Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2008

Το δεύτερο μέρος της συνέντευξης του Σπύρου Μπογδάνου- Δημάρχου Παξών


ΕΡ: Υδρευση- Αποχέτευση- Καθαριότητα. Να ξεκινήσουμε από το πρώτο. Υπάρχει το πρόβλημα της λειψυδρίας στα νησιά. Εσείς έχετε φτιάξει μονάδες αφαλάτωσης. Σήμερα πώς βλέπετε το εγχείρημα, δηλ. χρειάζεται επέκταση, υποστήριξη από τους κατοίκους, για να μην υπάρξει πρόβλημα;
ΑΠ. Το νησί των Παξών είχε πάντα πρόβλημα με το νερό λόγω της υφής του υπεδάφους το οποίο είναι ασβεστολιθικό, δεν έχει τη δυνατότητα συγκράτησης νερού. Οι Ενετοί έφτιαχναν δροσοπήγαδα, οι αρχαιότεροι σκάλιζαν στο βράχο δεξαμενές για να συγκεντρώνουν το νερό, αργότερα οι Αγγλοι έφτιαξαν κάποιες δεξαμενές και με αυτές πορευτήκαμε και κάποιες υποβοηθητικές μέχρι το 2004. Ας πούμε όμως ότι είχε γίνει και μία προσπάθεια γύρω στο 1994, 1995 με δύο λιμνοδεξαμενές μία στο Γάη και μία στη Λάκα οι οποίες όμως δεν ήταν δυνατό να συγκεντρώσουν τέτοιες ποσότητες που να μπορέσουν να ανακουφίσουν τις ανάγκες της ύδρευσης. Ετσι το 2005 μετά από μία περίοδο έντονης καλοκαιρινής λειψυδρίας, αποφασίσαμε και πήραμε, εγκαταστήσαμε δύο αφαλατώσεις. Μία στο Γάη και μία στη Λάκα. Η μία 330 κμ νερού και η άλλη 180 κμ νερού. Αμέσως είδαμε το αποτέλεσμα ότι ήταν θετικότατο ότι κάλυπταν τις περισσότερες ανάγκες και προβήκαμε στην αγορά μίας ακόμα 250 κμ νερού που έλυσε ένα μεγάλο μέρος του προβλήματος. Είμαστε στη διαδικασία για μία τέταρτη μονάδα αφαλάτωσης. Εχουμε κάνει τις απαραίτητες μελέτες. Εχουν υποβληθεί στο Υπουργείο Ανάπτυξης και περιμένουμε τα αποτελέσματα αξιολόγησης το Σεπτέμβρη. Φέτος, με όλη αυτή την προσπάθεια και με την υποβοήθηση των λιμνοδεξαμενών τις οποίες χρησιμοποιήσαμε και σαν αποθηκευτικούς χώρους και το διαχειρισθήκαμε το καλοκαίρι. Δεν είχαμε καθόλου προβλήματα στους τρεις παραλιακούς οικισμούς στο Γάη, τη Λάκκα, το Λογγό. Είχαμε όμως κάποιες διακοπές τον Αύγουστο σε χωριά γύρω από τους οικισμούς, γιατί ενώ η κατανάλωση στους τρεις οικισμούς έχει διατηρηθεί η ίδια, στα χωριά έχει αυξηθεί. Αυτό οφείλεται αφενός μεν στις πολλές πισίνες που έχουν κατασκευαστεί και αφετέρου στην κατανάλωση που κάνουν στα κηπευτικά που έχουν φυτέψει στους κήπους των σπιτιών τους. Είναι απαραίτητη μία αυτοσυγκράτηση από την πλευρά των κατοίκων ως προς την υπερβολική κατανάλωση και από την πλευρά μας η εξεύρεση μίας ακόμα μονάδας αφαλάτωσης για να καλύψει πλέον όλες τις ανάγκες.
ΕΡ: Αυτές οι πισίνες είναι νόμιμες; Εχει γνώση ο δήμος και οι αρμόδιες υπηρεσίες της ΝΑΚ;
ΑΠ: Εμείς έχουμε κάνει μία καταγραφή στις πισίνες γιατί το περσινό καλοκαίρι είχαμε επιβάλλει ένα ειδικό τέλος στην κατανάλωση του νερού, για να μπορέσουμε να συγκρατήσουμε την κατανάλωση, αλλά δεν απέδωσε πολλά πράγματα. Από το Δήμο μπορούμε να διαπιστώσουμε αυτές που είναι νόμιμες. Μέχρι πέρυσι ζητούσαν άδεια και γνωμοδότηση από το ΔΣ. Από εκεί και πέρα όλες οι άλλες δεν γνωρίζουμε αν έχουν νόμιμη υπόσταση. Πλέον τα χαρτιά περνάνε από τον ΕΟΤ.
