Σε συνέντευξη που παραχώρησε στα ΜΜΕ ο πρώην Δήμαρχος – Δημοτικός Σύμβουλος κ. Ιωάννης Κούρκουλος για το θέμα της ιδρύσεως του Μουσείου Τυπογραφίας στο Νέο Φρούριο υποστήριξε τα εξής:
« 1. «Ακρόπολη» ήταν κατά την αρχαιότητα ισχυρά οχυρωμένη τοποθεσία στο «άκρον», δηλαδή στο ακραίο σημείο αρχαίας πόλεως. Ετυμολογικώς η λέξη Ακρόπολη προέρχεται από τη φράση «άκρα πόλις». Η λέξη αρχικά προσδιόριζε το ακραίο σημείο μιάς πόλης, όπου συνήθως ανεγείρονταν οχυρά, φρούρια. (Βλέπετε: Γ. Μπαμπινιώτη. Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας. Επανέκδοση. Αθήνα 1998. σελ. 111).
2. «Ακρόπολη» της Κέρκυρας είναι το Παλαιό Φρούριο και όχι το Νέο. Αυτό δέχονται όλοι ανεξαιρέτως οι Ιστορικοί ή όσοι έχουν ασχοληθεί με την Κερκυραϊκή Ιστορία. Ιδίως οι 1. Σ.Ν.Ασωνίτης: Ανδηγαυϊική Κέρκυρα, Εκδόσεις «Απόστροφος», Κέρκυρα σελ. 43 («δικόρυφη ακρόπολη» σελ. 44 «της νέας ακρόπολης του νησιού» και «Κερκυραίων άκρα (Νικήτας Χωνιάτης) σελ. 45 («Και ενώ ο Χωνιάτης εγκωμιάζει την ακρόπολη για την οχυρότητά της…». 2. Δημ. Καπάδοχου: Αφιέρωμα στην Ιστορία της Κέρκυρας. Ημερολόγιο 2002. Εκδ. ΟΚΕΣΑ, Αθήνα 2001, σελ. 73 («γ. Ο αρχηγός και ο φρούραρχος της ακροπόλεως και των φρουρίων) Αντωνίου Ι. Αγιούς. ΤΑ ΚΕΡΚΥΡΑΙΚΑ (Ιστορικά Ανάλεκτα) Κέρκυρα 2005 (σελ. 315 (αναφέρεται στο Φρ. Αλβάνα (σελ. 176) όπου γράφει ότι «…Οι αρχαίοι νήσον ή νάσον απλώς έλεγον τη δικόρυφον άκραν την αποτελούσαν το νυν παλαιόν Φρούριον)» σελ. 316 (Η Ακρόπολη), σελ. 319 (διέκοπταν την επικοινωνία με την Ακρόπολη) σελ. 340 («Ηδη, όμως, έχουμε εισέλθει στην περιοχή της Ακρόπολης) Γκραβούρα με την ένδειξη «η Πύλη εισόδου στην Ακρόπολη», «το πέρασμα της πύλης προς την Ακρόπολη σελ. 331 («και οι όμορφοι κήποι της Ακρόπολης»).
3. «Στέκει» και παραστέκει να γίνει το Μουσείο Τυπογραφίας στο κτήριο των Αγγλικών Στρατώνων του Νέου Φρουρίου. Και τούτο διότι στους πρόποδες ακριβώς του Νέου Φρουρίου, εκεί που είναι η Εκκλησία της Τενέδου, τότε η Λατινική Μονή του Αγίου Φραγκίσκου, οι Δημοκρατικοί Γάλλοι στέγασαν το πρώτο Τυπογραφείο που λειτούργησε στον Ελληνικό χώρο, τα επίσημα εγκαίνια του οποίου έγιναν στην 15 Ιουνίου 1798. Τον ίδιο χρόνο (28 Ιουλίου 1798 στον ίδιο χώρο της Λατινικής Μονής της Τενέδου, που δημεύθηκε γιαυτό το σκοπό, άρχισε την λειτουργία της η πρώτη Βιβλιοθήκη με 4.500 τόμους, βιβλία και χειρόγραφα μεγάλης αξίας. Αυτά και όσα άλλα συγκεντρώθηκαν αργότερα έδωσαν στην κατοπινή Δημόσια Βιβλιοθήκη της Κέρκυρας, τον τίτλο μιάς από τις σημαντικώτερες σε ποιότητα υλικών Βιβλιοθήκες της Ευρώπης και μοναδικής στην Ανατολή. (Βλεπ. Σπ. Κατσαρού: Χρονικά των Κορυφών Τομ. Α1, Κέρκυρας 1976, σελ. 136 και 137). Στο πρώτο αυτό Τυπογραφείο στον Ελληνικό Χώρο, τυπώθηκαν πολλά εθνικού περιεχομένου κείμενα για τον απελευθερωτικό αγώνα της Ελλάδος, καθώς και ο περίφημος «Θούριος» του Ρήγα Φερραίου («Ως πότε, παλληκάρια να ζούμε στα στενά – μονάχοι ��αν λιοντάρια στις ράχες στα βουνά», το άκουσμα του οποίου προκαλούσε ρίγη πατριωτικής συγκινήσεως σε όλες τις καρδιές των υπόδουλων Ελλήνων (Βλεπ. Αντ. Ι. Αγιούς: Οδοιπορικό στην παλιά Κέρκυρα». 2000, σελ. 297-298). Διατέθηκαν για την εγκατάσταση της Τυπογραφίας 4 δωμάτια: Ένα για το Διευθυντή, ένα για τους στοιχειοθέτες, ένα για τους τυπωτές και ένα για κατοικία των άλλων υπαλλήλων (Βλεπ. Γεωργ. Μπωκου: Τα πρώτα Ελληνικά Τυπογραφεία της καθ’ ημάς Ανατολής» (1627-1827) Εκδοση Ελλην. Λογοτεχν. Και Ιστορικού Αρχείου. Αθήνα 1998, σελ. 101).
