Με πολυσέλιδη επιστολή του προς τα ΜΜΕ ο πρώην Δήμαρχος και νυν Δημοτικός Σύμβουλος κ. Γ. Κούρκουλος, επανέφερε στην επικαιρότητα το θέμα της δημιουργίας Μουσείου Τυπογραφίας στο Νέα Φρούριο. Ο κ. Κούρκουλος, αναφέρεται στις απόψεις του, απαντά σε όλα τα θέματα που έχουν ανακύψει μετά την υπόβολή της πρότασης και σχολιάζει όλα όσα ως τώρα έχουν λεχθεί γύρω από αυτό το θέμα. Αναλυτικά η επιστολή του κ. Κούρκουλου έχει ως εξής: «1. Στην προγραμματική σύμβαση της 17.2.2004 για τη δημιουργία του «Μουσείου Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου», την οποίαν υπογράφει και ο τότε Δήμαρχος Αγίας Παρασκευής Λέσβου κ. Αλέξανδρος Ευαγγελινός (προσκείμενος στο ΚΚΕ) για παραχώρηση του ακινήτου του Δήμου Πνευματικού του Κέντρου στο Πολιτιστικό Ιδρυμα για πενήντα (50) χρόνια (άρθρο 7.3.1), προβλέπεται η ύπαρξη Κοινής Επιτροπής (άρθρο 8).Συγκεκριμένως για την Επιτροπή αυτήν αναγράφεται ότι: «Αρθρο 8ο Κοινή Επιτροπή. 8.1. Για την παρακολούθηση υλοποίησης της σύμβασης αυτής κατά το στάδιο κατασκευής του Μουσείου και μέχρι να τεθεί σε λειτουργία, καθώς και για τον έλεγχο της εύρυθμης λειτουργίας του Μουσείου συνιστάται όργανο, με την επωνυμία «Κοινή Επιτροπή».Η Κοινή Επιτροπή, κατά τη διάρκεια κατασκευής και κατά τη διάρκεια διαχείρισης του έργου, αποτελείται από έξι (6) μέλη, τα οποία ορίζονται ως εξής:
Έναν (1) εκπρόσωπο του Υπουργείου Αιγαίου, Έναν (1) εκπρόσωπο της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου Έναν (1) εκπρόσωπο του Δήμου Αγίας Παρασκευής Τρεις (3) εκπροσώπους του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς. Αντικείμενο της Κοινής Επιτροπής, κατά μεν την περίοδο της κατασκευής του έργου είναι η παρακολούθηση των όρων της Προγραμματικής Σύμβασης, η υποβοήθηση της υλοποίησης του αντικειμένου της σύμβασης, καθώς και η επίλυση κάθε διαφοράς μεταξύ των συμβαλλόμενων μερών, σχετική με την ερμηνεία των όρων ή τον τρόπο εφαρμογής της, κατά δε την περίοδο της λειτουργίας, του Μουσείου Βιομηχανικής Ελαιουργίας Λέσβου είναι η παρακολούθηση της εύρυθμης λειτουργίας και διαχείρισης του Μουσείου, που αναλαμβάνει το Ιδρυμα. Πρόεδρος της Κοινής Επιτροπής είναι ένας εκ των τριών εκπροσώπων του Π.Ι.Ο.Π.. Η Επιτροπή παρακολουθεί και ελέγχει την ορθή πορεία της εκτέλεσης του αντικειμένου της παρούσας και παρεμβαίνει με υποδείξεις της για την αντιμετώπιση των εντοπιζομένων προβλημάτων.Η Επιτροπή είναι αρμόδια για την παραπομπή όλων των διαφορών, που είναι δυνατόν να προκύψουν από την ερμηνεία και εφαρμογή της παρούσας σύμβασης, στη διαιτησία….». Αυτά ορίζονται στην προγραμματική σύμβαση της Λέσβου. Και τα ίδια ακριβώς θα περιέχει και η προγραμματική σύμβαση για το Μουσείο Τυπογραφίας της Κέρκυρας. Ο κάθε καλόπιστος παρατηρητής πρέπει να σημειώσει ιδιαιτέρως ότι με βάση την προγραμματική σύμβαση ο Πρόεδρος της Κοινής Επιτροπής, που θα είναι ένας εκ των τριών εκπροσώπων του Πολιτιστικού Ιδρύματος, σε περίπτωση ισοψηφίας δεν θα έχει διπλή ψήφο. Κι ακόμη, ότι η Κοινή Επιτροπή υπάρχει και ασκεί τις αρμοδιότητες της και κατά την περίοδο της λειτουργίας του Μουσείου σε όλη τη διάρκεια των 50 ετών θα παρακολουθεί την εύρυθμη λειτουργία και διαχείριση του Μουσείου. Ομοια Κοινή Επιτροπή θα υπάρξει και στην περίπτωση της Κέρκυρας.
