Η πολιτική εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Τουριστικής Ανάπτυξης, Άντζελα Γκερέκου, ο εισηγητής του ΚΤΕ Τουρισμού, Ιωάννης Δριβελέγκας, και ο Γραμματέας του Τομέα Τουρισμού, Γιώργος Νικητιάδης, την Πέμπτη 3 Ιουλίου, στη 1:00 μ.μ., έδωσαν, στα κεντρικά γραφεία του Κινήματος (Χαριλάου Τρικούπη 50), συνέντευξη Τύπου για θέματα Τουρισμού.
Ο Τουρισμός αποτελεί μία από τις βασικές δραστηριότητες της Ελληνικής Οικονομίας, συμβάλλοντας εμμέσως κατά 18% περίπου στο ΑΕΠ, ενώ μαζί με την Ναυτιλία, είναι μακράν οι δύο πιο δυναμικοί και «εξωστρεφείς» οικονομικοί τομείς της χώρας. Παρ’ όλ’ αυτά, η Κυβέρνηση της ΝΔ, φαίνεται να πιστεύει ότι ο Τουρισμός είναι μια διαδικασία η οποία «πάει από μόνη της» και επομένως δεν χρειάζεται η Πολιτεία να κάνει το παραμικρό. Κατά τη ΝΔ, τα όποια προβλήματα υπάρχουν είναι αποκλειστικά και μόνο «επικοινωνιακού χαρακτήρα» και για το λόγο αυτό οι παρεμβάσεις της εξαντλούνται στο συγκεκριμένο πεδίο.
Η ίδρυση ξεχωριστού Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης αποτέλεσε προεκλογική δέσμευση της ΝΔ, την οποία και υλοποίησε. Όμως, το ιδρυθέν Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης αποτελεί ίσως τον πιο αποδυναμωμένο κυβερνητικό φορέα από όλα τα Υπουργεία, με περιορισμένες δυνατότητες, περιορισμένο προϋπολογισμό και πλήρη σύγχυση ως προς τα όρια των αρμοδιοτήτων του και τις δυνατότητες συνεργασίας του με άλλα Υπουργεία, τα οποία εκ των πραγμάτων εμπλέκονται στο πεδίο του Τουρισμού. Κατά συνέπεια, το μόνο μέχρι στιγμής ορατό «έργο» του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, είναι η προσωπική προβολή του εκάστοτε Υπουργού, κυρίως μέσα από την κάλυψη των επισκέψεών του στις Τουριστικές Εκθέσεις του εξωτερικού.
Την ίδια στιγμή όμως, η πορεία του Τουρισμού στη χώρα μας φαίνεται να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων πρόσφατα έκανε λόγο για αναμενόμενη πτώση της κίνησης της τάξης του 5%-10%, ενώ σε συγκεκριμένους μεγάλους και δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, η πτώση αυτή κυμαίνεται σε διψήφια νούμερα. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου σε πρόσφατη συνέντευξή του κάνει λόγο για «βαθιά κρίση στον Ελληνικό Τουρισμό». Ακόμη και ο ίδιος ο Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης σε πρόσφατες δηλώσεις του θεωρεί ότι «μόνο με ένα θαύμα θα επιτευχθούν τα ίδια επίπεδα τουριστικής κίνησης με πέρυσι».
