Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης κ. Σταύρος Καλαφάτης και ο Ειδικός Γραμματέας για την Ανταγωνιστικότητα κ. Ελευθέριος Σταυρόπουλος συμμετείχαν στην 7η Ευρω-Μεσογειακή Διάσκεψη των Υπουργών Βιομηχανίας, που πραγματοποιήθηκε στη Νίκαια, στις 5 και 6 Νοεμβρίου 2008.
Οι Υπουργοί Βιομηχανίας υιοθέτησαν το σχέδιο συμπερασμάτων (14474/1/08) αναφορικά με τους κάτωθι άξονες:
Συνέχιση της εφαρμογής του Ευρω-Μεσογειακού Χάρτη για τις Επιχειρήσεις
Συντονισμός των προσπαθειών για τη διευκόλυνση του εμπορίου βιομηχανικών αγαθών
Συνέχιση του διαλόγου για το μέλλον της κλωστοϋφαντουργίας και της βιομηχανίας του έτοιμου ενδύματος
Αύξηση των επενδύσεων στην περιοχή της Μεσογείου
Ενίσχυση του δυναμικού για τεχνολογική και μη-τεχνολογική καινοτομία
Στήριξη της βιώσιμης βιομηχανικής πολιτικής
Ο κ. Καλαφάτης, αφού συμφώνησε στην υιοθέτηση των συμπερασμάτων, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην ενίσχυση του κλάδου της κλωστοϋφαντουργίας, των συνεργατικών δικτυώσεων (clusters) και των θαλάσσιων δρόμων επικοινωνίας με τον εκσυγχρονισμό των Μεσογειακών λιμένων. Συγκεκριμένα, μεταξύ άλλων, υπογράμμισε: «η Ελλάδα στηρίζει τον Ευρω-Μεσογειακό Χάρτη για τις Επιχειρήσεις και χαιρετίζει την πρόοδο που έχει σημειωθεί στην εφαρμογή του. Ιδιαίτερα θετική είναι στην επιτάχυνση της εφαρμογής νόμων και κανονισμών υπέρ των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, στη συνέχιση των προσπαθειών για τη δημιουργία φιλικού για την επιχειρηματικότητα περιβάλλοντος, συμπεριλαμβανομένων και των προσπαθειών για την ανάπτυξη επιχειρηματικών ικανοτήτων. Ειδικά αναφορικά με την επίτευξη καλύτερου επίπεδου Ανταγωνιστικότητας στην περιοχή της Ευρω-Μεσογειακής συνεργασίας πέρα από τα μέτρα διοικητικού εκσυγχρονισμού, θεωρείται ως επιτακτική ανάγκη να ληφθούν απτά μέτρα και να εκπονηθούν Προγράμματα και Δράσεις συγκεκριμένου προϋπολογισμού, σε συμφωνημένους τομείς πολιτικής, που χρήζουν παρέμβασης, όπως η κλωστοϋφαντουργία ή σε τομείς, που δείχνουν ελπιδοφόρα σημάδια ανάπτυξης, με βάση τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των μεσογειακών κρατών. Προτείνουμε, λοιπόν να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα, ώστε να ενισχυθούν οικονομικά οι δικτυώσεις και τα clusters του τομέα αυτού στην ευρύτερη περιοχή και να αναβαθμισθεί η τεχνογνωσία και το επίπεδο κατάρτισης των απασχολούμενων του κλάδου, ώστε να επιτευχθεί η μείωση της ανεργίας και η άνοδος του βιοτικού επιπέδου των κατοίκων της περιοχής.
Αναφορικά με τις οριζόντιες πολιτικές, προτείνουμε να εκπονηθούν Προγράμματα και Δράσεις, που θα διευκολύνουν τους θαλάσσιους δρόμους επικοινωνίας μεταξύ των χωρών, κυρίως μέσω της αναβάθμισης και του εκσυγχρονισμού κομβικών μεσογειακών λιμένων και της κατασκευής των αναγκαίων εμπορευματικών και αποθηκευτικών κέντρων στους λιμένες αυτούς (logistics). Στην Ελλάδα, για παράδειγμα, μεταξύ άλλων λιμένων, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης είναι στρατηγικής σημασίας για τη Μεσόγειο, καθώς αναπτύσσεται δυναμικά σε μια κομβική εμπορική πύλη προς τα Βαλκάνια και την Νοτιοανατολική Ευρώπη γενικότερα. Η Κυβέρνηση μας προωθεί μια τέτοια μεταρρύθμιση που ενισχύει το ρόλο των μεγάλων λιμένων στη χώρα μου, ως κύριας πύλης θαλάσσιας επικοινωνίας για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Αναφερόμενος στην καινοτομία ο Υφυπουργός υπογράμμισε: «η βελτιστοποίηση της ευρω-μεσογειακής βιομηχανικής συνεργασίας ώστε να προωθήσει την οικονομία της γνώσης θεωρούμε ότι μπορεί να επιτευχθεί μέσω της ανάπτυξης μιας καινοτομικής κουλτούρας μεταξύ των εμπλεκομένων Κρατών. Η σημερινή οικονομική συγκυρία επιτάσσει την ταχύτατη αλλαγή κουλτούρας με την προώθηση της ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών σε θέματα προστασίας πνευματικής ιδιοκτησίας, τη χρηματοδοτική στήριξη από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, τη συμμετοχή των μεσογειακών Κρατών σε Ευρωπαϊκά προγράμματα και Κοινοτικές Πρωτοβουλίες, την ενίσχυση των εθνικών συστημάτων καινοτομίας, μέσω θεσμικών δικτυώσεων, την ανταλλαγή γνώσης και εμπειρίας. Επίσης κρίνεται απαραίτητη η εκπόνηση νέων Δράσεων και Προγραμμάτων για την ασφάλεια των βιομηχανικών εγκαταστάσεων, η διαχείριση φυσικών κινδύνων και η ενίσχυση της σύνδεσης βιομηχανίας– έρευνας –πανεπιστημίων».