Το Ιόνιο Πανεπιστήμιο με το «καθ’ ύλην» αρμόδιο Τμήμα του, το Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας, έχει τοποθετηθεί επί του θέματος ως εξής:
1. Με το από 7 Μαρτίου 2007 και αριθμ. πρωτ. 460 έγγραφό του προς το Δήμαρχο Κερκυραίων κ. Σωτήρη Μικάλεφ, στο οποίο, αναφέρονται τα εξής: «Αξιότιμε Κύριε Δήμαρχε, Από μέλη ΔΕΠ του Τμήματός μας, τα οποία παρακολουθούν το ζήτημα του Μουσείου Τυπογραφίας που πρόκειται να ιδρύσει το Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς, πληροφορηθήκαμε με μεγάλη χαρά και ικανοποίηση ότι οι σχετικές συνεννοήσεις βαίνουν καλώς και ότι υπάρχουν πολλές πιθανότητες το εν λόγω Μουσείο να ιδρυθεί στην Κέρκυρα. Με την παρούσα θα ήθελα να σας συγχαρώ για τα βήματα που έχετε κάνει ως τώρα και να υπογραμμίσω ότι, αν οι προσπάθειες που βρίσκονται σε εξέλιξη ευοδωθούν, θα έχετε προσφέρει πολύ σπουδαία υπηρεσία όχι μόνο στο νησί μας, που θα ωφεληθεί πολλαπλώς φιλοξενώντας ένα μοναδικό στην Ελλάδα σύγχρονο και πρωτοποριακό Μουσείο, αλλά και στο Πανεπιστήμιο και ειδικότερα στο Τμήμα Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας, το οποίο έχει στο πρόγραμμα σπουδών του σχετικά μαθήματα. Είμαι βέβαιος ότι θα προσέξετε ιδιαιτέρως το θέμα, θα το αντιμετωπίσετε με την τόλμη και την έμπνευση που απαιτεί η περίπτωση και θα επιδιώξετε πάση δυνάμει την επίτευξη αυτού του εξαιρετικής σημασίας στόχου. Πρόκειται για ιστορική ευκαιρία την οποία οι Κερκυραίοι δεν πρέπει να χάσουν επ’ ουδενί. Με τιμή Καθηγητής Γεώργιος Μπώκος, Πρόεδρος.»
2. Με το με αριθμ. πρωτ. 256 και χρονολογία 19.2.2008 έγγραφο προς τον κ. Δήμαρχο που κοινοποιείται και στον κ. Πρόεδρον του Δημοτικού Συμβουλίου με το οποίο εκφράζεται η ιδιαίτερη ικανοποίηση του Τμήματος Αρχειονομίας για την κατ’ αρχήν απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου όπως «εξασφαλίσει τις προϋποθέσεις τις ίδρυσης Μουσείου Τυπογραφίας στο χώρο του Νέου Φρουρίου». Και το Πανεπιστημιακό έγγραφο, σε άλλο σημείο του αναφέρει «…η Κέρκυρα έχει το ιστορικό προνόμιο να είναι ο πρώτος τόπος του ελλαδικού χώρου στον οποίον εγκαθιδρύθηκε επίσημα Τυπογραφείο από τους Γάλλους Δημοκρατικούς στα τέλη του 18ου αιώνα, παράλληλα με την πρώτη Δημόσια Βιβλιοθήκη, στο χώρο του λατινικού μοναστηριού της Τενέδου, κάτω από το Νέο Φρούριο». Το έγγραφο τούτο του Τμήματος Αρχειονομίας και Βιβλιοθηκονομίας του Ιονίου Πανεπιστημίου υπογράφουν ο Καθηγητής κ. Θεόδωρος Παππάς, Πρόεδρος του Τμήματος και ο Αναπλ. Καθηγητής κ. Σπύρος Ασωνίτης, Αναπληρωτής Πρόεδρος.