ΕΡ: Δεν είναι λίγο περίεργο το γεγονός ότι στις πισίνες δεν χρησιμοποιούν νερό της θάλασσας αλλά γλυκό νερό που είναι πολύτιμο αφού καλύπτει ανάγκες των κατοίκων.
ΑΠ: Εχετε δίκιο. Αν υπολογίσετε ότι υπάρχουν 300 πισίνες με ένα κυβικό νερό την ημέρα που χρειάζονται για να ανανεώσουν το νερό τους, χρειάζονται 300 κυβικά. Δηλ. η μία αφαλάτωση πρέπει να πηγαίνει στις πισίνες. Αυτό είναι άδικο για τον υπόλοιπο πληθυσμό που θέλει να καλύψει τις ανάγκες του τις απόλυτα απαραίτητες και όχι ανάγκες ενός πολυτελούς διαμερίσματος το οποίο θα χρυσοπληρωθεί από τον ιδιοκτήτη της πισίνας.
ΕΡ: Η τιμή του νερού;
ΑΠ: Ξεκινάμε από 1,80 το κμ όταν αυτό αγοράζεται από την υδροφόρα είναι 18 ευρώ το κυβικό συν το ΦΠΑ.
ΕΡ: Αποχέτευση. Εκεί έχει ξεκινήσει ένα μεγάλο αποχετευτικό έργο.
ΑΠ: Εχει εγκατασταθεί ο εργολάβος από την εταιρεία ΔΟΜΟΚΑΤ. Τα έργα θα ξεκινήσουν 1η Σεπτέμβρη και θα καλύψει Γάη Λάκκα Λογγό και από εκεί και πέρα θα καλύψει όσους περισσότερους οικισμούς μπορεί, όπως λχ τα Μαγαζιά. Οι αγωγοί έχουν μήκος 18 χιλιόμετρα περίπου.
ΕΡ: Αυτό είναι το πρώτο έργο τέτοιου τύπου;
ΑΠ: Είναι το πρώτο έργο αυτού του τύπου. Απλούστατα, όταν είχε γίνει η ανάπλαση τμήματος οικισμού του Γαϊου, είχαμε φροντίσει σαν υποέργο να περάσουν οι σωληνώσεις για το αποχετευτικό για να μην ξανασκάβουμε τώρα. Αρα αυτό είναι σε αναμονή. Να προσθέσουμε το έργο της βιολόγησης. Είναι τρίτου βαθμού βιολογικός καθαρισμός. Και θα έχουμε την αξιολόγηση των προσφορών μέσα στο μήνα και θα κατασκευαστεί στην περιοχή της χωματερής.
ΕΡ: Θα έχετε δηλαδή ένα Σταθμό Μεταφόρτωσης… Πώς θα είναι;
ΑΠ: Ένα κομμάτι θα είναι ο Βιολογικός Καθαρισμός, ένα κομμάτι θα είναι ο σταθμός μεταφόρτωσης και το υπόλοιπο θα γίνει αναβάθμιση του χώρου από ευρωπαϊκό πρόγραμμα.
ΕΡ: Οι Παξοί θα έχουν Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων και όχι ΧΥΤΑ. Σε τι οικόπεδο;
ΑΠ: Ακριβώς. Από ότι θυμάμαι θα είναι 2 στρέμματα.
ΕΡ: Υπάρχουν απορριμματοφόρα στο Δήμο;
ΑΠ: Υπάρχουν αλλά ο ΣΜΑ χρειάζεται επιπλέον τράκτορα και συμπιεστή που θα πρεσάρει τα απορρίμματα για να περιορίσει τον όγκο και να είναι ευκολότερη και φτηνότερη η μεταφορά.
ΕΡ: Πόσα σκουπίδια απορρίπτουν ετησίως οι Παξοί;
ΑΠ: Δεν είναι μεγάλη. Εχουμε υπολογίσει ότι την περίοδο αιχμής φτάνει την ημέρα 12 κυβικά.
ΕΡ: Από το Σταθμό Μεταφόρτωσης μετά πού θα πηγαίνουν τα σκουπίδια;
ΑΠ: Στην Κέρκυρα. Στο Τεμπλόνι.
