Πέμπτη 17 Ιουλίου 2008

ΝΑ ΕΝΙΣΧΥΘΕΙ Η ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Με αφορμή την εκδήλωση που πραγματοποίησαν στο Ενετικό Λιμάνι των Χανίων Σάββατο 12 Ιουλίου με εισηγήσεις του Π. Δασκαλάκη, Υπεύθυνου του Κέντρου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Ιεράπετρας και Φ. Ποντικάκη, Υπεύθυνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων, οι Οικολόγοι Πράσινο Χανίων τονίζουν τα εξής:
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση δεν είναι πολυτέλεια αλλά αναγκαιότητα των καιρών, με την έξαρση της κλιματικής αλλαγής, με την αναγκαστική μετανάστευση εκατομμυρίων ανθρώπων (περιβαλλοντικών προσφύγων), με τους πολέμους που γίνονται για το πετρέλαιο, το νερό και τους άλλους φυσικούς πόρους, με τις πόλεις χωρίς πράσινο, γεμάτες νέφος και ΙΧ, με τους τελευταίους ελεύθερους χώρους όπως οι ¨Άγιοι Απόστολοι, το στρατόπεδο Μαρκοπούλου και η ΑΒΕΑ στα Χανιά να απειλούνται με τσιμεντοποίηση, με τις ακτές να γίνονται αντικείμενο καταστροφικής εκμετάλλευσης και την άρνηση να ληφθούν προστατευτικά μέτρα γι’ αυτές (π.χ. Λαφονήσι), με αυθαίρετα και ξενοδοχεία να ξεφυτρώνουν χωρίς κανέναν έλεγχο στο πουθενά, με τα διατροφικά σκάνδαλα (τρελές αγελάδες, ηλιέλαιο κλπ) να διαδέχονται το ένα το άλλο. Για να αλλάξει κάτι σε όλα αυτά είναι σημαντική και η αλλαγή της συνείδησης των πολιτών και των καθημερινών τους συνηθειών, τόσο των απιδιών όσο και των μεγάλων.
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση βρίσκεται στον αντίποδα του κλασικού σχολείου, αποτελεί μια ριζοσπαστική παιδαγωγική πρόταση, μια δραστηριότητα χωρίς βαθμούς κι εξετάσεις, με εθελοντική συμμετοχή των μαθητών και των εκπαιδευτικών, με ενεργό το ρόλο των μαθητών που οι ίδιοι μαζί με τους εκπαιδευτικούς αποφασίζουν το θέμα, το χρόνο, τις μεθόδους και τις διαδικασίες που θα ακολουθήσουν. Συνδέει το σχολείο και τους μαθητές με την τοπική κοινωνία και τα προβλήματά της, τα οποία μελετούν οι μαθητές συλλέγοντας πληροφορίες κι αντικρουόμενες απόψεις και προτείνοντας οι ίδιοι λύσεις χρησιμοποιώντας κριτική σκέψη. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση προετοιμάζει αυριανούς ενεργούς πολίτες.
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση δεν πρέπει να περιορίζεται στο σχολείο και στα παιδιά μόνο. Επείγει να φτάσει και στους νέους αλλά και στους μεγαλύτερους σε ηλικία πολίτες, ένα θέλουμε να έχουμε άμεσα αποτελέσματα που αφορούν π.χ. την εξοικονόμηση νερού κι ενέργειας, τη μείωση των σκουπιδιών και την ανακύκλωση, την αποδοχή των ήπιων μορφών ενέργειας και την απεξάρτησή μας από το πετρέλαιο.
Θεσμοί όπως τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης πρέπει να στηριχθούν και να δημιουργηθούν νέα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης σε όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα, ώστε να έχουν άμεση πρόσβαση σε αυτά σχολεία και μαθητές. Τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης πρέπει να δένονται με την τοπική κοινωνία σε μια προσπάθεια αλλαγής της σε οικολογική κατεύθυνση.
Είναι εξευτελιστικό να δίνονται ποσά της τάξης των τριάντα (30) ευρώ για κάθε σχολείο που υλοποιεί πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, όπως έγινε φέτος. Οι φιλοπεριβαλλοντικές διακηρύξεις πρέπει να γίνουν πράξη με τη γενναία χρηματοδότηση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης τόσο στα σχολεία (καλύπτοντας τα έξοδα επισκέψεων των μαθητών, εκδόσεων των σχολείων κλπ), όσο κι έξω από αυτά.
Ο θεσμός του Υπεύθυνου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης πρέπει να ενισχυθεί και να στηριχθεί από την Πολιτεία..
Θα πρέπει να προβλεφθεί χρόνος μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων και για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπου η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση γίνεται εκτός ωραρίου μετά το μάθημα, με μεγάλες δυσκολίες για μαθητές κι εκπαιδευτικούς.
Η συνεργασία των οικολογικών οργανώσεων με το σχολείο μπορεί να δώσει σημαντικά αποτελέσματα τόσο για την αλλαγή των συνειδήσεων όσο και για την αλλαγή της κοινωνίας και την προστασία του περιβάλλοντος. Αντίθετα, η παρουσία χορηγών σε προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης κινδυνεύει να διασύρει το θεσμό, να κατευθύνει ιδεολογικά τις σχετικές δραστηριότητες και να περιορίσει τη δυνατότητα έκφρασης διαφορετικών απόψεων (πχ όταν χορηγός είναι μια πετρελαϊκή εταιρεία).

Οικολόγοι Πράσινοι Χανίων