Πέμπτη 7 Αυγούστου 2008

Ο Γεν. Γραμματέας του Υπ. Ανάπτυξης κ. Σκιαδάς μιλά για την τιμή της βενζίνης

Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου του Υπουργείου Ανάπυξης κ. Δημήτρης Σκιαδάς συμμετείχε στην πρωινή εκπομπή της ΝΕΤ «Πρωινή Γραμμή». Από το Γραφείο Τύπου δόθηκε στη δημοσιότητα το απομαγνητοφωνημένο κείμενο της συζήτησης, που έχει ως εξής:

ΔΗΜ: Γιατί δεν πέφτει όσο γρήγορα ανεβαίνει η τιμή της βενζίνης;
ΣΚΙΑΔΑΣ: Από τους ελέγχους που κάνουμε εμείς (κοστολογικούς και τιμοληπτικούς) για τις τιμές των καυσίμων διαπιστώσαμε την τελευταία φορά το εξής: ότι υπάρχει ένα περιθώριο κέρδους των πρατηριούχων το οποίο κυμαίνεται από ενάμισι έως 10% - 12%, όπως καταγράφηκε σε ορισμένες περιπτώσεις. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι σε ένα τέτοιο φάσμα υπάρχει μεγάλο περιθώριο κέρδους, το οποίο αναπτύσσει και ο πρατηριούχος. Αυτό δεν σημαίνει ότι φταίνε μόνο οι πρατηριούχοι, αλλά οι τιμές -που είπε τώρα ο εκπρόσωπος των βενζινοπωλών από το Κιλκίς- αν και η τιμή που πουλάει ο ίδιος είναι μια λογική τιμή, μια καλή τιμή, υπάρχουν συνάδελφοι του σε άλλες περιοχές της χώρας οι οποίοι πουλάνε σε υπερβολικά υψηλές τιμές, στην Κρήτη συνήθως, αλλά αυτό καταγράφεται και διαπιστώνεται για δύο λόγους. Είτε γιατί έχουν αγοράσει κατά ένα βαθμό ακριβότερα από την εταιρία, είτε και γιατί οι ίδιοι δεν θέλουν να μειώσουν το ποσοστό κέρδους τους.
ΔΗΜ: Έχουν όμως και οι ίδιοι να αντιμετωπίσουν υψηλά κόστη, όπως για αγορά καυσίμων, κόστος υπαλλήλων κτλ.
ΣΚΙΑΔΑΣ: Αυτά όλα λαμβάνονται υπ’ όψιν για το μεικτό κέρδος. Να σας πω ένα παράδειγμα. Αν κάποιος πέρσι πουλούσε την αμόλυβδη λιανική 0,70 το λίτρο και είχε μέσο ποσοστό κέρδους της τάξεως του 5%, κέρδιζε ανά λίτρο γύρω στα 3,50 λεπτά. Φέτος διατηρεί το ίδιο ποσοστό κέρδους, 5%, αλλά πουλάει 1,40 δηλαδή έχει διπλασιάσει το κέρδος του σε πραγματικό ποσό.
ΔΗΜ: Όσο αυξάνεται το προϊόν αυξάνεται και το κέρδος.
ΣΚΙΑΔΑΣ: Γιατί αυτό; Να σας πω γιατί: Το προϊόν, η βενζίνη δεν αλλάζει, ίδια είναι. Ίδια βενζίνη που πουλούσε πέρσι πουλάει και φέτος, το κόστος προμήθειας αλλάζει. Αυτό λοιπόν που ζητήσαμε εμείς, στις επαφές που έκανε ο Υπουργός Ανάπτυξης με τους εκπροσώπους των εταιριών, των πρατηριούχων και των διυλιστηρίων ήταν αυτού του είδους η λογική, η λογική σταθερού κέρδους να μπορέσει να ελεγχθεί. Να μπορέσει να ελεγχθεί δηλ. πόσο έβγαζε πέρσι 3,50 λεπτά το λίτρο. Γιατί να μη βγάζει και φέτος το ίδιο, έστω 4 λεπτά; Πρέπει να διπλασιάζεις το κέρδος σου γιατί διπλασιάστηκε το κόστος προμήθειας; Δε ζητάμε να μειωθεί το κέρδος από πέρσι, ζητάμε να ελεγχθεί η σχέση του κέρδους με την τιμή πώλησης.
ΔΗΜ. Υπάρχουν 8.000 πρατήρια σε όλη την Ελλάδα. Πόσες εταιρείες υπάρχουν; Πόσα διυλιστήρια;
ΣΚΙΑΔΑΣ: Διυλιστήρια είναι δύο. Το πρόβλημα των αδυναμιών της δομής της αγοράς των καυσίμων είναι γνωστό. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει δώσει ήδη στην δημοσιότητα το πόρισμά της σχετικά με αυτές τις αδυναμίες, για το οποίο ολοκληρώνεται η διαβούλευση τώρα και από Σεπτέμβριο, αν θέλετε, ξεκινάμε τη Νομοθετική επεξεργασία του όλου πλαισίου για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε τέτοιου είδους στρεβλώσεις οι οποίες εντοπίζονται. Επιθυμούμε ελεύθερη αλλά όχι ασύδοτη αγορά.