ΕΡ: Δεν υπάρχει σκέψη να πηγαίνουν στη Λευκίμμη;
ΑΠ: Όχι. Τότε που είχε παρθεί η απόφαση από το Σύνδεσμο, δεν είχε ξεκινήσει καν το έργο της Λευκίμμης και δεν ξέρω αν βολεύει τους Παξούς από οικονομικής πλευράς να πηγαίνει στη Λευκίμμη αν δεν υπάρχει υπάρχει συγκοινωνία. Δεν ξέρω αν θα βόλευε κάτι τέτοιο. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει συγκοινωνία. Μετά την Κέρκυρα θα βόλευε Ηγουμενίτσα.
ΕΡ: Εννοείτε ότι θα είναι μεγάλο το κόστος;
ΑΠ: Θα είναι μεγάλο το κόστος μεταφοράς. Διότι αν θα πρέπει να πας Ηγουμενίτσα και μετά να το κατεβάσεις Κέρκυρα για να πας Λευκίμμη, τότε διπλασιάζεται το κόστος μεταφοράς.
ΕΡ: Δηλ. δεν υπάρχει περίπτωση να πάει το καράβι στη Λευκίμμη;
ΑΠ: Αυτή τη στιγμή οι γραμμές που υπάρχουν είναι μέσω Ηγουμενίτσας στην πόλη της Κέρκυρας.
ΕΡ: Πώς καλύπτει η Υπηρεσία Καθαριότητας τις ανάγκες της; Πόσοι μόνιμοι, πόσοι έκτακτοι; Είδα «έξυπνες» λύσεις, και τα λιμάνια καθαρά. Πώς γίνεται αυτό;
ΑΠ: Εχουμε πολύ λίγο προσωπικό σε σχέση με τις ανάγκες που καλύπτονται. Υπολογίστε ότι υπάρχει ένας οδηγός και ένας οδηγός με σύμβαση 8 μηνών, δύο μόνιμοι υπάλληλοι και γύρω στους 4 υπαλλήλους με 8μηνες συμβάσεις για το καλοκαίρι.
ΕΡ: Τώρα με τον ΣΜΑ θα χρειαστείτε πρόσθετο προσωπικό. Θα ήθελα να σας ρωτήσω, αν είναι τόσο πολλά τα έξοδα του Δήμου, που ενδεχομένως να προέκυπτε όφελος από τη μερική ή την ολική ιδιωτικοποίηση της Υπηρεσίας Καθαριότητας;
ΑΠ: Θεωρώ ότι θα ήταν οικονομικότερο για το Δήμο, αν μπορούσε να ιδιωτικοποιήσει κάποιο κομμάτι της καθαριότητας.
ΕΡ: Τον ΣΜΑ, ας πούμε.
ΑΠ: Είτε τον ΣΜΑ, είτε την περισυλλογή των απορριμμάτων.
ΕΡ: Οι κάτοικοι βοηθούν την προσπάθεια του Δήμου;
ΑΠ: Υπάρχουν πολλοί που είναι συνειδητοποιημένοι και όχι μόνο. Προσπαθούν και πιέζουν το Δήμο να προχωρήσει στη διαδικασία της ανακύκλωσης. Το θέλουμε κι εμείς, αλλά η ποσότητα των σκουπιδιών δεν είναι τέτοια που να αποδίδει κάποιο κέρδος στον ιδιώτη ή την Εταιρεία Ανακύκλωσης. Παρά ταύτα έχουμε βρει φόρμουλες που θα μειώσουν τον όγκο των σκουπιδιών και ιδιαίτερα τα οργανικά.
ΕΡ: Έχετε πρόβλημα ρύπανσης των ακτών από παραπλέοντα σκάφη;
ΑΠ: Υπάρχουν τέτοια προβλήματα, αλλά όχι τόσο έντονα.
ΕΡ: Αυθαιρεσίες, ορατές είτε με το υδροπλάνο, αλλά και με βαρκούλα. Αλλά και όταν περπάτησα μέσα στους Παξούς είδα δημόσιες υπηρεσίες να στεγάζονται ακόμα και σήμερα να στεγάζονται μέσα σε αυθαίρετα. Αλλά και κτήρια ιδιωτών, αν και δε θα έπρεπε να είναι τόσα πολλά. Εκεί πώς ενεργεί ο δήμος μέχρι σήμερα.