Η ΝΔ - χρησιμοποιώντας και εδώ τη θεωρία του «εισαγόμενου προβλήματος» - αποδίδει τα σοβαρότατα προβλήματα του Ελληνικού Τουρισμού, στη γενικότερη παγκόσμια οικονομική κρίση, παραπέμποντας στη λογική του «επομένως, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε». Το σκεπτικό όμως αυτό, πέρα από ψευδές και λανθασμένο, έχει ως μοναδικό στόχο να καλύψει τις σοβαρές ευθύνες της ΝΔ για την απραξία και το κυριολεκτικό τέλμα στο όποιο έχει περιπέσει ο Τουρισμός κατά την περίοδο της διακυβέρνησής της. Η ακρίβεια είναι και εδώ το κομβικό θέμα. Από πλευράς μας μπορούμε να δεχθούμε, ότι η Ακρίβεια ως πρόβλημα δεν αφορά μόνο την Ελλάδα αλλά τη στιγμή αυτή αποτελεί διεθνές πρόβλημα. Εκείνο όμως το οποίο απαιτούμε, είναι να μας αφορά το συγκεκριμένο πρόβλημα στον ίδιο βαθμό που αφορά και τους υπόλοιπους και όχι στον υπερ-πολλαπλάσιο βαθμό, όπως συμβαίνει τη στιγμή αυτή κατά την οποία έχουμε ανακηρυχθεί σε «Πανευρωπαϊκούς Πρωταθλητές Ακρίβειας» σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων και των υπηρεσιών. Μέσα σε αυτό το εξαιρετικά προβληματικό περιβάλλον που έχει δημιουργήσει η ανυπαρξία ελέγχων και η αδυναμία της Κυβέρνησης να ελέγξει τις τιμές της Αγοράς, ζητάμε από τον Τουρισμό να είναι ανταγωνιστικός…Ούτε το επιχείρημα «εμείς δουλεύουμε με Ευρώ και μερικοί ανταγωνιστές μας με δολάριο» ευσταθεί απόλυτα, γιατί το πρόβλημα της συνολικής Ακρίβειας στην Ελλάδα, είναι πολλαπλάσιο ακόμη και από αυτό των ανταγωνιστών μας οι οποίοι «δουλεύουν επίσης με Ευρώ» (π.χ. Ισπανία, Ιταλία, κλπ). Παρ’ όλ’ αυτά να διευκρινίσουμε, ότι ο Τουρισμός σαφώς και δεν αποτελεί το βασικό πεδίο παραγωγής της ακρίβειας – αλλά αντιθέτως, πρόκειται για έναν επιχειρηματικό τομέα ο οποίος κατ’ εξοχή πλήττεται από το πρόβλημα της ακρίβειας. Και πλήττεται με το ότι η Ελλάδα έχει ήδη καταγραφεί στη παγκόσμια Τουριστική αγορά ως «μια ακριβή χώρα» - χαρακτηριστικό το οποίο δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση του Ελληνικού Τουρισμού.
Η Κυβέρνηση της ΝΔ, έχει αποδείξει μέχρι στιγμής ότι ο Τουρισμός κάθε άλλο παρά προτεραιότητα αποτελεί στο συνολικό της πολιτικό πρόγραμμα. Ο Τουρισμός, αποτελεί ένα εξαιρετικά ευρύ πεδίο στο οποίο εμπλέκονται αναγκαστικά ένας μεγάλος αριθμός φορέων. Είναι λογικό επομένως, ότι για να ισχυριστεί κανείς ότι διαθέτει μια «συνολική πολιτική» για τον Τουρισμό, να υπάρχει κάποιος κεντρικός σχεδιασμός και μια σειρά από αποφάσεις και στόχους «οριζόντιου» χαρακτήρα με τη συνεργασία όλων των συναρμόδιων Υπουργείων. Κάτι τέτοιο δεν έχει παρατηρηθεί μέχρι στιγμής, να συμβαίνει ούτε στο ελάχιστο κατά τη διακυβέρνηση της ΝΔ. Το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης αποτελεί έναν «αποδυναμωμένο παρατηρητή» των μεμονωμένων και αποσπασματικών αποφάσεων των άλλων Υπουργείων, χωρίς να υπάρχει ο παραμικρός κοινός και κεντρικός συντονισμός. Δεν αρκεί δηλαδή το ότι δεν υπάρχει ακριβής εικόνα του Τουρισμού από πλευράς στατιστικών στοιχείων, δεν υπάρχει και ενιαία εικόνα του τι ακριβώς γίνεται στον Τουρισμό από πλευράς θεσμικών πρωτοβουλιών.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΑΣΟΚ
Το ΠΑΣΟΚ αναφορικά με τον Τουρισμό, κινείται στην ακριβώς αντίθετη λογική με αυτή της Κυβέρνησης. Θεωρούμε ότι ο Τουρισμός αποτελεί έναν από τους κεντρικούς αναπτυξιακούς πυλώνες της χώρας μας και μια δραστηριότητα υψηλής προτεραιότητας συνολικά για την οικονομία μας. Οι βασικές, γενικές μας θέσεις ως προς τον Τουρισμό είναι οι εξής:
Ø Ανάδειξη του Τουρισμού σε ζήτημα εθνικής προτεραιότητας και εκπόνηση «Εθνικής Στρατηγικής για τον Τουρισμό»
Ø Ενίσχυση του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, διεύρυνση και ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων του.