2. Το Κοινωφελές Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς δημιουργεί θεματικά Μουσεία στην Ελλάδα κατ’ ανάθεση από το Κράτος και όχι ως Τράπεζα Πειραιώς.Και τούτο, διότι αυτά τα Μουσεία είχε δεσμευθεί να τα δημιουργήσει η Ε.Τ.Β.Α (Ελληνική Τράπεζα Βιομηχανικής Ανάπτυξης), μία καθαρά Κρατική Τράπεζα, η οποία όταν επωλήθη στον Ομιλο Τραπεζών Πειραιώς φρόντισε το Κράτος, τη δέσμευση της κατασκευής και λειτουργίας των Μουσείων να την «φορτώσει» στους ώμους της αγοράστριας Τράπεζας και συγκεκριμένως στο δημιουργηθέν Κοινωφελές Πολιτιστικό Ιδρυμα του Ομίλου Πειραιώς, υποχρεώνοντας συγχρόνως την Τράπεζα Πειραιώς να πληρώνει όλα τα έξοδα της λειτουργίας του Ιδρύματος (μισθούς υπαλλήλων και λοιπά έξοδα του Ιδρύματος και των Μουσείων).Δηλαδή για 50 χρόνια ο Δήμος ή το Κράτος δεν θα πληρώνει ούτε ένα ευρώ για τη λειτουργία του Μουσείου Τυπογραφίας. Και συγχρόνως θα έχει καθοριστικό λόγο για τη λειτουργία του. Και φυσικά θα επιδιώξει ο Δήμος μας να επιτύχει και ό,τι άλλο είναι δυνατόν να επιτευχθεί.Επί του θέματος της μεταβιβάσεως από την ΕΤΒΑ της υποχρεώσεως συνεχίσεως της λειτουργίας του Πολιτιστικού Τεχνολογικού Ιδρύματος της ΕΤΒΑ, η υποβληθείσα στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας για την έκδοση σχετικού σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος αιτιολογική έκθεση με χρονολογία 14.10.2002 γράφει μεταξύ άλλων και τα εξής: «Μετά την αγορά της ΕΤΒΑ bank από την Τράπεζα Πειραιώς και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στους όρους της πώλησης (παρ. 7.3), ο αγοραστής, δηλαδή η Τράπεζα Πειραιώς, «αναλαμβάνει την υποχρέωση να διατηρήσει και εξασφαλίσει την συνέχιση της λειτουργίας του Πολιτιστικού Τεχνολογικού Ιδρύματος της Εταιρείας». Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ανωτέρω παράγραφο», ήτοι την παραγρ. 7.3 του συμφωνητικού πωλήσεως, που περιέχει τον όρο της συνεχίσεως δημιουργίας και λειτουργίας Μουσείων, «η Τράπεζα Πειραιώς προκειμένου να εξασφαλίσει τη συνέχιση και την ανάπτυξη της λειτουργίας του Πολιτιστικού Τεχνολογικού Ιδρύματος Ελληνικής Τραπέζης Βιομηχανικής Αναπτύξεως, προτίθεται να εντάξει το Ιδρυμα στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Ομίλου Πειραιώς, διατηρώντας τον κοινωφελή χαρακτήρα του και όλες τις δραστηριότητες του Ιδρύματος, όπως αυτές περιγράφονται στο Καταστατικό του». Την αιτιολογική αυτήν Εκθεση προς τον Πρόεδρον της Δημοκρατίας κ. Κων. Στεφανόπουλον, ύστερα από θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Εθνικών Κληροδοτημάτων, υπογράφουν οι Υπουργοί ΠΕΧΩΔΕ κ. Βάσω Παναδρέου, και Πολιτισμού κ. Ευάγγελος Βενιζέλος και ο Υφυπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Απόστολος Φωτιάδης, όλοι Υπουργοί του ΠΑΣΟΚ. Το τελευταίο τούτο για το Γραμματέα της Νομαρχιακής Επιτροπής του ΠΑΣΟΚ και συνάδελφο Δημοτικό Σύμβουλο, κ. Χρυσ. Μπούκα, που με δήλωσή του στον τοπικό τύπο, και στα ΜΜΕ θεώρησε «ατυχή» την απόφαση του Δημ. Συμοβυλίου ως προς το χρονικό διάστημα της παραχωρήσεως για 50 έτη, το οποίο είχαν δεχθεί οι ανωτέρω Υπουργοί της Κυβερνήσεως του ΠΑΣΟΚ και οι Δημοτικές Παρατάξεις οι προσκείμενες στο ΠΑΣΟΚ των άλλων πόλεων στις οποίες ιδρύθησαν ανάλογα Μουσεία.
3. Μουσεία στην Ελλάδα δημιουργεί μόνον το Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς. Κανένας άλλος! Το Κράτος δεν μπορεί να συντηρήσει αποτελεσματικά ούτε τα δικά του Μουσεία. Αυτό το Ιδρυμα δέχεται να δημιουργήσει Μουσείο Τυπογραφίας ΜΟΝΟΝ στο κτήριο των Αγγλικών Στρατώνων στο Νέο Φρούριο. Δεν θέλει να το κάμει στου Βρυώνη. Ούτε στη Βίλλα Ρόσσα, που όπως λέγει, δεν έχει το κτήριο την απαιτούμενη στατικότητα. Τι θέλουν επί τέλους, οι κύριοι αντιδρώντες; Να του ειπούμε ΟΧΙ; Επειτα, σε 2-3 μήνες λήγει η προθεσμία μέσα στη οποία τελειώνει η διαδικασία για τις χρηματοδοτήσεις από το Δ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Εάν μέχρι τότε δεν ζητήσει το Πολιτιστικό Ιδρυμα την υπαγωγή του σε αυτές τις χρηματοδοτήσεις των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων για το Μουσείο Τυπογραφίας, δεν πρόκειται το Μουσείο να γίνει. Το χάνει η Κέρκυρα για πάντα! Και το Μουσείο Τυπογραφίας στην Κέρκυρα είναι το τελευταίο (το 10ο) θεματικό Μουσείο που πρόκειται να δημιουργήσει το Πολιτιστικό Ιδρυμα του Ομίλου Πειραιώς.
