ΕΡ: Πώς πήγε η τουριστική κίνηση φέτος στην Κέρκυρα; Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας με βάση και τα στοιχεία που ίσως διαθέτετε;
ΑΠ: Ο Κερκυραϊκός τουρισμός, όπως συνολικά ο ελληνικός τουρισμός, βρίσκεται σε μία περίοδο κρίσης η οποία συνδέεται με τη γενικότερη οικονομική ύφεση στην Ευρώπη με τις ισοτιμίες των νομισμάτων που αλλάζουν, με την αύξηση του κόστους των μεταφορών και με τα μικρότερα εισοδήματα που έχουν οι ευρύτερες λαϊκές μάζες που κάνουν διακοπές από τις χώρες της Ευρώπης, διαθέσιμα για διακοπές. Η Κέρκυρα, εξαρτώμενη σε σημαντικό βαθμό από τη βρετανική τουριστική αγορά, υφίσταται αυτές τις συνέπειες πιο έντονα. Δεδομένου ότι η βρετανική αγορά καλύπτει το 40% των επισκεπτών με πτήσεις τσάρτερς στην Κέρκυρα. Η οικονομική ύφεση στη βρετανική αγορά είναι δεδομένη, η βρετανική λίρα έχει χάσει πάνω από το 20% της αξίας της σε σχέση με το ευρώ μέσα σε ένα χρόνο και σε αυτό πρέπει να προσθέσει κανείς τη μεγάλη αύξηση του κόστους των μεταφορών. Αυτό σημαίνει ότι ο βρετανός τουρίστας για να έρθει στην Κέρκυρα, έχει μέσα σε ένα χρόνο μία επιβάρυνση 30-40% σε σχέση με πέρυσι. Φέτος δηλ. οι διακοπές του, λόγω εισιτηρίων και λόγω ισοτιμίας, έχει επιβαρυνθεί μέχρι και 30% και μπορεί και 40%. Επειδή στη βρετανική αγορά απευθυνόμαστε σε χαμηλότερα εισοδήματα, αυτός είναι ο τουρισμός που έρχεται από τη βρετανική αγορά, είναι φυσικό να υπάρχουν δυσκολίες. Το γεγονός ότι τον Αύγουστο καταγράφεται μία μείωση της τάξεως του 6,6% από τη βρετανική αγορά, εγώ θεωρώ ότι οι συνθήκες που διανύουμε είναι επιτυχία το ότι έχουμε αυτόν τον κόσμο από τη βρετανική αγορά. Θα μπορούσε η μείωση να ήταν και μεγαλύτερη, τα στοιχεία να είχαν δραματικότερη εξέλιξη για τον κερκυραϊκό τουρισμό.
Αυτό σημαίνει ότι η Κέρκυρα αντέχει, ως τουριστικός προορισμός, είναι ελκυστικός παρά τα προβλήματά της και σε μεγάλο βαθμό, σύμφωνα και με τα στοιχεία, οι όποιες απώλειες από τη βρετανική αγορά, καλύπτονται από τις άλλες αγορές. Είδαμε μία θεαματική αύξηση στις αφίξεις από τη Γερμανία, από την Ελβετία, την Αυστρία, τη Ρωσία, την Πολωνία, τη Ρουμανία που καλύπτουν τις απώλειες αυτές. Συνεπώς το συμπέρασμα είναι ότι η Κέρκυρα, είναι εδώ και πολλά χρόνια σε μία φάση κρίσης, που επιβάλλει την ανάγκη επαναπροσανατολισμού σε αγορές που μπορούν να ανταποκριθούν καλύτερα στις δυνατότητες που έχει ο τόπος μας, δεύτερον πρέπει να βελτιώσουμε τις δημόσιες και τις ιδιωτικές υποδομές και να βελτιώσουμε το τουριστικό προϊόν, να το κάνουμε πιο ελκυστικό προς όλους. Αυτό είναι μία διαδικασία δύσκολη, επίπονη μακρά, την οποία όμως πρέπει με συνέπεια και αποφασιστικότητα να υπηρετήσουμε όλοι μας. Και το κράτος, η κυβέρνηση, οι τοπικοί φορείς, η τοπική αυτοδιοίκηση αλλά κυρίως ο επιχειρηματικός κόσμος πρέπει να προσανατολιστεί σταθερά και να κάνει τα πάντα προς την κατεύθυνση για να γίνει ανταγωνιστικός σε ένα σκληρό ανταγωνιστικό περιβάλλον το οποίο έρχεται και μας παίρνει ένα μεγάλο μερίδιο παλιών επισκεπτών μας, ιδιαίτερα από τις παραδοσιακές αγορές.
