Πέμπτη 4 Σεπτεμβρίου 2008

Ο Δήμαρχος Παξών Σπύρος Μπογδάνος μιλά για τον τουρισμό, το all inclusive, αλλά και τις τέχνης και τον πολιτισμό στους Παξούς


Παρουσιάζουμε σήμερα το πρώτο μέρος της συνέντευξης του Δημάρχου Παξών. Ενας Δήμαρχος αεικίνητος, που εργάζεται από το πρωί ως το βράδυ, για να διατηρεί το νησί καθαρό, να έχει πόσιμο νερό, να διατηρείται το χρώμα και η ταυτότητα του, να δημιουργεί πρόσθετα πλεονεκτήματα που προσελκύουν τουρίστες ακόμα και τον Σεπτέμβρη. Αυτά είναι λίγα. Ο Δήμαρχος φροντίζει για τις πολιτιστικές εκδηλώσεις, τα κτήρια, τα μνημεία, το περιβάλλον. Είναι εκείνος που απάλλαξε τους Παξούς από το πρόβλημα της λειψυδρίας, όταν με διορατικότητα αποφάσιζε την εγκατάσταση μονάδωνα αφαλάτωσης. (Εδώ να σημειώσω ότι και το ΠΑΣΟΚ έκανε τα "δωράκια" του στους Παξούς, κάτι έργα που έμπαζαν ή πιο σωστά έβγαζαν νερό). Ο ίδιος περνάει και παρακολουθεί τα έργα του ΚΠΣ, αλλά και της Νομαρχίας. Αυτή την εποχή τελείωσε το γήπεδο ποδοσφαίρου με πλαστικό χλοοτάπητα πέμπτης γενιάς, δίπλα ολοκληρώνεται το γήπεδο μπάσκετ και δίπλα το νέο Σχολικό Κέντρο Παξών προϋπολογισμού 1,6 εκατομ. ευρώ (μαζί με τις εκπτώσεις).
Και αυτά είναι μόνο λίγα, πολύ λίγα από όσα πραγματικά κάνει.
Διαβάστε όλη τη συνέντευξη και θα καταλάβετε τι εννοώ.


ΕΡ: Θα ήθελα ένα πρώτο σχόλιο σας για το πώς δουλεύει το τουριστικό κύκλωμα στους Παξούς, με δεδομένο ότι στην Κέρκυρα και σε σημαντικά τουριστικά μέρη της άλλης Ελλάδας έχει παγιωθεί πια το σύστημα all inclusive και θα έχει σημαντικές επιπτώσεις μακροπρόθεσμα στον ελληνικό τουρισμό. Κι ακόμα, πώς πήγε η φετινή τουριστική κίνηση;
ΑΠ: Ο Τουρισμός στους Παξούς, όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο διακινούνται οι τουρίστες, έχει μια ιδιομορφία και αυτό γίνεται γιατί οι τουριστικοί μας πράκτορες λειτουργούν είτε αυτόνομα, είτε λειτουργούν μέσω γραφείων του εξωτερικού. Το φαινόμενο του all inclusive δεν έχει αγγίξει τους Παξούς και πιστεύω δε θα τους αγγίξει και στο μέλλον, διότι αφενός δεν υπάρχουν οι μεγάλες ξενοδοχειακές που συνήθως ασχολούνται με το σύστημα αυτό, αφετέρου διότι οι Παξοί έχουν ένα άλλο είδος τουρισμού, ο οποίος αναφέρεται στα ενοικιαζόμενα δωμάτια ή διαμερίσματα. Δεν είναι δηλ. μεγάλες οι μονάδες.
Τη φετινή χρονιά, η τουριστική κίνηση ήταν αρκετά καλή. Η κίνηση μεγαλύτερη κατά πολύ από την προηγούμενη χρονιά, επειδή έχουν αποκτήσει τα νησιά καλή φήμη, αλλά και γιατί έχουμε αποκτήσει καλή συγκοινωνία ειδικά το καλοκαίρι.
ΕΡ: Οι τουρίστες που έρχονται στο νησί έρχονται είτε μόνοι τους, που σημαίνει ότι έχουν μία παλιά σχέση με το νησί, το ξέρουν και το επιλέγουν, είτε έρχονται μέσω γραφείων. Αλλά είδαμε στα λιμάνια πολλά σκάφη να προσεγγίζουν. Αυτά τα σκάφη χρησιμοποιούν κάποιες εγκαταστάσεις. Ετσι δεν είναι; Εκεί ο δήμος εισπράττει κάτι, τι όφελος έχει; Το ρωτώ επειδή είναι ένα είδος ακριβού τουρισμού.