4. Οι απόψεις των Πνευματικών Σωματείων της Πόλεως, δεν υπήρχε λόγος να ζητηθεί να εκφρασθούν σε αυτή τη φάση. Μπορούν και πρέπει να εκφρασθούν στην επόμενη φάση της συνάψεως της προγραμματικής συμβάσεως. Εκεί που θα χρειασθεί να εξετασθούν οι λεπτομέρειες της συμφωνίας (όπως η παραχώρηση στο Δήμο κατάλληλης αίθουσας για πολιτιστικές δραστηριότητες – ομιλίες – εκθέσεις, η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου για πραγματοποίηση από το Δήμο καλλιτεχνικών και άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων, και ο κατάλληλος φωτισμός των στοών και η σωστή ανάδειξη των στοών και του όλου Μνημείου (Φρουρίου), ο καθορισμός της θέσεως ανόδου από τη σημερινή Λαϊκή Αγορά και η κάθοδος των επισκεπτών προς την έξοδο της Σπηλιάς κ.λ.π.). Βέβαια για τη θέση του κτηρίου των Αγγλικών Στρατώνων δεν εκφράσθηκε κάποια αντίρρηση από τον Πρόεδρον της Αναγνωστικής Εταιρείας κ. Γιάννη Πιέρρη, όπως κάποιοι διαδίδουν. Επ’ αυτού, για να σταματήσει επί τέλους η παραπληροφόρηση, αναφέρονται τα εξής. Στις αρχές (Ιανουάριος ή Φεβρουάριος) του περασμένου χρόνου (2007) στο Γραφείο του κ. Δημάρχου Κερκυραίων συναντήθηκαν και συζήτησαν για την ίδρυση του Μουσείου Τυπογραφίας στο κτήριο των Αγγλικών Στρατώνων στο Νέο Φρούριο οι Νομάρχης Κερκύρας κ. Στεφ. Πουλημένος, Δήμαρχος κ. Σωτήρης Μικάλεφ, Γενική Διευθύντρια του Πολιτιστικού Ιδρύματος του Ομίλου Πειραιώς κ. Ασπασία Λούβη, Πρόεδρος Αναγνωστικής Εταιρίας κ. Γιάννης Πιέρρης, Πρόεδρος Εταιρείας Κερκυραϊκών Σπουδών (και Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου) κ. Περικλής Παγκράτης, Πρόεδρος της Φιλαρμονικής Εταιρείας «Αγιος Σπυρίδων» (Παληάς Φιλαρμονικής) κ. Γιάννης Γραμματικός, Πρόεδρος της Α.Ν.Ε.Δ.Κ. και Δημοτικός Σύμβουλος κ. Παύλος Μεταλληνός, Γεν. Διευθυντής της ΑΝΕΔΚ κ. Σπυρ. Βασιλειάδης, Στέλεχος της ΑΝΕΔΚ κ. Αννα Καρνέζη και Υπεύθυνος του Δήμου για το Νέο Φρούριο Αρχιτέκτων Μηχανικός κ. Λεων. Στανέλλος. Η συζήτηση έγινε με δεδομένη την απόρριψη της λύσεως της Βίλλα Ρόσσα, ιδιοκτησίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κέρκυρας, την οποίαν απόρριψη επισημοποίησε κατά τον πλέον κατηγορηματικό τρόπον η προσέλευση στη σύσκεψη και παρουσία σ’ αυτήν του κ. Νομάρχη. Θέμα μοναδικό υπήρξεν η προώθηση της λύσεως των Αγγλικών Στρατώνων ως του χώρου, τον οποίον όλοι θεωρούσαν ως τον ενδεδειγμένον, για τη δημιουργία του Μουσείου Τυπογραφίας. Ο κ. Γιάννης Πιέρρης, δεν αντέλλεξεν.
Και μου προξενεί ομολογουμένως κατάπληξη η πληροφορία ότι ο κ. Γιάννης Πιέρρης έρχεται τώρα (αυτές τις ημέρες), και λέγει ότι, κατά τη γνώμη του, «δεν συνάδει» ως λύση για τη δημιουργία του Μουσείου το κτήριο των Αγγλικών Στρατώνων στο Νέο Φρούριο. Την τόσον καθυστερημένη (ύστερα από 19 περίπου μήνες) μεταστροφή του κ. Γιάννη Πιέρρη, είμαι υποχρεωμένος να την αντιπαρέλθω. Και δεν θα ήθελα να θυμηθώ την περίπτωση που η Αναγνωστική Εταιρία, λόγω των ισχυρών πιέσεων του αείμνηστου τότε (1976) Υπουργού και μετέπειτα Πρωθυπουργού Γεωργίου Ράλλη, τάχθηκε αντίθετη (μαζί με το Δικηγορικό Σύλλογο) στο Παγκερκυραϊκό αίτημα για την παραχώρηση του Βίδο. Αντιθέτως θέλω να θυμάμαι και να τιμώ την μετέπειτα άψογη συνεργασία της Αναγνωστικής Εταιρίας με το Δήμο και την ειλικρινή και ανυποχώρητη στήριξη όλων των μεγάλων εκείνων αγώνων του για την ίδρυση του Ιονίου Πανεπιστημίου, το ανεπανάληπτο Φεστιβάλ της Κέρκυρας και την αποφυγή της ρύπανσης των Κερκυραϊκών ακτών από τα λύματα της πόλεως των Ιωαννίνων τα οποία είχε σχεδιασθεί να ριφθούν στον ποταμό Καλαμά. Ηταν τα χρόνια εκείνα της δεκαετίας του 1980 που ο Πρόεδρος της Αναγνωστικής Εταιρείας αείμνηστος Κώστας Μούχας, ο ωραίος αυτός άνθρωπος, είχε σχεδόν καθημερινή συνεργασία με τον τότε Δήμαρχο Κερκυραίων για το Φεστιβάλ της Κέρκυρας και τα άλλα πολιτιστικά και πνευματικά ζητήματα του τόπου.
