Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2008

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΑ ΥΠΑΝ

Α. «Προώθηση της συμπαραγωγής δύο ή περισσοτέρων χρήσιμων μορφών ενέργειας, ρύθμιση ζητημάτων σχετικών με το Υδροηλεκτρικό Μεσοχώρας και ρύθμιση άλλων θεμάτων του ΥΠΑΝ»
Στο υπό κατάθεση Νομοσχέδιο ρυθμίζονται τα εξής θέματα:

Κεφάλαιο Α(άρθρα 1-15) :
Ενσωμάτωση στο εθνικό δίκαιο της Οδηγίας 2004/8/ΕΚ «Για την προώθηση της συμπαραγωγής ενέργειας βάσει της ζήτησης για χρήσιμη θερμότητα στην εσωτερική αγορά ενέργειας κλπ.» που σκοπό έχει την εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας και αποφυγής απωλειών στα ηλεκτρικά δίκτυα και κατά συνέπεια την ασφάλεια εφοδιασμού και τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Ειδικότερα καθορίζονται: (α) οι βασικές αρχές προσδιορισμού των λειτουργικών χαρακτηριστικών των εγκαταστάσεων που είναι η παραγόμενη ηλεκτρική ενέργεια σε συνδυασμό με τη χρήσιμη θερμική ενέργεια και η εξοικονόμηση πρωτογενούς ενέργειας και (β) οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες η ΣΗΘ χαρακτηρίζεται ως «υψηλής αποδοτικότητας».

Με τη συμπαραγωγή επιτυγχάνεται μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και ως εκ τούτου μείωση και των εκπομπών ρύπων, ανάλογα βέβαια με το είδος της μονάδας και του εξοπλισμού της. Η μεγάλη σημασία που έχει η συμπαραγωγή στην Εξοικονόμηση εξηγεί την ανάγκη για άμεση προώθηση του Νομοσχεδίου.

Κεφάλαιο Β (άρθρα 16-26):
Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με την επιβολή αναγκαστικής απαλλοτρίωσης υπέρ της ΔΕΗ για την κατασκευή του Υδροηλεκτρικού Έργου Μεσοχώρας Τρικάλων με προβλεπόμενη ισχύ 161.6 ΜW, του οποίου η κατασκευή άρχισε το 1986 και περατώθηκε κατά το μέγιστο τμήμα τον Απρίλιο 2001.

Οι ρυθμίσεις εκσυγχρονίζουν το νομοθετικό καθεστώς που είχε διαμορφώσει ο Ν.3066/2002, ο οποίος ωστόσο είχε μείνει ανενεργός, και θέτουν τις βάσεις για ταχύτερη ολοκλήρωση και λειτουργία του έργου, ενώ παράλληλα, πέραν της αποζημιώσεως προς τους θιγομένους, προβλέπουν την καταβολή σειράς συμπληρωματικών οικονομικών παροχών προς αυτούς, με σκοπό την πλήρη και ουσιαστική αποκατάστασή τους από τις συνέπειες που υφίστανται λόγω της απαλλοτρίωσης.

Κεφάλαιο Γ (άρθρα 27-36):
Ρυθμίζονται ζητήματα ΑΠΕ, ΦΩΤΟΒΟΛΤΑΪΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ (ΦΒΣ), καθώς επίσης οργανωτικές και άλλες διατάξεις για τον ΔΕΣΦΑ Α.Ε., το ΚΑΠΕ, το ΣΕΕΣ, τη ΔΕΗ, την Επιτροπή Ανταγωνισμού, το ΙΓΜΕ, το σύστημα επιβολής κυρώσεων για παραβάσεις της πετρελαϊκής νομοθεσίας κλπ.

Οι αναμενόμενες επιπτώσεις στον επιχειρηματικό και επενδυτικό τομέα από τις ρυθμίσεις για τις ΑΠΕ, τους ΦΒΣ και τη ΣΗΘ θα είναι ιδιαίτερα θετικές, με τη δημιουργία νέων μονάδων και νέων εγκαταστάσεων σε έναν τομέα καθαρής και αποδοτικής ενέργειας.