ΑΠ: Ο Δήμος μπορεί να ελέγξει όσα περνάνε μέσα από Δημοτικό Συμβούλιο και όσα είναι κατά παρέκκλιση. Όταν οι άλλες άδειες, αυτές πάνω από 4 στρέμματα, βγαίνουν από την πολεοδομία, αυτές ο Δήμος δεν μπορεί να ελέγξει γι’ αυτό. Είχαμε μία πάρα πολύ καλή συνεργασία με την ΝΑΚ- Νομάρχη και Αντινομάρχη- για να μπορέσουμε να ελέγχουμε και αυτά τα οικόπεδα, δηλ. να περνάνε από το Δήμο, δηλ. να διαπιστώνουμε αν αυτό που λένε ότι είναι αν είναι αυτό που δηλώνεται. Αυτό τώρα ξεκινάει και θεωρώ ότι θα έχει θετικά αποτελέσματα γιατί σας ομολογώ ότι βρεθήκαμε δύο φορές στην έκπληξη να διαπιστώσουμε ότι κομμάτια δημοτικά ή κοινόχρηστα πουλήθηκαν, χωρίς εμείς να πάρουμε χαμπάρι και βγήκαν άδειες και χτίζονται οικοδομές και το ανακαλύψαμε εκ των υστέρων. Οπότε εκ των υστέρων είμαστε αναγκασμένοι να προβούμε σε ανάλογες ενέργειες και δεν ξέρουμε το αποτέλεσμα. Ενώ όταν γνωρίζουμε εξαρχής και θα πρέπει να δώσουμε την έγκριση, είναι αυτονόητο ότι θα μπορούμε να φρενάρουμε κάποιες καταστάσεις.
ΕΡ: Η Πολιτεία δε θα έπρεπε να παρέμβει σε τέτοια θέματα; Η Αστυνομία, οι Εισαγγελικές Αρχές;
ΑΠ: Η Αστυνομία δεν είναι εύκολο να παρέμβει διότι κατά δήλωσή τους δεν είναι εύκολο να διαπιστώσουν μέτρα, τετραγωνικά και εάν όντως εφαρμόζεται η άδεια όπως λέει το σχέδιο της. Εκεί μόνον η Πολεοδομία μπορεί να παρέμβει. Και νομίζω ότι δεν είναι εύκολο να έρχεται η Πολεοδομία στους Παξούς.
ΕΡ: Τα κλιμάκια δεν μπορούν να παρέμβουν;
ΑΠ: Ε βέβαια. Προβλέπονται κλιμάκια. Και θα πρέπει να έρχονται συχνότερα από ότι μέχρι τώρα παρουσιάζονται. Και χωρίς βέβαια να περιμένουν καταγγελία, διότι είμαστε μικρή κοινωνία και ούτε ο δήμαρχος μπορεί να καταγγέλλει και ούτε βέβαια οι δημότες δεν καταγγέλλονται μεταξύ τους. Η ίδια η υπηρεσία θα πρέπει να έρχεται και να κάνει έκτακτους ελέγχους.
ΕΡ: Αρα λοιπόν υπάρχει ένα έλλειμμα στους ελέγχους και θα πρέπει να ενταθούν και θα πρέπει να εφαρμοστεί ο νόμος. Για τις υπηρεσίες ΔΕΗ, ΟΤΕ, κλπ που στεγάζονται σε αυθαίρετα κτήρια, θα πρέπει αυτά να κατεδαφιστούν;
ΑΠ: Εκεί υπάρχει μία δικαστική ανακολουθία από ότι έχω διαπιστώσει. Ενώ έχει ζητηθεί η διακοπή του ρεύματος, η ΔΕΗ δεν ξέρω για ποιο λόγο, δεν έχει διακόψει το ρεύμα. Από την άλλη πλευρά, έχει αρχίσει μία αναζήτηση για την εξεύρεση νέων κτηρίων, κάτι που δεν προχωρεί και τέλος η ίδια η πολιτεία θα έπρεπε να δίνει το καλό παράδειγμα και όχι να δίνει ένα κακό παράδειγμα στην όλη διαδικασία που δημιουργεί ανασφάλειες και ερωτηματικά στους πολίτες.
ΕΡ: Πείτε μας για τα έργα, είτε με χρήματα της Νομαρχίας, είτε του Δήμου, είτε με ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις. Ποια θα ορίζατε ως σημαντικά και μεγάλα έργα για τους Παξούς;
ΑΠ: Εχει ξεκινήσει το έργο των δικτύων αποχέτευσης σαν το μεγαλύτερο έργο που έχει γίνει ποτέ στους Παξούς μαζί με τον βιολογικό καθαρισμό ύψους 14,5 εκατομμυρίων ευρώ . Επίσης ο ΣΜΑ (προϋπ. περίπου 600.000 ευρώ) και η αναβάθμιση του χώρου της χωματερής. Στη συνέχεια έχουμε το μεγάλο σχολικό κέντρο στην περιοχή Μπογδανάτικα που ολοκληρώνεται εντός των ημερών. (η συνέντευξη πάρθηκε αρχές Σεπτεμβρίου). Το ένα κτήριο θα είναι το δημοτικό, το άλλο η αίθουσα πολλαπλών χρήσεων και το τρίτο είναι το Νηπιαγωγείο προϋπ. 1,8 εκ. ευρώ. Ολοκληρώνεται η ανάπλαση του Γάη και η υπογειοποίηση των δικτύων της ΔΕΗ στο Γάη. Επίσης, ολοκληρώθηκε το γήπεδο με χλοοτάπητα 5ης γενιάς. Προχωράμε σε συνεννόηση με τον ΟΤΕ ώστε μαζί με το έργο της αποχέτευσης να περαστούν οπτικές ίνες από τη μία άκρη ως την άλλη των Παξών. Το οδικό δίκτυο είναι σε αρκετά καλή κατάσταση. Εχουν γίνει δύο μεγάλες εργολαβίες από τη ΝΑΚ πέρυσι και μία φέτος άλλη μία σε εξέλιξη. Ο Δήμος Παξών επίσης έχει πάρει μία χρηματοδότηση από το Γ! ΚΠΣ δύο προγράμματα: ένα για το δρόμο προς του Οζιά και ένα για το Μαναδένδρι κι ό,τι επιπλέον φτιάχνει ο Δήμος με χρήματα δικά του, σε οδικό δίκτυο και σε αγροτική οδοποιία. Τέλος ολοκληρώνεται και θα παραδοθεί σύντομα η ανάπλαση της δεξαμενής των Αγίων Αποστόλων, έργο εποχής της αγγλοκρατίας, έχει γίνει περίπου το 1830. Αξίζει να το επισκεφθεί όποιος έρχεται στους Παξούς. Είναι δηλαδή και μνημείο και λειτουργεί. Είναι στην παρυφή του Γαϊου. Η δεξαμενή έχει χωρητικότητα 500 κμ νερών.
ΕΡ: Σε επίπεδο μελετών έχουμε το ΣΧΟΟΑΠ το οποίο προκηρύσσεται για τις αρχές του Οκτώβρη, έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες για ένα δρόμο του Λογγού (δρόμος Ανεμογιανάτικα), μία αφαλάτωση 150 κμ (από τα μικρά νησιά θα γίνουν και τα δύο αυτά έργα), όπως και το λιμάνι της Λάκκας που βρισκόμαστε στην υπογραφή της Περιβαλλοντολογική Μελέτη και μόλις ολοκληρωθεί αυτή η μελέτη, θα προκηρυχθούν μαζί από το κονδύλι των μικρών νησιών. Γίνεται η μελέτη για το λιμάνι του Λογγού από το δήμο και από τη ΝΑΚ γίνεται η μελέτη για το λιμάνι της Αγραπιδιάς των Αντιπάξων επίσης γίνεται η μελέτη ενός περιφερειακού δρόμου στο Γάη, ο οποίος θα διώξει την κίνηση από τον οικισμό και θα τον ξεκουράσει από την επιβάρυνση που δέχεται καθημερινά.
ΕΡ: Στην υγεία
ΑΠ: Το Κ.Υ. απασχολεί δύο παθολόγους, έναν αγροτικό ιατρό, παιδίατρο και οδοντίατρο. Επίσης έχει ακτινολόγο, βοηθό ακτινολόγου και βοηθό μικροβιολόγου. Είχαμε προβλήματα με τον μικροβιολόγο και λύθηκε με επισκέψεις μικροβιολόγου από το νομαρχιακό νοσοκομείο της Κέρκυρας. Επίσης υπάρχει και μαία.
ΕΡ: Πώς πάνε οι γεννήσεις;
ΑΠ: Εχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια και αυτό είναι ικανοποιητικό. Και όταν φτιάχνεις σχολεία τα θέλεις γεμάτα. Όμως η σχέση γεννήσεων θανάτων είναι υπέρ των θανάτων ακόμα.