Και επειδή υπάρχουν κάποιοι οι οποίοι βγαίνουν και ισχυρίζονται ότι θα ήταν επωφελής για τον τόπο η συναίνεση της τότε Δημοτικής Αρχής (με Δήμαρχο τον αείμνηστο Σπύρο Ραθ) για την από τους Αραβες Μαχαραγιάδες «αξιοποίηση» - τσιμεντοποίηση της νησίδας του Βίδο, έναντι καταβολής κάποιου ετήσιου χρηματικού ποσού («αργύρια της προδοσίας», το είχε αποκαλέσει ο Σπύρος Ραθ) απαντώ ότι και κατακρεούργηση του φυσικού περιβάλλοντος θα επήρχετο και η άγρια ένοπλη αντίδραση των Αράβων θα αποτελούσε μόνιμη απειλή για τους παραθεριστές Μαχαραγιάδες. Η οποία αυτή απειλή θα ανάγκαζε το Ελληνικό Κράτος για λόγους ασφαλείας να καταστήσει ουσιαστικώς νεκρή ζώνη όλη τη γύρω θαλάσσια περιοχή. Κάτι τέτοιο άλλωστε, σε μικρότερη έκταση, είχε συμβεί με την γύρω από το Μανδράκι θαλάσσια περιοχή όταν τα Καλοκαίρια ήρχετο στην Κέρκυρα η πρώην Βασιλική Οικογένεια και για λόγους ασφαλείας ήταν ουσιαστικώς αποκεκλεισμένη ολόκληρη η ανάμεσα στο Μανδράκι και το Βίδο θαλάσσια περιοχή. Το χαιρόμαστε ήδη το Βίδο στο οποίο συρρέουν κατ’ έτος χιλιάδες Κερκυραίοι και επισκέπτες. Ιδίως τη θερινή περίοδο. Και πολλές εκατοντάδες Νέων οι οποίοι προσέρχονται και διαμένουν στις εκεί Κατασκηνώσεις του Δήμου (Δημοτικές και Διεθνείς). Επίσης τα άτομα της τρίτης ηλικίας του ΚΑΠΗ. Απολαμβάνομε όλοι το θαυμάσιο φυσικό του περιβάλλον και το υπέροχο ξηρό του κλίμα (σε αντίθεση με το υγρό της πόλης μας («μικροκλίμα»). Οι ακτές του πάντα γεμάτες συμπολίτες και παραθεριστές και το νυκτερικό του κέντρο σωστή μαγεία: Φαγητό, μουσική, χορός. Και πάνω απ’ όλα η διαδρομή των 15 περίπου λεπτών με το πλοιάριο που σου δίνει την αίσθηση ταξιδιού. Μιάς χαρούμενης εκδρομής. Με την απόλαυση της ανεπανάληπτης εκείνης θέας που έχεις αντικρύζοντας την πόλη στην πρόσοψή της (Παλαιό Φρούριο, Μανδρακίνα, Παλαιά Ανάκτορα, Μουράγια, Σπηλιά, Λιμάνι (Παληό και Νέο) Νέο Φρούριο, Μαντούκι. Είναι ωστόσο αλήθεια ότι ο Δήμος Κερκυραίων δεν έχει δείξει μέχρι τώρα τη δραστηριότητα εκείνην που απαιτείται για την υπέρ του Λαού ακόμη μεγαλύτερη αξιοποίηση της νησίδας. Κανένας όμως δεν μπορεί να αρνηθεί, ότι είναι τεράστιας σημασίας το γεγονός ότι ο Δήμος μας το 1987 (επί Δημαρχίας μου) απέκτησε κατά πλήρη κυριότητα την νησίδα, εκτάσεως 530 περίπου στρεμμάτων, με σημαντικά, καίτοι πεπαλα��ωμένα και ορισμένα κατερειπωμένα κτήρια, που είναι ανάγκη να επισκευασθούν ριζικώς και να αναπτυχθούν σ’ αυτά κοινωφελείς (πολιτιστικές κ.λ.π.) δραστηριότητες. Είναι το Βίδο, όπως λέγαμε τα χρόνια του μεγάλου αγώνα για την αποφυγή της «τσιμεντοποίησής του» η νοητή επέκταση της πόλης μας, η «πρασιά» της και «ο πνεύμονάς» της. Αποτελεί ύψιστη υποχρέωση της σημερινής Δημοτικής Αρχής να κινηθεί και μάλιστα επειγόντως προς την κατεύθυνση της ακόμη μεγαλύτερης αξιοποιήσεως του Βίδο. Απ’ ότι είμαι σε θέση να γνωρίζω, είναι στις άμεσες προτεραιότητες του Δημάρχου κ. Σωτήρη Μικάλεφ, η ανάληψη της απαιτούμενης σχετικής πρωτοβουλίας για την ακόμη μεγαλύτερη αξιοποίηση του Βίδο. Υπήρξεν άλλωστε ο κ. Δήμαρχος ένας εκ των κυριότερων Μαχητών του Μεγάλου Αγώνα ολόκληρου του Κερκυραϊκού Λαού με το σύνθημα – έμβλημα «Δώστε το Βίδο στο Λαό». Και τον εμπνέουν οπωσδήποτε και τον οδηγούν οι οραματισμοί της ιστορικής εκείνης εποχής, για την οποίαν αισθάνομαι ιδιαίτερα υπερήφανος.
Συνεχίζων μετά την παρεμβολή των περί Αναγνωστικής Εταιρίας και Βίδο, τα του χρόνου της εισαγωγής του θέματος προς συζήτηση και λήψη αποφάσεως, προσθέτω ότι η υπόθεση της δημιουργίας του Μουσείου Τυπογραφίας στο Νέο Φρούριο, ήλθε για πρώτη φορά στο Δημοτικό Συμβούλιο επί παρούσης Δημοτικής Αρχής στην συνεδρίαση της 1ης Οκτωβρίου 2007. Επανήλθε στη συνεδρίαση της 28ης Ιανουαρίου 2008, οπότε και ελήφθη ομόφωνα η κατ’ αρχήν θετική για την ίδρυσή του απόφαση. Και δεν πρέπει να λέγεται και να γράφεται ότι τάχα οι δύο αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου (της 28.1.2008 και της 18.6.2008) για το Μουσείο Τυπογραφίας ελήφθησαν «με οριακή πλειοψηφία». Επαναλαμβάνω είναι ΟΜΟΦΩΝΕΣ. Και λυπούμαι για την στο σημείο αυτό συνεχιζόμενη κακοποίηση της αλήθειας. Εξ’ άλλου, στο Ενημερωτικό Δελτίο του Οκτωβρίου 2007, του Δήμου μας με την επωνυμία «Πόλις», που κυκλοφορεί σε πολλές χιλιάδες αντίτυπα, δημοσιεύθηκε κείμενο μισής σελίδας, ανεγράφη ότι σε πραγματοποιηθείσα σύσκεψη ο Δήμαρχος κ. Σωτήρης Μικάλεφ, είπε ότι: «Οι χώροι που εξετάζονται είναι η Βίλα Ρόσα, η οποία όμως παρουσιάζει προβλήματα ως προς την στατική της επάρκεια και το νέο Φρούριο το οποίο φαίνεται να αποτελεί μονοσήμαντη λύση».
Και έπειτα ομιλούν περί της ανάγκης να υπάρξει διάλογος με τα Πνευματικά Σωματεία του τόπου. Δεν μας λέγουν όμως με ποιο Πνευματικό σωματείο θα έπρεπε να γίνει αυτός ο διάλογος. Με αυτά τα Πνευματικά Σωματεία των οποίων οι Πρόεδροι ήσαν παρόντες στη συνάντηση – σύσκεψη των αρχών του 2007 στο Γραφείο του κ. Δημάρχου και συμφώνησαν; Η μήπως με κάποιους άλλους Προέδρους που δεν είχαν λάβει μέρος στη σύσκεψη εκείνην; Ούτε και είχαν ζητήσει κάποιαν επί του θέματος ενημέρωση; Μα αυτοί πληροφορήθηκαν το θέμα από το Ενημερωτικό Δελτίο του Δήμου, από τη δημοσίευση, δια των Εφημερίδων και των Ραδιοτηλεοπτικών Σταθμών, των προσκλήσεων δύο φορές για τη σύγκληση του Δημοτικού Συμβουλίου στις οποίες η ίδρυση του Μουσείου στο Νέο Φρούριο ανεγράφετο ως θέμα ημερήσιας διατάξεως. Και παρά την πληθωρική πληροφόρηση δεν αντέλλεξαν. Στο σημείο αυτό υποχρεούμαι να εξηγήσω ότι με τη λέξη διάλογος εννοείται:1. «η συζήτηση ανάμεσα σε δύο ή περισσότερους ανθρώπους» (για την επίλυση προβλημάτων, την ανταλλαγή πληροφοριών κ.λ.π. 2. η ανταλλαγή ιδεών ή απόψεων σχετικά με συγκεκριμένο θέμα για την επίτευξη συμφωνίας και τη γεφύρωση των αντιθέσεων (Βλεπετε: Γ. Μπαμπινιώτη: Λεξικό της Νεάς Ελληνικής Γλώσσας. Επανακτύπωση. Εκδ. Κέντρου Λεξικολογίας. Αθήνα 1998, σελ. 492-493).Ούτε ασυμφωνία όμως υπήρξεν, ούτε αντιθέσεις εξεδηλώθησαν.
Και έρχομαι στους άλλους χώρους που ακούονται.
1. «Βίλλα Ρόσσα»: Δεν έχει στατική επάρκεια και το Πολιτιστικό Ιδρυμα έπαυσε πλέον να ενδιαφέρεται. Δεν δέχεται επίσης να γίνει εκεί το Μουσείο Τυπογραφίας, η ιδιοκτήτρια του ακινήτου Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση. Αλλωστε υπάρχει πρόσφατη απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου, με την οποίαν απεφασίσθη άλλου είδους αξιοποίηση, μετά τη ριζική επισκευή του κτιρίου.Ως προς τη θέση αυτήν της Βίλλα Ρόσσα ο πρώην Δήμαρχος κ. Γιάννης Τρεπεκλής, στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 28.1.2008 είπεν μεταξύ άλλων και τα εξής: «Νομίζω ότι ο χώρος ο φυσικός του Μουσείου είναι η Βίλλα Ρόσσα….Υπήρχε όμως τότε το πρόβλημα ότι η Βίλλα Ρόσσα ήταν εντεταγμένη στο Σχεδιασμό του Λυρικού Θεάτρου. Σήμερα λοιπόν αυτή η δέσμευση δεν υπάρχει. Αρα η Βίλλα Ρόσσα είναι ελεύθερη και παράλληλα θα μπορούσε το Μορφωτικό Ιδρυμα της Τράπεζας Πειραιώς να συνεχίσει το διάλογο τον οποίον είχε με την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση». Εξέθεσα όμως ανωτέρω ότι 1. Κρίθηκε ότι δεν έχει το κτήριο την απαιτούμενη στατική επάρκεια, μετά τη συνεχισθείσα από το έτος 2003 (ότε διεκόπη ο ως άνω διάλογος) κατάρρευσή του λόγω εγκαταλείψεως του. Και από το 2003 έως το 2008 έχουν περάσει πέντε (5) ακόμη χρόνια.