Ø Αυστηρότατοι μηχανισμοί ελέγχων σε όλες τις δραστηριότητες που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον Τουρισμό.
Ø Ειδικό σχέδιο παρακολούθησης τιμών στην παροχή τουριστικών υπηρεσιών
Ø Άμεσο ξεκαθάρισμα και λήψη αποφάσεων, ως προς το θέμα της στατιστικής παρακολούθησης των στοιχείων της τουριστικής κίνησης
Ø Εξορθολογισμός και, κυρίως, πλήρης διαφάνεια στη διαχείριση των τεράστιων ετήσιων κονδυλίων για την προώθηση, προβολή και διαφήμιση του Ελληνικού Τουρισμού
Ø Δημιουργία ισχυρής «επικοινωνιακής ταυτότητας» της Ελλάδας στην παγκόσμια τουριστική αγορά
Ø Κεντρική αλλά και τοπική διαχείριση του Τουρισμού στη χώρα μας
Ø Χωροταξικό Σχέδιο για τον Τουρισμό με βάση κεντρικούς στόχους και συνολικές αναπτυξιακές αξίες
Ø Εκμετάλλευση όλων των δυνατοτήτων του Ελληνικού Τουρισμού και απεγκλωβισμός μας από παραδοσιακά μοντέλα και αποκλειστικές εξαρτήσεις από μεμονωμένες αγορές
Ø Δημιουργία Πανεπιστημιακών Σχολών Τουρισμού στη χώρα μας
Ø Έλεγχος και ξεκαθάρισμα του ασφαλιστικού τοπίου, ειδικά για τους εργαζομένους στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις
Ø Άμεση ανάπτυξη της τουριστικής εικόνας της χώρας μας στο κρίσιμο πεδίο του Internet
Ειδικά για φέτος και για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα το οποίο φαίνεται να είναι ιδιαίτερα σοβαρό, προτείνουμε να υπάρξει άμεσος προσανατολισμός μας προς το πεδίο των «κρατήσεων της τελευταίας στιγμής» (late bookings). Για να γίνει αυτό, απαιτείται ειδική επικοινωνία και ένταση της προβολής της χώρας μας, κυρίως στις αγορές οι οποίες εμφανίζουν μεγάλο ποσοστό late bookings, όπως για παράδειγμα η Μ. Βρετανία – η οποία άλλωστε αποτελεί και παραδοσιακά προνομιακή αγορά για την Ελλάδα.
Ο Τουρισμός αποτελεί μία από τις βασικές δραστηριότητες της Ελληνικής Οικονομίας, συμβάλλοντας εμμέσως κατά 18% περίπου στο ΑΕΠ, ενώ μαζί με την Ναυτιλία, είναι μακράν οι δύο πιο δυναμικοί και «εξωστρεφείς» οικονομικοί τομείς της χώρας. Παρ’ όλ’ αυτά, η Κυβέρνηση της ΝΔ, φαίνεται να πιστεύει ότι ο Τουρισμός είναι μια διαδικασία η οποία «πάει από μόνη της» και επομένως δεν χρειάζεται η Πολιτεία να κάνει το παραμικρό. Κατά τη ΝΔ, τα όποια προβλήματα υπάρχουν είναι αποκλειστικά και μόνο «επικοινωνιακού χαρακτήρα» και για το λόγο αυτό οι παρεμβάσεις της εξαντλούνται στο συγκεκριμένο πεδίο.
Η ίδρυση ξεχωριστού Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης αποτέλεσε προεκλογική δέσμευση της ΝΔ, την οποία και υλοποίησε. Όμως, το ιδρυθέν Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης αποτελεί ίσως τον πιο αποδυναμωμένο κυβερνητικό φορέα από όλα τα Υπουργεία, με περιορισμένες δυνατότητες, περιορισμένο προϋπολογισμό και πλήρη σύγχυση ως προς τα όρια των αρμοδιοτήτων του και τις δυνατότητες συνεργασίας του με άλλα Υπουργεία, τα οποία εκ των πραγμάτων εμπλέκονται στο πεδίο του Τουρισμού. Κατά συνέπεια, το μόνο μέχρι στιγμής ορατό «έργο» του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, είναι η προσωπική προβολή του εκάστοτε Υπουργού, κυρίως μέσα από την κάλυψη των επισκέψεών του στις Τουριστικές Εκθέσεις του εξωτερικού.
