Τρίτη 10 Φεβρουαρίου 2009

Αναμένονται απαντήσεις για τα θέματα που θέτει η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Αντινιώτη

Δημοσιεύουμε την επείγουσα αναφορά που απέστειλε προς τους αρμοδίους η Περιβαλλοντική Παρέμβαση "Η Αντινιώτη".
Και φυσικά τα ερωτήματα χρήζουν απαντήσεως. Ελπίζουμε να δοθούν. Διαφορετικά να μη ξαναμιλήσει κανείς για ενεργούς πολίτες και άλλα συναφή παρόμοια όταν θα έρθουν εκλογές.
Ο Σπύρος Σαλβάνος είναι και με το παραπάνω ενεργός πολίτης. Παλεύει με την ελληνική γραφειοκρατία και όλοι θυμούνται και ξέρουν ότι δέχθηκε τραμπούκικη επίθεση.
Το ενδιαφέρον στην όλη υπόθεση είναι αν θα νίκησει η ελληνική γραφειοκρατία, τα συμφέροντα, ή το φυσικό περιβάλλον που υποτίθεται ότι προστατεύουν νόμοι και θεσμοί. Αναμένουμε με εξαιρετικά μεγάλο ενδιαφέρον την έκβαση της υπόθεσης.

Η ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΑΝΑΦΟΡΑ


ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΑΝΑΦΟΡΑ
Της Μ.Κ.Ο.
«Περιβαλλοντική Παρέμβαση Κέρκυρα 02. 02. 2009
Η Αντινιώτη»


Προς:
τον Γενικό Γραμματέα Ιόνιων Νησιών
τον Νομάρχη Κέρκυρας
τον Δήμαρχο Θιναλίων
το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας,
Γενική Δ/νση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιφερειακής Πολιτικής και Δημοσίων Επενδύσεων
Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης και
Παρακολούθησης Ταμείου Συνοχής

ΘΕΜΑ: Παραβάσεις της Εθνικής και Κοινοτικής Νομοθεσίας στο εν εξελίξει έργο «Αποχέτευση Δημοτικών Διαμερισμάτων Χαμηλής Ζώνης Δήμου Θιναλίων» Κέρκυρας.
Στην έκτακτη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της οργάνωσής μας που πραγματοποιήθηκε τις 29. 01. 09 με μοναδικό θέμα τις παραβάσεις στο Αποχετευτικό του Δήμου Θιναλίων, και με παρόντα τα τέσσερα από τα πέντε μέλη του Δ. Σ. που εκπροσωπούν νομίμως την Οργάνωση, αποφασίσαμε ομόφωνα, με βάση τα στοιχεία που έχουμε έως τώρα στη διάθεσή μας, να θέσουμε υπόψη σας τα εξής:
Επιγραμματικά οι σχετικές νομικές παραβάσεις, κατά τη γνώμη μας, είναι οι εξής:

Η περιφέρεια Ιόνιων Νησιών ενέκρινε τη χρηματοδότηση του έργου κάνοντας δεκτά, μεταξύ άλλων, δύο στοιχειώδη, άκυρα δικαιολογητικά: α) τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και β) την Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων.
Ολοκληρώθηκαν οι δημοπρατήσεις και υπογράφηκαν οι συμβάσεις χωρίς προηγούμενη ανάθεση έργου σε Τεχνικό Σύμβουλο.
Ανατέθηκε εκ των υστέρων, κατόπιν εορτής, το έργο Τεχνικού Συμβούλου σε σύμπραξη στην οποία συμμετέχει και ο ίδιος ο μελετητής ολόκληρου του έργου αποχέτευσης.
Μεταξύ των εργασιών που βρίσκονται σε εξέλιξη, γίνονται και εκσκαφές στην Αιγιαλίτιδα Ζώνη και παράνομη αμμοληψία.