Ειδικά για τα φωτοβολταϊκά, με υπέρβαση του προγράμματος, θα εξεταστεί προς αδειοδότηση το σύνολο των αιτήσεων, για να προχωρήσουν όσα έργα είναι ώριμα τεχνικά και βιώσιμα οικονομικά. Προκειμένου να εξασφαλίσουμε την αποφυγή της δυσανάλογης αύξησης του τέλους ΑΠΕ για τους καταναλωτές, σχεδιάσαμε σταδιακή αποκλιμάκωση της τιμής αγοράς ενέργειας (feed-in-tariff), σε συνδυασμό με εξαρχής διασφαλισμένη σταθερή διατήρηση της τιμής για διάστημα 20 ετών.

Β. «Αναμόρφωση και Τροποποίηση του Νόμου 3190/55 περί ΕΠΕ και 2190/20 περί ΑΕ».

Η σύσταση μίας ΕΠΕ απαιτεί σήμερα 15 διοικητικές παρεμβάσεις, σημαντικό χρόνο και έξοδα. Σύμφωνα με τις μετρήσεις της Παγκόσμιας Τράπεζας στο «Doing Business» με βάση το ρυθμιστικό πλαίσιο και τις διαδικασίες που ακολουθούνται σε 181 χώρες, και αφορούν όλες τις φάσεις του κύκλου ζωής μιας επιχείρησης, ο χρόνος σύστασης μίας νέας ΕΠΕ στην Ελλάδα ανέρχεται σε 19 ημέρες. Πολύ πρόσφατα, σύμφωνα με την ετήσια Έκθεση Doing Business για το έτος 2009, η Ελλάδα ανέβηκε δέκα (10) θέσεις (από την 106η θέση μεταξύ 178 χωρών πέρυσι, ανέβηκε στην 96η θέση φέτος, μεταξύ 181 χωρών). Έτσι μετά από μια σειρά από κακές επιδόσεις με μεγάλες πτώσεις στους διεθνείς δείκτες, παρουσιάζουμε σημαντική βελτίωση, σε μια περίοδο που στις χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ εμφανίζεται σχετική αδράνεια. Η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ έξι χωρών μελών του ΟΟΣΑ που προχώρησαν σε θετικές μεταρρυθμίσεις για να βελτιώσουν το επιχειρηματικό περιβάλλον, ενώ η χώρα μας και η Τσεχία εισήγαγαν το μεγαλύτερο αριθμό μεταρρυθμίσεων, 4 συνολικά (σύσταση εταιρειών, προστασία των επενδυτών, πληρωμή των φόρων, μέτρα εκσυγχρονισμού του πτωχευτικού δικαίου).

Σημαντικό ρόλο στην άνοδο αυτή έπαιξε η νομοθετική ρύθμιση που προωθήσαμε, που προστέθηκε στο άρθρο 16 παρ.2α Ν.3661/2008,ΦΕΚ Α 89/19.5.2008 και με την οποία:
­ Μειώθηκε το ελάχιστο κεφάλαιο που απαιτείται για την σύσταση ΕΠΕ σε 4.500 ευρώ αντί των 18.000 ευρώ που ίσχυε μέχρι σήμερα. Παράλληλα, με τη μείωση αυτή μειώθηκε και το κόστος ίδρυσης επιχειρήσεων, αφού ένα σημαντικό μέρος των εξόδων ίδρυσης είναι η καταβολή του Φόρου Συγκέντρωσης Κεφαλαίου (ΦΣΚ) που αντιστοιχεί στο 1% του εταιρικού κεφαλαίου.
­ Τέλος, με ειδική ρύθμιση μειώθηκαν σε 3 οι ημέρες αναμονής για τη δημοσίευση των Εταιρειών Περιορισμένης Ευθύνης στο Εθνικό Τυπογραφείο και έτσι μειώθηκε σε 19 από 38 ο συνολικός αριθμός ημερών που απαιτείται για την έναρξη λειτουργίας των επιχειρήσεων.

Με το νέο Νομοσχέδιο απλοποιούνται σημαντικά οι διαδικασίες σύστασης ΕΠΕ, σε πλήρη αντιστοιχία και συμμόρφωση με τις ευρωπαϊκές επιταγές στο πλαίσιο της Στρατηγικής της Λισαβόνας. Στόχος μας είναι η μείωση των διοικητικών επιβαρύνσεων και η βελτίωση της ποιότητας της εξυπηρέτησης των επιχειρηματιών.