Και 2. Τη λύση της Βίλλα Ρόσσα την αποκλείουν ΤΩΡΑ και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση και το Πολιτιστικό Ιδρυμα. Πέραν –επαναλαμβάνω- του ότι η λύση της Βίλλα Ρόσσα και αν ακόμη ήταν εφικτή, θα απέκλειε την αποτελεσματική και βέβαιη αξιοποίηση του Νέου Φρουρίου και κυρίως την προσβασιμότητα σ’ αυτό και συνακόλουθα την αναζωογόνηση της Σπηλιάς και της ευρύτερης περιοχής. Εν όψει μάλιστα της επικείμενης (σε 2-3 χρόνια) απομακρύνσεως τω Δικαστηρίων που θα απονεκρώσει ακόμη περισσότερο την όλη περιοχή. Αλήθεια γιατί δεν ακούγονται οι Πρόεδροι των Σωματείων των Επαγγελματιών της Παληάς Πόλης κ.κ. Αλέκος Λιτσαρδόπουλος και Σπύρος Μητσιάλης; Μήπως τους έχει καταστήσει άφωνους κάποιο κομματικό ή Δημοτικοπαραταξιακό «σιωπητήριο»; Αλλά, γιατί δεν ακούγονται και οι Επιχειρηματίες της Σπηλιάς και της Παληάς Πόλης; Μόνον λίγες θέσεις στάθμευσης τουριστικών λεω��ορείων τους αφορούν; Ο Δήμαρχος επιμένει πάντως, και δίχως την συμπαράσταση τους, που θα έπρεπε να ήταν αυτονόητη: Λέγει, και συμφωνώ μαζί του. ΟΛΑ απ’ εδώ και στο εξής μέσα στην Παληά Πόλη! Ο πρώην Δήμαρχος Γιάννης Τρεπεκλής και η Δημοτική του παράταξη έχει επί του θέματος αυτού τελείως αντίθετη θέση. Είπεν ο πρώην Δήμαρχος κ. Γιάννης Τρεπεκλής στην ίδια ως άνω συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου (28.1.2008). «…Θεωρώ λοιπόν ότι μπορούμε να δεχθούμε το Μουσείο στην πόλη μας, προτείνοντας και άλλες θέσεις. Υπάρχει στην Αβραμίου το οικόπεδο που πολύ καλά γνωρίζετε που είναι στο Δήμο Κερκυραίων ….Εάν δεν τους αρέσει το οικόπεδο στην Αβραμίου μπορούμε να κάνουμε ανταλλαγή με τα Αδελφάτα. Να δώσουμε στα Αδελφάτα το συγκεκριμένο οικόπεδο που για μένα είναι σε πολύ καλή θέση στην Αβραμίου διότι είναι δίπλα στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο και εξελίσσομε την πόλη. Παρουσιάζουμε μία σύγχρονη πόλη. Κι εμείς κάτι πρέπει να αφήσουμε ως ταυτότητα. Δεν μπορεί να πηγαίνουμε όλα να τα φορτώνουμε μέσα στο ιστορικό κέντρο. Και σε άλλο, στη συνέχεια, σημείο της ομιλίας του ο κ. πρώην Δήμαρχος λέγει: «Νομίζω το Μουσείο να το φέρουμε στη Νέα Πόλη. Ας βάλουμε κι εμείς τη σφραγίδα μας στην εξέλιξη….». Ομολογώ ότι τέτοιου είδους «εξέλιξη» καλόν είναι να μην έλθει ποτέ. Ιδού η νοοτροπία που έχει οδηγήσει σε μαρασμό όχι μόνο τη Σπηλιά, αλλά ολόκληρη την Παληά Πόλη!. Και ερχόμεθα στη λύση «Βρυώνη» στο οικόπεδο του Δήμου Αχιλλείων και πίσω από το Δημοτικό Κατάστημα. Στο σημείο αυτό προσθέτω ότι, όπως άκουσα αυτές τις ημέρες, η πρόταση για τη δημιουργία του Μουσείου Τυπογραφίας ήταν να γίνει στο οικόπεδο 15 περίπου στρεμμάτων ιδιοκτησίας του Δήμου Αχιλλείων που βρίσκεται όχι πίσω από το σημερινό Δημαρχείο, αλλά στην παρακείμενη θέση «Πικουλάτικα» και συγκεκριμένως σε βάθος 150 περίπου μέτρων από την Εθνική οδό Κερκύρας – Λευκίμμης (έναντι του Παιδικού Σταθμού). Στο οικόπεδο αυτό είχε γίνει πριν από 7-8 χρόνια η σκέψη να κτισθεί το νέο ιδιόκτητο Δημαρχείο του Δήμου Αχιλλείων και για αυτόν ακριβώς το λόγο είχε αγορασθεί. Πάντως όταν μιλάμε για λύση Βρυώνη είναι αδιάφορον εάν πρόκειται για τη θέση του σημερινού Δημοτικού Καταστήματος ή για την ειδικώτερη θέση «Πικουλάτικα». Με την ευκαιρία, αισθάνομαι την ανάγκη να τονίσω ότι ποτέ δεν είπα ότι τη λύση Βρυώνη την προωθεί ο Βουλευτής του ΚΚΕ κ. Μπάμπης Χαραλάμπους. Για την προώθησή της από το Βουλευτή της Ν.Δ. κ. Νίκο Δένδια έκαμα λόγο. Εκείνο που υπεστήριξα στη γραπτή μου δήλωση – ανακοίνωση της 1.8.2008 είναι ότι πρόταση για να γίνει το Μουσείο Τυπογραφίας στο οικόπεδο του Παληού Εργοστασίου «ΑΣΠΙΩΤΗ – ΕΛΚΑ» (δίπλα στο σημερινό Υπεραστικό ΚΤΕΛ», ουδέποτε υπήρξεν. Στη θέση αυτήν όμως του παληού Εργοστασίου «ΑΣΠΙΩΤΗ – ΕΛΚΑ» προτείνει με την ερώτησή του προς τη Βουλή ο κ. Μπάμπης Χαραλάμπους, να δημιουργηθεί το Μουσείο Τυπογραφίας, υποστηρίζων μάλιστα ότι έχει γίνει προς το Ιδρυμα τέτοια πρόταση και ισχυριζόμενος ότι σε αυτή τη θέση «στέκει» να γίνει το Μουσείο Τυπογραφίας. Και αφού ο κ. Χαραλάμπους μιλούσε για υπαρκτή άλλη πρόταση και τέτοια υπήρχε μόνον η πρόταση για Βρυώνη, απλώς είπα το τι στην πραγματικότητα συμβαίνει. Απέφυγα πάντως να δεχθώ ότι και ο κ. Χαραλάμπους υποστηρίζει τη λύση Βρυώνη. Αδίκως συνεπώς έσπευσε να με μαλώσει στα ΜΜΕ ο κ. Μπάμπης Χαραλάμπους για κάτι που δεν είπα για το πρόσωπό του.