Αναλυτικότερα:
Η Μελέτη Περιβαλλοντικών επιπτώσεων, που εκπονήθηκε το Δεκέμβρη του έτους 2000 και υπογράφεται από τον Δρ. κ. Παν. Γρ. Μαρκαντωνάτο, πολιτικό μηχανικό - υγιεινολόγο, προβλέπει, μεταξύ άλλων, την τοποθέτηση του αγωγού διάθεσης των «επεξεργασμένων» λυμάτων, των οποίων τελικός αποδέκτης είναι η θάλασσα, κατά μήκος της αιγιαλίτιδας ζώνης της βόρειας ακτής της Κέρκυρας, του Όρμου του Αγίου Γεωργίου σε μήκος περίπου τριών χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 750 μέτρα εντός της απολύτου προστασίας περιοχής Natura GR 2230001 – Λιμνοθάλασσα Αντινιώτη. Εντός της ίδιας περιοχής Natura 2000, ανατολικά και νότια, η μελέτη προβλέπει εκτεταμένες εκσκαφές για την τοποθέτηση αγωγών του δικτύου. Τονίζουμε ότι βάσει της Εθνικής και Κοινοτικής Νομοθεσίας, παρεμβάσεις τέτοιου είδους τόσο στην αιγιαλίτιδα ζώνη (Ν. 2971/01), όσο και στη συγκεκριμένη, απολύτου προστασίας, περιοχή Natura 2000 απαγορεύονται αυστηρώς.
Η Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων που κάνει δεκτή τη παραπάνω ΜΠΕ, φέρει αριθ. πρωτ. 11515/31-08-01 και υπογράφεται τις 13. 09. 2001 αναρμοδίως και καταχριστικά από την τότε Περιφερειάρχη κ. Αναστ. Κανελλοπούλου. Σαφώς κατά παράβαση του άρθρου 1 παρ. Γ’ του Ν. 2647/98 που εξαιρεί από την μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στο Περιφερειάρχη τις Εγκρίσεις Περιβαλλοντικών Όρων, έργων που πρόκειται να πραγματοποιηθούν εν μέρει ή στο σύνολό τους σε περιοχές Natura 2000, διευκρινίζοντας ότι αρμοδιότητα έχει μόνο η αρμόδια Υπηρεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ.
Για την Έγκριση της χρηματοδότησης του έργου από τη Περιφέρεια Ιόνιων Νησιών, έγινε εντούτοις δεκτός ο σχετικός φάκελος με τη παραπάνω «Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων» και «Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων», χωρίς να ληφθούν υπόψη, εκτός από τον προαναφερόμενο Ν. 2647/98, οι σχετικές διατάξεις του Ν. 1650/86 όπως τροποποιήθηκαν και ισχύουν με το Ν. 3010/2002 και ειδικότερα οι παρακάτω σχετικές εν ισχύει Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις:
Α) Κ.Υ.Α. υπ’ αριθ. 11014/703/Φ104/20. 03. 03. περί «Διαδικασίας Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης και Αξιολόγησης (ΠΠΕΑ) και Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΕΠΟ) σύμφωνα με το άρθρο 30 του Ν. 1650/86 (ΦΕΚ 91/Α/ όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 3010/25. 04. 02» (ΦΕΚ 332/Β/20.03.03).
Β) Κ.Υ.Α. υπ’ αριθ. 15393/2332/5.08.02 «Κατάταξη δημοσίων και ιδιωτικών έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες σύμφωνα με το άρθρο 3 του Ν. 1650/1986 (ΦΕΚ 160/Α όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 3010» (ΦΕΚ 1022/05. 08. 02) όπως ισχύει.
Γ) Κ.Υ.Α. 25535/3281/2002 «Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων» (ΦΕΚ 1463β/20-11-2002) κλπ.
Που αποτελούν φυσικά μέρος του σχετικού θεσμικού πλαισίου, το οποίο καθιστά τα εν λόγω δύο έγγραφα (ΜΠΕ, ΕΠΟ) άκυρα, το εν γένει εγχείρημα μετέωρο και τις μεγάλες ευθύνες ορατές…