Εξ’ άλλου, ο πρώην Δήμαρχος και Δημοτικός Σύμβουλος κ. Χρύσανθος Σαρλής στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 28ης Ιανουαρίου 2008, υπεστήριξε ότι γύρω στο 1996-1997 ο ίδιος είχε προτείνει στο Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς το Μουσείο Τυπογραφίας να γίνει στο Νέο Φρούριο: Όπως προκύπτει από την απομαγνητογράφιση των πρακτικών της συνεδριάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου της 28.1.2008 (3η Συνεδρίαση 2008) είπε συγκεκριμένως ο κ. Χρύσανθος Σαρλής τα εξής: «Αυτό το Μουσείο τελικά κινδυνεύει να αποκτήσει τα χαρακτηριστικά του Μουσείου – φαντάσματος. Ενθυμούμαι καλά, πρέπει να ήταν γύρω το 96-97 που τότε ως Δήμαρχο με επισκέφθηκε πάλι ο ίδιος Φορέας, η ίδια κυρία, με τη σύσταση πάλι των ίδιων προσώπων, και τότε εγώ είχα προτείνει το Νέο Φρούριο». Και αφού αποδίδει την μη πραγματοποίηση της ιδέας αυτής τότε και την επακολουθήσασα λύση της δημιουργίας του Μουσείου στην «Βίλλα Ρόσσα» από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση στη μεσολάβηση «πολιτικών δακτύλων» που ναρκοθέτησαν ή μποϊκοτάρησαν την πραγματοποίηση αυτής του της προτάσεως για την δημιουργία του Μουσείου στο Νέο Φρούριο, ο κ. πρώην Δήμαρχος συνεχίζει: «Εγώ νομίζω ότι δεν πρέπει να πούμε όχι ούτε τώρα για το Μουσείο».
Βεβαίως η περίοδος Τρεπεκλή έφτιαξε έναν άλλο συνδυασμό για το Νέο Φρούριο. Όμως νομίζω ότι θα πρέπει κατ’ άρχήν να δεχτούμε αυτήν την προοπτική και να επιλέξουμε στην πορεία εάν ο σχεδιασμός αυτός, ο Α ή ο Β ή ο Γ, είναι ο πιο αποτελεσματικός. Ο πιο ταχύς και ο πιο υλοποιήσιμος. Αλλά να μην κλείσουμε αυτή την πόρτα δεδομένου ότι πάλι θα μας ρίξουν τις ευθύνες ότι δεν προωθήθηκε σε εμάς ενώ τις ευθύνες τις έχουν άλλοι». Μόνον μία μικρή επιφύλαξη διατύπωσε ο κ. Χρ. Σαρλής ως προς το χρόνο της παραχώρησης των 50 ετών. Ιδού τι ακριβώς είπεν: «…50 χρόνια δέσμευσης δεν ξέρω είναι μεγάλη τόλμη και το λέω καλοπροαίρετα, ειλικρινά… Εγώ δεν είμαι από αυτούς που υπονοώ. Είναι μία σκέψη που πρέπει να ζυγίσουμε». Επίσης η Δημοτική Σύμβουλος του Συνδυασμού της «ΝΕΑΣ ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ» και πρώην Αντιδήμαρχος κ. Βαρβάρα Βλάσση στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της 18ης Ιουνίου 2008, ανάμεσα σε άλλα, είπε και τα εξής: «Καμμία αντίρρηση στην επιχειρηματολογία σας ειδικά για τα πλεονεκτήματα που θα αποκτήσει ο Δήμος. Όμως επειδή θυμάμαι αγώνες επί αγώνων για να αποκτήσουμε τη χρήση –και μιλάω μπροστά σε τέως Δημάρχους Κερκυραίων- τη χρήση του Νέου Φρουρίου, με πληγώνει και λυπάμαι που θα είμαι εγώ αυτή που θα πω τη συγκεκριμένη έκφραση, με πληγώνει αφάνταστα το γεγονός ότι αν ζητούσατε εσείς τα χρήματα από το Υπουργείο Πολιτισμού για να μπορέσετε να διατηρήσετε και να συντηρήσετε το Νέο Φρούριο, δεν θα παίρνατε δραχμή. Τα παίρνει όμως ένα Χρηματοπιστωτικό Ιδρυμα μιάς απολύτως αποτυχημένης Τράπεζας κ. Κούρκουλε, το ξέρετε, το μόνο που δεν έκανε η Ε.Τ.Β.Α. είναι να εκβιομηχανίσει τη χώρα. Ηρθε λοιπόν η διάδοχος κατάσταση, το Ιδρυμα «ΟΜΙΛΟΣ» Πειραιώς το οποίο χρηματοδοτείται από το κομμάτι του 4ου ΚΠΣ και εμείς παραχωρούμε τη χρήση που με αγώνες κατακτήσαμε για το Νέο Φρούριο. Δεν έχει σε τίποτε άδικο απ’ όσα ανέφερε ο Δήμαρχος Κερκυραίων, ούτε και εσείς που το φέρατε ως Εισήγηση. Είναι σαφή τα πλεονεκτήματα του Δήμου. Όχι όμως ως θεσμού, ως Δήμου. Εγώ θεωρώ ότι είμαι πάρα πολύ ταπεινωμένη για όσους αγώνες εσείς κάνατε πριν από εμάς…. Γι’ αυτό και μόνο θα ψηφίσω με επιφύλαξη….». (Βλέπετε απομαγνητογράφιση πρακτικών συνεδριάσεως 18.6.2008).