Αυτές είναι οι περίφημες άλλες θέσεις από τις οποίες μας ζητούν να επιλέξουμε τη θέση εκείνη στην οποία θα γίνει το Μουσείο Τυπογραφίας. Δηλαδή ζητούν να παρατήσουμε την αποφασισθείσα ήδη θέση των Αγγλικών Στρατώνων στο Νέο Φρούριο, να ζητήσουμε από την Εθνική Τράπεζα να μας δώσει, φυσικά πληρώνοντας την αξία του, το οικόπεδο της στη θέση του σημερινού Υπεραστικού ΚΤΕΛ, ή να χρησιμοποιήσουμε το δημοτικό οικόπεδο στην οδό Αβραμίου (δίπλα από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο), που είναι και ανεπαρκές ή να πούμε ως Δήμος: «Ευχαριστούμε δεν θα πάρουμε». Πηγαίνετε στου Βρυώνη του Δήμου Αχιλλείων! Λυπούμαι, αλλά είμαι υποχρεωμένος, τις ανωτέρω προταθείσες λύσεις να τις θεωρήσω επιεικώς ως αστείες, αν όχι «δήθεν λύσεις», προς μη εφαρμογή της πραγματικής, μόνης υπαρκτής βιώσιμης και ορθής λύσεως. Ας το ειπούν καθαρά κάποιοι από τους αντιδρώντες: Δεν θέλομε να γίνει το Μουσείο Τυπογραφίας στο Νέο Φρούριο για αντιπολιτευτικούς προς τη σημερινή Δημοτική Πλειοψηφία και το Δήμαρχο κ. Σωτήρη Μικάλεφ λόγους. Λέγω «κάποιοι» γιατί υπάρχουν και οι σφάλοντες, καθώς επίσης και οι παραπληροφορημένοι. Αυτή είναι η αλήθεια.
Και είναι υποχρέωσή μας να αποκαλύψουμε στον Κερκυραϊκό Λαό την επιζήμια για τον τόπο τακτική των αντιπάλων μας. Οι οποίοι χαλούν τον κόσμο για ό,τι δεν γίνεται. Και αντιδρούν λυσσωδώς όταν πρόκειται κάτι να γίνει! Μία δική μου σκέψη – πρόταση, που θα μπορούσε, πιστεύω, να εξετασθεί είναι η εξής: Επειδή το κτήριο των Αγγλικών Στρατώνων είναι επάνω ακριβώς από την ευρισκόμενη στους πρόποδες του βράχου του Νέου Φρουρίου Εκκλησία της Τενέδου, ήτοι εκεί όπου οι Δημοκρατικοί Γάλλοι το 1798 στέγασαν το πρώτο Τυπογραφείο που λειτούργησε στον Ελλαδικό Χώρο και τον ίδιο χρόνο (1798) δημιουργήθηκε η πρώτη Δημόσια Βιβλιοθήκη, θα πρέπει επί πλέον να λειτουργήσει το Μουσείο Τυπογραφίας και ως «μουσείο του εαυτού του».
Με την έννοια της παράλληλης προβολής και αναδείξεως και του σημαντικού και μεγάλου έργου της ιστορικής εκείνης Βιβλιοθήκης υπό την επιστημονική επίβλεψη και συνεργασία του Τμήματος Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας του Ιονίου Πανεπιστημίου. Και, γιατί όχι, και της προβολής και αναδείξεως της μεγάλης και ηρωϊκής αποκρούσεως των Τούρκων κατά την πολιορκία του 1716, με την επιστημονική επίβλεψη και συνεργασία του Τμήματος Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου. 5. Ανακεφαλαιώνοντας, τονίζω ότι ΜΙΑ υπάρχει αυτή τη στιγμή λύση. Και αυτή είναι η δημιουργία του Μουσείου Τυπογραφίας στους Αγγλικούς Στρατώνες του Νέου Φρουρίου. ΕΝΑΣ είναι ο Φορέας που φτιάχνει θεματικά Μουσεία στην Ελλάδα. Και αυτός είναι το Πολιτιστικό Ιδρυμα του Ομίλου Πειραιώς (Π.Ι.Ο.Π.) που αποτελεί ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΣ ΙΔΡΥΜΑ, η δραστηριότητα του οποίου ωφελεί την Κοινωνία και η οποία αυτή δραστηριότητα ΤΟΥ ΕΧΕΙ ΑΝΑΤΕΘΕΙ από το ίδιο το Κράτος.
Και συνεπώς ούτε για ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ πρόκειται. ΟΥΤΕ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ της Τράπεζας Πειραιώς εξυπηρετούνται. Ότι ΚΑΜΜΙΑ ΑΛΛΗ ΛΥΣΗ δεν υπήρξεν, δεν μπορεί να υπάρξει και δεν χρειάζεται. ΤΑ ΠΕΝΗΝΤΑ ΧΡΟΝΙΑ έχουν ισχύσει σε όλες τις μέχρι τώρα περιπτώσεις δημιουργίας των άλλων θεματικών Μουσείων.
Το δικό μας θα είναι το ΔΕΚΑΤΟ ΚΑΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ. Το Πολιτιστικό Ιδρυμα δεν πρόκειται να δημιουργήσει κανένα άλλο. Σε ΔΥΟ – ΤΡΕΙΣ ΜΗΝΕΣ λήγει η προθεσμία για την υπαγωγή του έργου στις χρηματοδοτήσεις του Δ’ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης. Και ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΛΑΒΟΥΜΕ. Ο Δήμος μας δεν θα πληρώσει ΟΥΤΕ ΕΝΑ ΕΥΡΩ, ούτε για τις μελέτες, ούτε για την κατασκευή του έργου, ούτε για τ�� λειτουργία του κατά τη διάρκεια των 50 ετών.