Η χρηματοδότηση του εν λόγω έργου καλύπτεται από τα ΠΕΠ Ιόνιων Νησιών και ανέρχεται στο συνολικό ποσό των 13.524.350 Ευρώ που σύμφωνα με τους τρεις διαγωνισμούς που προκηρύχθηκαν αφορά: Α) το έργο επιλογής/ανάθεσης Τεχνικού Συμβούλου Β) την κατασκευή του δικτύου συλλογής και προσαγωγής μέσω αντλιοστασίων των λυμάτων του Δήμου προς την εγκατάσταση βιολογικού καθαρισμού, καθώς και την κατασκευή του δικτύου διάθεσης των επεξεργασμένων πλέον λυμάτων στη θάλασσα μέσω υποθαλάσσιου αγωγού και Γ) τη μελέτη και κατασκευή της εγκατάστασης του βιολογικού καθαρισμού, όπου τα λύματα με χρήση σύγχρονης εξειδικευμένης τεχνολογίας θα επεξεργάζονται και θα καθίστανται «κατάλληλα» ώστε να διοχετευθούν στη θάλασσα.
Ο Τεχνικός Σύμβουλος (Ν. 1418/1984) επρόκειτο να αναδειχτεί στο σχετικό ανοικτό διαγωνισμό που προκηρύχθηκε κατά το άρθρο 9 του Ν. 3316/05 αρχές Φθινοπώρου 2007 με προεκτιμώμενη αμοιβή 154.127,41 ευρώ, σύμφωνα με το προϋπολογισμό του έργου.
Στο διαγωνισμό αυτό συμμετείχαν δύο συμπράξεις τεχνικών συμβούλων και επειδή στη πρώτη, κατά παράβαση της Ελληνικής Νομοθεσίας, της σχετικής Εγκυκλίου του ΥΠΕΧΩΔΕ Ε.29/11-11-2006 αριθ. Πρωτ. Δ17γ/10/179/ Φ.Ν.443, αλλά και του άρθρου 18, παρ. 18.5 της ίδιας της Προκήρυξης του Διαγωνισμού, συμμετείχε και ο μελετητής των έργων, η δεύτερη συμμετέχουσα υπέβαλε ένσταση αποκλεισμού. Η ένσταση αυτή απερρίφθη στη συνέχεια με την υπ’ αριθ. 36/14-12-2007 απόφαση του Δ. Σ. της Δημοτικής Εταιρείας Ύδρευσης Αποχέτευσης Δήμου Θιναλίων (Δ.Ε.Υ.Α.Θ.), γεγονός που ανάγκασε τον Γενικό Γραμματέα της Π.Ι.Ν., κ. Σωτήρη Βόσδου να επιστρέψει την απόφαση αυτή, που του είχε σταλεί για έλεγχο, ως μη σύννομη, ζητώντας με το υπ’ αριθ. Πρωτ. 370/375, από 20. 01. 08 έγγραφό του προς τη Δ.Ε.Υ.Α.Θ. την αποκατάσταση της νομιμότητας…
Η Σύμβαση Κατασκευής του Δικτύου Αποχέτευσης μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α.Θ. και της αναδόχου εταιρείας (.....), υπογράφηκε τις 04. 08. 2008.
Η Σύμβαση Κατασκευής του Εργοστασίου Επεξεργασίας Λυμάτων μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α.Θ. και της αναδόχου εταιρείας (....), υπογράφηκε τις 05. 12. 2008.
Τα έργα είχαν προ πολλού αρχίσει από την πρώτη ανάδοχο, όταν το Νοέμβρη 2008 μέλη της Οργάνωσής μας διαπίστωσαν την ύπαρξη τεράστιων εκσκαφών εντός της Αιγιαλίτιδας Ζώνης της παραλίας του Αλμυρού του Όρμου Αγίου Γεωργίου, από τις οποίες είχε γίνει και παράνομη αμμοληψία δεκάδων κυβικών μέτρων. Στο χείλος των εκσκαφών υπήρχε πινακίδα με την ένδειξη «ΕΡΓΑ Δ.Ε.Υ.Α. ΘΙΝΑΛΙΩΝ». Μετά από αυτή την εξέλιξη και τις σχετικές πληροφορίες για τις εν γένει περίεργες διαδικασίες αναφορικά με το εν λόγω έργο, και προκειμένου να έχουμε ιδίαν αντίληψη, το Δ. Σ. της Οργάνωσής μας υπέβαλε τις 15. 12. 2008 Αίτηση προς τη Δημοτική Αρχή Θιναλίων, ζητώντας αντίγραφα:
α) της Σύμβασης Ανάθεσης έργου Τεχνικού Συμβούλου
β) των σχετικών Αδειοδοτήσεων για τις επεμβάσεις στην αιγιαλίτιδα ζώνη
γ) της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του έργου
δ) της σχετικής Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων και
ε) οποιουδήποτε άλλου εγγράφου ή τοπογραφικού διαγράμματος σχετιζόμενου με την όλη υπόθεση.