Με το σχέδιο νόμου κινούμαστε σε τρεις άξονες:
­ Καθιερώνουμε ταχύτατη εξυπηρέτηση του επιχειρηματία, σε ένα μόνο σημείο υποδοχής (one stop shop), τις υπηρεσίες ΓΕΜΗ των επιμελητηρίων, συγκεντρώνοντας όλες τις απαιτούμενες ενέργειες σύστασης σε έναν φορέα, σύμφωνα με την αρχή: ένα σημείο, μια υπογραφή.
­ Μειώνουμε δραστικά τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που απαιτούνται για τη σύσταση των εταιρειών περιορισμένης ευθύνης, καταργώντας περιττές ενέργειες, εξορθολογίζοντας και εκσυγχρονίζοντας τη διαδικασία σύστασης των εταιρειών ,
­ Ελαχιστοποιούμε το κόστος και διαμορφώνουμε ένα ασφαλές πλαίσιο δημοσιότητας και ελέγχου.

Σημαντικά καινοτόμα στοιχεία του νομοσχεδίου είναι:
­ Μοντέλο one stop shop για την ίδρυση εταιρείας (ΓΕΜΗ).­ Κατάρτιση εταιρικής σύμβασης με προτυποποιημένο συμφωνητικό (θα υπάρχει ηλεκτρονικά στην υπηρεσία ΓΕΜΗ και σχετική επεξεργασία του θα γίνει σε συνεργασία με το συμβολ. σύλλογο). Το συμβολαιογραφικό έγγραφο διατηρείται, με την πρόβλεψη ύπαρξης συμβολαιογράφου σε ΓΕΜΗ και μείωση του κόστους της παροχής υπηρεσίας.
­ Κατάργηση της καταχώρισης του καταστατικού στο Πρωτοδικείο.
­ Κατάργηση της θεώρησης του καταστατικού στο Ταμείο Νομικών και αντίστοιχη κατάργηση των τελών.
­ Κατάργηση της θεώρησης του καταστατικού στο Ταμείο Προνοίας και αντίστοιχη κατάργηση των τελών.
­ Πρόβλεψη ενιαίου τέλους που θα καταβάλλεται στα ταμεία του ΓΕΜΗ και θα περιλαμβάνει τα απολύτως απαραίτητα τέλη.
­ Ηλεκτρονική δημοσίευση σε ειδική ιστοσελίδα του ΓΕΜΗ της περίληψης του καταστατικού και συνεπώς κατάργηση της δημοσίευσης στο Εθνικό Τυπογραφείο και αντίστοιχη κατάργηση των τελών του Εθνικού Τυπογραφείου.

Εκκρεμεί η ρύθμιση επιμέρους θεμάτων όπως πχ η διασύνδεση μεταξύ αρμόδιων φορέων για την ταχύτερη εξυπηρέτηση των επιχειρηματιών στο μοναδικό σημείο υποδοχής (one stop shop).

Στο Νομοσχέδιο περιλαμβάνεται και μια σημαντική τροποποίηση που αφορά στη διαδικασία σύστασης ΑΕ η οποία σήμερα περιλαμβάνει και τις Νομαρχίες (υποβολή καταστατικού), όπου: (α) εάν το μετοχικό κεφάλαιο δεν υπερβαίνει τα 3 εκατ. €, το καταστατικό καταχωρείται στο Μ.Α.Ε. αυθημερόν μετά από τυπικό έλεγχο των υποβαλλόμενων εγγράφων χωρίς έκδοση διοικητικής εγκριτικής απόφασης (εξαιρούνται οι εταιρείες της παρ. 8 του άρθρου 7β Ν 2190/1920 και οι αθλητικές ανώνυμες εταιρείες) και (β) εάν το μετοχικό κεφάλαιο υπερβαίνει τα 3 εκατ. €, τότε έχουμε έλεγχο νομιμότητας από την Νομαρχία, δηλαδή έκδοση απόφασης από την Νομαρχία περί παροχής άδειας σύστασης της Α.Ε. και έγκρισης του καταστατικού της-καταχώριση στο Μ.Α.Ε.

Με το νέο νομοσχέδιο η καταχώρηση θα γίνεται στην Υπηρεσία ΓΕΜΗ του Επιμελητηρίου. Η διαβίβαση των εγγράφων θα γίνεται αυθημερόν και με ηλεκτρονικά μέσα στις αρμόδιες υπηρεσίες των Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων (Ν.Α) μόνο στις περιπτώσεις που απαιτείται έκδοση διοικητικών πράξεων και άσκηση εποπτείας και ελέγχου νομιμότητας των καταχωρητέων πράξεων και στοιχείων σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας.