Στο πλαίσιο των επαφών της με τις πολιτικές ηγεσίες των Υπουργείων, για την προώθηση θεμάτων που αφορούν στο νομό Κέρκυρας, στις 26/1/2009 η Βουλευτής τού ΠΑΣΟΚ Άντζελα Γκερέκου πραγματοποίησε συνάντηση με τον Υφυπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Π. Καμμένο, στην έδρα του Υπουργείου, στον Πειραιά.
Στο πλαίσιο της συνάντησης, η βουλευτής ενημέρωσε τον Υφυπουργό για το σύνολο των ζητημάτων της Κέρκυρας, αρμοδιότητας του Υπουργείου, ενώ του κατέθέσε αναλυτικό υπόμνημα. Επιπλέον, η βουλευτής παρέδωσε πλήρη φάκελο με σχετικά υπομνήματα φορέων και πολιτών της Κέρκυρας, τόσο προς τον Υφυπουργό κ. Π. Καμμένο, όσο και προς τον Υπουργό κ. Α. Παπαλήγούρα.
Από την πλευρά του, ο κ. Καμμένος δεσμεύτηκε πως τις αμέσως επόμενες ημέρες θα απαντήσει λεπτομερώς στο αναλυτικό υπόμνημα της κας Γκερέκου, ενώ εξέφρασε την διάθεση του, στο πλαίσιο των δικών του αρμοδιοτήτων, να συμβάλει στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της Κέρκυρας.
Συνοπτικά, τα θέματα που έθεσε η βουλευτής, είναι τα εξής:
Θαλάσσια Σύνδεση Κέρκυρας -Ηγουμενίτσας
Υπενθυμίζοντας στον Υφυπουργό τον επαναλαμβανόμενο Κοινοβουλευτικό Έλεγχο που έχει ασκήσει, κατέστησε σαφές το μέγεθος της εξάρτισης του νομού Κέρκυρας από την επαρκή, απρόσκοπτη, σύγχρονη και ταχεία συγκοινωνιακή κάλυψη της Κέρκυρας, με την Ηπειρωτική Ελλάδα, μέσω θαλάσσης, ενώ αναφέρθηκε στο πλήθος προβλημάτων, στις αρνητικές συνέπειες και τους κινδύνους που εγκυμονεί για την ανάπτυξη του νομού, η υποβάθμιση των θαλάσσιων συγκοινωνιών.
Τόνισε πως η πολιτική ηγεσία πρέπει να επιδείξει πολιτική βούληση, ώστε να προβεί στις όποιες αλλαγές ή ρυθμίσεις κριθούν αναγκαίες, ώστε η Κέρκυρα να αποκτήσει αναβαθμισμένες υπηρεσίες θαλάσσιας συγκοινωνίας, με ασφάλεια και ποιότητα, χωρίς η καθημερινότητα της να εξαρτάται από τις καιρικές συνθήκες που αποκλείουν το νομό από την υπόλοιπη χώρα.
Θαλάσσια Σύνδεση Κέρκυρας Παξών
Σημαντικά προβλήματα αντιμετωπίζει και το νησί των Παξών, ένα νησί που βρίσκεται σε διαρκή ανάπτυξη και με μόνιμο πληθυσμό περί τις 2.500 κατοίκους, όπου αυτός πολλαπλασιάζεται τους θερινούς μήνες. Σε συνέχεια της από 1660/14-11-2008 αναφορά που έχει κατατεθεί, αλλά και του από 23-10-2008 ψηφίσματος του Νομαρχιακού Συμβουλίου Κέρκυρας, ύστερα από σχετικό αίτημα των κατοίκων, το νησί των Παξών, στερείται για μια ακόμη χρονιά, κατά τη χειμερινή περίοδο, άμεσης και τακτικής συγκοινωνιακής σύνδεσης με την έδρα του νομού, την Κέρκυρα.
Και στην περίπτωση των Παξών, αποδεικνύεται πως εφόσον τα πλοία κλειστού τύπου αποτελούσαν κυρίαρχο και οικονομικά βιώσιμο μέσω συγκοινωνιακής κάλυψης στο νομό Κέρκυρας, θα εξέλιπαν προφανώς αυτού του είδους τα προβλήματα.