ΑΠ: Αυτή τη στιγμή και τα τρία λιμάνια των Παξών ανήκουν στον ΟΛΚΕ με ό, τι αυτό συνεπάγεται, με μία διοίκηση απομακρυσμένη και δεν μπορεί να καταλάβει και να διαπιστώσει τα προβλήματα τα οποία υπάρχουν και τις ανάγκες τις οποίες θα πρέπει να καλύψουμε ενόψει των εξελίξεων που γίνονται σε όλα τα λιμάνια του κόσμου και μάλιστα τα τουριστικά. Το λιμάνι του Γαϊου, που είναι και το μεγαλύτερο, καλύπτεται στο έπακρο από τουριστικά σκάφη, αλλά επειδή υπάρχει η άναρχη δέση των σκαφών, δεν μπορεί να αξιοποιήσει στο έπακρο τις δυνατότητες του. Και για να το πούμε ξεκάθαρα, ενώ θα μπορούσε να ελλιμενίσει διπλάσια σκάφη και γιώτ, αυτή τη στιγμή, λόγω μη ύπαρξης σωστής χωροθέτησης, δεν μπορεί να το κάνει. Αποτέλεσμα; Λιγότερα έσοδα για το Δήμο και τον Οργανισμό, αλλά και μη εξυπηρέτηση όλων όσων θα ήθελαν και θα μπορούσαν να ελλιμενιστούν στο λιμάνι του Γαϊου.
ΕΡ: Η πρόταση της ΤΕΔΚ να δημιουργήσει φορέα για τα μικρά λιμάνια, σας βρίσκει σύμφωνο, μπορούν οι Παξοί να ενταχθούν σε αυτό το σχήμα;

ΑΠ: Πάλι θα έχουμε το πρόβλημα επικοινωνίας. Εφόσον οι Παξοί είναι ένα ξεχωριστό νησί, θα πρέπει να έχουν έναν οργανισμό δικό τους. Θεωρώ για να μην υπάρχει πολυαρχία θα μπορούσε να συσταθεί μέσα από το Δήμο ένα Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο.
ΕΡ: Το ερώτημα που ανακύπτει σε μία τέτοια περίπτωση είναι αν θα μπορέσετε να φτιάξετε και τις απαραίτητες υποδομές, νερό, ηλεκτρικό κλπ.
ΑΠ: Ηδη έχουμε ξεκινήσει μία διαδικασία τοποθέτησης αυτόματης λήψης με κάρτα και ρεύματος και νερού κάτι που θα πρέπει να τοποθετηθεί και στα τρία λιμάνι. Ηδη έχουμε βάλει μία τέτοια μονάδα στη Λάκκα, αλλά δεν λειτουργεί ακόμα, και έχουμε τρεις για τον Γάη. Αλλα αυτό είναι ημίμετρο, δεν είναι αυτό που θα μπορούσε να υπάρξει.
ΕΡ: Πάμε στον Καποδίστρια 2. Πώς βλέπετε να διαμορφώνετε η εικόνα, μετά και τα δημοσιεύματα ττου αθηναϊκού τύπου;
ΑΠ: Την εικόνα την έδωσε ο Πρόεδρος της ΚΕΔΚΕ, το πώς θα πρέπει να συμπεριφερθούν οι Δήμοι για να ανταποκριθούν στα κελεύσματα της πολιτικής εξουσίας. Θα πρέπει κατ’ αρχήν να δοθούν οι πόροι οι οποίοι οφείλονται στην τοπική αυτοδιοίκηση για να έχει την δυνατότητα να προχωρήσει στο βήμα του Καποδιστρια 2 το οποίο είναι και ουσιαστικό, για να μπορεί να προχωρήσει. Εχουμε τις αποδείξεις από τους δήμους του εξωτερικού, οι οποίοι έχουν προβεί σε τέτοιες συνενώσεις για το πώς λειτουργούν και τα αποτελέσματά τους, άρα θεωρούμε ότι μία συνένωση θα είναι και ουσιαστική και αποτελεσματική για τη σωστή λειτουργία για αυτό που αναμένει ο δημότης από το Δήμο του.