Μία ΚΟΙΝΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ στην οποίαν θα συμμετέχει ο Δήμος μας και στην οποίαν ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΠΛΕΙΟΨΗΦΙΑ ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ θα ελέγχει στη διάρκεια των 50 ετών την εύρυθμη ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ και ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ του Μουσείου. Τέλος η ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΟΤΗΤΑ στο Νέο Φρούριο και η αξιοποίηση του καθώς και η ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗ ΤΗΣ ΣΠΗΛΙΑΣ και της ευρύτερης περιοχής είναι εξασφαλισμένη. Και επειδή λέγονται ότι θα μπορούσε από μόνος του ο Δήμος μας, χρηματοδοτούμενος από το Δ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, να φτιάξει κάποιο Μουσείο (όχι φυσικά το Μουσείο Τυπογραφίας) ή άλλες υποδομές πολιτιστικών δραστηριοτήτων στο Νέο Φρούριο, δεν μπορώ να αποφύγω τον πειρασμό, να υποστηρίξω τα εξής:
Τίποτε απολύτως δεν μπορεί να φτιάξει ο Δήμος μας στο Νέο Φρούριο για τον απλούστατο λόγο ότι δεν του έχει παραχωρηθεί η χρήση του χώρου καίτοι την εζήτησε το 1991. Η κυριότητα του Νέου Φρουρίου ανήκει στο Υπουργείο Οικονομικών και η χρήση ολόκληρης της περιοχής του έχει παραχωρηθεί από 14.11.1957 στο Υπουργείο Εθνικής Αμυνας (ΓΕΝ) «για λόγους ασφαλείας του εκεί Ναυτικού Σταθμού». Μόνον κάποια έργα επετράπη στο Δήμο μας την 11.10.1991 να εκτελέσει στο πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης που επί Δημαρχίας μου (2.4.1990) είχε συναφθεί ανάμεσα στο Υπουργείο Πολιτισμού, το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων και το Δήμο Κερκυραίων. Και δόθηκε αυτή η άδεια «για να μην απωλεσθούν σχετικές διατιθέμενες από τα Σ.Π.Α. πιστώσεις ….για την εκτέλεση εργασιών συντήρησης – βελτίωσης και ανάδειξης των Μεσαιωνικών εγκαταστάσεων του Νέου Φρουρίου», δηλαδή για καθαρώς κρατικού ενδιαφέροντος εργασίες τις οποίες ο Δήμος μας είχε προσφερθεί, με την προγραμματική σύμβαση της 2.4.1990, να εκτελέσει για λογαριασμό του Υπουργείου Πολιτισμού και του Τ.Α.Π.Α.
Μάλιστα αυτών των συγκεκριμένων εργασιών η εκτέλεση επετράπη στο Δήμο μας υπό αυστηρές προϋποθέσεις, η κυριώτερη των οποίων ορίζει ότι: «β. Το ιδιοκτησιακό καθεστώς του Νέου Φρουρίου θα παραμείνει άθικτο» Εκαμα εξονυχιστικό έλεγχο του θέματος και δυστυχώς δεν βρήκα καμμία απόφαση παραχωρήσεως από το Κράτος της χρήσεως του Νέου Φρουρίου στο Δήμο Κερκυραίων. Βέβαια έχω υπόψη μου το γεγονός ότι η υπό τον φίλτατο πρώην Δήμαρχο κ. Χρύσανθο Σαρλή Δημοτική Αρχή, από το 1991 και μετά εισήλθε στο Νέο Φρούριο και κατά κάποιο τρόπον επήρε από μόνη της τη χρήση του χώρου, όπως κάναμε και εμείς παλαιότερα για το Παλαιό Φρούριο. Και πραγματοποίησε αρκετά αξιόλογες εκεί εκδηλώσεις. Τούτο όμως δεν είναι πιστεύω αρκετό για να δικαιολογήσει χρηματοδοτήσεις για την από τον ίδιο το Δήμο δημιουργία Μουσείου ή άλλων Πολιτιστικών εγκαταστάσεων. Ιδού γιατί ο Δήμος μας δεν θα μπορούσε από μόνος του να δημιουργήσει στο Νέο Φρούριο οιοδήποτε Μουσείο. Είτε Τυπογραφίας, είτε οιοδήποτε άλλο, ούτε εγκαταστάσεις για κάποιες άλλες πολιτιστικές ή παρεμφερείς δραστηριότητες. Το τελευταίο τούτο, η έλλειψη δηλαδή νομότυπης χρήσεως, σε τίποτε δεν αλλάζει τα πράγματα ως προς το ρόλο του Δήμου στην ίδρυση και λειτουργία του Μο��σείου Τυπογραφίας. Κι’ αυτό, όχι μόνον διότι ο Δήμος μας προσφέρει τη χρήση δημοτικού χώρου (τμήματος του σημερινού πάργκιγκ), αλλά, προσθέτως, και διότι στο άρθρο 2 παραγρ. 5 εδαφ. 2 του Προεδρικού Διατάγματος του 2002 που περιέχεται το Καταστατικό του Κοινωφελούς Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, (Π.Ι.Ο.Π.), προβλέπεται η συμμετοχή στην Επιτροπή που θα έχει την ευθύνη της εύρυθμης λειτουργίας του Μουσείου, εκτός από τον Φορέα που έχει παραχωρήσει τη χρήση του χώρου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, εκ μόνου του λόγου ότι το Μουσείο δημιουργείται και θα λειτουργήσει μέσα στα όρια της εδαφικής της αρμοδιότητας.
Συνεπώς την προγραμματική σύμβαση για το Μουσείο Τυπογραφίας θα υπογράψουν 1. Ο Υπουργός Οικονομικών, 2. Ο Γενικός Γραμματέας της Περιφέρειας Ιονίων Νησιών, 3. Ο Δήμαρχος Κερκυραίων και 4. Η Πρόεδρος του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (Π.Ι.Ο.Π.). Και εκπρόσωποι αυτών θα συμμετέχουν στην Κοινή Επιτροπή που θα ελέγχει τη λειτουργία και τη διαχείριση του Μουσείου μέχρι τη δημιουργία του και καθ’ ολόκληρη την μετέπειτα περίοδο των 50 ετών της υπάρξεώς του. Κατόπιν των ανωτέρω, μπορώ, πιστεύω, να ισχυρισθώ ότι το ΝΑΙ στο Μουσείο Τυπογραφίας στους Αγγλικούς Στρατώνες του Νέου Φρουρίου, είναι και αυτονόητο και επιβεβλημένο».Κέρκυρα, 9 Σεπτεμβρίου 2008ΙΩΑΝ.
Γ. ΚΟΥΡΚΟΥΛΟΣ
Πρώην Δήμαρχος Κερκυραίων – Δημοτικός Σύμβουλος