Στην ίδια συνεδρίαση ο Δημοτικός Σύμβουλος του ίδιου Συνδυασμού και πρώην Αντιδήμαρχος κ. Σπύρος Μωραϊτης, είπεν: «Κύριε Πρόεδρε, Κύριοι Συνάδελφοι, Κύριε Δήμαρχε, και η Παράταξη, και εγώ προσωπικά, συμφωνούμε υπέρ του έργου, σαφώς βρίσκεται μέσα στα πλαίσια της ανάπτυξης και της ανάδειξης του Φρουρίου. Βεβαίως έχομεν ενστάσεις για επί μέρους θέματα». Και πιο κάτω στην τοποθέτησή του: «Εν πάση περιπτώσει, Κύριε Δήμαρχε, εμείς δεν έχουμε αντίρρηση ότι προτίθεστε να κάνετε μία σύμβαση η οποία να εξυπηρετεί κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα συμφέροντα του Δήμου Κερκυραίων…». «Εμείς δεν έχομε αντίρρηση, θα εξουσιοδοτήσουμε το Δήμαρχο να την υπογράψει». Και προς το τέλος: «… το κείμενο το οποίο σήμερα ψηφίζουμε και προτείνουμε τη δημιουργία αυτού του Μουσείου, εντάσσεται σε ένα τέτοιο πλαίσιο μιάς οικονομικής ανάπτυξης του τόπου την οποίαν βέβαια δεν είδαμε στον προηγούμενο στρατηγικό σχεδιασμό ….θα ήθελα γιατί θα ψηφίσουμε βέβαια με επιφύλαξη, αν υπάρχει σύμβαση παραχώρησης η οποία θα υπογραφεί, με λεπτομέρειες και όρους οι οποίοι είναι διάφοροι ή εν πάσει περιπτώσει αναλυτικώτεροι της παρούσας εισήγησης, να ξανασυζητηθεί το θέμα στο Δημοτικό Συμβούλιο…».
Τέλος, ο Δημοτικός Σύμβουλος της Παρατάξεως «ΚΕΡΚΥΡΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ» (του κ. Χρ. Σαρλή) κ. Τηλέμαχος Γαβαλάς στην ίδια συνεδρίαση είπεν: «4 εκατομμύρια ευρώ είναι πολλά χρήματα. Ναι είναι πολλά λεφτά. Και για ένα έργο το οποίο είναι ένα έργο που συμβάλλει σε αυτό που εμείς λέμε Κέρκυρα και Πολιτιστική Κέρκυρα, δεν μπορούμε να πούμε εύκολα ΟΧΙ. Αλλωστε και η δική μου Παράταξη από πριν με είδε». Δεν μπορούμε όμως….. να μην κάνουμε τις παρατηρήσεις μας.» Πιο κάτω στην τοποθέτησή του: «…το βάζουμε μέσα σε ένα Κάστρο. Κάστρο και Τυπογραφείο δεν πηγαίνουν μαζί. Αυτό είναι η ένστασή μου. Θα ψηφίσω ναι όμως….».
Είναι απαραίτητο να τονισθεί στο σημείο αυτό ότι μετά τα περί «θα ψηφίσω με επιφύλαξη» της κ. Βαρβάρας Βλάσση και τα περί του ότι «η Παράταξη και εγώ προσωπικά συμφωνούμε…», «…Εμείς δεν έχομεν αντίρρηση, θα εξουσιοδοτήσουμε το Δήμαρχο να υπογράψει» «…το κείμενο το οποίο σήμερα ψηφίζουμε και προτείνουμε τη δημιουργία αυτού του Μουσείου» και το «…θα ψηφίσουμε βέβαια με επιφύλαξη», του κ. Σπύρου Μωραϊτη επηκολούθησεν η καθιερωμένη συνέντευξη με το «ΚΟΡΦΟΥ ΤΣΑΝΝΕΛ» σε διπλανό δωμάτιο από αυτό στο οποίο συνεδρίαζε το Δημοτικό Συμβούλιο. Φαίνεται ότι οι Δημοσιογράφοι κ.κ. Σπύρος Ζηνιάτης και Σπύρος Μάμαλος άσκησαν τόση και τέτοια «γοητεία» επί του με αυτούς συνεντευξιαζόμενου κ. Γιάννη Τρεπεκλή, ή κάτι άλλο συνέβη εκεί, ώστε μετά τη λήξη της συνεντεύξεως, επέστρεψε καταφανώς αλλαγμένος ο κ. πρώην Δήμαρχος, ζήτησε το λόγο για δεύτερη φορά και εμφανίσθηκε με όσα είπε τελείως διαφοροποιημένος από την αρχική του θέση. Αρπάχτηκε κυριολεκτικά από από μία εντελώς τυπική παράλειψη, δηλαδή την μη ύπαρξη στο φάκελλο του Δημοτικού Συμβουλίου ενός δευτερεύοντος της Εισηγήσεως του κ. Δημάρχου κειμένου ή την απόσπαση του ή την αφαίρεση του από το φάκελλο, το περιεχόμενο όμως του οποίου αυτού σημειώματος είχε λεπτομερώς εκτεθεί κατά την μέχρι τη στιγμή εκείνη διεξαχθείσα συζήτηση του θέματος, και με πρόφαση την ανάξια λόγου έλλειψη αυτήν ωδήγησε την Παράταξή του σε αποχώρηση από τη συνεδρίαση. Τα περί του ότι «και η Παράταξη και εγώ προσωπικά συμφωνούμε…». «…δεν έχουμε αντίρρηση να εξουσιοδοτήσουμε το Δήμαρχο να υπογράψει» και «…θα ψηφίσουμε βέβαια με επιφύλαξη» κ.