Οσον αφορά τους Παξούς, η γεωγραφική θέση των νησιών είναι τέτοια που δεν δίνει τη δυνατότητα να συνενωθεί με άλλους δήμους. Αφενός μεν αυτό, το οποίο είναι ουσιαστικό. Αφετέρου, οι Παξοί έχουν αποκτήσει μία δική τους ταυτότητα την οποία θέλουν να κρατήσουν γιατί αυτή είναι και η ειδοποιός διαφορά από άλλα σημεία της ευρύτερης περιοχής των Ιόνιων Νησιών, τα οποία πρωτιμώνται από ένα συγκεκριμένο τουριστικό κοινό. Επίσης και η οικονομική κατάσταση του Δήμου. Δεν έχει χρέη να χρειάζεται μία συνένωση. Πόσο μάλλον όταν θα δοθούν οι πόροι που οφείλονται στην αυτοδιοίκηση, και στο Δήμο μας και θα μπορούμε να καλύπτουμε πάγιες ανάγκες του Δήμου.
ΕΡ: Ποιος είναι ο προϋπολογισμός του Δήμου;
ΑΠ: Φέτος ήταν πάνω από 20 εκατομμύρια ευρώ και αυτό όχι γιατί έχουμε τόσο μεγάλα έσοδα αλλά γιατί έχουμε τα μεγάλα έργα από το Γ! Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Για παράδειγμα αν υποχρεώσουμε την αποχέτευση και την ύδρευση θα πρέπει να υπολογίσετε ότι ο προϋπολογισμός του Δήμου ήταν 5 εκατομμύρια ευρώ.
ΕΡ: Επομένως αν έδινε η κυβέρνηση τα οφειλόμενα στην αυτοδιοίκηση θα είχατε τα περιθώρια να κάνατε ακόμα περισσότερα έργα. Ετσι δεν είναι;
ΑΠ: Ε, σίγουρα.

ΕΡ: Θα ήθελα να μιλήσουμε για πολιτισμό.
ΑΠ: Ας ξεκινήσουμε από την παραγωγή πολιτισμού. Ξεκινάμε από το Εαρινό Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής στο οποίο αποκλειστικά συμμετέχουν νέοι έλληνες ταλαντούχοι, είναι τα αστέρια του ελληνικού μουσικού στερεώματος, τα οποία διαπρέπουν στο εξωτερικό.
Η δεύτερη σειρά εκδηλώσεων είναι η Μουσική Συνάντηση. Διοργανώνεται από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Παξών για 12 χρόνια, αν θυμάμαι καλά. Είναι νέα μουσικά ρεύματα τα οποία έρχονται στους Παξούς και παρουσιάζουν τη δουλειά τους, γίνονται γνωστά στον κόσμο, με υψηλή ποιότητα αλλά και καταξιωμένοι συνθέτες και τραγουδιστές από το χώρο του ελληνικού ρεπερτορίου.
Η τρίτη βασική μουσική διοργάνωση είναι το Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής. Γίνεται συνήθως το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτέμβρη. Φέτος έχει ξεκινήσει από τις 26 Αυγούστου. Σε αυτήν παίρνουν μέρος μουσικοί, με υποτροφία, από όλο τον κόσμο, όπως θα διαπιστώσατε και εσείς (σ.σ. εννοεί τη συναυλία στο παλιό δημοτικό σχολείο του Λογγού που είχα παρακολουθήσει). Είναι μουσικοί απαιτήσεων. Εχει αναδειχθεί 5ο στον κόσμο σε ποιότητα, πέρυσι το καλοκαίρι σύμφωνα με στοιχεία της εφημερίδας Indipendent και αποτελεί μία βάση για την προσέλευση, πέραν όλων των άλλων, και ενός ειδικού κοινού που έρχεται για να απολαύσει αυτές τις συναυλίες στο χώρο του παλιού δημοτικού σχολείου του Λογγού, το οποίο έχουμε διαμορφώσει κατάλληλα.
ΕΡ: Επιπλέον είδαμε και μία σειρά δημοτικών κτηρίων στις οποίες γίνονται εκθέσεις όπως είναι το Μουσείο – η αίθουσα Αρώνη, η Αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου, το παλιό Τελωνείο στο Λογγό. Αυτές οι εκθέσεις γίνονται κάθε χρόνο ή έτυχε φέτος και έγιναν στα πλαίσια των πολιτιστικών εκδηλώσεων του φετινού καλοκαιριού;

ΑΠ: Τις έχουμε καθιερώσει από το 2004 που είμαστε πολιτιστικό χωριό της Ευρώπης. Είναι συνεχόμενες. Γίνονται κάθε χρόνο στο Γάη, στο Λογγό και στη Λάκα ανάλογα με τις αιτήσεις που έχουμε για συμμετοχές. Επίσης υπάρχει η Φιλαρμονική των Παξών από το 2000 και από το 2003 το Παράρτημα Ωδείου και φέτος, με τη δημιουργία του Σχολικού Κέντρου, θα απελευθερωθούν δύο νεοκλασικά, ένα εκ των οποίων θα το διαθέσουμε για τη στέγαση του Μουσικού Σχολείου που θα συμπεριλαμβάνει και τη Φιλαρμονική και το Ωδείο των Παξών.