ΕΡ: Πάμε στην Κοινωνία της Πληροφορίας, το δωρεάν Ιντερνετ που παρέχει ο Δήμος και το δωρεάν δημοτικό κτήριο που παραχωρεί στους κατοίκους.
ΑΠ: Είναι μία προσπάθεια που ξεκίνησε το 2003 όταν δόθηκαν τα πρώτα προγράμματα από την Κοινωνία της Πληροφορίας μέσω της Ευρυζωνικότητας.Ενα στάδιο είναι αυτό που διαπιστώσατε και εσείς με το WiFi το ελεύθερο Ιντερνετ στην κεντρική πλατεία του Γαϊου και όση εμβέλεια έχει στη γύρω περιοχή, τηρουμένου και ενός γραφείου πρωί και απόγευμα όλες τις μέρες της εβδομάδας στον κόσμο που ενδιαφέρεται να πάρει την αλληλογραφία του και να ενημερωθεί μέσα από το διαδίκτυο. Πιστεύω ότι είναι μία προσφορά στους επισκέπτες που αναβαθμίζει τις υ[ηρεσίες που μπορεί να προσφέρει ένας τουριστικός προορισμός όπως οι Παξοί.
ΕΡ: Η νεολαία έχει εξοικειωθεί με τη νέα τεχνολογία;
ΑΠ: Πάρα πολύ. Ιδιαίτερα τα παιδιά είναι πλήρως εξοικειωμένα.
ΕΡ: Συγκοινωνίες. Βλέπουμε πολλά μέσα να χρησιμοποιούνται. Είστε ικανοποιημένος από τη σύνδεση που έχει επιτευχθεί με την Κέρκυρα, την Ηγουμενίτσα και τη Λευκίμμη;
ΑΠ: Υπάρχει μία αντιμετώπιση που καλυτερεύει χρόνο με το χρόνο. Αν εξαιρέσουμε τα προηγούμενα χρόνια κάποια διαστήματα το χειμώνα που ταλαιπωρούμαστε γιατί το δελφίνι της γραμμής σταματούσε επωφελούμενο του νόμου των 135 ημερών, της αποδρομολόγησης που δικαιολογεί το ΥΕΝ, υπάρχουν τώρα δύο δελφίνια και τουλάχιστον από το ένα έχει δηλωθεί ότι θα περιορίσει τις 135 ημέρες σε 60. Και τις 60 αυτές μέρες θα τις καλύψει με κάποιο συμβατικό σκάφος. Υπάρχουν τα θαλάσσια ταξί που εξυπηρετούν όταν δεν υπάρχει συγκοινωνία ‘η όταν υπάρχει μεγάλη κίνηση το καλοκαίρι, υπάρχει σύνδεση 2 φορές τη μέρα κάθε μέρα, χειμώνα καλοκαίρι με την Ηγουμενίτσα και προέκταση την Κέρκυρα. Το υδροπλάνο εκτελεί 5 φορές την εβδομάδα 3 δρομολόγια τη μέρα με την Κέρκυρα και ανταποκρίσεις με Πάτρα και Γιάννενα και το καλοκαίρι έχει 6 δρομολόγια την ημέρα. Είναι πάρα πολύ καλό μέσο για τους Παξούς. Μας έχει βγάλει από την απομόνωση και από την αίσθηση της απομόνωσης που είναι ακόμα πιο θετικό στοιχεί για εμάς του μικρονησιώτες που έχουμε βιώσει τι σημαίνει δεν μπορώ να φύγω ή δεν μπορώ να πάω στον τόπο μου.
Επίσης να αναφέρουμε ότι ο Δήμος Παξών έχει αποκτήσει ISO από το 2005 και μετά, για τις οικονομικές του υπηρεσίες. Είναι ο 7ος πανελλαδικά δήμος. Το ISO αυτό σημαίνει πολύ απλά ότι οι οικονομικές υπηρεσίες λειτουργούν- όσον αφορά τα έσοδα και τα έξοδα- άψογα και παραδειγματικά, επίσης την υλοποίηση των αποφάσεων του δημοτικού συμβουλίου, αλλά και τη νόμιμη έκφραση των διατάξεων των Υπουργείων Οικονομικών και Εσωτερικών. Η απόκτηση του ISO δίνει τη βεβαιότητα στον συναλλασσόμενο με το Δήμο, ότι αυτή η συναλλαγή, γίνεται άψογα και με διαφάνεια.