λ.π. του κ. Σπύρου Μωραϊτη, καθώς επίσης και οι φράσεις της κ. Βαρβάρας Βλάσση περί του ότι «καμμία αντίρρηση…» «…θα ψηφίσω με επιφύλαξη», επιφύλαξη της κ. Βλάσση και των άλλων, μη έχουσα βέβαια σχέση με το Νέο Φρούριο ως θέση δημιουργίας του Μουσείου, ηχούν ακόμη στα αυτιά όσων είχαμε παρευρεθεί σε εκείνη τη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου και σε όσους παρακολούθησαν τη συνεδρίαση από την Τηλεόραση. Ούτε κάποια εξήγηση έδωσαν, οι επίσης αποχωρήσαντες κ.κ. Χρ. Σαρλής και Τηλ. Γαβαλάς. Προστίθεται, τέλος, ότι ο χώρος του Νέου Φρουρίου ανέκαθεν προωρίζετο για τη δημιουργία Μουσείου και Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων. Τούτο έχει προβλεφθεί ρητώς στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) της Πόλεως που έγινε επί δικής μου Δημαρχίας το 1987 και στο σημερινό (2008), το οποίο έχει εκπονηθεί επί Δημαρχίας Χρύσανθου Σαρλή (2001).
5. Ενώ πρόκειται για την παραχώρηση μόνον του κτηρίου των Αγγλικών Στρατώνων, σκοπίμως λέγεται και γράφεται περί παραχωρήσεως στο Πολιτιστικό Ιδρυμα του Ομίλου Πειραιώς, ολόκληρου του Νέου Φρουρίου. Και ενώ οι πέτρινοι αυτοί Αγγλικοί στρατώνες κτίστηκαν το 1843 και συνεπώς δεν έχουν καμμία σχέση με την ηρωϊκή απόκρουση των Τούρκων το 1716, ακούμε κάθε ώρα και στιγμή ότι η στέγαση στο κτήριο αυτό του Μουσείου Τυπογραφίας είναι ασέβεια προς την πράγματι γενναία εκείνην απόκρουση των Τούρκων η οποία έγινε πριν από εκατόν είκοσι επτά (127) χρόνια. Είναι προφανής η διαστρέβλωση που γίνεται στα ιστορικά γεγονότα για να προσαρμοσθούν στην κατά της δημιουργίας του Μουσείου Τυπογραφίας πολεμική. Και μας λέγουν ακόμη κατά κόρον ότι δεν πρέπει να παραχωρηθεί ο δημόσιος αυτό χώρος στην Ιδιωτική Πρωτοβουλία και συγκεκριμένως στην Τράπεζα Πειραιώς για διαφημιστικούς αυτής σκοπούς. Πρώτα – πρώτα το Πολιτιστικό Ιδρυμα του Ομίλου Πειραιά αποτελεί αυτοτελές και ανεξάρτητο Κοινωφελές Ιδρυμα το οποίο τελεί υπό το συνεχή έλεγχο του Υπουργείου Οικονομικών και την εποπτεία των Υπουργείων Πολιτισμού και ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Η Τράπεζα Πειραιώς εκείνο για το οποίον είναι υποχρεωμένη είναι να πληρώνει εσαεί τα έξοδα λειτουργίας του Ιδρύματος άρα και του δικτύου του Μουσείου όταν γίνει και τα έξοδα συντάξεως των μελετών πριν από την κατασκευή του. Αρκεί να αναφερθεί ότι το σύνολο των εξόδων των σχετικών μελετών ξεπερνάει το ένα εκατομμύριο (1.000.000) ευρώ. Προστίθεται, ότι έχουν γίνει από το Πολιτιστικό Ιδρυμα του Ομίλου Πειραιώς 7 Μουσεία και θα κλείσει τη δραστηριότητά του με το δέκατο που θα είναι το δικό μας Μουσείο Τυπογραφίας. (Τα άλλα δύο στην Χίο και στα Ιωάννινα). Μετά, δεν υπάρχει περίπτωση να βρεθεί στην Ελλάδα κάποιος Φορέας που να φτιάχνει Μουσεία. Στην Τράπεζα Πειραιώς μεταβιβάσθηκε το βάρος της συνεχίσεως λειτουργίας του Πολιτιστικού Ιδρύματος, το οποίον είχε συστήσει η άλλοτε ΕΤΒΑ (Ελληνική Τράπεζα Βιομηχανικής Αναπτύξεως), μία καθαρά Κρατική Τράπεζα, η οποία όταν επωλήθη στην Τράπεζα Πειραιώς στην τελευταία μεταβιβάσθηκαν και όλες οι υποχρεώσεις της πωλήτριας Ε.