτή επιδεινώνει τα σοβαρά προβλήματα του θεσμού, ιδιαίτερα στα σχολικά κέντρα, όπως είναι η εξασφάλιση της μετακίνησης των μαθητών, η στήριξη του Ολοήμερου με βελτίωση της υλικοτεχνικής υποδομής του κ.ά.
Επειδή οι εκπαιδευτικές ανάγκες και οι κοινωνικοοικονομικές συνθήκες έχουν διαφοροποιηθεί τα τελευταία χρόνια και οι σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις το απαιτούν, κρίνεται απαραίτητη η δημιουργία και η στελέχωση νέων Τμημάτων Ένταξης, Τάξεων Υποδοχής και Ενισχυτικής διδασκαλίας στα περισσότερα σχολεία του Νομού μας καθώς και η στήριξη με εκπαιδευτικό προσωπικό των Τμημάτων εκπαίδευσης των Τσιγγανοπαίδων. (π.χ. Άγιος Ιωάννης)
Σας καλούμε να φροντίσετε στο μέλλον να στηριχθούν τα σχολεία του νομού μας και να αναπτύξετε και να εφαρμόσετε πολιτικές ενίσχυσης του ολοήμερου σχολείου, σε μια περιοχή της χώρας μας που αντιμετωπίζει ποικιλόμορφα προβλήματα.

5. ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ

Στο Ν. Κέρκυρας, με τη δημιουργία πολλών σχολικών κέντρων, απαιτείται η μετακίνηση μεγάλου αριθμού μαθητών από τις μικρές κοινότητες στην έδρα του σχολείου.
Η διαδικασία αυτή δεν γίνεται με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες. Χρησιμοποιούνται τρόποι, που σε αρκετές περιπτώσεις προκαλούν κινδύνους για την ασφαλή μετακίνηση των μικρών μαθητών μας.
Συγκεκριμένα:
Οι μαθητές μετακινούνται χωρίς την παρουσία και την επιμέλεια συνοδών, αφού παρότι προβλέπεται η ύπαρξή του, δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο για την πρόσληψη και μισθοδοσία του από κανέναν φορέα.
Μαθητές του Δημ. Σχολείου (π.χ. Σχ.Κ. Αγρού, 1ο Σχ.Κ. Δήμ. Θιναλίων κ.ά.) μετακινούνται με τους μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων (!!) και μάλιστα με τεράστια καθυστέρηση από την ώρα λήξης των μαθημάτων τους. Έτσι αναγκάζονται οι εκπαιδευτικοί να φροντίσουν για την παραμονή τους στο σχολείο σε πολύ δύσκολες συνθήκες. Για το αντιπαιδαγωγικό αυτό μέτρο δε χρειάζεται, φυσικά, να αναφερθούμε περισσότερο.
Υπάρχουν μεγάλα χρέη της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κέρκυρας στο Κ.Τ.Ε.Λ και σε ιδιώτες από την αδυναμία της να αποπληρώσει τους λογαριασμούς προηγούμενων ετών, εξαιτίας της περιορισμένης χρηματοδότησης από το υπουργείο Εσωτερικών Δ.Δ.Α, για την κάλυψη του συνόλου των αναγκών.
Σας καλούμε να μεριμνήσετε, για την επίλυση των προβλημάτων αυτών.

6. ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ

Τα τελευταία χρόνια παρουσιάζεται μεγάλη αδράνεια στο σοβαρό τομέα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών κι έλλειψη εφαρμογής ανάλογων προγραμμάτων σε εξακτινωμένη μορφή, από τα αρμόδια Περιφερειακά Επιμορφωτικά Κέντρα ή το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Γνωρίζετε φυσικά ότι οι ανάγκες των εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι μεγάλες. Υπάρχουν πολλοί τομείς εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που απαιτούν τη διαρκή, έγκυρη και ουσιαστική υποστήριξη των Δασκάλων, των Νηπιαγωγών και των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων.
Σας καλούμε να συμβάλλετε άμεσα στον προγραμματισμό και στην εφαρμογή προγραμμάτων με αποκεντρωμένη μορφή, ώστε να φτάσουν ως το νομό μας, αποδεικνύοντας τη βούλησή σας να σταθείτε αρωγοί στις ανάγκες των εκπαιδευτικών, για την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης κι αγωγής στην Προσχολική αγωγή και την Πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

7. ΠΑΡΑΜΕΘΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ.
Ο Ν. Κέρκυρας ανήκει (με εξαίρεση τα διαπόντια νησιά και τους Παξούς) στην κατηγορία των περιοχών που έχουν χαρακτηριστεί ως προβληματικές Β', για την χορήγηση των κινήτρων στους δημοσίους υπαλλήλους.
Η επιλογή αυτή εμπεριέχει μια αδικία σε βάρος των Δ.Υ που υπηρετούν στο νησί μας.
Ο Ν. Κέρκυρας είναι παραμεθόρια περιοχή με μεγάλα προβλήματα, γεγονός που κάνει όλους του υπαλλήλους να επιθυμούν να φύγουν από το νησί και να προκαλούνται διαρκώς πολλές κενές λειτουργικές θέσεις στις υπηρεσίες.
Το πρόβλημα είναι ακόμα πιο έντονο στους Δήμους της Βόρειας Κέρκυρας (Κασσωπαίων, Θιναλίων, Εσπερίων κ.ά) και πρέπει άμεσα, να αναπτυχθεί μια πρωτοβουλία για την ενίσχυση των Δ.Υ που εγκαθίστανται σ’ αυτούς.
Τα ζητήματα που απασχολούν το δημόσιο σχολείο και τους λειτουργούς του είναι πολλά και ποικίλα. Αρκετά ακόμη θέματα θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν στο υπόμνημα αυτό, για να καταγράψουν μια πραγματικότητα με πολλές ανάγκες και προβλήματα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Βιβλία, εκσυγχρονισμός και χορήγηση εποπτικών μέσων, οικονομική στήριξη των εκπαιδευτικών κ.ά. είναι αντικείμενο προβολής, ανάδειξης και συζήτησης για το δευτεροβάθμιο συνδικαλιστικό όργανό μας (Δ.Ο.Ε).
Οι προτάσεις του Συλλόγου μας, που υποβάλλονται με αποκλειστικό γνώμονα την αναβάθμιση της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, θα πρέπει να αντιμετωπιστούν με ευαισθησία και κατανόηση, γιατί πρέπει να γίνει συνείδηση σε όλους ότι η δημιουργία ενός σύγχρονου και δημιουργικού Δημοτικού σχολείου και Νηπιαγωγείου είναι εθνική, πανεκπαιδευτική υπόθεση, που αφορά όλη την κοινωνία, αλλά κυρίως το μέλλον και την πορεία της χώρας μας.