Την ίδια στιγμή όμως, η πορεία του Τουρισμού στη χώρα μας φαίνεται να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων πρόσφατα έκανε λόγο για αναμενόμενη πτώση της κίνησης της τάξης του 5%-10%, ενώ σε συγκεκριμένους μεγάλους και δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, η πτώση αυτή κυμαίνεται σε διψήφια νούμερα. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου σε πρόσφατη συνέντευξή του κάνει λόγο για «βαθιά κρίση στον Ελληνικό Τουρισμό». Ακόμη και ο ίδιος ο Υπουργός Τουριστικής Ανάπτυξης σε πρόσφατες δηλώσεις του θεωρεί ότι «μόνο με ένα θαύμα θα επιτευχθούν τα ίδια επίπεδα τουριστικής κίνησης με πέρυσι».
Η ΝΔ - χρησιμοποιώντας και εδώ τη θεωρία του «εισαγόμενου προβλήματος» - αποδίδει τα σοβαρότατα προβλήματα του Ελληνικού Τουρισμού, στη γενικότερη παγκόσμια οικονομική κρίση, παραπέμποντας στη λογική του «επομένως, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε». Το σκεπτικό όμως αυτό, πέρα από ψευδές και λανθασμένο, έχει ως μοναδικό στόχο να καλύψει τις σοβαρές ευθύνες της ΝΔ για την απραξία και το κυριολεκτικό τέλμα στο όποιο έχει περιπέσει ο Τουρισμός κατά την περίοδο της διακυβέρνησής της. Η ακρίβεια είναι και εδώ το κομβικό θέμα. Από πλευράς μας μπορούμε να δεχθούμε, ότι η Ακρίβεια ως πρόβλημα δεν αφορά μόνο την Ελλάδα αλλά τη στιγμή αυτή αποτελεί διεθνές πρόβλημα. Εκείνο όμως το οποίο απαιτούμε, είναι να μας αφορά το συγκεκριμένο πρόβλημα στον ίδιο βαθμό που αφορά και τους υπόλοιπους και όχι στον υπερ-πολλαπλάσιο βαθμό, όπως συμβαίνει τη στιγμή αυτή κατά την οποία έχουμε ανακηρυχθεί σε «Πανευρωπαϊκούς Πρωταθλητές Ακρίβειας» σχεδόν στο σύνολο των προϊόντων και των υπηρεσιών. Μέσα σε αυτό το εξαιρετικά προβληματικό περιβάλλον που έχει δημιουργήσει η ανυπαρξία ελέγχων και η αδυναμία της Κυβέρνησης να ελέγξει τις τιμές της Αγοράς, ζητάμε από τον Τουρισμό να είναι ανταγωνιστικός…Ούτε το επιχείρημα «εμείς δουλεύουμε με Ευρώ και μερικοί ανταγωνιστές μας με δολάριο» ευσταθεί απόλυτα, γιατί το πρόβλημα της συνολικής Ακρίβειας στην Ελλάδα, είναι πολλαπλάσιο ακόμη και από αυτό των ανταγωνιστών μας οι οποίοι «δουλεύουν επίσης με Ευρώ» (π.χ. Ισπανία, Ιταλία, κλπ). Παρ’ όλ’ αυτά να διευκρινίσουμε, ότι ο Τουρισμός σαφώς και δεν αποτελεί το βασικό πεδίο παραγωγής της ακρίβειας – αλλά αντιθέτως, πρόκειται για έναν επιχειρηματικό τομέα ο οποίος κατ’ εξοχή πλήττεται από το πρόβλημα της ακρίβειας. Και πλήττεται με το ότι η Ελλάδα έχει ήδη καταγραφεί στη παγκόσμια Τουριστική αγορά ως «μια ακριβή χώρα» - χαρακτηριστικό το οποίο δυσχεραίνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση του Ελληνικού Τουρισμού.