Θαλάσσια Σύνδεση Κέρκυρας – Διαπόντιων Νήσων
Σε αυτή την περίπτωση τα προβλήματα που απορρέουν από την ανεπαρκέστατη σύνδεση των Οθωνών, της Ερείκουσσας και του Μαθρακίου, με την Κέρκυρα, είναι τεράστια και καθοριστικά για την ζωή και την ασφάλεια των κατοίκων, ενώ αποκτούν το χαρακτήρα του επείγοντος!!!!
Η έλλειψη λιμενικών υποδομών και στα τρία Διαπόντια νησιά, όπως επίσης και το γεγονός ότι οι εργασίες στο υπό κατασκευή νέο Λιμάνι στους Οθωνούς, που έχουν σταματήσει, χρίζουν άμεσης διερεύνησης και αποτελεσματικής αντιμετώπισης.
Ωστόσο, προκύπτει μείζον ζήτημα, ύστερα από την από 18/1/2009 επιστολή της, φορείς της Κέρκυρας, από την εταιρεία που εκτελεί τα δρομολόγια της άγονης γραμμής προς τα Διαπόντια νησιά, η οποία ενημερώνει ότι πλέον δεν δύναται να εκτελέσει τα δρομολόγια, καθώς οι προσχώσεις στο αλιευτικό καταφύγιο του Αγίου Στεφάνου, Δ. Εσπερίων, είναι απαγορευτικές για την προσέγγιση του πλοίου. Η μόνη λύση για να μην αποκλειστούν τα τρία Διαπόντια νησιά από την Κέρκυρα και την Ελλάδα, είναι το αλιευτικό καταφύγιο της Αστρακερής, το οποίο ωστόσο χρειάζεται περιορισμένης έκτασης εκσκαφή.
Σε αυτή την περίπτωση, είναι απόλυτα αναγκαία η κατεπείγουσα παρέμβαση, σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς και υπηρεσίες!!!
Θαλάσσια Σύνδεση Κέρκυρας –Ιταλίας – Πάτρας
Επί σειρά ετών, όλα σχεδόν τα πλοία που εκτελούσαν την γραμμή Ελλάδα-Ιταλία, είχαν ως ενδιάμεσο σταθμό την Κέρκυρα, με πολύ μεγάλα οφέλη για την τουριστική οικονομία του νησιού.
Η έλλειψη κίνητρων και συγκεκριμένων πολιτικών, έχει καταστήσει το Λιμάνι της Κέρκυρας μη ανταγωνιστικό με σοβαρές επιπτώσεις για την οικονομία και τον τουρισμό του νομού.
Μεταξύ άλλων, τόσο ο χρόνος όσο και το κόστος μετ’ επιβίβασης των επισκεπτών από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, που καταλήγουν πλέον τα περισσότερα πλοία της γραμμής Ελλάδας–Ιταλίας, προς την Κέρκυρα, και μάλιστα με «παντόφλες», αποτελούν σοβαρά αντικίνητρα.
Η ανάγκη για τη λήψη συγκεκριμένων και άμεσων πρωτοβουλιών που θα οδηγήσουν στην επιστροφή αυτών των πλοίων στο λιμάνι της Κέρκυρας, είναι ιδιαίτερα σημαντική.
Λιμενικές Υποδομές
Με την με αρ. πρωτ. 9624/22-06-2007 ερώτηση είχα καταθέσει στο Υ.Ε.Ν.Α.Ν.Π., είχα θέσει συγκεκριμένα ερωτήματα σχετικά με τις υπάρχουσες υποδομές του Ο.Λ.Κ.Ε. αλλά και με τα υπό κατασκευή έργα.
Ωστόσο, το γεγονός ότι το υπό κατασκευή Τουριστικό Καταφύγιο «Σπηλιάς» προϋπολογισμού 8.650.000 ευρώ, παραμένει στάσιμο για πάρα πολλούς μήνες, είναι ιδιαίτερα σοβαρό πρόβλημα.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η περιοχή της Σπηλιάς, είναι μια από τις κεντρικότερες περιοχές της παλαιάς πόλης και η εικόνα που παρουσιάζει σήμερα η περιοχή, είναι επιεικώς απαράδεκτη. Η οικονομική ζημιά που έχουν υποστεί οι καταστηματάρχες της περιοχής, είναι μάλλον μη αναστρέψιμη. Το αρμόδιο Υπουργείο πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες για την εξεύρεση άμεσης λύσης.
