Οι διακοπές μας τελειώσαν. Συνήθως λέμε ότι τα όμορφα τελειώνουν γρήγορα. Μόνο που εγώ δεν μπορώ να μιλήσω έτσι.
Επισκέφθηκα τη Ρόδο. Και εκεί έζησα εκ των ενδον τι σημαίνει "all inclusive".
1. Πρώτον μας έβαλαν σε λάθος δωμάτιο. Ενας τύπος μετέφερε τις βαλίτσες. Πήρε 5 ευρώ. Ομως διαπίστωσα ότι άλλο δωμάτιο είχα πληρώσει και σε άλλο μπήκα.
2. Τελικά μετά από πολλά τηλέφωνα, μπήκα σε ένα άλλο (ίδιο) αλλά πάντως όχι σε αυτό που είχαν κρατήσει. Μετέφερα μόνος τις βαλίτσες μετά από 6 ώρες ταξίδι. Ο τύπος που μετέφερε τις βαλίτσες δεν εμφανίστηκε.
3. Το φαγητό που μας σέρβιραν ως δείπνο, μαζί με άλλους 100-200 (δεν ξέρω πόσους) πελάτες, εμείς, δεν μπορούσαμε να το φάμε. Το κρασί δεν μπορέσαμε να το πιούμε.
4. Στις 7 μέρες δεν φάγαμε τίποτα από όσα σέρβιρε το ξενοδοχείο.
5. Μόνο πρωινό παίρναμε. Ηταν καλό.
6. Δεν χρησιμοποιήσαμε καμία υπηρεσία του ξενοδοχείου, διότι καμία δεν μας ενδιέφερε. Ούτε το κινέζικο, ούτε την ταβέρνα. Εδώ δεν τρώγαμε το φαϊ μεσημέρι- βράδυ, θα τρώγαμε κινέζικο;
7. Οταν ζήτησα ένα ανθοπωλείο, μού είπαν να κατέβω στη ρεσεψιόν να κάνω ένα τηλέφωνο. Δεν κατέβηκα στη ρεσεψιόν, δεν έκανα το τηλέφωνο και έτσι δεν αγόρασα λουλούδια. Είχα πρώτη επέτειο γάμου και δεν ενδιαφέρθηκαν. Για ποιό λόγο άλλωστε;
8. Δεν μου έδωσαν καμία πληροφορία για εστιατόρια, μπαρ, καταστήματα, αξιοθέατα, ταξί δρομολόγια πλοίων. Πήγαμε μόνοι μας στις πληροφορίες του Δήμου Ροδίων.
9. Νοικιάσαμε αυτοκίνητο έξω από το ξενοδοχείο. Δεν ενδιαφέρθηκαν, δεν έμαθαν τίποτα. Μόνοι μας αρχίσαμε την εξερεύνηση του νησιού. Οι άλλοι δεν κατάλαβαν, δεν ενδιαφέρθηκαν, δεν ήξεραν τίποτα.
9. Ζητήσαμε να πιούμε ένα ουίσκι. Δεν υπήρχε αυτό ζητήσαμε. Αγοράσαμε απ' έξω. Στο ξενοδοχείο δεν μπορούσες να αγοράσεις τίποτα, δεν υπήρχαν άλλωστε ταμειακές μηχανές.
10. Το ουίσκι που αγοράσαμε το χαρίσαμε στον ενοικιαστή του αυτοκινήτου. Ηταν ο μόνος που μας πήγε στο αεροδρόμιο. Στο ξενοδοχείο δεν ενδιαφέρθηκαν να μας βρουν ταξί, αν και έβλεπαν ότι είχαμε πάρει τις βαλίτσες μας και ετοιμάζομαστε για αναχώρηση. αλλωστε πέντε λεπτά πριν μας είχαν ζητήσει "το κλειδάκι" του δωματίου. Αλλά, γιατί να ενδιαφερθούν; Αλλά και στα τηλέφωνα που καλέσαμε δε σταθήκαμε τυχεροί.
11. Ούτε τις ξαπλώστρες της παραλίας δεν θέλαμε να πάμε. Βρώμικες και απεριποίητες. Μόνο κάτι πετσέτες πήραμε δύο τρεις φορές και πήγαμε δίπλα ή σε άλλες παραλίες του νησιού.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ΟΛΑ ΑΥΤΑ;
1. Το σύστημα all inclusive είναι το μοναδικό που φέρνει τουρίστες και γεμίζει τα ελληνικά ξενοδοχεία. Ομως πόσοι από αυτούς που έρχονται στη χώρα με αυτό το σύστημα είναι ικανοποιημένοι; Πόσοι γίνονται πραγματικά διαφημιστές της χώρας στο εξωτερικό; Πόσοι από αυτούς που επισκέπτονται μία συγκεκριμένη ξενοδοχειακή μονάδα με το συγκεκριμένο σύστημα έρχονται στην ίδια μονάδα, με το ίδιο σύστημα ξανά και ξανά;
2. Με βάση αυτό το σύστημα, τα πάντα τα ρυθμίζουν οι ξένοι ταξιδιωτικοί πράκτορες. Εντοπίζουν τον πελάτη, κλείνουν το ξενοδοχείο, τα αεροπορικά εισιτήρια, τη μεταφορά από το αεροδρόμιο στο ξενοδοχείο. Και εκεί έχουν στήσει ένα γραφείο και ρυθμίζεται το καθημερινό τους πρόγραμμα.
3. Δεν είδαμε να παρεμβαίνει πουθενά το ξενοδοχείο. Σε θέματα κρατήσεων μόνο, αφίξεων και αναχωρήσεων των εταιρειών αυτών. Με άλλο λόγια, το ξενοδοχείο έχει πελάτες μεν, αλλά δεν είναι δικοί του. Είναι του ταξιδιωτικού γραφείου.
4. Εκτός από μία βραδιά ελληνικής μουσικής και την ταβέρνα, δεν είδαμε άλλο τι ελληνικό στο ξενοδοχείο. Από το πρωί ως το βράδυ, το μπαρ στην πισίνα έπαιζε ξένη μουσική και ο dj μιλούσε στα αγγλικά.
5. Αν αυτά ισχύουν σε όλα τα ξενοδοχεία που εφαρμόζουν αυτό το σύστημα, τότε τα πράγματα για τον ελληνικό τουρισμό είναι πολύ δύσκολα. Διότι δεν παίρνουν αυτοί οι χιλιάδες τουρίστες τίποτα το ελληνικό μαζί τους, δεν γνωρίζουν την Ελλάδα, δεν γνωρίζουν το νομό που επισκέπτονται, δεν γνωρίζουν τοποθεσίες, ανθρώπους, γεύσεις, μυρωδιές, συνήθειες. Ερχονται ξένοι και φεύγουν ξένοι.
6. Αυτοί οι τουρίστες που επιλέγουν Ελλάδα που πάνε την επόμενη χρονιά; Ποιος ξέρει; Ισως Τουρκία, Τυνησία, Μαγιόρκα, Ιταλία, Τσεχία, ή αλλού. Ισως.
7. Ο κίνδυνος απο- ελληνοποίησης του τουρισμού, δηλαδή ο κίνδυνος να μετατρέπεις ένα επώνυμο τουριστικό προϊόν που λέγεται Ελλάδα, Ρόδος, ή Κέρκυρα, σε ανώνυμο, σε ένα ταξίδι "κάπου μακριά",΄βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με την προσπάθεια δημιουργίας της ελληνικής τουριστικής ταυτότητας και δημιουργίας "brand name".
8. Οι τιμές των ξενοδοχείων είναι εξαιρετικά φτηνές. Και συνεχώς μειώνονται, χρόνο με το χρόνο. Δεν είναι τυχαίο ότι και στη Ρόδο εργάζονται αλλοδαποί. Εμείς τους είδαμε. Στα καθ' ημάς, τα της Κέρκυρας, ξέρουμε τις πάμπολλες καταγγελίες που έχουν γίνει από το Εργατικό Κέντρο και τις σχετικές συζητήσεις στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, αλλά και τις ερωτήσεις που έχουν κατατεθεί στη Βουλή με στόχο την προστασία του ντόπιου εργατικού δυναμικού, από Βουλευτές του Νομού.
9. Πού θα πάει αυτό το πράγμα; Πώς θα τελειώσει; Γιατί αδυνατούν να παρέμβουν όλοι; Κράτος και Αυτοδιοίκηση;
10. Κι αν αύριο αυτοί που έχουν τα ταξιδιωτικά γραφεία αρχίσουν να αγοράζουν τα ξενοδοχεία της χώρας ποιος θα μπορέσει να τους σταματήσει;
Επισκέφθηκα τη Ρόδο. Και εκεί έζησα εκ των ενδον τι σημαίνει "all inclusive".