Η Κυβέρνηση της ΝΔ, έχει αποδείξει μέχρι στιγμής ότι ο Τουρισμός κάθε άλλο παρά προτεραιότητα αποτελεί στο συνολικό της πολιτικό πρόγραμμα. Ο Τουρισμός, αποτελεί ένα εξαιρετικά ευρύ πεδίο στο οποίο εμπλέκονται αναγκαστικά ένας μεγάλος αριθμός φορέων. Είναι λογικό επομένως, ότι για να ισχυριστεί κανείς ότι διαθέτει μια «συνολική πολιτική» για τον Τουρισμό, να υπάρχει κάποιος κεντρικός σχεδιασμός και μια σειρά από αποφάσεις και στόχους «οριζόντιου» χαρακτήρα με τη συνεργασία όλων των συναρμόδιων Υπουργείων. Κάτι τέτοιο δεν έχει παρατηρηθεί μέχρι στιγμής, να συμβαίνει ούτε στο ελάχιστο κατά τη διακυβέρνηση της ΝΔ. Το Υπουργείο Τουριστικής Ανάπτυξης αποτελεί έναν «αποδυναμωμένο παρατηρητή» των μεμονωμένων και αποσπασματικών αποφάσεων των άλλων Υπουργείων, χωρίς να υπάρχει ο παραμικρός κοινός και κεντρικός συντονισμός. Δεν αρκεί δηλαδή το ότι δεν υπάρχει ακριβής εικόνα του Τουρισμού από πλευράς στατιστικών στοιχείων, δεν υπάρχει και ενιαία εικόνα του τι ακριβώς γίνεται στον Τουρισμό από πλευράς θεσμικών πρωτοβουλιών.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΑΣΟΚ
Το ΠΑΣΟΚ αναφορικά με τον Τουρισμό, κινείται στην ακριβώς αντίθετη λογική με αυτή της Κυβέρνησης. Θεωρούμε ότι ο Τουρισμός αποτελεί έναν από τους κεντρικούς αναπτυξιακούς πυλώνες της χώρας μας και μια δραστηριότητα υψηλής προτεραιότητας συνολικά για την οικονομία μας. Οι βασικές, γενικές μας θέσεις ως προς τον Τουρισμό είναι οι εξής:
Ø Ανάδειξη του Τουρισμού σε ζήτημα εθνικής προτεραιότητας και εκπόνηση «Εθνικής Στρατηγικής για τον Τουρισμό»
Ø Ενίσχυση του Υπουργείου Τουριστικής Ανάπτυξης, διεύρυνση και ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων του.
Ø Αυστηρότατοι μηχανισμοί ελέγχων σε όλες τις δραστηριότητες που σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τον Τουρισμό.
Ø Ειδικό σχέδιο παρακολούθησης τιμών στην παροχή τουριστικών υπηρεσιών
Ø Άμεσο ξεκαθάρισμα και λήψη αποφάσεων, ως προς το θέμα της στατιστικής παρακολούθησης των στοιχείων της τουριστικής κίνησης
Ø Εξορθολογισμός και, κυρίως, πλήρης διαφάνεια στη διαχείριση των τεράστιων ετήσιων κονδυλίων για την προώθηση, προβολή και διαφήμιση του Ελληνικού Τουρισμού
Ø Δημιουργία ισχυρής «επικοινωνιακής ταυτότητας» της Ελλάδας στην παγκόσμια τουριστική αγορά
Ø Κεντρική αλλά και τοπική διαχείριση του Τουρισμού στη χώρα μας
Ø Χωροταξικό Σχέδιο για τον Τουρισμό με βάση κεντρικούς στόχους και συνολικές αναπτυξιακές αξίες
Ø Εκμετάλλευση όλων των δυνατοτήτων του Ελληνικού Τουρισμού και απεγκλωβισμός μας από παραδοσιακά μοντέλα και αποκλειστικές εξαρτήσεις από μεμονωμένες αγορές
Ø Δημιουργία Πανεπιστημιακών Σχολών Τουρισμού στη χώρα μας
Ø Έλεγχος και ξεκαθάρισμα του ασφαλιστικού τοπίου, ειδικά για τους εργαζομένους στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις
Ø Άμεση ανάπτυξη της τουριστικής εικόνας της χώρας μας στο κρίσιμο πεδίο του Internet
Ειδικά για φέτος και για να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα το οποίο φαίνεται να είναι ιδιαίτερα σοβαρό, προτείνουμε να υπάρξει άμεσος προσανατολισμός μας προς το πεδίο των «κρατήσεων της τελευταίας στιγμής» (late bookings). Για να γίνει αυτό, απαιτείται ειδική επικοινωνία και ένταση της προβολής της χώρας μας, κυρίως στις αγορές οι οποίες εμφανίζουν μεγάλο ποσοστό late bookings, όπως για παράδειγμα η Μ. Βρετανία – η οποία άλλωστε αποτελεί και παραδοσιακά προνομιακή αγορά για την Ελλάδα.