Κατά παράβαση του άρθρου 3, παρ. 3 της Κ.Υ.Α Αριθ. Η.Π. 11764/653, «Πρόσβαση του κοινού στις δημόσιες αρχές για παροχή πληροφοριών σχετικά με το περιβάλλον, σε συμμόρφωση με τις διατάξεις της οδηγίας 2003/4/ΕΚ», η Δημοτική Αρχή Θιναλίων δεν απάντησε εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας των 20 ημερών, οπότε λόγω του επείγοντος του θέματος, τις 05. 01. 09 υποβάλαμε και δεύτερη αίτηση, στην Δ.Ε.Υ.Α.Θ. αυτή τη φορά, μετά από έγκαιρη απάντηση τις οποίας, παραλάβαμε τις 27. 01. 09 αντίγραφα των σχετικών εγγράφων, ΕΚΤΟΣ βέβαια από οποιαδήποτε αδειοδότηση για επεμβάσεις στην αιγιαλίτιδα ζώνη.
Το περίεργο είναι ότι μας χορηγήθηκε, συν τοις άλλοις, και το με αριθ. πρωτ. 22 «Ιδιωτικό Συμφωνητικό Ανάθεσης Παροχής Υπηρεσιών με τίτλο: Τεχνικός Σύμβουλος Έργου: Αποχέτευση Δημοτικών Διαμερισμάτων Χαμηλής Ζώνης Δήμου Θιναλίων». Το συμφωνητικό αυτό υπογράφεται μεταξύ της Δ.Ε.Υ.Α.Θ. και της Σύμπραξης τριών γραφείων μελετών, μεταξύ των οποίων και η «(....).
Επισημαίνουμε ότι:
Ο κ. (...) είναι ο μελετητής του συνολικού έργου αποχέτευσης, που λόγω συμμετοχής του στο σχετικό διαγωνισμό για την ανάδειξη Τεχνικού Σύμβούλου, που προαναφέραμε, και που λόγω της σχετικής ένστασης της δεύτερης συμμετέχουσας, ο διαγωνισμός αυτός είχε αποβεί άκαρπος.
Διερευνάται τώρα το εάν ο (...) πήρε τη δουλειά με απευθείας ανάθεση, δεδομένου ότι επανάληψη του διαγωνισμού, ως είθισται, δεν έγινε γνωστή.
Και το απίστευτο: Το εν λόγω ιδιωτικό συμφωνητικό ανάθεσης φέρει ημερομηνία 26. 01. 2009! Συντάχθηκε δηλαδή 15 μήνες μετά τον σχετικό Διαγωνισμό, έξι σχεδόν εβδομάδες αφότου το ζητήσαμε με τη παραπάνω αίτησή μας (15. 12. 08) και μας χορηγήθηκε μόλις μια ημέρα μετά την υπογραφή του!!!
Επιβεβαιώνεται εν προκειμένω με τον πλέον αδιαμφισβήτητο και σαφή τρόπο ότι το σημαντικότερο και κρισιμότερο, πρώτο στάδιο της όλης διαδικασίας, το οικονομοτεχνικό, που αφορά στις μελέτες, στις τεχνικές προδιαγραφές, στις προσφορές και την αξιολόγηση τους, στις ενστάσεις κλπ., διεκπεραιώθηκε εν στενώ, χωρίς έξωθεν ή άνωθεν ελέγχους, χωρίς τη θεσμοθετημένη εποπτεία Τεχνικού Συμβούλου! Και
Είναι ακόμη προς διερεύνηση αν η Υπηρεσία Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος Ιόνιων Νησιών (ΚΥΑ 41538/ΓΚΠΣ 286/08/12/2002) του Ν. 2860/2000 «για τη διαχείριση, παρακολούθηση και τον έλεγχο του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης και άλλες διατάξεις», εξάντλησε εν προκειμένω τη δικαιοδοσία της…
Εύλογα είναι τα ερωτήματα, εάν με όλες τις παραπάνω μεθοδεύσεις υπηρετείται καλύτερα το κοινωνικό σύνολο και το δημόσιο συμφέρον, αν προστατεύεται καλύτερα το περιβάλλον, και κυρίως αν τα χρήματα του Ελληνικού Λαού πιάνουν τόπο…Ακόμη, κάτω από αυτές τις συνθήκες και τις συγκεκριμένες μεθοδεύσεις, ποιος μπορεί να εγγυηθεί: ότι το εν λόγω έργο είναι δυνατό να ολοκληρωθεί, ότι αν ολοκληρωθεί, θα λειτουργήσει, και ότι αν ποτέ λειτουργήσει, θα λειτουργήσει σωστά;
Το Αποχετευτικό των Δημοτικών Διαμερισμάτων Χαμηλής Ζώνης Δήμου Θιναλίων, μιας τουριστικής περιοχής που τετραπλασιαζόμενος ο πληθυσμός της κατά την αιχμή της τουριστικής περιόδου ίσως αγγίζει τις είκοσι χιλιάδες, που η διαχείριση των λυμάτων γίνεται ακόμη κατά τρόπο τριτοκοσμικό με βόθρους και με κατ’ όνομα μόνο βιολογικούς καθαρισμούς, είναι κυριολεκτικά ένα έργο ζωής και θανάτου για τη περιοχή και το φυσικό περιβάλλον.