Ομοίως, και σε ότι αφορά στο λιμάνι της Ημερολιάς στο Δήμο Κασσωπαίων, καθώς η σημερινή κατάσταση αποτελεί ένα από τα σοβαρότερα και δυστυχώς μονιμότερα προβλήματα της περιοχής.
Η σημερινή του χρήση, δικαίως βρίσκει αντίθετη την Τοπική Αυτοδιοίκηση, αλλά και το σύνολο της τοπικής κοινωνίας. Μέχρι σήμερα δεν έχει αναληφθεί εκείνη η πρωτοβουλία που θα επιτρέψει τον χαρακτηρισμό του λιμανιού, σε τουριστικό λιμάνι για σκάφη αναψυχής, και ως τέτοιο θα ολοκληρωθεί, με τεράστια οφέλη για την οικονομία της περιοχής και όχι μόνο.
Η βελτίωση όλων των Λιμενικών Υποδομών, όπως βέβαια του Λιμανιού της Λευκίμμης αποτελούν κρίσιμα ζητήματα για την ανάπτυξη της Κέρκυρας και χρίζουν αντιμετώπισης.
Μονάδες Ιχθυοκαλλιέργειας στην Κέρκυρα
Σοβαρό ζήτημα έχει ανακύψει σχετικά με τις συνθήκες και το καθεστώς λειτουργίας μονάδας ιχθυοκαλλιέργειας στο Δήμο Κασσωπαίων, αλλά και την αίτηση από την ίδια εταιρεία, να δημιουργήσει και νέα μονάδα στα όρια του ίδιου δήμου, σε περιοχή που συγκεντρώνει πολλές ιδιαιτερότητες, όπως Μέσω της από 11360/444/11-12-2008 ερώτησης και ΑΚΕ που κατάθεσα, σας έχω θέσει υπόψη και μέσω της από 11360/444/11-12-2008 ερώτησης και ΑΚΕ που κατάθεσα.
Το Υ.Ε.Ν.Α.Ν.Π., μέσω των υπηρεσιών και των ελεγκτικών μηχανισμών του, πρέπει να διασφαλίσει την προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος και την απόλυτη τήρηση της νομιμότητας.
Ελλείψεις Λιμενικού Σώματος Κέρκυρας
Με ερωτήσεις που έχουν κατατεθεί στο παρελθόν, έχει αναδειχθεί το σοβαρό πρόβλημα της έλλειψης προσωπικού από το Κεντρικό Λιμεναρχείο της Κέρκυρας. Ο νομός της Κέρκυρας, πέρα από το γεγονός ότι αποτελεί κύρια θαλάσσια πύλη εισόδου από την Ευρώπη προς την Ανατολική μεσόγειο, συνορεύει και με την Αλβανία. Τούτο σημαίνει, όχι αυθαίρετα, ότι απαιτείται διαρκής και ενισχυμένη αστυνόμευση της θαλάσσιας περιοχής. Η κλοπή σκαφών, η λαθρομετανάστευση, κυρίως όμως η διακίνηση ποσοτήτων ναρκωτικών ουσιών, αποτελούν μόνιμα και ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα για την περιοχή.
Πέρα όμως, από την σοβαρή έλλειψη λιμενικών υπαλλήλων, παραμένει σοβαρό το πρόβλημα των λιμενικών σκαφών που –ανεξήγητα για την κοινή λογική- δεν επισκευάζονται, παρ’ ότι πολλά εξ αυτών έχουν ιδιαίτερα μικρού κόστους βλάβες.
Οι προτεραιότητες ορίζονται ως εξής:
Η ενίσχυση με προσωπικό ώστε να στελεχωθεί επαρκώς τόσο η κεντρική υπηρεσία όσο και τα περιφερειακά τμήματα του Κεντρικού Λιμεναρχείου Κέρκυρας. Εξάλλου, σήμερα λειτουργεί με λιγότερο από το 50% της οργανικής δύναμης. Άρα, η αποφοίτηση των Δόκιμων Λιμενοφυλάκων τις προσεχείς ημέρες, αποτελεί ευκαιρία ώστε να ενισχυθούν οι παραμεθόριες υπηρεσίες, μεταξύ αυτών και ο νομός Κέρκυρας, σύμφωνα και με τη δικιά σας δέσμευση.