ΔΗΜ: Κύριε Γενικέ στην πραγματικότητα η Πολιτεία έχει τη δυνατότητα, πέραν των συζητήσεων που κάνει, των συμβουλών που δίνει των προτροπών κ.τλ. απέναντι στους επαγγελματίες, έχει τη δυνατότητα να πάρει μέτρα ελέγχου; Υπάρχει και ένα ερώτημα που θέτουν όλοι. Ο πρώτος κρίκος ελέγχεται καθόλου; Τα διυλιστήρια.
ΣΚΙΑΔΑΣ: Κοιτάξτε, τα διυλιστήρια από τις επαφές που έχουμε δείχνουν να έχουν ένα κέρδος το οποίο πηγαίνει ένα ευρωσέντ (λεπτό) ανά λίτρο. Φαίνεται να υπάρχει αυτό. Άλλωστε και από τα στοιχεία που δίνετε, αν κάνετε τις αναλογίες, σ’ αυτό θα καταλήξετε. Αυτό που θέλω να επισημάνω εγώ είναι ότι η Πολιτεία σαν μέτρο του να επιβάλλει μία διατίμηση αν θέλετε σε κάποιες περιοχές, νομοθετικά το έχει στη διάθεση της, στο οπλοστάσιο της. Εξετάζουμε το κατά πόσον αυτό είναι σκόπιμο να γίνει. Να σας πω ένα παράδειγμα. Σε περιοχές που έχουμε ένα ή δυο πρατήρια υπάρχει λογική στο να επιβάλλεις το μέτρο της διατίμησης. Γιατί όταν οι δυο τους συμφωνήσουν να πουλάνε την αμόλυβδη 1,40 το λίτρο και πάει η Πολιτεία και πει όχι θα πουλάς 1,20 υπάρχει λογική. Όταν όμως σε άλλες περιοχές έχουμε ευρεία γκάμα επιλογής, το να πάει η Πολιτεία και να επιβάλλει το μέτρο της διατίμησης μπορεί να λειτουργήσει διαστρεβλωτικά για την αγορά, διότι μπορεί να υπάρχει τιμή στο 1,10 και επιβάλλοντας διατίμηση π.χ. στο 1,20 τότε ο φθηνός πρατηριούχος θα πάει αυτόματα και αυτός στο 1,20 αφού αυτή την τιμή θα δώσει η Ελληνική Πολιτεία. Σε άλλες περιπτώσεις όμως το μέτρο της διατίμησης μπορεί να λειτουργήσει αν θέλετε ως μαξιλάρι ασφαλείας και εκεί εξετάζουμε το ενδεχόμενο να το εφαρμόσουμε σεβόμενοι πάντα τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς και του κοινοτικού δικαίου.
ΔΗΜ: Ζητήσατε και από τα διυλιστήρια να περιορίσουν το ποσοστό του κέρδους τους;
ΣΚΙΑΔΑΣ: Ζητήθηκε από όλους τους κρίκους της αγοράς να συμβάλλουν στην προσπάθεια ώστε να ελεγχθεί το επίπεδο των τιμών των καυσίμων. Σε όλα τα παραπάνω υπάρχει και μια παράμετρος που πολύ συχνά δεν την βλέπουμε. Είναι η παράμετρος του καταναλωτή. Αυτό που θέλουμε είναι να ενεργοποιήσουμε τον καταναλωτή σε ότι αφορά τη δυνατότητα επιλογής που έχει. Ήδη έχει παρουσιαστεί η πιλοτική λειτουργία του παρατηρητηρίου τιμών καυσίμων, το οποίο θα λειτουργήσει από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Έτσι, θα μπορεί ο καταναλωτής να βλέπει στους ηλεκτρονικούς πίνακες (matrix) που δίνουν στοιχεία για την κυκλοφορία και την κίνηση και τη μέση της αμόλυβδης που έχει διαπιστωθεί.
ΔΗΜ: Στην εθνική οδό δεν χρειάζεται να σας πως τι γίνεται, το ξέρετε ήδη.
ΣΚΙΑΔΑΣ: Πήγαμε και πραγματοποιήσαμε τιμοληψίες. Τα ποσοστά κέρδους έως 12%, εκεί τα εντοπίσαμε. Εμείς αυτό που θέλουμε επιπλέον είναι ο καταναλωτής με ένα τηλεφώνημα στο 1520, προτού ξεκινήσει για την εκδρομή ή το ταξίδι του να μπορεί να ενημερώνεται πόσο κοστίζει η βενζίνη εκεί που πηγαίνει με ένα γραπτό μήνυμα, να ξέρει ποιο πρατήριο πουλάει στην καλή τιμή. Δηλαδή, να μπορεί να προγραμματίζει ο καταναλωτής την αγορά του καυσίμου, από τη μία και από την άλλη, να πιεστεί και ο πρατηριούχος.