1. Πρώτον μας έβαλαν σε λάθος δωμάτιο. Ενας τύπος μετέφερε τις βαλίτσες. Πήρε 5 ευρώ. Ομως διαπίστωσα ότι άλλο δωμάτιο είχα πληρώσει και σε άλλο μπήκα.
2. Τελικά μετά από πολλά τηλέφωνα, μπήκα σε ένα άλλο (ίδιο) αλλά πάντως όχι σε αυτό που είχαν κρατήσει. Μετέφερα μόνος τις βαλίτσες μετά από 6 ώρες ταξίδι. Ο τύπος που μετέφερε τις βαλίτσες δεν εμφανίστηκε.
3. Το φαγητό που μας σέρβιραν ως δείπνο, μαζί με άλλους 100-200 (δεν ξέρω πόσους) πελάτες, εμείς, δεν μπορούσαμε να το φάμε. Το κρασί δεν μπορέσαμε να το πιούμε.
4. Στις 7 μέρες δεν φάγαμε τίποτα από όσα σέρβιρε το ξενοδοχείο.
5. Μόνο πρωινό παίρναμε. Ηταν καλό.
6. Δεν χρησιμοποιήσαμε καμία υπηρεσία του ξενοδοχείου, διότι καμία δεν μας ενδιέφερε. Ούτε το κινέζικο, ούτε την ταβέρνα. Εδώ δεν τρώγαμε το φαϊ μεσημέρι- βράδυ, θα τρώγαμε κινέζικο;
7. Οταν ζήτησα ένα ανθοπωλείο, μού είπαν να κατέβω στη ρεσεψιόν να κάνω ένα τηλέφωνο. Δεν κατέβηκα στη ρεσεψιόν, δεν έκανα το τηλέφωνο και έτσι δεν αγόρασα λουλούδια. Είχα πρώτη επέτειο γάμου και δεν ενδιαφέρθηκαν. Για ποιό λόγο άλλωστε;
8. Δεν μου έδωσαν καμία πληροφορία για εστιατόρια, μπαρ, καταστήματα, αξιοθέατα, ταξί δρομολόγια πλοίων. Πήγαμε μόνοι μας στις πληροφορίες του Δήμου Ροδίων.
9. Νοικιάσαμε αυτοκίνητο έξω από το ξενοδοχείο. Δεν ενδιαφέρθηκαν, δεν έμαθαν τίποτα. Μόνοι μας αρχίσαμε την εξερεύνηση του νησιού. Οι άλλοι δεν κατάλαβαν, δεν ενδιαφέρθηκαν, δεν ήξεραν τίποτα.
9. Ζητήσαμε να πιούμε ένα ουίσκι. Δεν υπήρχε αυτό ζητήσαμε. Αγοράσαμε απ' έξω. Στο ξενοδοχείο δεν μπορούσες να αγοράσεις τίποτα, δεν υπήρχαν άλλωστε ταμειακές μηχανές.
10. Το ουίσκι που αγοράσαμε το χαρίσαμε στον ενοικιαστή του αυτοκινήτου. Ηταν ο μόνος που μας πήγε στο αεροδρόμιο. Στο ξενοδοχείο δεν ενδιαφέρθηκαν να μας βρουν ταξί, αν και έβλεπαν ότι είχαμε πάρει τις βαλίτσες μας και ετοιμάζομαστε για αναχώρηση. αλλωστε πέντε λεπτά πριν μας είχαν ζητήσει "το κλειδάκι" του δωματίου. Αλλά, γιατί να ενδιαφερθούν; Αλλά και στα τηλέφωνα που καλέσαμε δε σταθήκαμε τυχεροί.
11. Ούτε τις ξαπλώστρες της παραλίας δεν θέλαμε να πάμε. Βρώμικες και απεριποίητες. Μόνο κάτι πετσέτες πήραμε δύο τρεις φορές και πήγαμε δίπλα ή σε άλλες παραλίες του νησιού.
ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΟΥΝ ΟΛΑ ΑΥΤΑ;
1. Το σύστημα all inclusive είναι το μοναδικό που φέρνει τουρίστες και γεμίζει τα ελληνικά ξενοδοχεία. Ομως πόσοι από αυτούς που έρχονται στη χώρα με αυτό το σύστημα είναι ικανοποιημένοι; Πόσοι γίνονται πραγματικά διαφημιστές της χώρας στο εξωτερικό; Πόσοι από αυτούς που επισκέπτονται μία συγκεκριμένη ξενοδοχειακή μονάδα με το συγκεκριμένο σύστημα έρχονται στην ίδια μονάδα, με το ίδιο σύστημα ξανά και ξανά;
2. Με βάση αυτό το σύστημα, τα πάντα τα ρυθμίζουν οι ξένοι ταξιδιωτικοί πράκτορες. Εντοπίζουν τον πελάτη, κλείνουν το ξενοδοχείο, τα αεροπορικά εισιτήρια, τη μεταφορά από το αεροδρόμιο στο ξενοδοχείο. Και εκεί έχουν στήσει ένα γραφείο και ρυθμίζεται το καθημερινό τους πρόγραμμα.
3. Δεν είδαμε να παρεμβαίνει πουθενά το ξενοδοχείο. Σε θέματα κρατήσεων μόνο, αφίξεων και αναχωρήσεων των εταιρειών αυτών. Με άλλο λόγια, το ξενοδοχείο έχει πελάτες μεν, αλλά δεν είναι δικοί του. Είναι του ταξιδιωτικού γραφείου.
4. Εκτός από μία βραδιά ελληνικής μουσικής και την ταβέρνα, δεν είδαμε άλλο τι ελληνικό στο ξενοδοχείο. Από το πρωί ως το βράδυ, το μπαρ στην πισίνα έπαιζε ξένη μουσική και ο dj μιλούσε στα αγγλικά.
5. Αν αυτά ισχύουν σε όλα τα ξενοδοχεία που εφαρμόζουν αυτό το σύστημα, τότε τα πράγματα για τον ελληνικό τουρισμό είναι πολύ δύσκολα. Διότι δεν παίρνουν αυτοί οι χιλιάδες τουρίστες τίποτα το ελληνικό μαζί τους, δεν γνωρίζουν την Ελλάδα, δεν γνωρίζουν το νομό που επισκέπτονται, δεν γνωρίζουν τοποθεσίες, ανθρώπους, γεύσεις, μυρωδιές, συνήθειες. Ερχονται ξένοι και φεύγουν ξένοι.
6. Αυτοί οι τουρίστες που επιλέγουν Ελλάδα που πάνε την επόμενη χρονιά; Ποιος ξέρει; Ισως Τουρκία, Τυνησία, Μαγιόρκα, Ιταλία, Τσεχία, ή αλλού. Ισως.
7. Ο κίνδυνος απο- ελληνοποίησης του τουρισμού, δηλαδή ο κίνδυνος να μετατρέπεις ένα επώνυμο τουριστικό προϊόν που λέγεται Ελλάδα, Ρόδος, ή Κέρκυρα, σε ανώνυμο, σε ένα ταξίδι "κάπου μακριά",΄βρίσκεται σε πλήρη αντίθεση με την προσπάθεια δημιουργίας της ελληνικής τουριστικής ταυτότητας και δημιουργίας "brand name".
8. Οι τιμές των ξενοδοχείων είναι εξαιρετικά φτηνές. Και συνεχώς μειώνονται, χρόνο με το χρόνο. Δεν είναι τυχαίο ότι και στη Ρόδο εργάζονται αλλοδαποί. Εμείς τους είδαμε. Στα καθ' ημάς, τα της Κέρκυρας, ξέρουμε τις πάμπολλες καταγγελίες που έχουν γίνει από το Εργατικό Κέντρο και τις σχετικές συζητήσεις στο Νομαρχιακό Συμβούλιο, αλλά και τις ερωτήσεις που έχουν κατατεθεί στη Βουλή με στόχο την προστασία του ντόπιου εργατικού δυναμικού, από Βουλευτές του Νομού.
9. Πού θα πάει αυτό το πράγμα; Πώς θα τελειώσει; Γιατί αδυνατούν να παρέμβουν όλοι; Κράτος και Αυτοδιοίκηση;
10. Κι αν αύριο αυτοί που έχουν τα ταξιδιωτικά γραφεία αρχίσουν να αγοράζουν τα ξενοδοχεία της χώρας ποιος θα μπορέσει να τους σταματήσει;