ΕΡ: Το Μουσικό Σχολείο, είναι δημοτικός οργανισμός;
ΑΠ:Είναι δημοτικός οργανισμός. Εχει συσταθεί χρόνια πριν και δραστηριοποιείται τώρα και ονομάζεται Ποσειδών.
ΕΡ: Θα ήθελα ένα γενικότερο σχόλιο επί του πολιτισμού. Το ενδιαφέρον του κόσμου, των Παξινών, για την κουλτούρα του, την τέχνη του, την παράδοσή του, τη λαογραφία του ποιο είναι;
ΑΠ: Είναι εντυπωσιακό πράγματι. Όταν το 1996 δημιουργήσαμε το Μουσείο Παξών, όλοι οι Παξινοί ήρθαν και χάρισαν αντικείμενα και κειμήλια και συνεχίζουν να χαρίζουν από τότε, κάθε οικογένεια, προς το λαογραφικό μουσείο, ακόμα και αρχαιότερα αντικείμενα για να μπορέσουν να το εμπλουτίσουν. Θεωρώ ότι είναι το μοναδικό Μουσείο του οποίου όλα του τα εκθέματα είναι δωρεές. Δεν έχουμε αγοράσει τίποτε, παρά μόνο, σε μία δημοπρασία το βιβλίο του Σαλβατόρ, που δεν υπήρχε. Ένα ακόμα που θα ήθελα να πω είναι ότι όταν το 2004 ζητήσαμε από τους Παξινούς που ζωγραφίζουν, να μας προσφέρουν έργα τους για μία κοινή ομαδική έκθεση, δεν χωρούσε η αίθουσα η οποία φιλοξενούσε αυτή την έκθεση. Ηταν μία εντυπωσιακή παρουσία. Εδειξε ότι οι Παξινοί παρόλο που δεν φαίνονται έχουν βαθιά καλλιτεχνική ρίζα.
ΕΡ: Το Υπουργείο Πολιτισμού ενδιαφέρεται για όλα όσα μας έχετε πει; Χρηματοδοτεί κάτι;
ΑΠ: Δε θα έλεγα ότι υπάρχει ένα έντονο και έκδηλο ενδιαφέρον. Μέχρι στιγμής όχι, δεν μας χρηματοδοτεί. Κάποια στιγμή το Υπουργείο Πολιτισμού χρηματοδότησε μέχρι το 2002 κάποιες από τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Κλασικής Μουσικής, που φέτος κλείνει τα 23 χρόνια. Μετά σταμάτησε. Όλα αυτά γίνονται από προσφορές, δωρέες και χορηγείες. Επίσης η Γ.Γ. της Νέας Γενιάς έδωσε χορηγεία για το Εαρινό Φεστιβάλ που αφορά έλληνες και νέους ταλαντούχους. Ηταν η πρώτη χρηματοδότηση επί των ημερών μου και ήταν 20.000 ευρώ. Υπολογίζω ότι Γ.Γ. θα συνεχίσει αυτή την προσπάθεια γιατί τα αποτελέσματα ήταν ορατά και μία παράσταση παρουσιάστηκε στο Μέγαρο Μουσικής τον περασμένο Γενάρη.
ΕΡ: Θα λέγατε ότι τα μικρά νησιά της Περιφέρειας είναι ξεχασμένα ή θα έπρεπε να τυχόν μίας μεγαλύτερης οικονομικής υποστήριξης, ή πιθανόν να μπορούν να συνεχίσουν όπως πάνε σήμερα. Εχουν μία αυτοδύναμη πολιτιστική παρουσία;
ΑΠ: Πιστεύω ότι χωρίς την χορηγία ή την επιχορήγηση δεν μπορούν να στηριχθεί μία τέτοια μεγάλη προσπάθεια, όσο καλή πρόθεση να υπάρχει, όσο καλά και αν είναι τα οικονομικά ενός Δήμου. Χρειάζεται η Πολιτεία σαν αρωγός για να αναδείξει αυτό που ελλοχεύει και αυτό που θα πάει χαμένος.
ΕΡ.: Επομένως λέτε ότι χρειάζεται και αποκέντρωση πόρων.
ΑΠ: Βεβαίως, διότι πολιτισμό δεν παράγει μόνο η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη και η Πάτρα. Βλέπουμε ότι όλα τα νησιά έχουν μία έντονη πολιτιστική δραστηριότητα.