Τ.Β.Α., μεταξύ των οποίων και εκείνη προς το Πολιτιστικό Ιδρυμα, δηλαδή της συνεχίσεως της λειτουργίας των Μουσείων και της Ιδρύσεως νέων. Είναι δε το Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς Κοινωφελές Ιδρυμα, δηλαδή Ιδρυμα που εξυπηρετεί σκοπούς δημοσίου συμφέροντος, σκοπούς που ωφελούν την Κοινωνία. Οχι ιδιωτικούς σκοπούς και συμφέροντα. (Παράδειγμα: Το «Ωνάσειο» Καρδιολογικό Ιδρυμα). Και γίνεται η συγκεκριμένη παραχώρηση του κτηρίου των Αγγλικών Στρατώνων για 50 χρόνια, γιατί αυτό έχει ορισθεί στο Καταστατικό του Πολιτιστικού Ιδρύματος και έχει ισχύσει σε όλες τις μέχρι τώρα περιπτώσεις, είτε την παραχώρηση απεφάσισε Δήμαρχος και Πλειοψηφία του ΠΑΣΟΚ, είτε της ΝΔ, είτε του ΚΚΕ, είτε του Συνασπισμού. Αυτό έγινε π.χ. στη Σπάρτη με Δήμαρχο και Πλειοψηφία προσκείμενους στη ΝΔ (Δήμαρχος κ. Δήμος Ματάλας, έτος 2007) και στη Μυτιλήνη (2004) με Δήμαρχο και Πλειοψηφία προσκείμενους στο ΚΚΕ (Δήμαρχος Αλέκος Ευαγγελινός). Προς τι συνεπώς η εν Κερκύρα τόσο μεγάλη αντίδραση του ΚΚΕ και του ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ; Εμείς εδώ, σε τελευταία ανάλυση, συνηγορούμε στην Πολιτεία για την παραχώρηση της χρήσεως του Κτιρίου των Αγγλικών Στρατώνων, η κυριότητα του οποίου ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο. Ενώ στην Μυτιλήνη ο Δήμαρχος του ΚΚΕ κ. Αλέκος Ευαγγελινός και η εκεί Πλειοψηφία (με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου) παραχώρησαν χώρο καθαρής ιδιοκτησίας του Δήμου τους και συγκεκριμένως το Οικοδομικό Συγκρότημα του Δημοτικού Πολυκέντρου. Πρόκειται για το χώρο του Κτιριακού Συγκροτήματος του Παλαιού Ελαιοτριβείου – Ηλεκτρικής Εταιρείας ΓΟΥΔΗ ΜΑΝΩΛΑΚΗ, εκτάσεως πέντε χιλιάδων (5000) τετρ. μέτρων, εκ των οποίων 2.300 τ.μ. δομημένη επιφάνεια, στον οποίο χώρο λειτουργούσε και το Λαογραφικό Μουσείο του Δήμου που καταργήθηκε και Ξενώνες. Δεν πρόκειται δηλαδή για κάποιο μικρό Ελαιοτριβείο. Εμείς εδώ παραχωρούμε τους Αγγλικούς Στρατώνες, η έκταση των οποίων δεν υπερβαίνει τα χίλια διακόσια (1200) τετρ. μέτρα. Γιατί εκεί έγιναν όλα σωστά και ε΄δω τα ίδια ακριβώς πράγματα διατυμπανίζουν ότι είναι απαράδεκτα και εμποδίζουν να γίνουν; Και για όσους υποστηρίζουν ότι δεν παραχωρούνται Φρούρια τίθεται το ερώτημα: Γιατί ο Νεοδημοκράτης Δήμαρχος δεν εναντιώνεται στην παραχώρηση στο ίδιο Πολιτιστικό Ιδρυμα του Κάστρου των Ιωαννίνων για τη δημιουργία Μουσείου Αργυροχρυσοχοϊας;
6. Ο Βουλευτής Κερκύρας του ΚΚΕ κ. Μπάμπης Χαραλάμπους στην πριν από ημέρες Ερώτηση του προς τον Υπουργό Πολιτισμού, ανάμεσα σ’ άλλα λέγει και τα εξής: «Οι Κερκυραίοι, δεν είναι αντίθετοι στη δημιουργία Μουσείου Τυπογραφίας, αλλά βέβαια σε άλλο χώρο. Υπάρχει π.χ. η πρόταση να δημιουργηθεί το σχετικό Μουσείο εκεί που και ιστορικά στέκει, σε χώρο κοντά στο Παλιό Εργοστάσιο της «ΕΛΚΑ – ΑΣΠΙΩΤΗ». Ο συγκεκριμένος όμως χώρος (εκεί που είναι τώρα το Υπεραστικό ΚΤΕΛ) ανήκει στην κυριότητα της Εθνικής Τράπεζας. Και δεν υπάρχει φυσικά τρόπος δωρεάν αποκτήσεώς του. Ούτε ακόμη, και επί πληρωμή, εάν τυχόν είχεν ο Δήμος ανακαλύψει κάποιο πακτωλό χρημάτων. Εκείνο όμως που είναι ιδιαίτερα σημαντικό, είναι η αποκάλυψη από τον κ. Χαραλάμπους ότι υπάρχει από Κερκυραϊκής Πλευράς άλλη πρόταση για τη δημιουργία του συγκεκριμένου Μουσείου