Η άμεση επισκευή των σκαφών που αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε αδράνεια.
Αναφορικά με την εφαρμογή του Π.Δ. Μεταθέσεων, δεδομένου του γνωμοδοτικού χαρακτήρα του ΣτΕ, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου πρέπει να επιδείξει μέριμνα σχετικά με την ορθολογική αντιμετώπιση των κοινωνικά ευαίσθητων κατηγοριών των λιμενικών Υπαλλήλων.
Επίσης, πάγιο και δίκαιο αίτημα των Λιμενικών υπαλλήλων της Κέρκυρας, είναι να δοθεί το επίδομα παραμεθορίου, που ήδη δίνεται στο Ανατολικό Αιγαίο και στο Νομό Έβρου, καθώς αυτό χρειάζεται νέα Κ.Υ.Α. μεταξύ του Υ.Ε.Ν.Α.Ν.Π. και του Οικονομικών.
Τέλος, στο υπόμνημα της κας Γκερέκου προς το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, αναφέρονται μεταξύ άλλων ως εξής:
Εν κατακλείδι, ως βουλευτής του νομού Κέρκυρας, θα ήθελα να δώσω πρωταγωνιστική έμφαση στα εξής:
H Κέρκυρα, έχει μια αδιαμφισβήτητα σημαντική ιστορική, πολιτισμική διαδρομή, ανά τους αιώνες, με συνεπή εθνική συνείδηση και ουσιαστική συμβολή στην σύσταση και ανάπτυξη του νέου Ελληνικού κράτους.
Η γεωπολιτική της θέση και ο ιστορικός ρόλος που έχει διαδραματίσει, όπως επίσης και το γεγονός ότι συνεχίζει να αποτελεί την πρώτη πύλη εισόδου της χώρας από την Δύση στην Ανατολή, δεν μπορούν να παραγνωρίζονται ούτε στο επίπεδο της διαχείρισης των εθνικών συμφερόντων, ούτε στο επίπεδο του εθνικού σχεδιασμού και προφανώς όχι στο επίπεδο της έμπρακτης πολιτικής εφαρμογής.
Το γεγονός επίσης ότι πρόσφατα η παλαιά πόλη της Κέρκυρας εντάχθηκε στον κατάλογο των προστατευόμενων μνημείων Παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO, επιβεβαιώνει ότι η Κέρκυρα διατηρεί αναλλοίωτη μια μοναδικότητα και συνάμα μια ιδιαιτερότητα η οποία τυγχάνει της διεθνούς αναγνώρισης και όλα τούτα παραδόξως, ξαφνικά παύουν να ισχύουν σε εθνικό επίπεδο, όπως αυτό ορίζεται από τις πολιτικές που εφαρμόζονται.
Η αυτονόητη υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας, μέσω της Κυβέρνησης της, να ενισχύσει ουσιαστικά την ανάπτυξη της Κέρκυρας, ακόμη, για την προστασία των υφιστάμενων υποδομών της και τελικά την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων που ήδη έχει, δεν μπορεί να θεωρηθεί υπερβολή από κανέναν. Εξάλλου, η Κέρκυρα αποτελεί Εθνικό συγκριτικό πλεονέκτημα για την ίδια τη χώρα.
Η ποιοτική αναβάθμιση των βασικών παρεχόμενων υπηρεσιών και η συμβολή στην ανάδειξη των επιμέρους συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Κέρκυρας, αποτελούν έναν από τους κυριότερους δρόμους για την ορθολογική αξιοποίηση αυτών των εθνικών μας πλεονεκτημάτων.
Ως εκ τούτων, η Ελληνική Κυβέρνηση έχει χρέος να υποστηρίξει με πολύ συγκεκριμένες πολιτικές την προσπάθεια της Κέρκυρας να διεκδικήσει και τελικά να σχεδιάσει το μέλλον της, στη βάση της ουσιαστικής προστασίας, ανάδειξης και αξιοποίησης των αντικειμενικών δυνατοτήτων της. »