Με αυτά τα δεδομένα, εάν όλοι οι εμπλεκόμενοι, και κυρίως οι Αρχές, δεν αποκαταστήσουν άμεσα τη νομιμότητα, προβαίνοντας σε κατεπείγουσες παρεμβάσεις και αναθεωρήσεις των μελετών, των εγκρίσεων, των αποφάσεων κλπ., το έργο θα οδηγηθεί σε αδιέξοδο και θα αποτύχει! Και θα έχει τότε συντελεστεί ένα ακόμη έγκλημα εις βάρος της Εθνικής Οικονομίας, της κερκυραϊκής κοινωνίας και του κερκυραϊκού περιβάλλοντος.

Έχοντας το αυτονόητο καθήκον, ως η μόνη περιβαλλοντική οργάνωση της περιοχής, είχαμε κρούσει τον κώδωνα δημοσιοποιώντας από την αρχή τα τεκταινόμενα, με σχετικές παρεμβάσεις και ανακοινώσεις, με ένα αποκαλυπτικό πρωτοσέλιδο δημοσίευμά μας στο «Κερκυραϊκό Βήμα» τις 17. 04. 2008, με Ερώτηση στη Βουλή των Ελλήνων προς τον Υπουργό Εσωτερικών, μέσω του Βουλευτή Λασιθίου κ. Μ. Καρχιμάκη (αριθ. πρωτ. 11963/07-05-08) κλπ.
Εξυπακούεται, λοιπόν, ότι παρακολουθούμε από πολύ κοντά το θέμα και αν χρειαστεί θα προβούμε σε όλες τις νόμιμες ενέργειες, προσφυγές στην Ελληνική και Κοινοτική Δικαιοσύνη κλπ.
Παρακαλούμε να απαντήσετε στην αναφορά μας και να μας γνωρίσετε τις ενέργειες που προτίθεσθε να προβείτε.-