από το ίδιο Πολιτιστικό Ιδρυμα του Ομίλου Πειραιώς. Πρόκειται για την πρόταση για τη δημιουργία του Μουσείου Τυπογραφίας στο Δήμο Αχιλλείων, στη θέση Βρυώνη, πίσω από το Δημοτικό Κατάστημα. Και μάλιστα επειδή το οικόπεδο του Δήμου έχει καλυφθεί πολεοδομικώς, έγινε σκέψη να ζητηθεί και να γίνει η κατά παρέκκλιση κατασκευή του. Την πρόταση αυτήν την προωθεί ενθέρμως ο Βουλευτής Κέρκυρας της ΝΔ κ. Νίκος Δένδιας. Και μάλιστα και μέσα στο 2008, ήτοι και μετά την ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Κερκυραίων της 28.1.2008 περί κατ’ αρχήν αποδοχής της προτάσεως του Ιδρύματος του Πολιτιστικού Ομίλου Πειραιώς περί δημιουργίας του Μουσείου Τυπογραφίας στο κτήριο των Αγγλικών Στρατώνων του Νέου Φρουρίου! Και έπειτα μιλάμε για σεβασμό προς την Τοπική Αυτοδιοίκηση! Φαίνεται ότι «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα». Δηλαδή ο σκοπός να κτυπηθεί ο Μικάλεφ, αγιάζει ταμέσα, δηλαδή την παραγνώριση και υπονόμευση της ομόφωνης αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου Κερκυραίων για την δημιουργία του Μουσείου Τυπογραφίας στο Νέο Φρούριο. Και την επίμονη απαίτηση για ανάκλησή της. 7. Για το τι προτίθεται να κάμει το Πολιτιστικό Ιδρυμα και γενικά για το όλο θέμα η Γενική του Διευθύντρια Αρχαιολόγος και Διδάκτωρ Βυζαντινολόγος κ. Ασπασία Λούβη σε συνένευξη που έδωσε στο Δημοσιογράφο κ. Λυκούργο Σκιαδόπουλο που δημοσιεύθηκε στο «ΚΕΡΚΥΡΑΪΚΟ ΒΗΜΑ» της Τρίτης 8 Ιουλίου 2008, αναφέρει και τα ακόλουθα:
Το Μουσείο ανήκει στην Κέρκυρα. Το Νέο Φρούριο μπορεί να στεγάσει άνετα τα 1500 τ.μ. καθαρού εκθεσιακού χώρου μαζί με τις αίθουσες πολλαπλών δραστηριοτήτων. Κάτι που δεν μπορεί να κάνει η Βίλλα Ρόσσα η οποία αδυνατεί πλέον να στηρίξει δομικά μία τέτοια προσπάθεια. Όχι μόνο δεν θα μπουν σημαίες του Ομίλου Πειραιώς, αλλά η μόνη αναγραφή σε σχέση με το Πολιτιστικό Ιδρυμα, θα είναι η ταμπέλλα με την ευρωπαϊκή σημαία που μπαίνει στην είσοδο κάθε συγχρηματοδοτούμενου έργου. Η μελέτη προσβασιμότητας θα αφορά ολόκληρο το Μνημείο (ολόκληρο το Νέο Φρούριο) και όχι μόνο το Μουσείο. Η επένδυση αναμένεται να ξεπεράσει τα 6 εκατομμύρια ευρώ (2 δισεκατομμύρια δραχμές). Η λειτουργία του Μουσείου θα αποτελέσει πόλο έλξεως για επισκέπτες και τουρίστες στην ευρύτερη περιοχή της Σπηλιάς, στην αναβάθμιση της οποίας καίρια θα συντελέσει. Επίσης για τους ντόπιους και τα άτομα με αναπηρία. Εντός δύο ετών το Μουσείο αναμένεται να ανοίξει τις πύλες του για το Κοινό. Αναπτύχθηκαν φοβίες για την επικυριαρχία του Ιδρύματος στη λειτουργία του Μουσείου. Αυτά δεν στέκουν. Είναι φοβερά πράγματα. Είναι δυνατόν σε ένα Μνημείο ιδιοκτησίας του Ελληνικού Κράτους, να κυματίζει, όπως άκουσα, η σημαία του Χορηγού; Στο Νέο Φρούριο θα κυματίζει, όπως τώρα, η σημαία της Ελλάδας μας και η σημαία, όπως είπαμε, της Ευρωπαϊκής Ενωσης που συγχρηματοδοτεί το έργο. Μπορώ να σας αναφέρω δεκάδες κάστρα σ’ ολόκληρη την Ευρώπη που δεν χρησιμοποιούνται ως Μουσεία Πολεμικής Ιστορίας, αλλά για διαφορετικά εντελώς θεματικά Μουσεία για κυρίως τοπικά προϊόντα, όπως τα Μουσεία Κρασιού στο Castle Banfio της Τοσκάνης και στο Castle of Penfiel της Vallavotiad της Ισπανίας, το Μουσείο Χρηματικών Αντικειμένων του Φρουρίου του Σαλτσμπουργκ, των Εθνογραφικών Συλλόγων του Castello Banti της Τοσκάνης