ΕΡ: Σχετικά με το all inclusive, βοηθά το σύστημα τον κερκυραϊκό τουρισμό ή δημιουργεί κάποια προβλήματα;
ΑΠ: Εγώ νομίζω ότι το all inclusive το οποίο έχει μάλιστα και χαμηλές τιμές, γιατί υπάρχει και all inclusive που είναι και πολυτελείας, υπάρχει όμως και με πολύ χαμηλές τιμές και αυτό είναι γνωστό στον κόσμο, των 20, 30,35 ευρώ το άτομο. Όλα πληρωμένα μέσα στο ξενοδοχείο, ύπνος, φαγητό και ποτό. Δεν είναι δυνατόν με αυτές τις τιμές να παρέχουμε υπηρεσίες ποιότητας. Ο πελάτης μένει εσώκλειστος στο ξενοδοχείο, δεν γνωρίζει τον τόπο, μένει με τις χειρότερες εντυπώσεις διότι αυτά τα οποία του προσφέρονται δεν μπορεί να είναι καλά, δεν μπορεί να είναι καλές υπηρεσίες, φαγητά, ποτά. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι με αυτές τις χαμηλές τιμές, μπορούμε να παρέχουμε υπηρεσίες, αυτές που αξίζει ένας άνθρωπος που αποφασίζει και επιλέγει την Κέρκυρα για να κάνει τις διακοπές του. Εν τέλει πιστεύω ότι αυτό το σύστημα δυσφημεί την Κέρκυρα ως τουριστικό προορισμό. Αλλά φαίνεται ότι για πολλές επιχειρήσεις είναι λύση ανάγκης, επειδή δεν μπορούν να έχουν τους ελεύθερους πελάτες, τους ελεύθερους επισκέπτες, που κλείνουν μόνο τον ύπνο τους και ενδεχομένως ένα γεύμα, καταφεύγουν σε λύσεις μαζικών πακέτων πελατών με τους μεγάλους ταξιδιωτικούς οργανισμούς, οι οποίοι διασφαλίζουν ότι ένα μεγάλο μέρος- ενδεχομένως και το σύνολο των κρεβατιών των μεγάλων ξενοδοχείων- θα καλύπτονται από αυτής της κατηγορίας τους πελάτες και εκεί, για να τα βγάλουν πέρα, συμπιέζουν το κόστος κατεβάζοντας την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουν. Αυτό έχει και μία σοβαρή συνέπεια στην τοπική οικονομία δεδομένου ότι όλες οι επιχειρήσεις οι οποίες ζούσαν γύρω από τα ξενοδοχεία, (εστιατόρια μπαρ, αναψυκτήρια, μικροκαταστήματα), όλη αυτή η οικονομική δραστηριότητα τείνει να νεκρώσει και γι’ αυτό παρουσιάζεται η κρίση πιο έντονη και εδώ και σε άλλες τουριστικές περιοχές. Πληροφορούμαι ότι το ίδιο συμβαίνει και στη Ρόδο και σε μεγαλύτερο βαθμό από ότι συμβαίνει στην Κέρκυρα. Είναι ένα πρόβλημα το οποίο δυστυχώς δεν μπορούμε ούτε με διατάγματα, ούτε με αποφάσεις, εμείς να το αποτρέψουμε. Πρέπει να ενθαρρύνουμε τους επιχειρηματίες να στραφούν προς άλλες επιλογές, αλλά πρέπει αυτές οι επιλογές να υπάρξουν. Αφού δεν υπάρχουν θα καταφεύγουν στη λύση ανάγκης που λέγεται προγράμματα all inclusive.
ΕΡ.:Μαζί με τα προγράμματα που βάζουν τους τουρίστες σε ένα ξενοδοχείο, έχουμε και τις αεροπορικές εταιρείες που βάζουν τους τουρίστες σε ένα αεροπλάνο και έχουμε μετά την άφιξή τους τα τουριστικά λεωφορεία που τους πηγαίνουν σε συγκεκριμένους προορισμούς ή επιχειρήσεις. Εχετε την αίσθηση ότι αναπτύσσεται ένα καρτέλ στο χώρο του τουρισμού που διαχειρίζεται, διακινεί το τουριστικό ρεύμα προς την Κέρκυρα, ή έχετε την αίσθηση ότι υπάρχει διάχυση του οφέλους από τις επισκέψεις τουριστών στην Κέρκυρα.
ΑΠ: Είναι αλήθεια ότι τείνει να διαμορφωθεί ένα καθεστώς ολιγοπωλιακό στην Ευρώπη. Δύο μεγάλοι όμιλοι εταιρειών, ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος της διακίνησης των τουριστών και τους ελέγχουν στον τόπο προέλευσης και στον τόπο των διακοπών και στο πρόγραμμά τους. Αυτό περιορίζει τη δυνατότητα διάχυσης του τουριστικού οφέλους στους πολλούς επαγγελματίες του τουρισμού. Ωστόσο διάχυση του εισοδήματος γίνεται εξαιτίας του γεγονότος ότι σε ολόκληρη την Κέρκυρα έχουν αναπτυχθεί τουριστικές επιχειρήσεις. Γεωγραφικά λοιπόν έχουμε μία διάχυση του εισοδήματος. Σε ορισμένες κατηγορίες επαγγελματιών του τουρισμού όμως υπάρχει το φαινόμενο που περιέγραψε πριν, γύρω από ξενοδοχειακές μονάδες που λειτουργούν προγράμματα all inclusive που τα καταναλωτικά περιθώρια των επισκεπτών είναι πολύ περιορισμένα, μικρά έως μηδενικά. Αυτές οι επιχειρήσεις που κάποτε ήκμαζαν, τώρα ζουν με πάρα πολλά προβλήματα, δεν έχουν πλέον πελάτες. Κλείνονται μέσα στο ξενοδοχείο προκειμένου να βρίσκουν όλα τα πράγματα μέσα και το ποτό και το φαγητό και τη διασκέδασή τους και περιορίζονται πλέον και οι εκδρομές στα αξιοθέατα του νησιού.