και άλλα. Για το τι ακριβώς θα παρουσιάζεται στο Μουσείο, το Μουσείο Χαρτιού και Τεχνολογίας της Ελληνικής Τυπογραφίας, όπως είναι η ακριβής του ονομασία, με βάση τη μουσειολογική μελέτη που έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, η κ. Λούβη, λέγει: «Ξεκινάμε από την ιστορία του χαρτιού και τις ιστορικές διαδρομές του, την χαρτοποιητική τεχνολογία στην Ασία και την Ευρώπη, τα υδατόσημα και στην Ευρωπαϊκή Βιομηχανική Χαρτοποιία. Η Ελληνική Χαρτοποιϊα παρουσιάζεται λεπτομερώς και συνοδεύεται με εκπαιδευτικά προγράμματα όπου τα παιδιά μπορούν να κατασκευάσουν χαρτί. Στη δεύτερη ενότητα παρουσιάζεται η ιστορία της Τεχνολογίας της Τυπογραφίας, η χύτευση των τυπογραφικών στοιχείων, των πρώτων Ελληνικών γραμματοσειρών και της χειροστοιχειοθεσίας. Εχουμε την εξέλιξη των τυπογραφικών πιεστηρίων και περνάμε στο Εργοστάσιο της Χαρακτικής με ξυλογραφία, Χαλκογραφία, λιθογραφία. Το Εργαστήριο της Βιβλιοθεσίας, την τέχνη του Βιβλίου και ακολουθεί η Βιομηχανική Τυπογραφία στο Ελληνικό Κράτος. Εκεί αρχίζουμε να μιλάμε για την Κέρκυρα: Για την εκμηχανισμένη χάραξη στοιχείων, λινοτυπία, σελιδοποίηση, εκτύπωση, εφημερίδες, τσιγκογραφία και ακολουθεί πάλι μεγάλο κομμάτι εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Εδώ δίνεται έμφαση σε μηχανήματα και εργαστήρια που έχουν εντοπισθεί στην Κέρκυρα, όπως των αδελφών Ασπιώτη». Είπεν επίσης στην ίδια συνέντευξη η Γενική Διευθύντρια του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς ότι: «Στο Καταστατικό μας, αναφέρεται σαφώς ότι η παραχώρηση κτιρίων για στέγαση Μουσείων που θα λειτουργούμε εμείς, θα υπόκειται στον έλεγχο Επιτροπής Παρακολουθήσεως που συνιστάται, με τη συμμετοχή δύο εκπροσώπων του Δήμου, δύο εκπροσώπων του Ιδρύματος και έναν εκπρ��σωπο του Υπουργείου Πολιτισμού. Η επιτροπή αυτή παρακολουθεί αν εκτελούνται όσα αναγράφονται στην προγραμματική σύμβαση. Αν δεν εκτελούνται, το σύνολο περιέχεται ξανά στο Δήμο».
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώ: Τι θέλετε επιτέλους, Κύριοι, αδικαιολογήτως φωνασκούντες; Να μη προχωρήσει η δημιουργία ενός τόσο σημαντικού για την πόλη μας έργου όπως είναι η δημιουργία του Μουσείου Χαρτιού και Τεχνολογίας της Ελληνικής Τυπογραφίας; Η κατασκευή του οποίου θα εξασφαλίσει συγχρόνως προσβασιμότητα στο Νέο Φρούριο και θα αναζωογονήσει συνακόλουθα την ευρύτερη περιοχή της Σπηλιάς, που έχει τόσο πολύ εγκαταλειφθεί. Είναι, επί τέλους, πρώτιστη υποχρέωση της Δημοτικής Αρχής, και σε αυτό στοχεύει ο Δήμαρχος κ. Σωτ. Μικάλεφ, να ξαναφέρει τη ζωή μέσα στη συνεχώς απονεκρούμενη Παληά Πόλη. Και με την έννοια αυτήν για εμένα θα ήταν μακριά από την Παληά ακόμη και η Βίλλα Ρόσσα για την κατασκευή του Μουσείου Τυπογραφίας. Απ’ εδώ και πέρα ΟΛΑ μέσα στην Παλιά Πόλη! Είμαι βέβαιος ότι δεν θα σας επιτραπεί, Κύριοι αντιδρώντες, να κάμετε τέτοια δολιοφθορά. Η Δημοτική Πλειοψηφία στέκεται αμετακίνητα ανυποχώρητη στην εκτέλεση του τόσον σημαντικού αυτού έργου. Και μαζί της έχει ολόκληρο τον Κερκυραϊκό Λαό, τον οποίον εσείς προσπαθείτε συνειδητά να εξαπατήσετε, λέγοντάς του πρωτοφανή ψέματα, και μάλιστα ύστ��ρα από απαράδεκτες ανακολουθίες λόγων και έργων. Κλείνω την παρούσα ανακοίνωσή μου με την αγωνιστική φράση: Κάτω τα χέρια από το Μουσείο Τυπογραφίας!»